تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805510098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در جشنواره فیلم کودک اصفهان چه گذشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در جشنواره فیلم کودک اصفهان چه گذشت؟

در جشنواره فیلم کودک اصفهان چه گذشت؟

پوران درخشنده گفت: چطور می‌شود فیلم‌های دهه 60 نسبت به سال‌های بعد بهتر بود. باید پژوهش وجود داشته باشد و توجه شود برای چه گروه سنی فیلم می‌سازیم؟

کارگردان فیلم "در این قسمت چیزی ننویسید" در پاسخ به انتقاداتی همچون صنعت هالیوودی بودن تا رو نوشت از «قصه‌های مجید»، گفت: هیچ کدام از نقدها را نه می‌پذیرم و نه رد می‌کنم بلکه بر روی آنها می‌اندیشم.

"در این قسمت چیزی ننویسید" به کارگردانی روزبه شعرای نجاتی در شب سوم اکران فیلم‌های کوتاه بخش بیست و هشتمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش درآمد.

این فیلم در محتوای خود تلاش کرده تا با صراحتی آمیخته با شجاعت به موضوع خشونت معلمان در کلاس‌های درس بپردازد و از این طریق چهره خشن اعمال تبعیض بر علیه کودکان را به تصویر بکشد.

نمایش جمله "امتحان خر است" بر روی تخته سیاه یا گروه‌بندی دانش‌آموزان در دو دسته خوب‌ها و بدها برای مخاطب بزرگسال به یکباره نوستالژی سال‌های ابتدای تحصیل را تداعی می‌کند و تماشاچی از آن پس سعی می‌کند در یک تصویر سازی ذهنی از جریان یک روز پر دغدغه با یک دانش آموز دارای لکنت زبان همراه شود.

کودکی که با وجود داشتن سودای رسیدن به استقلال و اعلام موجودیت در گروه همسالان همچنان در باتلاق عدم اعتماد به نفس و در خود ماندگی گرفتار است.

به نظر می‌رسد بیش از آنکه "در این قسمت چیزی ننویسید" داستان کودکان امروز باشد خاطرات تلخ کودکان دیروز است. کودکانی که در یک چرخه شرطی تنها به واسطه وضعیت تحصیلی خود مورد تکریم معلمان قرار می گرفتند.

**********************

تالار هنر اصفهان شامگاه شنبه 11 مهر ماه، میزبان اکران فیلم‌های بخش کوتاه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بود، جشنواره‌ای که اگر چه نام کودک و نوجوان را یدک می‌کشد اما در روزهای گذشته مجبور به پذیرش احساسات فورانی بزرگسالانی شده که به سبب آشنایی با عوامل پشت صحنه فیلم‌های کوتاه این بخش به ردیف صندلی‌های سالن‌های اکران فیلم هجوم آورده‌اند.

فضای سالن اکران فیلم برای تعداد معدود بچه‌های حاضر در محل پخش فیلم های کوتاه جشنواره بیست و هشتم غریبگی می‌کند و فیلم‌هایی که در طی روزهای گذشته همواره توسط اهالی فن و اصحاب قلم و رسانه با چالش "برای کودکان" و" درباره کودکان" دست و پنجه نرم کرده‌اند اکنون با چالش دیگری به نام"فقدان مخاطب کودک و نوجوان" نیز روبه رو شده‌اند.

تیزر معرفی فیلم‌های کوتاه سانس پنجم تالار هنر در سومین شب جشنواره به روی پرده می‌رود. فیلم کوتاه "احمد رضا سیستان" با عنوان "چشم بند" خوش می‌درخشد.

فیلمی که سعی کرده تا مصائب کودکی را به تصویر بکشد که از تقابل با روزهایی که مادرش در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند به تنگنای درماندگی می‌رسد، کودکی که از یک سو با رنج نداری‌های پدر روبه رو است و از سوی دیگر در فقدان مادر با مفهوم تازه‌ای به نام مرگ رو به رو می‌شود.

پلان آخر این فیلم بسیار هنرمندانه به تصویر کشیده می‌شود. به طوری که تماشاگر تا پایان فیلم، نفس به نفس با بازیگر دنبال می‌شود و رد پای نامرئی کارگردان در جریان فیلمنامه مخاطب را به نتیجه‌گیری منطقی از اثر وادار می‌کند.

********************

نشست تخصصی داوران کودک و نوجوان بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور نزدیک به 30 داور کودک و نوجوان از کشورهای مختلف و مسئولان جشنواره برگزار شد.

این نشست را  که در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد، گیسو میشا‌احمدی اداره می‌کرد.

داوران کودک و نوجوان ابتدا درباره ایران، اصفهان و جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان صحبت کردند و سپس به بررسی ابعاد مختلف فیلمسازی در این جشنواره پرداختند.

داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل از تجربیات حضور خود در ایران و مهربانی مردم آن سخن گفتند و اذعان داشند که تاریخ ایران تاریخ کهنی است.

در ادامه نوبت به دختری رسید که نامش دریا بود و اهل آلمان و مجری با تعجب معنی نام او را پرسید و او هم جواب داد که دریا به معنی sea است و چون والدینم از این نام خوششان آمد مرا به آن نام صدا زدند.

در ادامه داوران به بررسی ابعاد مختلف فیلم‌های اکران شده پرداختند و گفتند: فیلم های کوتاه و انیمیشن ها نسبت به سال گذشته بهتر شده‌اند، اما باز هم می‌توانستند بهتر باشند، انتظار داریم فیلم‌ها مخاطب را بهتر جذب کنند و از آوازها و موسیقی‌ها به خوبی استفاده شود.

در ادامه این نشست تخصصی، داور پاکستانی سطح جشنواره را خوب ارزیابی کرد و گفت: کارگردان مهمترین اصل فیلم است اما همه عوامل باید در گروه و تیم خود به خوبی کار کنند.

توجه به ذائقه مخاطب، توجه به صدا و تعادل میان تخیل و واقعیت از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست صمیمی مطرح شد و داوران خارجی در مورد آن سخن گفتند.

در این نشست کودکی با نام محمد قراوی که از فلسطین آمده بود نیز شروع به صحبت کرد و جریان سفرش به ایران و سختی‌هایی که تحمل کرده بود را بیان کرد.

در پایان این نشست مهدی مسعودشاهی، دبیربیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جایگاه قرار گرفت و گفت: امثال محمد در فلسطین مظلوم هستند و باید زندگی را به آنها برگردانیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که باید عقاید و دیدگاه‌های خود را به صورت فیلم در آوریم و به دنیا عرضه کنیم.

در این نشست شش داور ایرانی و ۲۲ داور از کشورهای آلمان، تاجیکستان، ترکیه، رومانی، ایتالیا، پاکستان، ارمنستان، تونس، بوسنی و هرزگوین، لبنان و اسپانیا حضور داشتند.

****************

پوران درخشنده گفت: چطور می‌شود فیلم‌های دهه 60 نسبت به سال‌های بعد بهتر بود. باید پژوهش وجود داشته باشد و توجه شود برای چه گروه سنی فیلم می‌سازیم؟

شب شنبه در هتل عباسی اصفهان و در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از چهار کتاب بنیاد سینمایی فارابی رونمایی شد.

 مزدا مراد عباسی نویسنده کتاب "بانویی از زاگرس" در این نشست اظهار کرد: در ادامه کار قبلی‌ام سراغ معلولیت و سینما رفتم. موضوعی که جایگاهش در سینما مغفول مانده و می‌تواند جلوه خیلی بهتری داشته باشد.

وی افزود: فصل اول این کتاب، به طور کلی به موضوع معلولیت و سینما و فصل دوم مشخصا به معلولیت و سینما در ایران می‌پردازد. در ادامه‌ به جان‌مایه سینمای پوران درخشنده می‌پردازم.

سینمای درخشنده آوای پنهان زندگی است

مراد عباسی با بیان اینکه درخشنده نگاه شریفی به قهرمان دارد، ادامه داد: موضوع سینمای درخشنده از بطن اجتماع است و آثار او آوای پنهان سینما است. در آثار او زندگی قشری از اجتماع آمده که نگاه درستی به آنها نمی‌شود. به نظر من وجه مشخصه سینمای درخشنده پرداختن به آوای پنهان زندگی است.

نویسنده "بانویی از زاگرس" در مورد روش پژوهش خود اظهار کرد: در فصل اول مسیر پژوهش روشن شده است و این فرضیه در نظر گرفته می‌شود که معلولیت چه تاثیری بر سینما دارد. از دو نوع منبع اولیه و ثانویه در نوشتن این کتاب استفاده شده است. همچنین سه منبع ترجمه نشده، معرفی شده که امیدوارم در آینده مورد توجه قرار بگیرد و ترجمه شود.

در ادامه این جلسه پوران درخشنده اظهار کرد: از بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم که در ادامه انتشار کتاب‌هایی که از سال گذشته شروع شده بود، امسال توجه ویژه‌ای به نوع نگاه داشت، معرفی نوع نگاه هر فیلم‌ساز موجب جذب علاقه‌مندان فرهنگ و هنر می شود.

وی افزود: با این کار می‌فهمیم افراد در چه زمینه‌هایی فیلم می‌سازند و کسانی که در آینده قصد فیلم‌سازی دارند، با این نوع نگاه آشنا خواهند شد. اینکه فیلم‌ساز، فیلمسازی را کی شروع کرد، چه نگاهی به فیلم داشت و این نگاه را تا کجا پیش برد.

درخشنده به آثار ابراهیم فروزش اشاره کرد و گفت: کارهای آقای فروزش این فکر و این نگاه تیز را دارد که باید شناخته شود، بیرون کشیده شود و ذره ذره جلو برده شود تا بتوانیم با یکی از کارهای ایشان آشنا شویم. آنها باید مجددا شناخته شود، مجددا نمایش داده شود و بر آنها کار شود.

"رابطه" در مورد معلولیت نیست

کارگردان فیلم "هیس..." در مورد اولین فیلم خود گفت: "رابطه" اولین فیلم من واقعا در مورد معلولیت نیست، چون فکر می‌کنم خیلی از ما انسان‌ها که فکر می‌کنیم معلول نیستیم، نگاه درست و توجه درستی نداریم.

وی ادامه داد: یعنی فکر می‌کنیم پدر و مادریم و بچه‌هایمان را می‌شناسیم، در حالی که خیلی موقعیت‌ها و داشته‌هایش را نمی‌شناسیم. در جایی مثل مدرسه، جایی که معلم بر سرش می‌زند، یک نفر که با من من کردن سوال جواب می‌دهد و تلاش بیشتری می‌کند تا بفهمد، نمره کمتری از کسی که تند تند جواب می‌دهد، می‌گیرد.

فیلم‌های دهه 60 نسبت به سال‌های بعد بهتر است

درخشنده به تولیدات سینمایی اشاره کرد و گفت: چطور می‌شود فیلم‌های دهه 60 ما نسبت به سال‌های بعد بهتر است. باید پژوهش وجود داشته باشد و توجه شود برای چه گروه سنی فیلم می‌سازیم.

وی تصریح کرد: از نظر من همه توانمندند و من هیچ ناتوانی نمی‌بینم، چون توانایی‌هایشان جایی وجود دارد که هنوز کشف نشده است. این است که من فکر می‌کنم این نوع نگاه آرامش‌دهنده است و حتی سوژه پیدا می‌کنم و به دنبالش می‌روم.

در ادامه این نشست ابراهیم فروزش، نویسنده فیلم‌نامه "هامون و دریا" در مورد کتاب خود گفت: ما چرا اینجاییم؟ کتاب‌هایی هست که از فیلم‌های ساخته شده، نوشته شده است. برای من غافلگیر کننده بود که چنین کتابی دارد منتشر می‌شود.

وی افزود: جسته و گریخته فیلم‌نامه‌های کودکان و بزرگسالان توسط خود افراد چاپ می‌شود و خیلی از آنها که ارزش داشت به دلیل محدودیت مالی منتشر نمی‌شد که من امیدوارم انتشار آنها تداوم پیدا کند و شاهد چاپ کتاب‌های ارزشمندی باشیم. صحبت شده است که از این دست کتاب‌ها در دست چاپ است.

فروزش در مورد اقتباس در کتاب خود گفت: ما یک فرهنگ غنی برای اقتباس داریم و کتاب‌های برجسته و بسیار زیبایی در این زمینه هست. چرا اصرار داریم اورجینال کار کنیم؟ در حالی که نویسنده تمام تلاش خود را کرده است. امیدوارم کتاب‌های با ارزش در این زمینه مطالعه شود.

این کارگردان سینما به صحبت‌های پوران درخشنده اشاره کرد و گفت: در ادامه کارهای خانم درخشنده، من فیلمی ساختم به اسم "زمانی برای دوست داشتن" که زندگی کودک معلولی را نشان می‌داد. تاثیرگذاری این سینما بود که باعث شد من به این موضوع بپردازم.

انتشار بهترین فیلمنامه‌های کودک و نوجوان در فیلم‌نگار

در ادامه نصرت‌الله تابش، مدیر مسئول ماهنامه فیلم‌نگار که در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بهترین فیلمنامه‌های کودک و نوجوان را در فیلم‌نگار به چاپ برسانیم. من به لحاظ شغلی ماهانه 40 فیلمنامه می‌خوانم اما با خواندن "هامون و دریا" حالم واقعا خوب شد.

همچنین علی اکبر قاضی نظام اظهار کرد: واقعا زحمات اساتید من بود که توانستیم وارد این کار شویم. بزرگواری این بزرگان بود که کمک کردند فیلم‌نامه «نیاز» نوشته شود و به آقای داودنژاد عزیز سپردند که ایشان درس مردانگی بزرگی به من داد.

وی افزود: کسانی که فیلم‌نامه می‌نویسند، می‌دانند که کارگردان اسم فیلم‌نامه را عوض می‌کند و اسم خودش را بر آن می‌زند، ولی آقای داودنژاد که آن زمان کارگردان بزرگی بود، در همین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفتند قصه‌ی این فیلم مال قاضی‌نظام بود.

فیلم‌نامه"شاخ گاو" نوشته کیانوش عیاری، نام کتاب دیگری بود که در نبود نویسنده و با حضور هنرمندان و مسئولان حاضر در جلسه از آن رونمایی شد.
 
 



1393/07/14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن