تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798288148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسير توسعه يافتگي از دولت نمي‌گذرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مسير توسعه يافتگي از دولت نمي‌گذرد
نویسنده : مليحه مرادي‌شجاع 
 يكي از ويژگي‌هاي كشورهاي كمتر توسعه يافته، گسترده بودن نقش دولت در اقتصاد است. چون در اين كشورها اجراي برنامه توسعه اقتصادي به عهده دولت‌هاست. در كشورهاي صادر‌كننده نفت مانند ايران به علت درآمد كلان نفت و توزيع آن به وسيله دولت، اين نقش گسترده‌تر است، به ويژه در دو دهه گذشته به علت افزايش قيمت نفت و تأمين درصد بالايي از بودجه كشور از طريق صدور نفت، نقش و مسئوليت دولت در توسعه اقتصادي بيش از پيش افزايش يافته است. اگرچه ظاهراً درآمد نفت بر امكانات مالي دولت مي‌افزايد و سرمايه‌هاي لازم را براي اجراي پروژه‌هاي عمراني و توسعه صنعتي مهيا مي‌كند و بسياري بر اين باورند كه در ايران برخلاف بعضي از كشورهاي كمتر توسعه‌يافته ديگر مشكل سرمايه‌گذاري، كمبود دلار و ريال نيست اما  در واقع بايد گفت اين درآمد نفت بوده كه اقتصاد كشور را سخت به بيراهه كشيده است.
افزون بر سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم، دولت به عنوان بزرگ‌ترين تهيه‌كننده سرمايه براي بخش خصوصي وارد عمل مي‌شود و بخش خصوصي به ويژه صاحبان صنايع هم عادت كرده‌اند براي تأمين نيازهاي مالي خود جهت سرمايه‌گذاري‌هاي جديد هميشه به بانك‌هاي دولتي چشم دوخته و با توجه به ميزان نفوذ يا رابطه‌اي كه با مسئولان برقرار مي‌كنند، هرچه بيشتر اعتبار و وام با‌بهره كم بگيرند و در صورت امكان از ساير كمك‌هاي دولتي، به ويژه ارز ارزان، تا جايي كه بتوانند استفاده كنند.
اما همين بذل و بخشش‌هاي بدون حساب و كتاب و بدون رعايت ارجحيت‌هاي سرمايه‌گذاري سبب مي‌شود در ايران نيازي به تأسيس مؤسسات مالي خصوصي كه در كشورهاي ديگر نقش مهمي را در جمع‌آوري پس‌اندازهاي سرگردان و هدايت آنها به سوي سرمايه‌گذاري‌هاي سودمند ايفا مي‌كنند احساس نشود. حتي حوزه عمل بازار بورس هم در مقايسه با بسياري از كشورهاي ديگر محدود و تنها در چند شهر فعال است. اما در ديگر كشورهاي كمتر توسعه‌يافته مانند برزيل و هند، بخش خصوصي عادت به دريافت وام و اعتبار از دولت نكرده است. لذا صاحبان صنايع در اين كشورها متكي به خود هستند و منابع مالي مورد نيازشان را براي سرمايه‌گذاري از بازار پول يا با فروش سهام در بورس تأمين مي‌كنند، در نتيجه به اندازه بخش خصوصي در ايران به لحاظ وابستگي به كمك‌هاي دولت درگير بروكراسي نمي‌شوند و مدت‌هاي طولاني در انتظار تصميم‌گيري‌هاي اداري يا دريافت موافقت اصولي معطل نمي‌شوند. آنها به جاي كوشش براي بهره‌برداري از امكانات و كمك‌هاي دولتي تمام كوشش و تلاش خود را در راه پيشبرد اهداف بنگاه، افزايش توليد و رقابت در بازارهاي داخل و خارج از كشور به كار مي‌برند.
به طور خلاصه درآمد نفت و هزينه آن به وسيله دولت سبب شده است در ايران نظارت و كنترل دولتي و تصميم‌گيري‌هاي اداري در ارتباط با فعاليت‌هاي توليدي و سرمايه‌گذاري بيش از بسياري از كشورهاي كمتر توسعه يافته ديگر باشد. از نتايج ديگر شيوع بيماري مزمن و كشنده (نفتي بودن) مي‌توان به كم كاري و كاهلي يعني نشستن و با اتكا به واردات، ثروت ملي را مصرف كردن اشاره كرد. گفتني است افزون بر پول نفت، ادامه وام گرفتن دولت از سيستم بانكي كشور براي تأمين كسري بودجه نيز با انتشار اسكناس بدون پشتوانه تأمين مي‌شد و سپس با استفاده از اعتبارات بانك‌هاي تجاري ادامه يافت، به رشد نقدينگي كشور كمك كرده و در افزايش درآمد سرمايه‌داران مؤثر بوده است. در پايان با توجه به اينكه دولت تهيه و تدوين بودجه سال آتي و همچنين برنامه ششم توسعه كشور را در دست بررسي دارد بهتر است پيش فرض دسترسي نداشتن به درآمدهاي نفتي را مورد توجه قرار دهد و دو سند فوق را بر پايه سرمايه‌هاي سرگردان موجود در جامعه و همچنين تكيه بر بخش خصوصي تنظيم كند تا از اين رهگذر براي اولين‌بار در كشور توسعه ايران بدون نقش پررنگ نفت و دولت انجام پذيرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن