محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829549884
فارس گزارش میدهد فلسفه قربانی و اقسام آن در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
فلسفه قربانی و اقسام آن در اسلام
امام صادق(ع) درباره فلسفه قربانی کردن فرمود: «همانا قربانی گناهان صاحبش را میریزد و باعث آمرزش آنها میشود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین میریزد، همانا خداوند از غیب میداند، چه کسی از او میترسد و تقوا را رعایت میکند».
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، قربانی یک عبادت و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادتها از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، از نظر معنی لغوی هر آن چیزی است که وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند متعال باشد، خواه آن چیز ذبح حیوان باشد یا دیگر صدقات، در عرف عام به آن حیوان خاص قربانی گفته میشود که به خاطر رضای خداوند در روزهای عید قربان مسلمانان آن را ذبح میکنند. ذبح قربانی جهت تقرب پروردگار از زمان آدم ابوالبشر(ع) شروع شد، وقتی که دو فرزندش هابی و قابیل به ترتیب یک قوچ و مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوندی تقدیم کردند، به دستور و روال آن زمان صاعقهای از آسمان قربانی هابیل را سوزاند که این علامت قبولی بود و قربانی قابیل به حال خود باقی ماند. در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ»(1). وقتی که (هابیل و قابیل پسران آدم) قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد. قربانی به عنوان شعار دین و آیین و مشروعیت آن به زمان حضرت آدم(ع) بر میگردد، اما وقتی که واقعه بینظیر و شگفتانگیز حضرت ابراهیم(ع) پیش آمد که در آن واقعه ایشان برای ذبح و قربانی کردن یکتا فرزندش اسماعیل(ع) اقدام فرمود و از این امتحان الهی سربلند بیرون آمد، قربانی جایگاه و اهمیت ویژهای را در ادیان سماوی کسب کرد. داستان مذکور در سوره صافات قرآن مجید آمده است، در این آیات آمده است: «ققَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبینُ وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ»(2)، او را ندا دادیم که ای ابراهیم! رؤیای خود را حقیقت بخشیدی و ما نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم، راستی که این همان آزمایش آشکار بود و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم، برای اینکه برنامه ابراهیم(ع) ناتمام نماند، خداوند قوچی بزرگ فرستاد تا قربانی کند و سنتی برای آیندگان در مراسم حج و سرزمین منا از خود بگذارد. مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره فسلفه قربانی کردن این چنین میگوید: ریشه قربانی کردن از زمان آدم ابوالبشر بوده و پیامبران بعد از او نیز این کار را انجام میدادهاند، اما زمانی که پیامبر(ص) به پیامبری مبعوث شد، این سنت پیامبران به آئین خرافاتی و غلط آمیخته شده بود، شیوه مردم در زمان جاهلیت چنان بود که پس از ذبح یا نحر، کعبه را به خون قربانی میآلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه میآویختند تا خداوند آن را قبول کند.(3) اما اسلام حرمت خاصی برای قربانی قرار داد که به آن در این آیه اشاره شده است: «لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ القلائد»(4)، شعائر خدا را حلال مشمارید و نیز چهار ماه حرام را حلال مشمارید و نیز کشتن و خوردن قربانیهای بینشان مردم و قربانیهای نشاندار آنان را حلال ندانید. منظور آیه این است که به شعائر، یعنی نشانههای حج و مناسک آن بیاحترامی نکنید و حرمت ماههای حرام را نگه دارید و قربانیهایی که دیگران برای ذبح میبرند و احیاناً گم میشوند را نکشید و نخورید، چرا که این بیموالاتی و بیاحترامی به مقام و منزلت پروردگار است.(5) و سپس خداوند در طرد آن سنت زشت جاهلی و برای بیان تقربی که حاصل قربانی است و چه بسا به همین جهت به قربانی موسوم شده می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکمْ»، گوشت و خون قربانی به خداوند نمیرسد، بلکه این تقوا و صفای دل شماست که به خدا میرسد،(6) زیرا آیه شریفه کعبه را از سنن جاهلی مزبور پیراسته میدارد و از طرفی در دفع این پندار که چون خداوند از جهانیان بینیاز است، پس نحر و ذبح بر حج گزار واجب نیست، این نکته را اظهار میدارد که اصل قربانی لازم است اگر چه خداوند از آن بی نیاز است و آنچه از این قربانی به خدای سبحان میرسد، گوشت یا خون نیست بلکه روح کردار و جان عمل، که همان تقواست به حضرتش میرسد.(7) در اسلام قربانی به چند جهت انجام میشود: نوع اول قربانی که در مراسم حج واجب میشود و هر حاجی باید با شرایط خاص گوسفند یا شتر یا گاوی را قربانی کند.(8) نوع دوم مربوط به کفارات حج است که برای کفاره برخی از اعمال که در حال احرام انجام دادهاند، باید قربانی کنند.(9) نوع سوم قربانی که بر اساس نذر واجب میشود یعنی نذر میکند که اگر بیمار شفا یافت، گوسفند یا گاو یا شتری را قربانی کند. اما نوعی از قربانی نیز وجود دارد و آن نوع مستحبی آن است، توضیح اینکه در روز عید قربان هر سال چه برای حاجی و چه غیر حاجی چه در منی و چه در شهرها، مستحب است گوسفند قربانی کنند که آن را در کلام عرب اضحیه میگویند و بر استحباب آن در شرع مقدس تأکید شده، به طوری که بعضی از فقها آن را واجب دانسته و خداوند آن قرض را یقیناً ادا میکند و شرایط آن هم همان شرایط قربانی واجب است. روزهای اضحیه برای کسی که در منا باشد، چهار روز که اول آن عید قربان است و برای کسی که در شهرها باشد سه روز است.(10) نوعی از قربانی مستحب نیز برای کودکی که تازه به دنیا آمده انجام میشود که عقیقه نام دارد و بر آن تأکید فراوان شده است، در آیه 107 سوره صافّات آمده است «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» که منظور از فدیناه این است که چیزی به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا از چیز دیگر قرار داده شود و لذا کفارهای را که بعضی از بیماران، به جای روزه میدهند، فدیه نامیده میشود.(11) بنابراین میتوان این گونه برای انواع قربانیها توجیه کرد که: اولاً برای شخصی که قربانی میکند، رفع بلا و دفع ضرر از مال و جانش است. ثانیاً این قربانیها همان طور که از نامش پیداست، انسان را به خدا نزدیک میکند، چنان چه در آیه 37 سوره حج آمده که گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد، اما تقوای شما به خدا میرسد و این همان تقرّبی است که از قربانی نزد خداوند متعال نصیب شخص میشود. ثالثاً روایتی آمده است که: ابیبصیر از امام صادق(ع) نقل میکند که از حضرت پرسیدم: علت قربانی کردن چیست؟ فرمود همانا قربانی گناهان صاحبش را میریزد و باعث آمرزش آنها میشود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین میریزد، همانا خداوند از غیب میداند، چه کسی از او میترسد و تقوا را رعایت میکند.(12) رابعاً در حدیثی از امام باقر(ع) می خوانیم: «إِنَّ الله عَزَّ وَجَلَّ یُحِبُّ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَإِرَاقَةَ الدِّمَاءِ»، خداوند عزوجل قربانی کردن و طعام دادن را دوست دارد.(13) یعنی علاوه بر خواصی که برای صاحب قربانی دارد، دیگران نیز از گوشت قربانی بهره میبرند و از گوشت قربانی فقرا و مساکین و کسانی که تمکن مالی برای خرید گوشت را ندارند، از آن بهرهمند میشوند، ضمن اینکه اگر کسی از مال خود توانست بگذرد، شاید بتواند و آمادگی پیدا کند که از بدن و جان هم مایه بگذارد. پینوشتها: 1. مائده: 27. 2. صافات: 105 ـ 106 ـ 107. 3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 67، ص 275. 4. مائده: 2. 5. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ذیل آیه 2 سوره مائده. ج 5، ص 264. 6. حج: 37. 7. جوادی آملی، عبدالله، صهبای حج، نشر اسرا، چاپ ششم، 1384، ص 454. 8. ر.ک: خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، کتاب حج، قم، مؤسسه نشر الاسلامی، ج 1، ص 409. 9. همان، ص 411. 10. قاروی تبریزی، حسن، شرح لمعه دمشقیه، قم، انتشارات داوری، ج 7، ص 106. 11. جمعی از نویسندگان زیر نظر استاد آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، نشر دارالکتب الاسلامیه، ج 19، ص 116. 12. شیخ حر عاملی، محمد وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 10، ص 174. 13. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 16، ص 374. انتهای پیام/ک
93/07/13 - 10:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
گزارش مشروح فارس از نشست بررسی کتاب «خرد گفتوگو» دینانی: کار فلسفه، پرسش است نه پاسخ/ در «مونولوگ» دروغ وجود
گزارش مشروح فارس از نشست بررسی کتاب خرد گفتوگو دینانی کار فلسفه پرسش است نه پاسخ در مونولوگ دروغ وجود نداردچهره ماندگار فلسفه ایران گفت پاسخ نهایی در فلسفه وجود ندارد و اگر پرسش را از فلسفه بگیریم چیزی جز تکرار مکررات باقی نخواهد ماند بنابراین پرسش و پاسخ کار فلسفه استفارس گزارش میدهد نمایشگاه کتاب فرانکفورت در انتظار یک بیانیه سیاسی/ افزایش ۵ درصدی ناشران آسیایی
فارس گزارش میدهدنمایشگاه کتاب فرانکفورت در انتظار یک بیانیه سیاسی افزایش ۵ درصدی ناشران آسیاییشصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت صبح روز ۷ اکتبر ۱۵ مهر با حضور شخصیتهای بزرگ ادبی فرهنگی سینمایی و سیاسی جهان افتتاح میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس شصتفارس گزارش میدهد شایعات موبایلی و مصوبهای به نام «روز پسر»
فارس گزارش میدهدشایعات موبایلی و مصوبهای به نام روز پسراخیراً در شبکههای اجتماعی و برنامههای ارتباطی تلفن همراه پیامی دست به دست میشود که از نامگذاری روز پانزدهم ذیالحجه به روز پسر خبر میدهد اما آیا واقعاً چنین مصوبهای وجود دارد یا صرفاً در حد شایعه است به گزارش خبرنگارفارس به مناسبت ۲۵ذیالقعده گزارش میدهد راه کسب رحمت ۹۹درصدی خداوند در روز دحو الارض+پاسخ امام علی(ع)
فارس به مناسبت ۲۵ذیالقعده گزارش میدهدراه کسب رحمت ۹۹درصدی خداوند در روز دحو الارض پاسخ امام علی ع امام علی ع فرمود نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیست و پنجم ماه ذیالقعده روز دَحوُ الارض بوده است و هرکس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد به پادفارس گزارش میدهد نمایشگاه نفت جابه جا نشد/ قرعه میزبانی نمایشگاه کتاب به نام «مصلی»
فارس گزارش میدهدنمایشگاه نفت جابه جا نشد قرعه میزبانی نمایشگاه کتاب به نام مصلیپس از قطعی شدن عدم جا به جایی نمایشگاه بین المللی صنعت نفت احتمالا باز هم قرعه میزبانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نام مصلی امام خمینی میافتد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس آنفارس گزارش میدهد کتاب نویسنده ایرانی در نمایشگاه اروگوئه پرفروش شد+تصاویر
فارس گزارش میدهدکتاب نویسنده ایرانی در نمایشگاه اروگوئه پرفروش شد تصاویردر سی و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب اروگوئه برای نخستین بار 45 کتاب کودک و نوجوان ایرانی با ترجمه اسپانیایی عرضه میشود و طبق اعلام یک کتاب ایرانی هم پرفروش شده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاگزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی «جنود عقل»+صوت «فلسفه» عنوان عام علم در جهان سنت است/ ظهور نسل دوم و سوم تحول
گزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی جنود عقل صوت فلسفه عنوان عام علم در جهان سنت است ظهور نسل دوم و سوم تحولخواهان علوم انسانیعضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت نخستین مرتبهای که انسان به دانش سیستماتیک دست پیدا کرد نام آن را فلسفه گذاشت لذا دستهای از دانشها تحت عنوان فلسفهفارس گزارش میدهد موج فیلمهای ضدایرانی در جشنواره فیلم بیروت/آیا صدای اعتراض رایزنی ایران شنیده خواهد شد؟
فارس گزارش میدهدموج فیلمهای ضدایرانی در جشنواره فیلم بیروت آیا صدای اعتراض رایزنی ایران شنیده خواهد شد جشنواره بیروت که مورد حمایت مراکز رسانهای فرانسه است در چهار سال گذشته نگاه غربی و روشنفکرانه و سیاه به ایران را در دستور کار خود قرار داده و در سال جاری نیز این جشنواره مملفارس گزارش میدهد ابراز رضایت شرکتکنندگان از تغییر زمان و مکان مسابقات قرآن شکوفهها
فارس گزارش میدهدابراز رضایت شرکتکنندگان از تغییر زمان و مکان مسابقات قرآن شکوفههامسابقات سراسری قرآن شکوفهها امسال با تغییراتی در زمان و مکان برگزاری روبرو بود که اغلب شرکتکنندگان از این تغییرات رضایت داشتند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس سیوششمین دوره مساگزارش فارس از آئین رونمایی مستند «فاکتور صوری» حجتالاسلام مصباحی مقدم: بانکداری امروز تلفیقی از حلا
گزارش فارس از آئین رونمایی مستند فاکتور صوریحجتالاسلام مصباحی مقدم بانکداری امروز تلفیقی از حلال و حرام استعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بانکداری اسلامی تاکید کرد امروز با بانکداری روبرو هستیم که ترکیبی از اعمال حرام است و حلال اما چون تفکیک این دوخبرنگار فارس در دمشق گزارش میدهد قربانیان غیرنظامی در حملات ائتلاف/غضب مردمی از انتشار داعش در مناطق مسکونی
خبرنگار فارس در دمشق گزارش میدهدقربانیان غیرنظامی در حملات ائتلاف غضب مردمی از انتشار داعش در مناطق مسکونیدرحالی حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش برای سومین روز متوالی در مناطق مختلف سوریه ادامه یافت که خشم و غضب مردمی سراسر مناطق شرقی سوریه را به دلیل انتشار عناصر تکفیری در مناطفارس گزارش میدهد دفاع مقدس، نگینی بر پیشانی نظام اسلامی
فارس گزارش میدهددفاع مقدس نگینی بر پیشانی نظام اسلامیشهروندان سنندجی چه آنها که جنگ تحمیلی را تجربه کردهاند و چه کسانی که در آن روزها پا به جهان نگذاشته بودند نکاتی مهم در ارتباط با دفاع مقدس و لزوم دوام و بقای یاد آن بیان میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج هنوز زندهفارس گزارش میدهد نصف جهان قربانی بیتدبیری مدیران
فارس گزارش میدهدنصف جهان قربانی بیتدبیری مدیرانشهر تاریخی و گردشگری اصفهان با داشتن یکی از بالاترین تعداد ابنیه تاریخی و ارزشهای میراثی در جهان هنوز به دلیل بیتدبیری مدیران متولی حتی در فهرست 30 یا 40 شهر پربازدید جهانی ازنظر توریست بینالمللی قرار ندارد به گزارش خبرگزاریفارس گزارش میدهد رودخانه دز 3 قربانی گرفت / گلایه خانواده متوفیان از اکیپ نجات
فارس گزارش میدهدرودخانه دز 3 قربانی گرفت گلایه خانواده متوفیان از اکیپ نجاترودخانه دز شهرستان دزفول یک خانواده شش نفره را در خود غرق و جان سه عضو این خانواده را گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول حوالی ساعت 11 شامگاه پنجشنبه یک خانواده اهوازی در منطقه علیکله دزفول غرق شدتکرار/ فارس گزارش میدهد شوراهای اسلامی؛ نیازمند آموزش و بهروزسازی
تکرار فارس گزارش میدهدشوراهای اسلامی نیازمند آموزش و بهروزسازیشوراهای اسلامی شهر و روستا که اینک یک سال از عمر دوره جدید فعالیتی آنها میگذرد بدون تردید بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزش و بهروزسازی خود هستند به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان یک سال از عمر شوراهای اسلامیفارس گزارش میدهد نکته اول و پایانی در انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج
فارس گزارش میدهدنکته اول و پایانی در انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوجانتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر یاسوج در حالی برگزار شد که نکات مهم اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در آن فراموش شده است به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج نکته اول مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودندفارس گزارش میدهد شوراهای اسلامی؛ نیازمند آموزش و بهروزسازی
فارس گزارش میدهدشوراهای اسلامی نیازمند آموزش و بهروزسازی شوراهای اسلامی شهر و روستا که اینک یک سال از عمر دوره جدید فعالیتی آنها میگذرد بدون تردید بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزش و بهروزسازی خود هستند به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان یک سال از عمر شوراهای اسلامی شهر و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها