تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820972221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عده ای به نام ارادت حرمت موسیقی را نگه نداشته اند/ لزوم تمایز موسیقی ناب و مبتذل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی رییس حوزه هنری مطرح کرد:
عده ای به نام ارادت حرمت موسیقی را نگه نداشته اند/ لزوم تمایز موسیقی ناب و مبتذل
رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: موسیقی اصیل و ناب از دو سو مورد ستم قرار گرفته است. نخست از سوی كسانی كه به نام ارادت به موسیقی حرمت آن را نگه نداشته و آن را به ابتذال كشانده اند و دوم از سوی آنانی كه بدون شناخت و تمایز موسیقی فاخر و ناب از مبتذل، هر دو را یكی پنداشته و به یك حكم رانده اند.



به گزارش خبرگزاری مهر، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در این مراسم گفت: موسیقی كشورمان از سوء تفاهم رنج می برد و امیدواریم پیروز ارجمند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند به هنری كه دچار سوء تفاهم است، نظم و انضباطی ببخشد. وی با گرامیداشت روز عرفه ادامه داد: لطافت طبع و نازك اندیشی از ویژگی هایی است كه هنرمندان را از دیگران متمایز می كند. از این جهت نیز ائمه ما سرآمد و در اوج هستند. مناجات هایی كه از آنان بر جای مانده، به ویژه دعای شریف و باشكوه عرفه حضرت سیدالشهدا از این نظر بسیار شگفت انگیز است و شایسته است مدام مورد تأمل و مراجعه هنرمندان متعهد باشد.

ارجمند مورد طمع دیگران قرار گرفت رئیس حوزه هنری با اشاره به پایان فعالیت های پیروز ارجمند در مركز موسیقی حوزه هنری، خاطرنشان كرد: زمان ورود ایشان به حوزه هنری به دلیل برنامه خوبی كه برای موسیقی حوزه هنری ارائه كرده بودند خیلی امیدوار بودیم، اما كمی بعد از آغاز فعالیت ارجمند در حوزه هنری، ایشان مورد طمع دیگران قرار گرفتند. از دولت قبلی كه مدام درخواست داشتند ایشان مسئولیت مركز موسیقی ارشاد كشور را بر عهده بگیرند تا دولت فعلی؛ كه نهایتا ناگزیر رضایت دادیم كه آقای ارجمند تشریف ببرند. هرچند در حوزه هنری به روی ایشان و همه هنرمندان متعهد همیشه باز است. اینجا خانه ایشان است و همیشه در خدمتشان هستیم. مومنی شریف گفت: برای آقای ارجمند به دلیل مسئولیت خطیری كه در وزارت ارشاد دارند دعا می كنیم و البته در این راه تنهایشان نمی گذاریم. ان شاءالله كه بتوانند به هنری كه دچار سوء تفاهم است نظم و انضباطی ببخشند و آن را از غربت و مظلومیت خارج كنند.

به نام ارادت به موسیقی حرمت آن را نگه نداشته اند وی تصریح كرد: موسیقی اصیل و ناب از دو سو مورد ستم و بی مهری قرار گرفته است. نخست از سوی كسانی كه به نام ارادت به موسیقی حرمت آن را نگه نداشته اند و آن را به ابتذال كشانده اند و دوم از سوی آنانی كه بدون شناخت و تمایز موسیقی فاخر و ناب از مبتذل، هر دو را یكی پنداشته اند و به یك حكم رانده اند. در حالی كه موسیقی اصیل همواره در خدمت آیین های دینی و فضایل اخلاقی بوده است. رئیس حوزه هنری همچنین ضمن تشكر از فاضل نظری برای قبول مدیریت مركز موسیقی حوزه هنری گفت: فاضل نظری علی رغم میل خود این مسئولیت اجرایی را پذیرفتند. ایشان با این كه جایگاه ممتازی در شعر امروز كشور دارند، در مدیریت هم، توانایی و دانش دارند. رشته تحصیلی ایشان مدیریت بوده است و پیش از این در ایجاد حوزه هنری استان تهران تجربه خیلی خوبی داشته اند. نظری را همیشه با نوآوری و تازگی و بهره گیری از جوانان می شناسیم.. مومنی افزود: آقای نظری برای به پایان رساندن تحصیلاتشان از ریاست حوزه هنری تهران استعفا دادند و البته در طول این سال ها از مشاوره ایشان بهره مند بوده ایم و امروز هم بزرگواری كردند و پذیرفتند در مركز موسیقی حوزه هنری خدمت ایشان باشیم. نیازی به یادآوری نیست جایگاه ایشان در شعر امروز بسیار ممتاز و غبطه برانگیز است. البته خیلی مایل بودیم كه از اهالی موسیقی استفاده كنیم اما این موضوع مشمول زمان شد و با هنرمندان و اساتیدی هم صحبت شد كه نهایتا به نتیجه نرسیدیم و بیش از این هم صحیح نبود كه با توجه به گرفتاری های دكتر ارجمند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایشان در سمت خود در حوزه هنری هم حضور داشته باشند.

فاضل نظری با موسیقی غریبه نیست وی با تاكید بر این كه فاضل نظری با موسیقی غریبه نیست، عنوان كرد: رابطه شعر و موسیقی به هم بسیار نزدیك است. وی دیدگاه های حوزه هنری را در رابطه با موسیقی به خوبی می داند و به نوعی می توان گفت فرزند حوزه هنری هستند. با كمك دكتر ارجمند و شورایی كه در مركز موسیقی حوزه هنری داریم، روند موسیقی ما سرعت پیدا می كند و البته از پیشرفت هایی كه توسط آقای ارجمند بنیان گذاشته شده است هم تشكر می كنیم. پیروز ارجمند مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در این مراسم توضیح داد: چشم امید بسیاری از موسیقیدانان ملی، اعم از سنتی و محلی به حوزه هنری است و همه دوست دارند آثارشان در این نهاد تولید و حمایت شود. وی با بیان این كه فاضل نظری را مرد ایمان و تقوا می دانم، بیان کرد: این توفیق را دارم كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شعر در خدمت آقای نظری باشم و افتخار خواهم داشت هر زمانی كه ماموریتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان برسد به حوزه هنری برگردم. مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد درباره فعالیت های خود در دوران مدیریت مركز موسیقی حوزه هنری، گفت: دفتر دانشنامه موسیقی نواحی تاسیس شد كه اگر این دفتر در مسیر متعالی خود قرار بگیرد، می تواند به رشد و بالندگی برسد. در دوران مدیریت در مركز موسیقی حوزه هنری به استان های كشور سفر كردم و با مشكلات و كمبودهای اهالی موسیقی شهرستان های كشور آشنا شدم كه این امر به فعالیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز كمك زیادی كرده است.

. آرشیو موسیقی بومی ایران را تبدیل به نسخه های دیجیتال كردیم ارجمند ادامه داد: آرشیو موسیقی بومی ایران كه عموما مربوط به موسیقی نواحی است تبدیل به نسخه های دیجیتال شد و در حال حاضر این آرشیو از معرض نابودی نجات پیدا كرده است و امیدوارم تبدیل به بانك موسیقی ملی ایران شود. البته 35 عنوان اثر تولید شد كه تعدادی از آن ها تولید و عرضه شده است و عرضه بخشی از آن ها ادامه خواهد داشت. ما در حوزه موسیقی 4 پژوهش كاربردی داشتیم كه 2 مورد از این پژوهش ها بسیار مهم بودند و در حال حاضر در بخش اقتصاد و موسیقی برای ما راهگشا هستند. همچنین از برگزاری حدود 100 كنسرت حمایت كردیم كه به خیر و خوشی برگزار شد. استودیو پژواك نیز بازدهی چند برابری داشت و خوشبختانه آثار بسیار خوبی در آن تولید شد. حسرت دو كار در حوزه هنری به دلم ماند مدیر مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان كرد: در حوزه هنری دو كار بود كه دوست داشتم انجام شود اما به دلیل مشكلات بودجه انجام نشد و امیدوارم در مدیریت آقای نظری پی گرفته شود. یكی انتشار فصلنامه مقام با رویكرد جدید بود كه برای چند شماره آن مطالب و مقالات آماده شد و رویكرد خوبی در این مورد آغاز كردیم. دیگری هم تشكیل گروه «كُر» درحوزه هنری است كه اگر مبنای گروه كر مبتنی بر تولیدات و مفاهیم ارزشی باشد، می تواند جای خالی این مبحث را در ایران پر كند. امیدواریم این گروه كر بتواند فعالیت خود را آغاز كند و ما هم آمادگی داریم هر حمایتی لازم است در این زمینه انجام دهیم.

. محاسن و موهایم در ارشاد سفید شد ارجمند در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در سند توسعه موسیقی كشور كه در حال تدوین است، به طور ویژه به نقش و برنامه ای كه برای حوزه هنری دیده ایم توجه داریم و امیدواریم حوزه نقش موثر خود را ایفا كند. حوزه هنری به عنوان یكی از 3 مركز بزرگ و تاثیرگذار در حوزه موسیقی كشور در كنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما است. چشم امید بسیاری از موسیقی دانان ملی، اعم از سنتی و محلی به حوزه هنری است و همه دوست دارند آثارشان در این نهاد تولید و حمایت شود. هنرمندان افتخار می كنند كه اثرشان در حوزه تولید شود. وی با اشاره به سمت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: مسیر سختی را آغاز كرده ام. مدیریت مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ دشواری كار، بسیار زیاد است روزی حدود 20 ساعت كار فشرده و سخت در ارشاد باعث شده است محاسن و موهایم سفید شود.

برخی احوال پرسی ها خیلی جدی نیستند فاضل نظری مدیر جدید مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در این مراسم با بیان اینکه خودم را عضوی از خانواده حوزه هنری می دانم، بیان کرد: امیدوارم بتوانم در دوره تازه ای كه به شكل تازه ای با این نهاد همكاری دارم، عملكرد خوبی داشته باشم. وی هنری با بیان این كه برخی احوال پرسی ها خیلی جدی نیستند، اظهار كرد: برخی تعارف می كنند و برخی دیگر واقعا تعریف می كنند. این كه می گویم من عضوی از خانواده حوزه هنری هستم یك تعریف است و تعارف نیست. نظری ادامه داد: امیدوارم بتوانم در دوره تازه ای كه به شكل تازه ای با حوزه هنری همكاری دارم عملكرد خوبی داشت باشم و روزی كه پشت سرم را نگاه می كنم در كنار حسرت گذر عمر، نشاط درونی از فعالیت هایی كه در این سمت انجام داده ام داشته باشم.

موسیقی در حوزه هنری تعریفی متمایز از دیگر فضاها دارد این شاعر كشورمان گفت: موسیقی در حوزه هنری تعریفی متمایز از دیگر فضاها دارد، دیگر هنرها نیز همین گونه هستند و در حوزه هنری معنای تعهد را در ذات خود پنهان كرده اند. هنر تنها با معنای هنر بودن در حوزه هنری گره نخورده است بلكه با اعتقادات و باورها گره خورده است. نظری با تاكید بر تعریف والای حوزه هنری برای هنر موسیقی گفت: امیدوارم با چنین تعریفی به همت مدیران این نهاد انقلابی قدم های موثری به سوی هدف متعالی برداریم.

متاسفانه شعر در خدمت موسیقی قرار گرفته است علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، نیز كه در این نشست حضور داشت با بیان این كه همیشه شعر با موسیقی ارتباط خوبی داشته است، عنوان كرد: در دوران شروع شعر فارسی، موسیقی در خدمت شعر بوده است. اما در روزگار ما این معادله به هم خورده است و متاسفانه شعر در خدمت موسیقی قرار گرفته است. در جامعه ما زمانی كه مجری تلویزیون مهمان موسیقی دان و شاعر را در كنار هم دارد تصور می كند باید به مهمان موسیقی دان احترام بیشتری بگذارد. در حالی كه پیش تر این گونه نبوده است. وی گفت: اگر دیگر هنرها رشد كرده اند به دلیل این بوده است كه به شعر توجه كرده اند. البته آقای ارجمند هم به ادبیات اشراف دارند و رابطه موسیقی و شعر را به خوبی می دانند. اما حضور فاضل نظری در منصب مدیریت مركز موسیقی حوزه هنری می تواند باعث بهتر شدن رابطه شعر و موسیقی شود.

فاضل نظری به درخواست علیرضا قزوه شعر تازه ای برای حضار خواند كه بخش هایی از آن به شرح زیر است:
فردا اگر بدون تو باید به سر شود /  فرقی نمی كند شب من كی سحر شود
رنج فراق هست و امید وصال نیست /  این هست و نیست كاش كه زیر و زبر شود
موسیقی سكوت صدایی شنیدنی است/ بگذار گفت و گو به زبان هنر شود در پایان مراسم لوح تقدیر و هدیه ای از سوی محسن مومنی شریف به پیروز ارجمند به پاس فعالیت هایش در حوزه هنری و حكم انتصاب فاضل نظری به سمت مدیریت مركز موسیقی حوزه هنری اهدا شد.


۱۳۹۳/۷/۱۳ - ۱۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن