واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در ششمین جلسه سوژههای سخن مطرح شد؛
مدیریت دینی و غیر دینی از نگاه حجتالاسلام ماندگاری خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام ماندگاری گفت: وقتی حاکم جامعه یک عالم دینی باشد و با ابزار دین برای حکومت دنیا آماده شده باشد، میداند که خداوند، پیامبر، امامان و شهدا در حال مراقبت اعمال او هستند و این خود حاکم دینی را از غفلت باز میدارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شامگاه دوشنبه در ششمین جلسه سوژههای سخن که در نماز خانه سفیران هدایت قم برگزار شد گفت: اگر بخواهیم ویژگیهای مدیریت دینی و غیر دینی را مقایسه کنیم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم. حجتالاسلام ماندگاری در ادامه افزود: از ویژگیهای مدیریت دینی بر دنیا این است که یک حاکم دینی در حکومت خود سه نکته را مد نظر قرار میدهد نخست اینکه دنیا را امانتی از خداوند میداند که باید به او بازگردانده شود. وی دومین نکته قابل توجه حاکم دینی را بیان داشت و ادامه داد: موقتی دانستن دنیا در نگاه حاکم دینی که از آیات و روایات اتخاذ شده در قیاس با دوام آخرت از موارد بسیار مهم در سیره حکومتی دینی است. این مبلغ دینی سومین نکته مورد نظر حاکم دینی را تحت نظر دانستن دنیا توسط خداوند متعال دانست و اظهار داشت: وقتی حاکم یک عالم دینی باشد و با ابزار دین برای حکومت دنیا آماده شده باشد میداند که خداوند، پیامبر، امامان و شهدا دائما در حال مراقبت اعمال او و دنیا هستند و این خود حاکم دینی را از غفلت باز میدارد. این کارشناس دینی ویژگیهای حکومت غیر دینی را در نظر نگرفتن این سه نکته دانست و خاطر نشان کرد: وقتی به حاکمان غیر دینی تاریخ بشر مینگریم میبینیم که این سه نکته یعنی امانت بودن، موقتی بودن و تحت نظر بودن توسط خداوند را در نظر نگرفتهاند. عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا دنیا پرستی برخواسته از روایات را به پنج بخش تقسیم و تصریح کرد: دنیا پرستی عاملی است که انسان را به تدریج از خداوند و میل به آخرت دور کرده و در نهایت به قعر دوزخ میفرستد، نخستین مرحله از دنیا پرستی میل به دنیاست که این میل گرفتاری و مصائب دنیا و آخرت را توامان برای انسان رقم خواهد زد و دومین آن حرص به دنیا است که برای درمان آن فقط یک راه وجود دارد آن هم حرص به آخرت، عبادت و خدمت است. حجتالاسلام ماندگاری در ادامه یادآور شد: سومین مرحله دنیا پرستی اسراف و مصرف گرایی است، اگر دنیا را برای دنیا مصرف کنیم اسراف است ولی اگر برای خدا مصرف کنیم عین تولید است زیرا که خداوند باقی است و هر کاری برای خدا انجام شود از بین رفتنی نیست. وی چهارمین و پنجمین مراحل دنیا پرستی را توأمان دانست و ابراز داشت: دفاع نکردن از حق برای دنیا و ستیز با حق به خاطر دنیا مراحل آخر دنیا پرستی است که درمان آن بسیار مشکل است زیرا که شهادت امام حسین(ع) را همین دو مرحله رقم زد. کارشناس مذهبی حوزه علمیه قم کوتاهی در امر به معروف و نهی از منکر را ناشی از دنیا طلبی دانست و تأکید کرد: اگر یک روحانی، کاسب، کارمند، جوان یا دانشجویی به خاطر هراس از هر مسئله کوچک یا بزرگی امر به معروف و نهی از منکر را کنار میگزارد، باید بداند به درد دنیا پرستی دچار شده است. وی در پایان درمان دنیا پرستی را با استنباط از روایات بیان و ابراز داشت: کوچک نشان دادن دنیا در نگاه مردم پاتک جبهه حق برای هدایت مردم دنیا پرست است که با مقایسه حقارت دنیا با عظمت خداوند و آخرت و انسان قابل بیان است./1329/پ202/ی
۱۳۹۳/۷/۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]