تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803846159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سارقان خرد دغدغه اصلی مردم در خیابان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سارقان خرد دغدغه اصلی مردم در خیابان
نرخ سرقت در سال 93 تنها با رشد یک درصدی رو‌به‌رو بوده است. اما، با توجه به اینکه نرخ سرقت در سال 92 نسبت به سال 91 با افزایش 33 درصدی رو‌به‌رو بوده، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که به‌رغم کاهش نرخ رشد سرقت نسبت به سال گذشته اما، میزان دزدی‌ها در کشور طی دو سال گذشته افزایش داشته است.
کد خبر: ۴۴۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴ - 07 October 2014


همزمان با هفته ناجا، فرماندهان مختلف نیروی انتظامی آمار و ارقامی دررابطه با حوزه‌های تحت فعالیت خود ارائه کردند. از آنجا که نقش نیروی انتظامی در جامعه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی است، می‌توان ادعا کرد هرقدر برخوردهای پلیسی در یک جامعه افزایش پیدا کند، آن جامعه با ناهنجاری‌های بیشتری رو‌به‌رو بوده است.


به گزارش آرمان، برخی از اظهارنظرهای مقامات پلیس در رابطه با شیوع سرقت و دزدی در جامعه است که بر اساس آن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفته است: در سال ۹۲، سرقت ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد. اما در سال ۹۳ آمار سرقت تنها یک درصد افزایش داشته است. هرچند بر اساس این اظهارات، نرخ سرقت در سال 93 تنها با رشد یک درصدی رو‌به‌رو بوده است. اما، با توجه به اینکه نرخ سرقت در سال 92 نسبت به سال 91 با افزایش 33 درصدی رو‌به‌رو بوده، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که به‌رغم کاهش نرخ رشد سرقت نسبت به سال گذشته اما، میزان دزدی‌ها در کشور طی دو سال گذشته افزایش داشته است.


علی غیاثوند در ادامه گفته است: بر این اساس با بالارفتن آمار سرقت به‌خصوص در سرقت‌های خرد، پیشگیری و مقابله با سرقت در سال جاری دراولویت اول برنامه‌های كاری ناجا قرار گرفت. خبرآنلاین نوشت؛ به گفته وی همچنین، 32 درصد کاهش سرعت رشد سرقت را داشتیم. رشد سرقت منزل کم شده و در سرقت قطعات و لوازم خودرو و وسایل نقلیه و موتورسیکلت هم روند کاهشی را شاهد بودیم.


 سارقان خرد دغدغه اصلی مردم


جیب‌بری، کیف‌قاپی، زورگیری‌های خشن در مترو و اتوبوس و سایر اماکن شهر به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و شهروندان تبدیل شده است به‌گونه‌ای که روز گذشته نیز، فرمانده نیروی انتظامی در اینباره گفت: سرقت‌های خرد و دله‌دزدی از دغدغه‌های مردم است. چندی پیش هم، اسماعیل احمدی‌مقدم در رابطه با تعداد سرقت‌هایی که در طول روز در نیروی انتظامی به ثبت می‌رسد، گفته بود: یک‌سوم این سرقت‌ها یعنی 30 درصد به تهران اختصاص دارد، یعنی روزانه 600 تا 700 پرونده ثبت می‌شود که این میزان با توجه به نرخ جمعیت بسیار زیاد است. استاندار تهران نیز با تاکید بر این موضوع گفت:‌ فرماندهان انتظامی غرب و شرق استان تهران و تهران بزرگ باید تلاش مضاعف خود را به کار گیرند تا با کاستن از سرقت‌های خرد موجب افزایش رضایت عمومی مردم شوند. ایسنا نوشت؛ حسین‌ هاشمی با بیان اینکه در برخی قسمت‌ها نیازمند کار بیشتری هستیم، تاکید کرد: تمام فرماندهان انتظامی تهران بزرگ، غرب و شرق استان تهران باید تلاش کنند که میزان سرقت‌های خرد (ازقبیل کیف‌قاپی، زورگیری، جیب‌بری و ...) نیز کاهش یابد.


 دزدی به‌عنوان امری مذموم


سرقت از باسابقه‌ترین جرائم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود. این پدیده در طول زمان با تغییرات زیادی همراه بوده است اما موردی که از بدو پیدایش و شکل گیری آن تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است. بر اساس اعلام سازمان زندان‌ها، پس از موادمخدر بیشترین آمار زندانیان  مربوط به سرقت است و ١٦ درصد مجموع زندانیان كشور به علت ارتكاب سرقت در زندان هستند.  اما، موضوعی که این حوزه را با چالش رو به رو کرده بازشدن پای زنان به سرقت‌هاست به‌گونه‌ای که معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا از سرقت‌های زنانه سخن گفته و ادامه داده است: بانوان نیز در برخی از سرقت‌ها به‌تنهایی یا در گروه‌های سارقان مشاركت دارند كه ازجمله این سرقت‌ها می‌توان به جیب‌بری یا كش‌روی یا سایر سرقت‌ها كه سارقان مرد از زنان با عنوان پوشش در زمان سرقت استفاده می‌کنند.


 تغییر شیوه‌های دزدی


با گذشت زمان شیوه‌ها و روش‌های سرقت، نوع اموال و اشیای مسروقه و وسایل و ابزار مورد استفاده برای ارتکاب سرقت تغییر یافته است و بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان مربوطه، امروزه برخی از سارقان از آخرین روش‌ها و فناوری‌های روز برای پیشبرد کارخود استفاده می‌کنند كه باعث شد روند سرقت نسبت به سال‌های گذشته تغییر یابد. تا سال‌ها سرقت کیف و اتومبیل در صدر جرائم دنیا قرار داشت ولی به مرور و با مدرن‌شدن امکانات و فناوری‌های نوین، کلاهبرداری‌ها نیز رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و سرقت‌های خرد و اندک جای خود را به سرقت‌های کلان و سازمان یافته دادند. یکی از مهم‌ترین دزدی‌های عصر حاضر، سرقت‌های اینترنتی است که بر اساس آن، از طریق ایمیل‌های ناشناسی صورت می‌گیرند که بعضا با درخواست‌های نامعقول از افراد و به طرق مختلف انجام می‌شوند. به‌عبارتی، در سرقت و کلاهبرداری‌های اینترنتی، یک فرد یا گروه با ترفندهایی به اطلاعات شخصی دیگران دسترسی و از آنها سوءاستفاده می‌کنند. بر این اساس چندی پیش، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از سرقت اینترنتی به ارزش 270 میلیون تومان از حساب مشتریان تهرانی که با اینترنت امور بانکی خود را انجام می‌دهند، خبر داده بود.


 رابطه دزدی و شرایط بد اقتصادی


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در سال‌های اخیر با افزایش سرقت در جامعه رو به رو بوده‌ایم که بدون شک با شرایط اقتصادی حاکم بر سطح جامعه ارتباط مستقیم دارد. سیدحسن موسوی‌چلک می‌افزاید: افزایش آمار سرقت به ویژه سرقت‌های خرد به این معناست که افراد برای تامین معاش خود توانایی کافی ندارند. البته، بخشی از سارقان هم معتادان و ولگردان خیابانی هستند. او تصریح می‌کند: اما، اغلب دزدی‌هایی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد به‌دلیل تامین نیازهای مالی روزمره افراد است و نمی‌توان منکر تاثیر شرایط بد اقتصادی بر سرقت‌های خرد شد. این درحالی است که آمار ارائه شده تنها مربوط به گزارش‌های ثبت شده است. چراکه به‌دلیل گذراندن مراحل دادگاه و پاسگاه برای ثبت شکایات عده‌ای علاقه‌ای به ارائه گزارش دزدی‌ها ندارند. موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: در رابطه با سارقان حرفه‌ای موضوع متفاوت است چراکه هدف این گروه صرفا تامین معاش روزانه نبوده و در قالب مافیایی هستند که از قبل برنامه‌ریزی کرده و برای رسیدن به مقاصدشان از افراد نخبه استفاده کرده و دست به سرقت مسلحانه می‌زنند. درحالی‌که سرقت‌های خرد هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد.


 بیکاری عامل اصلی دزدی


یک جامعه‌شناس هم به آرمان می‌گوید: عامل شیوع سرقت‌های خرد افزایش بیکاری و دامنه فقر در جامعه است که زمینه را برای بروز ناهنجاری‌های اجتماعی فراهم می‌کند. قمر فلاح می‌افزاید: هنگامی که امکان تامین معاش برای جوانان وجود نداشته باشد، افرادی که تحمل کمتر و اعتقادات سست تری دارند و در مقایسه با سایر افراد جامعه محرومیت بیشتری را حس می‌کنند به این حوزه کشیده می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: مسلما شهروندانی که در مکان‌ها و معابر خلوت و در ساعاتی خاص رفت‌وآمد می‌کنند، بیشتر در معرض خطر حمله سارقان قرار می‌گیرند. این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح می‌کند: از این‌رو ایجاد مبلمان شهری امن و اندیشیدن تمهیداتی برای کاهش آمار بیکاری در کشور می‌تواند به میزان قابل توجهی از وقوع چنین جرمی جلوگیری کند. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن