تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819947721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده ملایر: سیر نزولی ماندگاری جمعیت در روستاها زنگ خطر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نماینده ملایر: سیر نزولی ماندگاری جمعیت در روستاها زنگ خطر است ملایر- ایرنا-نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: سیر نزولی جمعیت روستاها و مهاجرت آنها به شهر طی سال های گذشته، زنگ خطری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش ایرنا "احمد آریایی نژاد" روز پنجشنبه در نخستین همایش روز روستا در فرمانداری ویژه ملایر افزود: با افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه حاشیه نشینی، امروز جمعیت روستایی زیر 30 درصد است و ادامه این روند مطلوب نیست.
وی اظهار کرد: این در حالیست که قبل از انقلاب با افزایش قیمت نفت، گرایش ایران به اقتصاد تک محصولی زیاد شد و محصولات کشاورزی به تدریج کمرنگ شد و بیشتر به سمت خدمات و صنعت پیش رفتیم.
وی با بیان اینکه برای خروج از اقتصاد تک محصولی باید در تولیدات محصولات کشاورزی و دامی خودکفا شویم، ادامه داد: محرومیت زدایی از روستاها هم اکنون یکی از مهمترین اقدامات در سطح کلان کشوری است که اقدامات خوبی در این میان انجام شده و نیاز به همکاری و جدیت بیشتر است.
آریایی نژاد استفاده از روش های نوین آبیاری، مکانیزاسیون کردن کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها و مدیریت منابع آب را از مهمترین راهبردها برای ماندگاری روستاییان برشمرد و افزود: با توجه به آمایش سرزمین، باید در سطح روستاهای شهرستان، نیاز سنجی کنیم.
وی خشکسالی را یکی از مشکلات بسیار جدی روستاها عنوان کرد و گفت: طی پنج سال گذشته، حدود 50 روستای ملایر با تانکر آبرسانی می شود که اگر منابع آب با جدیت مدیریت نشود، روستاها در آینده ای نه چندان دور خالی از سکنه خواهند شد.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت اقدامات وزارت بهداشت و درمان در حوزه درمان روستایی را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: وضعیت بهداشت نیز باید ساماندهی شود، در حالیکه خانه های بهداشت روستایی با مشکلاتی چون تجهیزات و کمبود نیرو مواجه اند.
آریایی نژاد همچنین بر لزوم همکاری روستاییان برای حفظ محیط زیست، استفاده از تسهیلات بلاعوض برای اجرای آبیاری نوین، فعال شدن تعاونی ها در روستاها و استفاده از تجارب یکدیگر تاکید کرد و افزود: هم اکنون رفع مشکلات گیرنده دیجیتال در روستاها، اجرای شبکه ولتاژ برق قوی و مدیریت منابع آب در دستور کار است.

* جمعیت روستایی ملایر تنها 38.6 درصد است
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر نیز گفت: از جمعیت بالغ بر 300 هزار نفری این شهرستان، 112 هزار نفر در روستاهای ملایر ساکن هستند که تنها 38.6 درصد از جمعیت شهرستان را شامل می شود.
"صحبت اله نجفی" اظهار کرد: از 208 روستای ملایر، هشت روستا خالی از سکنه است و این شهرستان دارای 92 هزار و 108 هزار هکتار اراضی زراعی، 19 هزار و 670 هزار هکتار اراضی باغی و 417 واحد دامی و طیور است.
وی با بیان اینکه امسال 55 درصد از بودجه شهرستان برای عمران روستاهای ملایر اختصاص یافت، افزود: گازرسانی به روستاها، مهمترین خدمات به اهالی روستاهای ملایر بوده که تاکنون بالغ بر 96 درصد از جمعیت روستایی این شهرستان از نعمت گاز بهره مندند.
وی با تاکید بر اینکه با برنامه های خوب دولت برای روستاها، بتوانیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم، ادامه داد: برای ساماندهی و بهره وری از منابع آب و توجه به صنایع دستی به خصوص فرش دستبافت نیز باید برنامه های جدی و راهبردی داشته باشیم.
نجفی بر لزوم شناسایی ظرفیت های صنایع دستی در روستاها توسط شوراها و دهیاران تاکید کرد و افزود: مدیران نیز با اجرای برنامه های مناسب برای اجرای طرح های خدماتی در روستاها، از دانش و تجربه دهیاران و شوراها استفاده کنند و مسایل آموزشی چون فنی و حرفه ای در روستاها را مورد توجه قرار دهند.
وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی ظرفیت های سازمانی خود را به دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها اعلام کنند و به منظور ارایه خدمات زیربنایی، ایجاد تعامل، رعایت حقوق روستاییان و پرهیز از تنش و درگیری در روستاها، دهیاران و شوراها نیز باید با مدیران و اهالی روستا همکاری کنند.
وی بر لزوم استفاده از خرد جمعی شوراها، دهیاران و اهالی روستا، استفاده به موقع از طرح ها و مصوبات دولت، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها، تعامل روستاییان و دهیاران در طرح ملی سرشماری کشاورزی، پشتیبانی و نظارت شوراها بر عملکرد دهیاران و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های روستاها تاکید کرد.
نجفی همچنین خواستار در نظر گرفتن صنایع دستی و صنایع تبدیلی در روستاها، معافیت مالیاتی برای صنایع دستی روستایی، پرداخت یارانه برای محصولات کشاورزی و زمینه سازی برای ارتقاء سطح دانش دهیاران از سوی مسوولان شد.
با توجه به نامگذاری روز روستا در تقویم رسمی کشور، روز پنجشنبه نخستین همایش روز روستا با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس، جمعی از مسوولان این شهرستان، دهیاران و شورای اسلامی روستاها در ملایر برگزار شد.
شهرستان ملایر با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2624


18/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن