تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832825912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ نوشدارو پس از مرگ «سهراب»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
نوشدارو پس از مرگ «سهراب»
به راستی تا چه زمانی باید پس از مرگ «سهراب»های فرهنگ و هنر این مرز و بوم، به آوردن نوشداروی «تجلیل» دلخوش باشیم؟.

خبرگزاری فارس: نوشدارو پس از مرگ «سهراب»



به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، هر ساله زمانی که نیمی از فصل شاعرانه‌ها سپری می‌شود قلم‌ها از نیام بیرون آمده و در وصف یکی از بزرگ‌ترین شعرای معاصر به تکاپو می‌افتند و تریبون‌های فرهنگی و هنری حداقل در گستره منطقه با تک مضراب«بزرگداشت» به استقبال روز تولد سهراب سپهر شعر ایران می‌روند. اما به راستی شاعر« حجم سبز» چه حجمی از لبخند سبز مدیران فرهنگی زمان خویش را در دفتر زندگانی خویش ثبت شده می‌بیند؟ خالق «شرق اندوه» که تنها خواسته‌اش برخوردی متعارف با شاعری شرقی بوده است چقدر از چشم‌نازک کردن‌های متولیان شعر و ادب در زمان حیات خود در پیش از انقلاب اندوهگین بوده است؟ آفریننده«مسافر» چرا نتوانست زندگی کارمندی را برای یک دوره طولانی تجربه کند و همواره  اداره‌چی‌ها علت صندلی لرزانش را مسافرت‌های متعددش عنوان می‌کردند. البته که سفرهای گاه و بی‌گاه این مارکوپولوی شعر ایران زمین، همانقدر که وسعت نگاه را به این بافنده کاشانی فرش شعر نو ارزانی داشته بود اما پای کابوس عدم ثبات را به رؤیاهای سراینده «زندگی خواب‌ها» باز کرد؛ اما به راستی چرا از صاحب حق معنوی گالری‌های متعددی که سال‌ها در پاییتخت خودنمایی می‌کنند جز چند عکس محدود در آلبوم دوستان، نزدیکان و خویشاوندان تصاویر قابل اعتنای دیگری وجود ندارد؟ باز صحیح که خجالتی و منزوی بودن نگارنده«ما هیچ، ما نگاه» او را از چشم سیاه دوربین‌ها برحذر می‌داشت تا جایی که حتی پس از مرگ نیز از ترک خوردن «چینی نازک تنهایی» خویش بیم داشت اما چرا حتی مقاله‌هایی از اهل فن درباره «سر سوزن ذوق» محافظ آب زلال شعر در زمان حیات وی بر سینه روزنامه‌ها و جراید نقش نبست؟. شاید هم در پاسخ این «چرا»های مکرر، بگویند این رسم غریبی نیست که هنرمندان و فرهیختگان دوران‌ها در هر سرزمینی در سایه مهجوریت قرار داشته باشند و گوهر شعر نو نیز از بسیاری درهای نهفته در صدف گمنامی با ارزش‌تر نیست که باید در پاسخ با سر اذعان، آن را تأیید کرد. اما به راستی تا چه زمانی باید پس از مرگ «سهراب»های فرهنگ و هنر این مرز و بوم، به آوردن نوشداروی «تجلیل» دلخوش باشیم و حتی این فال نیک روزگار معاصر شعر را با زبان تفسیر خود معنا کنیم. چرا باید آن کسی که در شعر خویش با افتخار از «مسلمانی» خود سخن می‌گوید به بهانه چند سفر و کاربرد چند واژه، شیفته و پیرو «بودا» معرفی کنیم و حتی بر آن جامه مباهات نیز بپوشانیم. آن که حتی «گل سرخ»، «چشمه»، «نور» و «دشت» را برای مهیا شدن برای اقامه نماز سرشار از ذرات «متبلور» به عاریت می‌گیرد و کوک ساعت وضوی خویش را با «تپش پنجره‌ها» تنظیم می‌کند و آن نمازگزاری که«باد» را برای گفتن «اذان» و علف را برای «تکبیرة‌الاحرام» و حتی موج را برای «قد قامت‌» عبادت با احساس خود به تسخیر درمی‌آورد چگونه می‌تواند قلم انکار روی فرهنگ مسلمانی خود فرود آورد؟. آن کسی که به بهانه «سرو» یاد «گلدسته» سرای خالق می‌افتد و با دقت تمام آدرس حقیقی «کعبه»  نمادین حجاز را «زیر اقاقی‌ها»‌ می‌داند و با ایمان تمام، تیرگی «حجرالاسود» را از سیاهی بندگان می‌داند و معترف است این هدیه آسمانی مثل «روشنی باغچه» پرتلألؤ است چگونه می‌تواند بنده مجسمه‌ شیوا شود. چرا هنوز برخی پس از گذشت دهه‌های متعدد از آرمیدن نگارگر اثر«مرگ رنگ» در کربلای ایران و دانستن وصیت این شاعر برای دفن در این خطه مقدس، همچنان با برگزاری آیین‌های نامتعارف و پوشاندن لباس هنر بر آن، سعی در انکار اعتقادات مذهبی شاعر میهمان مشهد اردهال دارند.  تصوراتی که در زمان روشن بودن فانوس زندگی این مدافع «گل شبدر» وجود داشت و نیش کنایه‌هایی که روح این مخالف پیش‌فرض‌های موهوم را مجروح می‌ساخت.  بی‌شک سهراب سپهری نیز چون انسان‌های دیگر برای از نقص و اشتباه نبوده است اما  سخن آنجاست که نباید بگذاریم رستم «غفلت»، با چاقوی «انکار» به مصاف «سهراب»‌های زمانه برود چراکه شاید برای نوشداروی «دلجویی» کمی دیر شده باشد. ============== هادی قربانیان ============== انتهای پیام/2406/ش40

93/07/15 - 15:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن