محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846625186
«هزارویکشب» را به اعراب پیشکش کردیم
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: «هزارویکشب» را به اعراب پیشکش کردیم
گرشگری ادبی، در سرزمینی که مهد شعر و ادبیات است، چه معنا و مفهومی دارد؟ چرا تورهایی تعریف نشده تا گردشگر علاقهمند را با خود همراه کند در مسیری که سعدی و ناصرخسرو پیمودهاند؟ کسی چه میداند «آب رکنآباد» و «گلگشت مصفا»یی که حافظ از آن سخن گفته کجاست؟ دنیا ما را با «هزارویکشب» میشناسد و ما ازاین امکان غافلیم در حالی که امروز، هر شهر عربی خود را با این قصهها به مردم جهان معرفی میکند.
آفتاب: بسیاری از مکانهای گردشگری در کشور ما با اسطورهها و افسانهها درآمیختهاند. گردشگران بسیاری دلشان میخواهد به یوش بروند تا با خانه و فضایی که نیما، پدر شعر نو در آن به دنیا آمده و بزرگ شده آشنا شوند یا خانه جلال آلاحمد را ببینند. اصلاً در سرزمینی که مهد شعر و ادبیات است، گردشگری ادبی، چه معنا و مفهومی دارد؟ چرا تورهایی تعریف نشده تا گردشگر علاقهمند را با خود همراه کند در مسیری که سعدی و ناصرخسرو پیمودهاند؟ کسی چه میداند «آب رکنآباد» و «گلگشت مصفا»یی که حافظ از آن سخن گفته کجاست؟
چرا تورهایی تعریف نشده تا گردشگران علاقهمند را با مسیری که مارکوپولو در ایران پیموده یا ناصرخسرو در سفرنامه خود به آن اشاره کرده است، آشنا کند؛ اصلا چند درصد راهنمایان گردشگری با ادبیات آشنا هستند و میتوانند راهنمای چنین تورهایی باشند؟ظرفیتهای شعر و ادبیات در جذب گردشگر کدام است و ما تا چه اندازه از این ظرفیتها برای جذب گردشگر بهره بردهایم؟ امروز، پنجم مهرماه و روز جهانی جهانگردی است. به این بهانه با نویسندگان و پژوهشگران به گفتگو نشسته و نظر آنها را درباره گردشگری ادبی و ظرفیتهای آن جویا شدهایم :
فریده گلبو، داستاننویس و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه گردشگری ادبی به معنا و مفهوم امروزی آن در کشور ما تعریف نشده و سابقه چندانی ندارد، گفت: متاسفانه گردشگری ادبی به معنای امروزیاش چندان سابقهای ندارد که انتظار داشته باشیم در کشور ما هم مثل کشورهای دیگر مورد اقبال قرار گیرد، اما حتی بیان و طرح این موضوع به تنهایی میتواند جرقه شکل گیری این نوع گردشگری را نیز فراهم کند. مثلا گروهی اهل ادب و هنر باهم جمع شوند و بروند بر مزار شاعری چون حافظ و سعدی و شعرخوانی راه بیندازند. بی شک سفرهایی از این دست به مرور میتواند برای گردشگران و علاقهمندان به سفر جذابیت پیدا کند. من در سفرهای متعددی که به داخل و خارج از کشور میروم همواره در برنامهام بازدید از تمام موزهها و اماکن ادبی و هنری را میگنجانم.
نویسنده رمان «جاده کور» در پاسخ به اینکه چگونه میتوان براساس رمان یک نویسنده مثلا «کلیدر» یا غزلهای سعدی، تور گردشگری تعریف کرد و گردشگران را به مکانها و شهرهایی برد که دولتآبادی به آن اشاره کرده، گفت: به نظر من، این آثار در درجه نخست باید برای مخاطب، جذابیت داشته باشند و بتوانند انگیزه سفر کردن و درک فضایی که در آن شکل گرفتهاند را در خواننده بیدار و تقویت کنند تا او تشویق شود که فضاهایی که شاعران و نویسندگان درآثارشان به آن اشاره کردهاند را بیابد و ببیند، اما حتی اگر آثار ادبی ما از چنین جاذبهای برخوردار باشند، از صدها خواننده کتاب، شاید یک نفر علاقهمند باشد که قدم در چنین سفری بگذارد و آن یک نفر هم استثناست.
گلبو معتقد است: دنیای امروز، دنیای تبلیغات است. تبلیغات، میتواند از هیچ، همه چیز بسازد. در چنین شرایطی میتوان با بهرهگیری از مکانی که تبلیغات در اختیار ما قرار میدهد به معرفی گردشگری ادبی بپردازیم. ضمن اینکه اگر کسی برایش شعر و هنر و ادبیات مهم باشد، میتواند با یک جستجوی کوچک در اینترنت به اطلاعات گستردهای دست پیدا کند ک هر شهری کدام مفاخر ادبی و هنری را در خود جای داده است.
نویسنده رمان «دو غریب» در پاسخ به اینکه داشتن اطلاعات صِرف، به کار گردشگر ادبی نمیآید، بیان کرد: مسلما اطلاعات، به تنهایی نمیتواند زمینهای را فراهم و مخاطب را تشویق کند که به منطقهای سفر کند. باید این اطلاعات با تبلیغات و امکانات وسیعی که در اختیار رسانهها قرار دارد، در مخاطب چنان شور سفری را به وجود آورد تا زمینه برای ایجاد گردشگری ادبی فراهم شود. بی شک اگر گردشگری ادبی در جامعه ما رواج پیدا کند، میتواند به مرور همچون نفت درآمدزا باشد.
گلبو به اینکه ما کمتر به گردشگری ادبی پرداخته و جاذبههای ادبی و فرهنگیمان را معرفی کردهایم، اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمتر پیش آمده ما برای قابلیتهای گردشگری و فرهنگیمان تبلیغ و این قابلیتها را به کسی معرفی کنیم. بنا و فضاهای تاریخی که در کشور ما توسط هنرمندان ساخته شدهاند نیز از قابلیتهای متعددی برخوردارند که یکی از آنها درگیر کردن مخاطب با حسی است که در پسِ این بنا، مد نظر سفارش دهنده یا هنرمندی بوده که آن را ساخته است. برای مثال با رفتن به مسجد شیخ لطفالله در اصفهان، حس عروج در ما جان میگیرد. شیوه کاشی کاری که در مساجد ایران به ویژه اصفهان وجود دارد، قابلیت این را دارد که این حس را در بیننده زنده کند. وقتی ما چنین قابلیتهای فرهنگی و هنری داریم، چرا نمیتوانیم با معرفی درست آن، زمینهای را فراهم کنیم که مقصد گردشگران ادبی و فرهنگی شویم.
ادبیات یعنی صدا و ما جهانیان را به سکوت فرامیخوانیم
محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر و مستدساز با اشاره به اینکه گردشگری ادبی در مقوله توریسم فرهنگی، گنجانده میشود گفت: گردشگران فرهنگی در همه جای دنیا، بیش از 50 سال سن دارند، بازنشسته شدهاند و اطلاعات بیشتری به نسبت مردم دیگر دارند. طبیعی است که این نوع گردشگر به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد و از درجه بالاتری به نسبت گردشگری عادی برخوردار است. گردشگر فرهنگی، حاضر نیست با وضع نامرتب و به همریختهای روبرو شود، اما هیچ امکانی در اختیار این گردشگر قرار نمیگیرد. در قدیم، دو فرهنگ و تمدن بزرگ ایران و یونان بودهاند و تعداد سایتهای فرهنگی ایران، 10 برابر یونان است. دوم اینکه ما از شاعران خود چه میبینیم؟ جز مقبره چه چیز دیگری از شاعران و نویسندگان خود به جهانیان عرضه میکنیم؟
شاعر مجموعه«شبهای نیمکتی، روزهای باد» گفتههای خود را باطرح این پرسشها ادامه داد: از حافظ چیزی باقی نمانده، اما خانه سپهری کجاست؟ با چه مینوشته؟ کجا نقاشی میکرده؟ خانه پروین اعتصامی در حال فروریختن است؟ گردشگری ادبی ما در بازدید از مقابر سوت و کور خلاصه میشود. اگر به قونیه میروند تا مقبره مولانا را ببینند با مجموعهای آشنا میشوند؛ سماع هست؛ موسیقی هست اما اینجا همه چیز در یک سنگ قبر خلاصه میشود. مردم ما از مرگ خسته شدهاند. به دنبال زندگی میگردند. شما در فرانسه تنها سنگ قبر ویکتور هوگو را نمیبینید. بلکه در فضایی نفس میکشید که هوگو در آن زندگی کرده، نوشته، قلم به دست گرفته و ... کتابی را میبینید که دوست داشته و خوانده؛ کسی به پرلاشز نمیرود. یک بار میروند سنگ قبر میبینند و شاخه گلی هم بر سنگ شاعر و نویسنده دلخواه خود میگذارند و برمیگردند؛ همین و همین. ما نمیتوانیم مردم جهان را با مرگ آشنا کنیم. ادبیات یعنی صدا و ما جهانیان را به سکوت دعوت میکنیم. مقبره خیام و عطار و حافظ و سعدی را ببینید چه سوت و کور است.
اصلانی به حساسیتهایی که در ارتباط با ادبیات معاصر ما وجود دارد اشاره و بیان کرد: خانه سهراب سپهری کجاست؟ کسی با سپهری که مشکلی ندارد. گردشگری ما گردشگری مردگان ادبی نیست.
تنها اعراب به آتشکده آذرگشسب ستم نکردند
فریدون جنیدی، گردشگری ادبی را به معنی گردش در کتاب و نوشتار دانست و گفت: وقتی غزلیات سعدی را میخوانیم با دنیایی سرشار از درخت و گل و بوته روبهرو میشویم. آنجاست که درمییابیم «سرو خرامانی» هست به نام «زن» که بارها و بارها از سوی سعدی ستایش شده است.
او در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم بهطور ویژه به «شاهنامه» فردوسی بپردازیم(به جز خواندن متن شاهنامه و سیر و سفر در فضایی که فردوسی به نگارش درآورده) به چه مکانهایی برمیخوریم گفت: نخست «آتشکده آذرگشسب» یا همان تخت سلیمان. به این آتشکده تنها اعراب ستم نکردند که رومیان هم به اندازه کافی به این مکان، جفا کردند. پیش از انقلاب هم یک گروه از باستانشناسان آلمانی، دستنوشتههایی را در این آنشکده کشف کردند.... این داستان را به محمدرضا پهلوی گزارش کردند و آن شاه نادان گفت: همان که این دستنوشتهها دست ایرانیهای احمق نباشد خوب است. پس آلمانیها، 50 صندوق دست نوشته از تخت سلیمان را با خود بردند و از انجا که اروپاییان، ایرانیها را کوچک میپندارند گفتند: در سفری که اشکانیان به مصر رفتهاند، این نوشتهها را با خود به صحاری مصر بردهاند و کسی نپرسید اگر سپاهی برای کشورگشایی به کشور دیگر رود برای چه باید 50 صندوق دست نوشته به آنجا ببرد؟
به گفته جنیدی، خوب است مکانی که نبرد رستم و سهراب یا رستم و اسفندیار در آن رخ داده را مشخص یا فضایی را بازسازی کنیم که نشاندهنده هفت خان رستم است. من در دفتر دوم «داستان ایران» این مکانها را شناسایی کرده و به خوانندگان شناساندهام. اینها نتیجه 35 سال گردش من در دنیای شاهنامه است.
نویسنده مجموعه 11 جلدی«داستانهای رستم پهلوان»، در پاسخ به اینکه آیا میتوان ردپای فردوسی را در توس یافت، بیان کرد: شهرها بیهویت شدهاند. 90درصد جوانانی که در تهران میبینیم خود یا پدرانشان از روستا گریخته و به شهر آمدهاند. نه آن فرهنگ زیبای روستایی را نگه داشتهاند و نه کاملا شهرنشین شدهاند. دولت، پردهپوشی میکند. تهران، از پل کردان آغاز میشود تا پایان پردیس... شهری که از بزرگترین کلانشهرهای جهان و در عین حال بیهویتترین است. ما که آن اندازه به «اسپندارمذ» احترام میگذاشتیم حالا شهرمان، کثیفترین است.
هزار و یک شب را دودستی به عربها پیشکش کردهایم
آرش نورآقایی، نویسنده، پژوهشگر و رئیس هیئت مدیره کانون سراسری راهنمایان گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار مهر به اینکه قصهسرایی، امروزه یکی از میراث معنوی جهانی شناخته میشود، اشاره و بیان کرد: کشورهایی همچون ترکیه و فلسطین، نحوه قصهسرایی خودشان را در فهرست یونسکو به ثبت رساندهاند و ما در عوض، قصههای ایرانی و قصهسرای ایرانی و به عنوان بهترین نمونه، نقالی شاهنامه را به تاریخ سپردهایم و خود خفتهایم. اینها، تنها بخش بسیار کوچکی از تواناییهای ادبیاتی و دنیای وسیع افسانهها و اسطورههای ایرانی است که قابلیت جهانی شدن و در جهان عرضه شدن را دارند و میتوانند در گردشگری مفید واقع شوند.
این پژوهشگر و راهنمای گردشگری بر این باور است که بسیاری از مکانهای گردشگری که در کشور ما وجود دارند، با اسطورهها و افسانهها درآمیختهاند، اما موضوع این است که تاکنون از این منظر به آنها توجه نشده و ما از تمام ظرفیتهای موجود استفاده نکردهایم. به طور مثال اگر تنها به روایتهای شاهنامه فردوسی توجه کنیم، با دنیایی از افسانه و اسطورهها مواجه میشویم که کمترین بهرهای از آنها نبردهایم.
اکنون این سئوال مطرح است که با استفاده از مضامین افسانهها و مفاهیم اسطورهها در توسعه گردشگری چه میتوان کرد؟ نویسنده کتاب «عدد، نماد، اسطوره» با اشاره به اینکه برای پاسخ به این سئوال بهتر است به چند پیشنهاد فرضی توجه کنیم، گفت: فرض کنید در سیستان و بلوچستان که آن را محل تولد «رستم» و محل بسیاری از اتفاقات شاهنامه میدانیم، موزهای به نام «موزه شاهنامه» بسازیم و در آن، برخی از داستانهای شاهنامه را به روشهای کارآمد و روزآمد روایت کنیم و تصویر و مجسمه بعضی از شخصیتهای شاهنامه را طراحی و اجرا کنیم. آیا نتیجه این کار، این نخواهد بود که در وهله نخست، گردشگران را به بخش دیگری از ایران که امروز کمتر مورد توجه گردشگران قرار میگیرد، هدایت و ادبیات حماسی سرزمینمان را به گردشگران معرفی میکنیم. همچنین در این میان، ارج زبان فارسی و فردوسی هم بیشتر میشود.
نورآقایی با اشاره به اینکه ما هم میتوانیم یک مقبره نمادین برای شیرین و فرهاد بسازیم، گفت: فرض کنید، ما هم، چون ایتالیاییها در یک باغ مصفا که نمونهاش را در ایران بسیار داریم، یک مقبره نمادین از شیرین و فرهاد بسازیم و تراژدی این عشاق را برای گردشگران یادآوری کنیم. جالب اینکه ما در کوه بیستون مکانی را به نام «فرهاد تراش» میشناسیم و در شهرستان ایوان استان ایلام، اثری به نام «تاق شیرین و فرهاد» داریم که هر کدام قصهای هم برای خود دارند، اما ما یا از این قصهها کمتر آگاهی داریم و یا اینکه برایشان منزلتی قائل نیستیم و این در حالی است که در قرون شانزدهم و هفدهم میلادی، همین قصهها و افسانهها پای گردشگران اروپایی را به ایران باز کرد تا راز گوهر شب چراغ و قالیچه حضرت سلیمان و گنبد طلا را بدانند.
او با اشاره به اینکه کشور ما را با قصههای هزار و یکشب میشناسند؛ در حالیکه امروز هر شهر عربی، خود را به عنوان شهر هزار و یکشب به دنیا معرفی میکند، گفت: ما دماوند را داریم و آرش را، آیا نمیتوانیم بر فراز دماوند، مجسمهای از آرش بسازیم و برای هر کوهنورد خارجی، اسطوره او را روایت کنیم؟ از همه اینها مهمتر، کشور ما را در دنیا با قصههای «هزار و یکشب» میشناختند و «چهل ستون» و «هشت بهشت» را محل قصه گویی شهرزاد میپنداشتند. موضوعی که ما از آن به شدت غفلت کردیم و اکنون هر شهر عربی خود را با عنوان شهر هزار و یک شب به دنیا معرفی میکند.
اما کشور ما چقدر توانسته از این ادبیات و اسطورههای خود برای جذب گردشگر استفاده کند؟ آرش نورآقایی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری ایران، پرسش ما را اینگونه پاسخ داد: شاید لازم به یادآوری نباشد که ایران ما از لحاظ تنوع اسطورهها و افسانهها مقام ویژهای دارد. با این وجود، ما از این زاویه، خود را در میان کشورهای دیگر دنیا مطرح نکردهایم. من حتی از این تاسف، پا را فراتر میگذارم و اظهار میکنم که امروزه کمتر کسی از هممیهنان از تنوع اسطورهها و نقش آنها آگاهی دارد. چنانکه اگر از همه خوانندگان این نوشتار سئوال شود مجسمهای که در وسط میدان «حر» وجود دارد، مجسمه چه شخصیت اسطورهای است، احتمالا کمتر کسی به آن پاسخ درست خواهد داد.
وی ادامه داد: از این موضوع که بگذریم و نگاهی به اسامی شهرها، قلعهها، مکانها و آثار تاریخی کشورمان بیندازیم، متوجه اسامی اسطورهای بسیاری میشویم و نامهایی را میبینیم که مربوط به افسانههاست: «قصر شیرین، قصر بهرام، زیج منیژه، قلعه رستم، قلعه ضحاک، زندان سلیمان، تخت سلیمان، کوه بلقیس، تخت جمشید، هفت خوان، فرهاد تراش، شیرین و فرهاد و …» این اسامی نشان دهنده این موضوع است که روزگاری نه چندان دور، چگونه شخصیتهای افسانهای و اسطورهای در باور مردم ایران حضوری فراموش نشدنی داشتهاند.
نورآقایی در ادامه گفت: اگر ایتالیاییها برای رومئو و ژولیت مقبره نمادین ساختهاند، ما نیز به شیوهای دیگر برای اشخاص مورد احترام، قدمگاه و مقبره ساختهایم. به طور مثال در جزیره هرمز و در میان آبهای خلیج فارس، سنگ سیاه بزرگی وجود دارد که از آن به عنوان مقبره «الیاس پیغمبر» یاد میکنند و در نزدیکی آن، در خشکی، بنایی وجود دارد که به مقبره «خضر پیغمبر» معروف است، در حالی که به لحاظ اعتقادی، هر دوی این بزرگان را زنده و جاوید میدانیم. از سوی دیگر، معروفترین بنای تاریخی کشورمان، «تخت جمشید» است که با استناد به نام«جمشید»، میتواند یکی از بنیادیترین شخصیتهای اسطورهای ایرانی را به گردشگران معرفی کند و ارزش مضاعفی (از لحاظ گردشگری) به این فضای فرهنگی جهانی بخشید؛ چرا که جمشید تقریبا از آن اسطورههای جهانشمول است که در بیشتر فرهنگها معادل دارد.
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
گردشگری ادبی به یک سنگ قبر خلاصه نمیشود/ ما«هزارویکشب» را به اعراب پیشکش کردیم
فرهنگ و ادب میراث فرهنگی و گردشگری به بهانه روز جهانی گردشگری گردشگری ادبی به یک سنگ قبر خلاصه نمیشود ما هزارویکشب را به اعراب پیشکش کردیم گرشگری ادبی در سرزمینی که مهد شعر و ادبیات است چه معنا و مفهومی دارد چرا تورهایی تعریف نشده تا گردشگر علاقهمند را با خود همراه کندتلاش کرديم تسلي خاطر خانوادههاي داغدار باشيم
۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ۱۰ ۳۰ق ظ تلاش کرديم تسلي خاطر خانوادههاي داغدار باشيم مديرعامل جمعيت هلالاحمر استان مرکزي گفت هر آنچه تاکنون براي خانوادههاي دانشآموزان غرقشده انجام دادهايم وظيفه ما بوده است به گزارش خبرگزاري موج مديرعامل جمعيت هلالاحمر استان مرکزي با اشاره به ارتباط جحقپرست: چاپ 20 عنوان کتاب چاپ اول در6 ماه نخست/ آقاکریمی: در 2 سال گذشته هیچ فیلمی تولید نکردیم!
فرهنگ و ادب کتابخانه نشست خبر مدیران کانون پرورش فکری حقپرست چاپ 20 عنوان کتاب چاپ اول در6 ماه نخست آقاکریمی در 2 سال گذشته هیچ فیلمی تولید نکردیم مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از انتشار 20 عنوان کتاب چاپ اول و 87 عنوان تجدید چاپ در نیمه نخست امسال خبردر نشست فیلم سینمایی «استرداد» مطرح شد غفاری: برای ساخت «استرداد» کمفروشی نکردیم/علیاکبر
در نشست فیلم سینمایی استرداد مطرح شدغفاری برای ساخت استرداد کمفروشی نکردیم علیاکبری در هالیوود هم فیلم سفارشی مرسوم استعلی اکبری تهیهکننده فیلم استرداد گفت در همه دنیا ساختن فیلم سفارشی حتی در هالیوود هم مرسوم است اما مهم این است که فیلم سفارشی بر اساس سلیقه تولید شود به گوزیر ارشاد در پاسخ به فارس: لیست کتابهای ایران برای نمایشگاه فرانکفورت را ندیدم/ بعد از ۳ بار ضربالاجل با سا
وزیر ارشاد در پاسخ به فارس لیست کتابهای ایران برای نمایشگاه فرانکفورت را ندیدم بعد از ۳ بار ضربالاجل با سایتهای بدون مجوز برخورد کردیموزیر ارشاد ضمن بیان اینکه هنوز بنا ندارم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنم گفت کتابهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه را ندیدم اما همواره درمدیر عامل مؤسسه فرهنگی شهر کتاب: عقب ماندیم چون فکر کردیم زمین لعنت شده است و باید به راههای آسمان فکر کنیم
مدیر عامل مؤسسه فرهنگی شهر کتاب عقب ماندیم چون فکر کردیم زمین لعنت شده است و باید به راههای آسمان فکر کنیممدیر عامل مؤسسه فرهنگی شهر کتاب گفت میدانید من فکر میکنم چرا عقب ماندیم ما آهسته آهسته فکر کردیم که زمین لعنت شده است و باید به راههای آسمان فکر کنیم نه به کوچه پس کوچنویسنده «آرایش غلیظ»: من و نعمتالله سعی کردیم یک فیلم سرگرمکننده بهدردبخور سازیم
نویسنده آرایش غلیظ من و نعمتالله سعی کردیم یک فیلم سرگرمکننده بهدردبخور سازیم فرهنگ > سینما - تسنیم نوشت هادی مقدمدوست نویسنده «آرایش غلیظ» در مورد جذابیتهای این فیلم گفت بنده و آقای نعمتالله تلاش کردیم که یک فیلم مؤثر سرگرم&zwnjسوره مهردر فرانکفورت حضور مستقل ندارد/ کتابهای پیشنهادیمان را به اتحادیه ناشران معرفی کردیم
فرهنگ و ادب ادیبات ایران حمزه زاده در گفتگو با مهر سوره مهردر فرانکفورت حضور مستقل ندارد کتابهای پیشنهادیمان را به اتحادیه ناشران معرفی کردیم مدیر عامل سوره مهر با بیان اینکه این موسسه انتشاراتی لیست کتابهای پیشنهادی خود را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارسال کرده اکارگردان «انقلاب زیبا»: بهترین پایان را برای سریال انتخاب کردیم/ سری دوم ،داستان دیگری خواهد داشت
کارگردان انقلاب زیبا بهترین پایان را برای سریال انتخاب کردیم سری دوم داستان دیگری خواهد داشت فرهنگ > تلویزیون - فارس نوشت کارگردان مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» گفت این سریال میتوانست با توجه به احوال شخصیتها چند پایان متفاوت داشته باش«گنگ خوابدیده» آغاز شد / آتیلا پسیانی: 14 سال پیش این نمایش را در انبار گازوئیل اجرا کردیم
گنگ خوابدیده آغاز شد آتیلا پسیانی 14 سال پیش این نمایش را در انبار گازوئیل اجرا کردیم فرهنگ > تئاتر - زنگ آئین افتتاح نمایش گنگ خواب دیده نوشته و به کارگردانی آتیلا پسیانی با حضور هنرمندان مدیران و اهالی رسانه در تماشاخانه ایرانشهر زده شد به گزارش خبرگزاری خمحمودي: اگر صعود نميکرديم ظلم به ايران بود
محمودي اگر صعود نميکرديم ظلم به ايران بود پشت خط زن تيم ملي واليبال گفت اگر در مسابقات قهرماني جهان صعود نميکرديم ظلم به اين رشته ورزشي ايران بود به گزارش ورزش سه و به نقل از سایت فدراسیون والیبال شهرام محمودی که با صعود ایران به جمع 6 تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان ذوق زدهوالیبال قهرمانی جهان - لهستان محمودی: اگر صعود نمیکردیم ظلم به والیبال ایران بود
والیبال قهرمانی جهان - لهستانمحمودی اگر صعود نمیکردیم ظلم به والیبال ایران بودپشت خط زن تیم ملی والیبال گفت اگر در مسابقات قهرمانی جهان صعود نمیکردیم ظلم به این رشته ورزشی ایران بود به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت فدراسیون والیبال شهرام محمودی که با صعود ایران به جبی میلی اعراب برای مبارزه با داعش
بی میلی اعراب برای مبارزه با داعش یک خبرگزاری غربی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی بین المللی برای مبارزه با داعش از بی میلی کشورهای عربی برای وارد شدن در این جنگ و همچنین شروط آنها برای حضور در ائتلاف ضد تروریستی خبر داد تسنیم در حالیکه جان کری وزیر خارجه و چاکچرایی نگرانی اعراب ازحمله آمریکا به داعش
چرایی نگرانی اعراب ازحمله آمریکا به داعش فایننشال تایمز از نگرانی دولت های عربی از طرح آمریکا برای حمله به تروریست های داعش خبر داد العالم روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای به مواضع کشورهای عربی در خصوص تلاش های آمریکا برای تشکیل ائتلافی برای رویارویی با تروریست های داعش پرداخآمریکا در مبارزه با داعش مطابق بر منافع ملی اش عمل میکند/مبارزه آمریکا با داعش برای جلب حمایت اعراب منطقه است
سیاسی احزاب و تشکلها حق شناس در گفتگو با مهر آمریکا در مبارزه با داعش مطابق بر منافع ملی اش عمل میکند مبارزه آمریکا با داعش برای جلب حمایت اعراب منطقه است یک عضو شورای مرکزی اعتماد ملی با بیان اینکه آمریکا در مبارزه با داعش مبتنی بر منافع ملی اش عمل می کند گفت آمریکا با داعدر کنفرانس پاریس احساس کردیم در برابر داعش تنها نیستیم
وزیرخارجه عراق در کنفرانس پاریس احساس کردیم در برابر داعش تنها نیستیم خبرگزاری پانا شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در پایان کنفرانس پاریس افزود ما در این کنفرامحمودي: اگر صعود نميکرديم، ظلم بود
۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ۱۴ ۱۴ب ظ واليبال قهرماني جهان ۲۰۱۴ - لهستان محمودي اگر صعود نميکرديم ظلم بود پشت خط زن تيم ملي واليبال گفت اگر تيم ما به مرحله بعد صعود نميکرد به اين رشته ورزشيِ ايران ظلم مي شد به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي فدراسيون واليبال شهرام محمودي د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها