تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815525319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاريجاني: هرگونه شكار به مدت 5 سال ممنوع شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لاريجاني: هرگونه شكار به مدت 5 سال ممنوع شود
شايد نياز باشد كه ضوابط جديدي براي توقف پنج‌ساله هرگونه شكار و صيد در كشور تصويب شود تا وضعيت گونه‌هاي جانوري اندكي بهبود يابد و مجلس آماده وضع قوانين جديد است.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
روز گذشته رئيس مجلس شوراي اسلامي در محل سازمان حفاظت از محيط‌زيست سخن گفت. سخني كه مصداق برحق بيت‌المثل «جانا سخن از زبان ما مي‌گويي» بود. سخن از دردي مشترك كه دير‌گاهي است در سينه دوستداران محيط‌زيست و دغدغه‌مندان اين آب و خاك چنبره زده بود! وي در بخشي از سخنانش مي‌گويد: شايد نياز باشد كه ضوابط جديدي براي توقف پنج‌ساله هرگونه شكار و صيد در كشور تصويب شود تا وضعيت گونه‌هاي جانوري اندكي بهبود يابد و مجلس آماده وضع قوانين جديد است.

به گزارش « جوان» دكتر علي لاريجاني روز گذشته در مراسم گراميداشت مقام «محيط‌بان» كه با حضور دكتر معصومه ابتكار، جمعي از محيط‌بانان نمونه و جماعتي از مسئولان و فعالان زيست‌محيطي برگزار شد، با انتقاد از مغفول واقع شدن محيط‌زيست گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست براي كشور يك سازمان تفنني نبوده، بلكه يك سازمان ضروري است كه مسئوليت حفاظت از نظم طبيعي كشور را برعهده دارد.  وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: در حال حاضر بسياري از موارد شكار و صيدي كه در كشور انجام مي‌شود، عمدتا ًبراي معيشت نيست. لذا اين مسئله از نظر شرعي نيز مشكل دارد.

 از اين رو اگر مسئولان سازمان محيط‌زيست خود مي‌توانند بايد جلوي هر گونه شكار و صيد را هرچه سريعتر بگيرند و اگر نياز به تصويب قوانيني در اين خصوص وجود دارد، مجلس آماده وضع قوانين جديد است.  لاريجاني با تصريح بر اين نكته كه هركس اسلحه داشت نمي‌تواند به گونه‌هاي ارزشمند كشور تعدي كند، افزود: برخي تعدي‌ها به طبيعت غير ضروري است و در حقيقت سوء‌استفاده از طبيعت است؛ چراكه برخي از افراد به خاطر داشتن اسلحه به طبيعت تجاوز كرده و گونه‌هاي جانوري كشور را از بين مي‌برند، چنانكه در حال حاضر شكار غير مجاز در كشور افزايش يافته و بسياري از گونه‌هاي جانوري در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. بنابر‌اين شايد نياز باشد ضوابط جديدي براي توقف پنج‌ساله هرگونه شكار و صيد در كشور تصويب شود تا وضعيت گونه‌هاي جانوري اندكي بهبود يابد.

در صورت نياز، قانون برخورد محيط‌بانان با متجاوزان بازنگري مي‌شود!
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر ارج نهادن به خدمات ارزشمند محيط‌بانان افزود: محيط‌بانان ضابطان قوه قضائيه محسوب مي‌شوند، بر اين اساس اگر در راستاي انجام وظيفه خود با متخلفان درگيري پيدا كنند و از لحاظ قضايي دچار مشكل شوند، قابل قبول نيست. لذا در اين راستا اگر احتياج به وضع قوانين جديدي باشد، مجلس شوراي اسلامي براي تصويب اين قانون اعلام آمادگي مي‌كند و رئيس سازمان محيط‌زيست پيشنهادات لازم را به مجلس ارائه كند.  وي افزود: بايد با افرادي كه محيط‌زيست را به مخاطره مي‌اندازند، برخورد جدي صورت گيرد و برخورد با افراد خاطي و متخلف بايد به صورت طبقه‌بندي صورت بگيرد؛ چراكه ما از لحاظ منابع طبيعي و جنگل‌ها با محدوديت بسياري مواجه هستيم. 

دكتر لاريجاني با اشاره به اينكه گلايه شما محيط‌بانان نسبت به پايين بودن حقوق به علت كمبود بودجه به حق است، تصريح كرد: اين موضوع ناشي از اين مي‌شود كه وضع درآمدي كشور مناسب نيست و در حال حاضر بيشتر به درآمدها و بودجه‌هاي نفتي اتكا مي‌شود، در حالي كه بايد بهره‌برداري از معادن با رعايت ملاحظات زيست‌محيطي مورد توجه مسئولان قرار گيرد.  وي با تأكيد بر اينكه در بسياري از كشورها كه توسعه را به درستي برنامه‌ريزي كرده‌اند و به هشدارهاي طبيعت توجه داشته‌اند به گونه‌اي برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري شده كه توسعه كمترين هزينه را براي محيط‌زيست به دنبال داشته باشد، نه مانند شهر تهران كه آلودگي هوا را تا حد بحراني افزايش دهند!

مجابي: در دادگستري با رابطان دادگستري (محيط‌بانان) مثل افراد معمولي رفتار مي‌شود!
در اين مراسم دكتر ابتكار با بيان اينكه در دنيا يگان‌هاي حفاظت نقش محوري ايفا مي‌كنند، گفت: محيط‌بانان خط مقدم حفاظت و امانتداري هستند و با فدا‌كاري و ايثار همه مشكلات و دشواري‌ها را به جان مي‌خرند.  وضعيت محيط‌زيست در كشور در شرايط بدي قرار دارد، گفت: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد شرايط به خاطر خشكسالي و تهديد تنوع زيستي گونه‌هاي گياهي و جانوري همچنان وخيم‌تر خواهد شد. بنابر اين انتظار مي‌رود كه نمايندگان مجلس همچنان از برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست حمايت كنند.   در ادامه اين مراسم سيدمحمد مجابي، معاون حقوقي و امور مجلس سازمان محيط‌زيست با بيان اينكه از مجلس شوراي اسلامي استدعا مي‌كنم براي مقابله با جسارت غارتگران و متخلفان محيط‌زيست، همچنين حمايت از محيط‌بانان، جنگلبانان و يگان شيلات هر چه زودتر قوانين تشديد مجازات و قوانين حمايتي را به تصويب برساند.  وي ادامه داد: محيط‌بانان رابط دادگستري هستند اما زماني كه با متخلفي كه اسلحه حمل مي‌كند، برخورد كنند حق شليك ندارند، زيرا با آنان مانند افراد معمولي رفتار مي‌شود!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن