تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820413272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف يك چهارم آب كشور در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مصرف يك چهارم آب كشور در تهران
حدود يك ماه پيش بود كه خبر قطع آب مشتركان پرمصرف اعلام همگاني شد اما اين خبر پس از چند روز با عقب‌نشيني دولت همراه شد تا كسي نداند راهكار دولت براي كنترل مصرف در بزرگ‌ترين بحران كم‌آبي تهران چيست
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


حدود يك ماه پيش بود كه خبر قطع آب مشتركان پرمصرف اعلام همگاني شد اما اين خبر پس از چند روز با عقب‌نشيني دولت همراه شد تا كسي نداند راهكار دولت براي كنترل مصرف در بزرگ‌ترين بحران كم‌آبي تهران چيست؛ مشكلات تشديد شد تا دولت پيگير قطع آب مشتركان پرمصرف باشد، طرحي كه بايد زودتر از اينها اجرا مي‌شد.
 معاون اول از اجرايي شدن اين طرح مي‌گويد و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور هم از عزم جدي براي اصلاح الگوي مصرف از اين طريق. حميدرضا جانباز با اعلام اين خبر كه گام به گام تهران به وضعيت قرمز نزديك‌تر مي‌شود، گفت: مشتركيني كه الگوي مصرف را رعايت نمي‌كنند به ازاي هر متر مكعب مصرف مازاد جريمه مي‌شوند و در صورت عدم توجه در مراحل بعدي انشعاب آنها قطع خواهد شد.
وي كه در برنامه گفت و گوي ويژه خبري حاضر شده بود با اشاره به اينكه تنها 22 درصد قيمت تمام شده توليد آب از مشتركين دريافت مي‌شود، گفت: يك چهارم كل آب كشور در شهر تهران مصرف مي‌شود و با توجه به مصرف گاه بي‌رويه آب تا 200 متر مكعب هيئت وزيران با تصويب مصوبه‌اي براي مشتركين جريمه در نظر گرفته است.
وي با اشاره به اينكه با توجه به پيش‌بيني‌هاي افزايش دماي هوا و شرايط منابع آبي از ابتداي سال آبي جاري كه فردا به پايان مي‌رسد ميزان منابع و مصارف آب شرب به تفكيك شهرها و روستاها ارزيابي شد و پس از ارزيابي‌ها مشخص شد كه 517 شهر در مرحله تنش آبي قرار دارند، افزود: شهرهاي كرمان و اصفهان به دليل بيشتر بودن مصرف در وضعيت قرمز قرار گرفته‌اند، به گونه‌اي كه مصرف بيش از ميزان توليد آب بود و با وجود اينكه تهران در وضعيت زرد قرار دارد اگر بارش پاييزه نباشد و مردم در مصرف آب صرفه‌جويي نكنند به مرحله قرمز به ويژه در سامانه شرق تهران مي‌رسيم.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با انتقاد از رشد ناموزون افزايش تقاضاي آب در پي حاشيه‌نشيني‌هاي تهران گفت: فقر آب‌هاي زيرزميني و اضافه برداشت از آنها ما را دچار چالش كرده است؛ در استان تهران يك چهارم ميزان مصرف شرب كشور، آب مصرف مي‌شود و پس از آن كلانشهرهاي مشهد، شيراز و اصفهان پر مصرف‌ترين شهرها هستند.  جانباز با اشاره به اينكه در سال آبي جاري شاهد كاهش 8 درصدي بارش‌ها بوديم، گفت: پيش‌بيني مي‌شود حجم بارش‌ها در سال آبي 94 كه از مهر ماه 1393 آغاز مي‌شود مانند سال آبي 1393 باشد. با تلا‌ش‌هاي شبانه‌روزي كه انجام داديم توانستيم تاكنون بدون جيره‌بندي آب مديريت داشته باشيم.
وي تصريح كرد:‌با توجه اينكه انتظار مي‌رود در اواسط پاييز تهران به وضعيت قرمز برسد از مردم مي‌خواهيم كه مصرف آب را مديريت كنند اگر مردم 20 درصد در مصارف خود صرفه‌جويي داشته باشند مشكلي از بابت تأمين آب نخواهيم داشت.
وي با اشاره به اينكه دو سد در سامانه شرق تهران در مرحله بحراني قرار دارند، گفت: در صورتي كه بارش‌هاي پاييزه نداشته باشيم امكان استفاده از سدهاي لار و لتيان وجود ندارد.
مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با تأكيد بر اينكه انتقال آب از سامانه غرب به شرق تهران به طور جدي در دستور كار قرار دارد، گفت: علاوه بر اين طرح حفر 70 حلقه چاه نيز در برنامه وزارت نيرو قرار دارد.  جانباز با اشاره به اينكه در ابتدا قرار بود سد ماملو براي ارتقاي سطح كيفيت آب شرب تهران مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، گفت:‌با وضعيت كنوني اين سد در راستاي تأمين كمبود آب مورد نياز وارد مدار مي‌شود.  وي افزود: همچنين با توجه به اينكه 7/24 درصد آب بدون درآمد داريم، درصدديم كه 7/13 درصد از رقم مذكور كه تلفات واقعي شبكه‌ها هستند سالانه يك درصد كاهش پيدا كند گرچه اين موضوع تاكنون به دليل مشكلات مالي با تأخير مواجه بوده است.  مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با تأكيد بر لزوم منطقي شدن تعرفه آب گفت: وزارت نيرو به دولت پيشنهاد داده مشتركيني كه بيشتر از الگوي مصرف آب استفاده مي‌كنند به ازاي هر متر مكعب مازاد مصرف جريمه شوند و در مراحل بعدي قطع انشعاب صورت گيرد.  الگوي مصرف در شهر تهران 20 متر مكعب و در كشور 22 متر مكعب در نظر گرفته شده است. در حالي كه جريمه براي بالاي 20 متر مكعب آب در نظر گرفته شده كه در تهران شاهد استفاده آب به صورت ماهانه تا 200 متر مكعب هستيم و 3057 مشترك كه در بيست و چهارم و بيست و پنجم شهريور انشعاب آب آنها به مدت هفت ساعت قطع شد بالاي 50 متر مكعب آب مصرف مي‌كنند.  جانباز با اشاره به اينكه 92 درصد از منابع آب كشور در كشاورزي مصرف مي‌شود، گفت: اگر بازده آبياري را افزايش دهيم به صرفه‌جويي در مصرف آب به صورت چشمگير كمك مي‌شود و با نزديك شدن استانداردهاي جهاني حجم زيادي از آب را مي‌توانيم ذخيره كنيم.  وي با تأكيد بر اينكه برخي از سفره‌هاي زيرزميني ديگر توانايي بازيابي ندارند، گفت: در سطح كشور در اكثر محدوده‌ها افزايش برداشت از منابع آب‌هاي زيرزميني را شاهديم كه بدون ملاحظه صورت مي‌گيرد.  مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به اينكه برخي از قوانين ما پيشگيرانه نيستند گفت:‌قوانين بايد با شرايط خشكسالي منطبق شوند. در اكثر نقاط كشور از كولرهاي آبي استفاده مي‌شود درحالي كه ميزان مصرف اين كولرها بسيار بالا است. بايد استانداردهايي در تجهيزات آب و برق لحاظ كنيم به عنوان مثال بايد سرشيرهاي‌ آب استاندارد شوند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن