محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843806831
پوسترهایی که مردم را به سینما کشید
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پوسترهایی که مردم را به سینما کشید
زمانی در همین تهران، مردم با دیدن تصویری از چهره «جمشید آریا» و «سعید راد» بر سر در سینماها، برای دیدن فیلم صف میکشیدند. پوسترها در آن دوره، به عنوان اصلی ترین ابزار تبلیغات بود؛ ابزاری که حالا تاثیرگذاری خود را از دست داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سالها پیش، خیلیها فقط با دیدن پوستر یک فیلم، تصمیم می گرفتند بلیت آن را بخرند و در سالن سینما به تماشای آن بنشینند. قدرت بصری یک پوستر در آن دوران، به حدی بود که خیلی ها فقط با دیدن چهره ستاره ها و نقاشی هایی مرتبط با مضمون فیلم، جلوی سینماها صف می کشیدند. اینکه چه عواملی زمینه ساز شده تا مردم شور و شوق گذشته را برای دیدن فیلم در سینما نداشته باشند، بحث دیگری است، اما آنچه مشخص است، آنکه دوران اثرگذاری پوسترهای سینمایی، سالهاست تمام شده است.
پوسترها صفحات کاغذی است که بر روی آنها نوشته ها، طرح ها و نقاشی هایی برای انتقال یک پیام یا تبلیغ یک اثر هنری یا کالای تجاری چاپ می شود. ویژگی مهم یک پوستر، این است که باید بتواند با پیام و تصویرش، با مردم ارتباط بگیرد و توجه آنها را جلب کند. طراحی پوستر در ابتدا زیرمجموعه ای از هنر نقاشی بود و از این هنر برای طراحی استفاده می کردند. بعدها طراحی پوستر بخشی از هنر گرافیک شد و گرافیست ها با قابلیت هایی که این رشته برایشان داشت، توانستند تحول بزرگی در این زمینه به وجود بیاورند.
«ژول شره»، طراح فرانسوی، را «پدر هنر پوستر» میدانند. «تولوز لوترک» نیز پس از شره تحول بزرگی در این هنر پدید آورد و آن را به شکل مدرنش معرفی کرد. هنر او در این زمینه، آنقدر قابل توجه بود که با طراحی نخستین پوسترش در سال 1891 به شهرت رسید. در قدیم پوسترها را طوری طراحی میکردند که بتوان آن را به گردن اشخاص آویزان کرد. این پوسترها را که روی چوب چاپ میشد، به کسانی میدادند تا با آویختن به خود در شهر پرسه بزنند و مردم پیام تبلیغاتی آن را ببینند و بخوانند.
بهزاد غریبپور، طراح و گرافیست، درباره تاریخچه طراحی پوستر میگوید: نخستین نشانههای طراحی پوستر از نقاشی آغاز شد. نخستین طراحان پوستر فرانسویها بودند که از هنر نقاشی برای طراحی پوستر استفاده میکردند. در آن دوره، پوسترها برای تبلیغ برخی مکان ها طراحی می شد و بعدها کاربرد آنها وسیع تر شد و برای تبلیغ محصولات فرهنگی و تجاری نیز طراحی شد.
او میافزاید: زمان اطلاعرسانی یک پوستر باید خیلی کوتاه باشد. مخاطب در رویارویی با آن نباید معطل شود و بتواند از فونتهایی که برای طراحی آن استفاده شده، به پیامش دست پیدا کند. از طرف دیگر، یک پوستر خوب، پوستری است که فقط در یک لحظه تأثیرگذار نباشد، بلکه در ذهن بماند و این تأثیرگذاری را تا مدت ها در ذهن مخاطب حفظ کند. پوستر در مرحله نخست باید طوری طراحی شده باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند و بعدها هم ماندگاریاش را حفظ کند.
پوسترها با مضامین مختلفی از جمله شناختی (مکانها و اشخاص معروف)، خبری، آموزشی و تربیتی، فراخوان و اطلاع رسانی، اقتصاد و تجارت طراحی میشوند، اما جایگاه آن را در صنعت سینما نمیتوان نادیده گرفت. در جهان سینما، از همان سالهای ابتدایی، چهره ستاره های سینما که با رنگ و فرم، سعی در جذب تماشاچی به سالنهای سینما داشتند، بر سر در سینماها نقش بست و مردم را به دیدن فیلمها ترغیب کرد.
در ایران طراحی پوستر برای فیلمها نخستین بار بر پایه هنر نقاشان شکل گرفت. 21 مهر 1286، نخستین آگهی نمایش فیلم در عکاسخانه روسیخان (ایوانف) در روزنامه حبلالمتین (یکی از نشریههای مشروطهخواه) چاپ شد. پس از آن، آگهیهای مطبوعاتی پشت سر هم در روزنامه هایی چون «صور اسرافیل»، «صبح صادق» و به ویژه «ایران نو» چاپ شد. دو سال بعد، در پائیز 1288، نخستین پوستر سینمایی ایران که دعوت به تماشای فیلم در سینما فاروس (سینمای روسیخان) در خیابان لالهزار تهران بود، تولید شد.
پوستر فیلم «ستارخان» اثر مرتضی ممیز
از اواخر دهه 1290 تا اوایل 1300 به خاطر تلاطمات سیاسی در ایران و جهان از جمله قیام جنگل، سقوط سلسله قاجار، جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه معدود سالنهای سینما از رونق افتادند با فرو نشستن این اتفاقات از سال 1304 به بعد و تأسیس سالنهای جدید سینما، اعلانهای سینمایی نیز جان تازهای گرفتند.
«آبی و رابی» ساخته آوانس اوگانیانس از نخستین فیلمهای ایرانی بود که برایش پوستر طراحی کردند. پوستری که برای آن طراحی شده بود تصویری است از بازیگران فیلم که نگاه متعجب خود را به بیرون از کادر دوختهاند. پوستر فیلم «دختر لر» ساخته عبدالحسین سپنتا نیز از نخستین پوسترهای سینمایی ایران بود که توسط کمپانی امپریال بمبئی طراحی شده بود.
تا قبل از سال 1327 که سینماهای ایران از فیلمهای خارجی اشباع شده بودند، طراحان پوستر در ایران طرحهایی را برای این فیلمها تهیه میکردند. بعد از این دوره بود که خطاطان و نقاشان ایرانی دست به کار میشوند و برای فیلمهای داخلی پوستر طراحی میکنند. «با شرمسار» اسماعیل کوشان، «آخرین شب» حسین دانشور، «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیکیان، «گلنسا» سرژ آزاریان و ... از جمله فیلمهایی هستند که تا قبل از دهه 40 و 50 که شروعی برای دوره جدیدی از پوستر در ایران بود، برایشان پوستر طراحی شد.
پوستر فیلم «کفشهای میرزا نوروز» اثر آیدین آغداشلو
طراحی پوستر در ایران با نام «مرتضی ممیز» گره خورده است. او با تعدادی از اساتید گرافیک توانست از دهه 40 به بعد این هنر را به صورتی مستقل از نقاشی معرفی کند. غریبپور در اینباره میگوید: اولین پوسترها در ایران در حدود سالهای دهه 40 شمسی طراحی شدند. اولین ابداعکننده و طراح پوسترها به این شکلی که میبینید مرتضی ممیز بود. او این هنر را منسجم و آکادمیک کرد. در آن سالها این هنر با نقاشی همسنگ بود.
معروفترین طراحی پوستر ممیز برای فیلم، پوستر فیلم «گوزنها» است. «گوزنها» در سال 1353 به کارگردانی مسعود کیمیایی ساخته شد و از آن به عنوانی یکی از بحثبرانگیزترین و برترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد میشود. غریبپور درباره این پوستر اظهار میکند: موضوع سینما خیلی به رونق بخش طراحی پوستر کمک کرد. من همیشه از پوستر فیلم «گوزنها» را که مرتضی ممیز آن را طراحی کرده است، به عنوان یکی از بهترین کارهایی که در این زمینه دیدهام، یاد میکنم. در این پوستر تمام عناصر، لوگو و طراحی آن کاملا فکر شده و دقیق است.
«ستارخان» (علی حاتمی)، «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی)، «مغولها» (پرویز کیمیاوی) «غریبه و مه» (بهرام بیضایی) و «طبیعت بیجان» (سهراب شهید ثالث) از دیگر پوسترهای طراحی شده توسط ممیز هستند.
پوستر فیلم «تیغ و ابریشم» اثر آیدین آغداشلو
محسن دولو کاریکاتوریستی بود که از دهه 40 فعالیت حرفهای خود را در زمینه طراحی پوستر آغاز کرد. «ولگرد»، «چادرنشینها»، «آهنگ دهکده» و «آراس خان» از پوسترهای طراحی شده توسط این هنرمند هستند. او در سال 1347 که مجله هفتگی کاریکاتور را منتشر کرد، در زمینه طراحی پوستر فعالیت حرفهای و مستمر داشت.
ار میانههای دهه 40 و با پررنگتر شدن رشته گرافیک و استقلال آن و همچنین ساخت چند فیلم مهم از جمله «گاو» و «قیصر» طراحی پوستر در ایران وارد مرحله جدیدی شد. فرشید مثقالی با طراحی پوستر برای فیلمهای «گاو» و «پستچی» (داریوش مهرجویی)، «دار» (رضا علامهزاده) و «شازده احتجاب» (بهمن فرمانآرا) از هنرمندان شاخص این دوره بود.
ابراهیم حقیقی از دیگر گرافیستهای فعال در این حوزه است. حضور حقیقی در «سینمای آزاد» او را به طراحی پوستر برای فیلمهای مختلف سوق داد. او برای فیلمهای «گردش در یک روز خوش آفتابی» (حسن بنی هاشمی)، «انتظار» (امیرنادری) و «هفتتیرهای چوبی» (شاپور قریب) پوستر طراحی کرد.
پوستر فیلم «گوزنها» اثر مرتضی ممیز
پس از آغاز جنگ و آغاز دهه 60 نسل جدیدی از طراحان پوستر کارشان را آغاز کردند. در این دوره معمولا برای دو سلیقه خاص سینمادوستان، دو نوع پوستر تجاری و هنری برای فیلمها طراحی میشد که محل مناقشه بود و این رویه چند سال بعد منسوخ شد. از نیمه دوم دهه 60 که سینمای ایران با فیلم «دونده» به دنیا معرفی شد طراحی پوستر به زبان انگلیسی در دستور کار طراحان قرار گرفت.
محمدعلی باطنی و محمدعلی حدت از نامآوران این عرصه بودند که طراحی پوسترهای بسیاری برای سینمای ایران تا نیمههای دهه 70 به نام آنها ثبت شده است. اکران دوم «رضا موتوری» (مسعود کیمیایی)، «فرار از تله» (جلال مقدم)، «دونده» (امیر نادری)، «ترنج» (محمدرضا اعلامی) و «گنج» (محمدعلی سجادی) از آثار مهم حدت هستند.
آیدین آغداشلو نیز با نگاهی نو به طراحی پوستر، فضای جدیدی را به وجود آورد. از آثار مهم او پوستر فیلمهای «حاجی واشنگتن» (علی حاتمی)، «کفشهای میرزانوروز» (محمد متوسلانی)، «تیغ و ابریشم» (مسعود کیمیایی) و «هبوط» (احمدرضا احمدی) است.
پوستر فیلم «چهارشنبه سوری» اثر جواد آتشباری
در دهه 60 پوسترها ستارهمحور نبودند و بیشتر به مضمون فیلم اشاره داشتند. در دهه 70 این موضوع کمرنگتر شد و در دهه 80 کاملا از بین رفت. با کم شدن علاقه مردم به دیدن فیلم در سینماها و عوامل دیگر، پوسترهایی که در این دهه طراحی شدند به سمت ستارهها متمایل بودند و چهره آنها بخش بزرگی از پوستر را اشغال میکرد.
ورود ابزار و امکانات فنی و پدیدهای به اسم فوتوشاپ طراحی پوستر را در سالهای اخیر کاملا تغییر داده است.
غریبپور در ادامه به وضعیت این هنر در کشور اشاره میکند و میگوید: متأسفانه هر چه جلوتر رفتیم به تعداد ژانرهایی که به فضای طراحی پوستر وارد شد، اضافه شد و کیفیت هنری آثار پایین آمد. فراگیر شدن این هنر جنبههای مثبت و منفی زیادی داشت. از جمله جنبههای منفی آن این بود که از کنترل خارج شد و نتوانست مسیر مشخص خود را طی کند.
او معتقد است: این هنر در ایران حمایت عام نداشته و پس از یک مقطع خاص دیگر دیده نشد. فکر میکنم اگر بخش تجاری دوباره راه بیفتد و بخش فرهنگی هم در کنار آن باشد، بتوان با نگاه دوبارهای به این هنر به شکوفا شدنش کمک کرد.
زمانی پوسترها مهمترین وسیله تبلیغاتی برای سینما بودند اما حالا به حدی مهجور شدهاند که دیگر کسی آنها را نمیبیند و با دیدنشان برای دیدن یک فیلم و رفتن به سینما ترغیب نمیشود.
پوستر فیلم «گاو» اثر فرشید مثقالی
پوستر فیلم «دوئل» اثر سیامک فیلیزاده
پوستر فیلم «عقابها» اثر محمدعلی باطنی
پوستر فیلم «درباره الی» اثر امیر شیبان خاقانی
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
تصاویری که مردم را به سینما کشاند
تصاویری که مردم را به سینما کشاند زمانی در همین تهران مردم با دیدن تصویری از چهره جمشید آریا و سعید راد بر سر در سینماها برای دیدن فیلم صف میکشیدند پوسترها در آن دوره به عنوان اصلیترین ابزار تبلیغات بودند ابزاری که حالا تاثیرگذاری خود را از دست دادهاند ایسنا زمانی درمردم در دولت یازدهم با سینما آشتی کردند
مردم در دولت یازدهم با سینما آشتی کردند شهرکرد-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد مردم در دولت یازدهم با سینما آشتی کردند به گزارش ایرنا جواد کارگران دهکردی روز یکشنبه در آیین گرامی داشت روز ملی سینما در مجتمع فرهنگی هنری مهر افزود از سال گذشته بمردم را باید به سینما رفتن عادت داد
ابراهیم فروزش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مردم را باید به سینما رفتن عادت داد ابراهیم فروزش کارگردان سینما گفت سینمای ما از نظر ابزار تولید در تکنولوژی روز دنیا باید متحول شود ابراهیم فروزش کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت ما باید مخاطب رابا گیشه نیمبهاء سینماها مردم چه کردند؟
شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۹ برای دومینبار طرح سینما سلام برگزار شد با این تفاوت که این بار گیشهها بسته نبود و مردم به سینماها هجوم نیاوردند خسارتی به سینماها و سینماداران وارد نشد و کسی هم زیر دست و پا نماند گیشهها باز بودند و بلیت نیم بهاء میفروختند و مردم با دیدن سانسرئیس سازمان سینمایی پس از جشن در برنامه هفت چه گفت؟ ایوبی: فیلمی که نشانگر برخورد مردم با مشکلات است سیاهنمای
رئیس سازمان سینمایی پس از جشن در برنامه هفت چه گفت ایوبی فیلمی که نشانگر برخورد مردم با مشکلات است سیاهنمایی نیست کیانیان آژانس شیشهای فرزند زمان خود بودحجتالله ایوبی گفت اگر فیلمی ساخته شود که نشان دهد مردم در درون جامعه خود چگونه با مشکلات برخورد میکنند این دیگر سیاهنجانبازان شیمیایی آخرین اولویت سینما هستند/ مسئولان فکر میکنند مردم دیگر فیلم جنگی نمیبینند
فرهنگ و هنر سینمای ایران گفتگوی مهر با مصطفی رزاقکریمی-1 جانبازان شیمیایی آخرین اولویت سینما هستند مسئولان فکر میکنند مردم دیگر فیلم جنگی نمیبینند مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند خاطراتی برای تمام فصول که تاکنون جوایز داخلی و خارجی زیادی گرفته است از آشناییاش با جانبازانایوبی: ایران و چین حرف های شنیدنی بسیاری برای مردم دنیا دارند/ سینماابزاری مناسب برای انتقال حرف ها
برپایی هفته فیلم چین در موره سینما ایوبی ایران و چین حرف های شنیدنی بسیاری برای مردم دنیا دارند سینماابزاری مناسب برای انتقال حرف ها رییس سازمان سینمایی گفت مردم ایران و چین حرف های بسیاری برای گفتن دارند که می توانند از طریق سینما آن را برای جهانیان بیان کنند به گزارش روابطگزارش نشست نقد و بررسی فیلم «ابوزینب» روحیه ضدصهیونیستی مردم لبنان به ما انرژی میداد/ «ابوزینب
گزارش نشست نقد و بررسی فیلم ابوزینبروحیه ضدصهیونیستی مردم لبنان به ما انرژی میداد ابوزینب فیلم استراتژیک سینمای ایران در فرامرزها استکارگردان ابوزینب با بیان اینکه ساخت فیلم در لبنان سخت اما شیرین است گفت روحیه ضدصهیونیستی مردم لبنان به ما انژی می داد اما با توجه به اینکه تعداجشن سینما مردمی شد/ برج میلاد میزبان اصتاف خانه سینما
جشن سینما مردمی شد برج میلاد میزبان اصتاف خانه سینما خبرگزاری پانا شانزدهمین جشن سینمای ایران روز جمعه 21 شهریور ماه راس ساعت 17 در 10 سینمای کشور همزمان برگزار خواهد شد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور ساعت 14 44 به گزارش سرویس فرهنگی پانا روابط عمومی شانزدهمین جشن سینمای ایران به نقلیک وعده سینمایی به مردم تربت حیدریه
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۷ آیین پایانی پنجاه و یکمین جشنواره منطقهای سینمای جوان تیژ – تربت حیدریه با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف فیلم فیلمنامه عکس برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت مردم تربت حیدریه از اول مهرماه میتوانند فیلمبرپایی جشن روز ملی سینما در 10 سینما/ همه مردم دعوتند
فرهنگ و هنر سینمای ایران برپایی جشن روز ملی سینما در 10 سینما همه مردم دعوتند شانزدهمین جشن سینمای ایران روز جمعه 21 شهریور ماه راس ساعت 17 در 10 سینمای کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر روابط عمومی شانزدهمین جشن سینمای ایران به نقل از مازیار میری مدیرآشتی سیما با سینما/ روزی که همه مردم به تماشای فیلم دعوتند
فرهنگ و هنر سینمای ایران به مناسبت روز ملی سینما آشتی سیما با سینما روزی که همه مردم به تماشای فیلم دعوتند 21 شهریور به نام روز ملی سینما در ایران شناخته می شود و به همین منظور طرح سینما سلام در همه سینماهای کشور اجرایی می شود و مردم می توانند نیم بها فیلم ببینند و امسال تلوهنرمندان در حمایت از مردم غزه «رهایی» را به تصویر کشیدند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی هنرمندان در حمایت از مردم غزه رهایی را به تصویر کشیدند نمایشگاه رهایی با آثار 80 تن از هنرمندان هنرهای تجسمی و برای حمایت از مردم غزه روز گذشته 21 شهریور با حضور علاقه مندان و مسئولان هنری کشور در فرهنگسرای نیاوران تهران گشایش یافت به گزارنیروهای دولتی، تظاهرات بدون خشونت مردم یمن را به خاک و خون کشیدند
گزارش سازمان وکلای بدون مرز نیروهای دولتی تظاهرات بدون خشونت مردم یمن را به خاک و خون کشیدند تهران- ایرنا- سازمان وکلای بدون مرز در گزارش خود با اشاره به حوادث روزهای یکشنبه و سه شنبه گذشته در یمن که به کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن حدود 160نفر منجر شد تاکید کرد که تظاهرکنندگانصدا و سیما مردم را نادیده میگیرد/ رسانهملی سینما را به رسمیت نمیشناسد
صدا و سیما مردم را نادیده میگیرد رسانهملی سینما را به رسمیت نمیشناسد زنان طبقه متوسط در صدا و سیما هیچ جایگاهی ندارند با تغییر رنگ دیوار و دکور برنامهی بزرگسال تبدیل به برنامه کودک نمیشود رسانهملی میخواهد ما تظاهر به کاری کنیم که معتقد به آن نیستیم در غیراینصورت ما رامردم و سینما چگونه آشتی میکنند؟
شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۳ سینما همان واژهای که تداعیگر خاطرات نسلهای گذشته است همان تفریح دیروز و یکنواختی امروز گویی سینما با نسل کنونی نمیسازد دیگر از صفهای طولانی خبری نیست و به جرأت میتوان گفت ما سینما را فراموش کردهایم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانمقابل صبا نتیجه نمیگرفتم تیم را ترک میکردم ویسی: کر و لال نیستیم که صحبتی در مورد داوری نکنیم/ از مردم خوزست
مقابل صبا نتیجه نمیگرفتم تیم را ترک میکردمویسی کر و لال نیستیم که صحبتی در مورد داوری نکنیم از مردم خوزستان و مدیریت باشگاه خجالت میکشیدمسرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان گفت همانطور که اشتباه داوری جزئی از بازی است مصاحبه هم بخشی از بازی است کر و لال نیستیم که صحبتی در مو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها