تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819798238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهشت قوچ دنیا در خطر نابودی |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بهشت قوچ دنیا در خطر نابودی
کد خبر: ۴۳۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶ - 24 September 2014


پناهگاه حیات وحش حیدری یک منطقه حفاظت شده محیط زیست در ایران واقع در شهرستان نیشابور و در مجاورت رشته کوه بینالود است.

به گزارش ایسنا، منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال از پیش از انقلاب اسلامی مورد حفاظت قرار گرفت و البته این منطقه به دلیل وجود خالص‌ترین نژاد قوچ اوریال همواره مورد توجه شکارچیان بوده است تا ‌آنجا که برخی شکارچیان خارجی این منطقه را بهشت قوچ دنیا نام نهاده‌اند.

چند وقتی زمزمه‌هایی در رابطه با واگذاری تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله "پناهگاه حیات وحش حیدری" نیشابور به شکارچیان در رسانه‌ها پیچیده، البته هنوز کسی این زمزمه‌ها را تایید نکرده و از برخی از مسئولان و حتی اشخاص مطلع که دغدغه محیط زیست دارند نیز وقتی سوال می‌شود نه کاملا این زمزمه‌ها را تایید می‌کنند و نه تکذیب.

ببر و شیر ایران منقرض شد و همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش می‌دانند که وضعیت ما در این بخش خوب نیست و دیگر فرصت تکرار اشتباه‌های گذشته را نداریم. به همین بهانه گفت‌وگویی با دو نفر از طرفداران و فعالان محیط زیست پرداختیم و نظرات آن‌ها را در رابطه با پناه‌گاه حیات وحش حیدری و واگذاری آن به بخش خصوصی و درباره نوع نگهداری و حفاظت آن جویا شدیم.

حسین حصاری یکی از فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان خاطرنشان کرد: در خراسان حدود 600 یا 700 هزار اسلحه شکاری دست مردم است که علاوه بر آن بعضی نیز زیر قبای خود یک اسلحه قاچاق دارند که با احتساب آن حدود 800 تا 900 هزار اسلحه شکاری داریم، افرادی به سن من به خوبی به یاد دارند که روی درختان پر از گنجشک بود ولی الان تعداد گنجشک‌ها هم کم شده و بعید نیست با این روند این پرنده هم روزی ازبین برود.

وی تصریح کرد: شیر و ببر ایران متاسفانه منقرض شد و حالا داریم افسوس می‌خوریم و قوچ اوریال نیز که گونه نمونه‌ای است که هنوز از آن کم نداریم اگر به همین روال پیش رود رو به انقراض می‌رود. متاسفانه ما در حال حاضر قوچ بالای هفت سال نداریم، قوچی که طول شاخ آن بلند و ریشش سیاه و سفید باشد؛ قوچ‌های ما همه کوچک هستند چون هنوز به سه یا چهار سال نرسیده‌اند شکار می‌شوند.

این فعال محیط زیست افزود: اولا امیدواریم مباحث مطرح شده و واگذاری این پناهگاه به بخش خصوصی شایعه باشد ولی اگر هم به بخش خصوصی واگذار شد حتما با مشارکت خود محیط زیست باشد و به صورت قوی از این منطقه حفاظت شود.

وی ادامه داد: اگر این منطقه به بخش خصوصی واگذار می‌شود نه در قالب شکارگاه و شرایط سنگین طرح کنند. به عنوان مثال قوچ ماده شکار نشود، قوچ جوان مورد شکار قرار نگیرد و قوچی شکار شود که بالای 10 سال دارد و نیز به همراه هر شکارچی سه محیط بان حضور داشته باشند تا مراقب باشند و هزینه اینها را نیز از خود شکارچیان بگیرند.

حصاری گفت: علت اینکه می‌گویم فقط قوچ بالای 10 سال و در واقع مسن شکار شود این است که خود حیوان وقتی پیر می‌شود به مرگ طبیعی می‌میرد و لاشه آن ممکن است انگل‌هایی را بیاورد بنابراین اگر هم شکاری قرار است اتفاق بیفتد فقط در بازه سنی بالا باشد.

تجهیزات شکارچیان از محیطبانان بیشتر است

وی تصریح کرد: محیط‌بانان ما با امکانات کم در مقابل شکارچیانی قرار می‌گیرند که بهترین تجهیزات و تفنگ و وسیله نقلیه را دارند و منطقه حفاظتی به جای 50 شکاربان 5 شکاربان دارد. متاسفانه آنقدر شکارچی متخلف داریم که حتی اگر این اتفاق هم نیفتد اگر یک فکر اساسی در این رابطه نشود خود به خود منطقه حیدری به ورطه نابودی خواهد رفت.

محیط زیست کشور بر خط قرمز قرار دارد

شاهین شفیعی، یک فعال محیط زیست دیگر در این رابطه اظهار کرد: نمی‌دانم تا چه اندازه موضوع این طرح جدی شده اما بعید به نظر می‌رسد که سازمان محیط زیست با این موضوع موافقت کند اما اگر فرض کنیم چنین موضوعی صحت داشته باشد و واگذاری زیستگاه‌ها به بخش خصوصی مطرح شود، چند مساله قابل تامل است.

وی گفت: واگذاری زیستگاه‌های طبیعی و مناطق چهارگانه حفاظتی در کشور ما سابقه نداشته و ما نمی‌دانیم که آیا این قضیه به نفع محیط زیست و کشور است یا خیر ولی اگر هم به دنبال آزمایش و اجرای چنین طرحی هستیم چرا باید این ریسک را که از خروجی آن اطمینان نداریم بر روی یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی انجام دهیم.

شفیعی اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان و متخصصان برجسته محیط زیست در کشور معتقدند که حیات وحش ایران در وضعیت قرمز به سر می‌برد و اگر تنفس چند ساله‌ای داده نشود زیستگاه‌های ما به نقطه غیرقابل برگشتی خواهند رسید و امکان زادآوری گونه‌های جانوری و حتی گیاهی غیرممکن خواهد شد.

حال با توجه به این شرایط چه اصراری بر صدور پروانه شکار و مجوزهای نظیر طرح فوق وجود دارد؟

این فعال محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر بهترین راهکار برای نجات و حفاظت از محیط زیست طبیعی کشور، اصلاح قوانین شکار و صید، افزایش جریمه تخلفات زیست محیطی و تقویت سازمان محیط زیست به عنوان اصلی ترین متولی طبیعت و حیات وحش کشور است که البته خوشبختانه گویا دولت لایحه اصلاح قوانین زیست محیطی را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب آن هستند که قطعاً این موضوع گام مهمی در راه حفاظت و صیانت از طبیعت است.

شاهین شفیعی تصریح کرد: سازمان محیط زیست از کمبود نیروهای محیط بانی رنج می‌برد، بنابراین توجه ویژه به استخدام محیط بانان جدید، افزایش سطح معیشت زندگی محیط بانان بسیار مهم است و البته محیط زیست نیازمند بودجه کافی و امکانات و تجهیزات به روز است.

به گزارش ایسنا، منطقهٔ حیدری در حدود ۷۰ کیلومتری شهر نیشابور واقع شده‌است، باید گفت حتی اگر این شایعات درست باشد و یا نادرست باید برای حفاظت از این منطقه فکری کرد تا پیش از آنکه قوچ اوریال مانند برخی گونه‌های دیگر کمیاب و نایاب شود علاج واقعه را قبل از وقوع کرد چرا که اگر اتفاقی برای گونه دیگر ما در حیات وحش بیفتد شاید دیگر نمی‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند و تنها دوباره برای ما افسوس می‌ماند و بس...












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن