تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805628690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمامي انرژي دولت براي اتمام پروژه ها / تحرک بخش عمراني، از نان شب دولت واجب تر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ شهريور ۱۳۹۳ (۹:۴۹ق.ظ)
نوبخت: تمامي انرژي دولت براي اتمام پروژه ها / تحرک بخش عمراني، از نان شب دولت واجب تر است گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بسته اقتصادي دولت با نام خروج غيرتورمي از رکود با اينکه تنها تصويب آن در صحن علني مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است اما در محافل اقتصادي بازهم بر روي اين بسته بحث و تفاسير مخلفي بيان مي شود.
عده اي از کارشناسان اقتصادي معتقدند که بايد بسته اقتصادي برپايه مباني اقتصاد خرد باشد زيرا نظام قيمت گذاري ما به هم ريخته است؛ بايد راهکاري براي نظام قيمت گذاري داشته باشيم و براي نظام مالياتي کشور راهکاري ارائه کنيم و براي بازده خالص انديشه اي پويا داشته باشيم.
اگر در اين لايحه به اين مسائل کوچک توجه شود و از کارشناسان و اقتصادان ها نظر گرفته شود و اصلاحاتي را انجام دهند لايحه خوب و قابل قبولي خواهد بود، اگرچه من تاکيد مي کنم مشکل اقتصادي ما با اقتصاد خرد قابل حل است.
اما از سوي ديگر کارشناسان ديگر بر اين عقيده اند که اين سياست اقتصادي توانايي پايان دادن دوران دشوار اقتصاد ايران را دارد، قرار است دولت براي بهبود شرايط کار و کسب و کار بنگاه هاي کوچک و متوسط چه کار کند و چه الويتي دارد؟
بعضي مسائلي که توليد کننده هاي ما در حوزه توليد با آن رو به رو هستند به ديوان سالاري دولتي بر مي گردد و مشکلاتي را ايجاد مي کند، در خصوص نهادها که مقرات مختلفي را درباره صدور مجوزها مطرح مي کنند و احتمالا کارشکني هايي هم مي شود صحبتي نشده است و در خصوص شرکت هاي کوچک که از طريق امور مالياتي و يا برخي ارگان هاي دولتي به مشکلاتي برخورد مي کنند چيزي گفته نشده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، در خصوص نسخه خروج از رکود و برنامه هاي دولت، برنامه ششم توسعه و صرف اعتبارات بودجه اي پاسخ بسياري از سؤالات و ابهامات را به شرح زير ارائه داده است:

نسخه اقتصادي خروج از رکود با چه محور و سياستي ترسيم شده است؟
طبيعتا برنامه هاي اقتصادي با توجه به ظرفيت و پتانسيل هاي توليدي کشور تنظيم و تدوين مي شود اما براي اينکه بتوانيم رويکرد سال 93 و سال هاي آتي را تماما با سياست هاي اقتصادي خروج از رکود تنظيم کنيم بايد از تمامي ظرفيت هاي موجود در اقتصاد کشور بهره ببريم.
اساسا براي مقابله با معقوله رکود يک مدت زماني طولاني نياز است و ناگزيرم که تسريع کنيم که براي مبارزه با رکود و تورم يک دوره بلند مدت را مورد توجه قرار داده ايم.
نبايد فراموش کنيم که روزها و فرصت هاي طلايي براي اقتصاد کشور گذشته است و ديگر فرصت تلف کردن موقعيت هاي خوب را نداريم؛ امروز دوره عسرت در اقتصاد کشور است و بايد به فکر چاره جويي براي برون رفت از مشکلات باشيم.

عزم دولت براي خروج از رکود جدي است؟
بايد به دولت حق داد که تا از هر مدت زمان کوتاهي نهايت استفاده را ببرد و تا زمان تهيه برنامه ششم، حداقل يک برنامه کوتاه مدت اقتصادي براي برون رفت از مشکلات امروز اقتصاد ارائه مي داد.

پس اين نسخه پيش برنامه، برنامه ششم توسعه است؟
تهيه و تدوين برنامه ششم توسعه از سال95 آغاز خواهد شد ولي از الان با ارائه اين نسخه اقتصادي يک برنامه اقتصادي کوتاه مدت 2ساله را به عنوان پيش برنامه ي، برنامه ششم توسعه ارائه شد تا نيازها و مشکلات ابتدايي بر سرراه اين برنامه رفع شود.
بايد سياست هاي بودجه اي کشور را در اين بسته مبناي عمل قرار دهيم، اما؛ با توجه به منابع محدود بودجه بايد تا حد ممکن هزينه هاي موجود جاري در بودجه به سمت اعتبارات تملک دارايي سرمايه اي سوق داده شود ؛ اين اقدام ضمن اينکه نوعي سرمايه گذاري محسوب مي شود، در بخش بودجه اي نيز اين بسته تسريع انجام داده ايم.
بايد اين رفتار و تلاش به گونه اي باشد که تمامي تخصيص ها تا جايي که امکان دارد نسبت به هزينه ها کمتر باشد و البته اين نسبت به تملک دارايي هاي سرمايه اي بيشتر شود که بتوانيم اطمينان بخشي مناسبي را درجهت قول هايي که داده شده است، انجام داده باشيم.

درخصوص اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي توضيح مي دهيد؟
با توجه به استعدادي که در بودجه و در بخش سرمايه گذاري در طرح هاي عمراني وجود دارد، مبلغ 43 هزار و 900 ميليارد تومان تنها براي امسال در اين بخش سرمايه گذاري مي شود.
فراموش کردن اين نکته جايز نيست که از اعتبارات هزينه اي در بودجه ظرف 4ماهه نخست سال تنها 84.9درصد اختصاص داده شده، اما؛ مابقي اين بودجه به سمت اجراي طرح هاي عمراني هدايت شده است؛ البته به طرح هاي عمراني نيز تاکنون بيش از 64درصد بودجه را براي اجرايي شدن در چارچوب نسخه اقتصادي تخصيص داده شد.

ميزان و آمار طرح هاي عمراني که در دست دولت هست به چه ميزان است؟
نزديک به 250 طرح عمراني بايد تا اتمام سال جاري به بهره برداري برسد، دولت 60درصد کل اعتباري که بايد در طول سال به اين پروژه ها اختصاص يابد را تا تيرماه به اين طرح و پروژه ها اختصاص داد، تا در آينده کمبود زمان مشکلي در بهره برداري اين طرح ها ايجاد نکند.
بايد به اين موضوع نيز اشاره اي داشته باشيم که مصوبه هيأت وزران را مبني بر استفاده از اعتباري به ارزش 3هزار ميليارد تومان براي طرح هاي عمراني در تبصره 6 گرفته شده است که مي توانيم از اين مبلغ براي تأديه بدهي هاي بخش دولتي و آب هاي مرزي استفاده کنيم.
همچنين در بخش بهداشت و درمان علاوه بر اقدامات صورت پذيرفته، اعتبار 5 هزار و 400 ميليارد تومان از اين منابع براي کمک به توليد، يارانه تسهيلات ارزان قيمت به بانک ها داده شده است.

براي تحرک بخش عمراني چه اقداماتي مي شود انجام داد؟
گفته مي شود که امروز، سيمان در کارخانه پُر است، کارخانه هاي فولاد ميلگرد انباشته دارند؛ زيرا در بخش هاي ساختماني تحول و اتفاقي پيش نيامده است و اين مصالح در انبارها رسوب شده است.
حال آيا با اين تخصيص اعتبار 64درصدي دولت براي طرح هاي پيوست شماره "1"، آيا به نظر شما اين اعتبار نمي تواند پيمانکاران را به شروع فعاليت تشويق کند ضمن آنکه هم انبارها خالي مي شود و هم بار ديگر توليد در کشور شکل مي گيرد.
تمامي استانداران مي توانند از 60درصد اعتبار خود روي تملک دارايي هاي سرمايه اي استاني حساب کنند تا پيمانکاران را مصمم به انجام پروژه ها کنند، البته بايد اشاره شود که اين عدد امروز در اختيار استان ها قرار دارد.

بخش دوم اين مطلب درخصوص استفاده از صندوق توسعه ملي، صرفه جويي ها، پروژه هاي نيمه تمام، بخش هاي کشاورزي و رشد اقتصادي کشور فردا بر روي خروجي خبرگزاري موج قرار مي گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن