تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799054142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخچه سینماهای فعال و تعطیل شده اردبیل/ صفهای طولانی و خاطراتی که محو شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل گزارش تصویری - تشریحی مهر/
تاریخچه سینماهای فعال و تعطیل شده اردبیل/ صفهای طولانی و خاطراتی که محو شد
اردبیل - خبرگزاری مهر: سینما در ایران و بویژه در استانهای کوچکی مثل اردبیل از مد افتاده است، حتی با تمام پیشرفت ها و جاذبه هایش. امروز پرده نمایش سینما در اردبیل یکی یکی خاموش می شود تا هنر هفتم در این استان در تاریکی مطلق قرار گیرد.



به گزارش خبرنگار مهر، روزگاری نه چندان دور سینماها شاهد صفهای طولانی در مقابل گیشه ها و بازار سیاه بلیط فیلمها بودند، روزگاری شش سینما در اردبیل علاقمندان به صدای آرام اما پرهیجان آپارات را دلگرم می کرد، اما امروز صدای قیژ قیژ آپارات های دودکش دار و سوسوی نور پرده تنها دو سینما با قدمتی بالغ بر 40 سال دیده می شود. براساس اطلاعات جامع سينماها، استان اردبیل با وجود دارا بودن حدود یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت و 10 شهرستان تنها هفت سالن سینما در سه شهرستان اردبیل، پارس آباد و مشکین شهر دارد یا بنوعی می توان گفت که داشته است. از این تعداد پنج سالن در اردبیل و دو سالن در شهرهای دیگر.





تصاویری از سینما انقلاب اردبیل در عین حال شهرستان خلخال با بیش از 90 هزار نفر جمعیت و شهرستان گرمی با بیش از 85 هزار نفر جمیعت به عنوان شهرستانهای فاقد سالن سینما با توجه به گستره جمیعتی بالای 50 هزار نفر در استان اردبیل شناخته می شوند. اما طی سالهای قبل چهار سینما از مجموع سینماهای استان اردبیل تعطیل و یک سینما نیز تخریب شد تا فقط دو سینمای قدس و انقلاب اردبیل همچنان پذیرای شهروندانی می شوند که هنوزم ذوق دیدن فیلم در سالنهای سینما را در خود دارند. با این وجود حتی تلاش این دو سینمای فعال اردبیل نیز با دیجیتالی کردن امکانات و تجهیزات خود که سال گذشته محقق شد، در رونق سالنها تاثیری نداشته و به نظر می رسد با چنگ و دندان خود را سرپا نگه داشته اند تا علاقمندان به سینما را بر روی صندلیهای فرسوده و خالی خود بنشانند. باید اشاره کرد در حالی استهلاك ساختمان به علت طول عمر زياد آنها، مستهلك و غيرقابل استفاده بودن صندليهاي سينماها و مستهلك بودن سيستمهاي پخش فيلم و صدای سینماهای تعطیل شده و... عمده مشكلات سينماها و سالنهاي نمايش فيلم استان اردبيل اعلام شده که تعطيلي درازمدت برخي سالنها موجبات استهلاك بيش از حد را براي امكانات داخل سالن فراهم کرده و عملا راه اندازی مجدد آنها را با مشکل مواجه و یا غیرممکن کرده است. در شرایط حاضر سکوت سینماهای اردبیل همانند سایر سینماهای بیشتر استانهای کشور در حالی سنگین تر می شود که زمانی نه چندان دور صفهای اکران فیلم های ایرانی و خارجی در مقابل آنها حتی به چند صد متر می رسید، کانی مانگا، دیوار و... از جمله فیلمهایی بود که هنوز نیز استقبال تماشاگران از آن از خاطره های نرفته است.





سینما قدس اردبیل چنانچه به گفته یکی از سینماداران اردبیل در دوران اکران فیلمهای مقبول، فروش روزانه سینماها از چهار هزار بلیط نیز فراتر رفته و صفهای اکران برخی فیلم های خارجی از میدان سرچشمه و چهارراه تا میدان بعدی کشیده شده است. یا بازار سیاه بلیط فیلمهایی که برای بسیاری از جوانان منبع درآمد شده بود. ولی امروز سینماهای اردبیل نیز به مانند سایر سینماهای کشور با کاهش تماشاگر مواجه شده و بسیاری از سانس های سینماها با کمتر از 10 تماشاگر اکران می شود تا زنگ خاموشی آخرین سینماهای استان را به صدا درآورده باشند. همین سکوت سنگین سینما لاله و سینما حافظ اردبیل، سینما آزادگان مشگین شهر و سینما انقلاب پارس آباد را به تعطیلی کشاند و سینما ایران اردبیل نیز در سایه اختلاف های مالک، شهرداری و حوزه شاهد ویرانی است. بسیاری از کارشناسان در تعاریف خود سینما را رسانه ای می دانند که پایه گذار احساسات رو به رشد بشری بوده و در بقای فرهنگ و تمدن جامعه بسیار تأثیر گذار است و هدف آن را بنیان نهادن صحیح ساختمان اندیشه و فکر انسان برمی شمارند، اما فعالیت تنها دو سینما و کم توجهی مسئولان، مخاطبان این هنر تاثیرگذار را به سوی استفاده از ابزارهای غیر قابل کنترل همچون اینترنت، وایبر، فیس بوک، تانگو و ... متمایل ساخته که طبعا آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را در جامعه استان منجر شده است. آنها معتقدند متولیان امر فرهنگ سازی در استان اردبیل باید بسترهای لازم را برای این عرصه تاثیر گذار فرهنگی فراهم آورند، تا هنر استان در جهت تعالی روان و عاطفه انسان ها گام بردارد. تاکیداتی که حتی از سوی مسئولان شنیده شده ولی همچون بسیاری از مقوله های فرهنگی و هنری دیگر به عمل نرسیده است. تا جایی که امروز سکوت خشک صندلی های 50 ساله سینماها و ویرانی روزانه سینما ایران به زبان بی زبانی گویای حال فرهنگ، رسانه و هنر اردبیل بوده و کسی نیست که در مقام متولی گری همهمه تولد دوباره سینما را جایگزین رکود موجود کند.





سینمای تعطیل شده آزادگان مشگین شهر البته این انتظار بسیار زیادی است، وقتی خبر رسید که حتی ارشاد اسلامی استان اردبیل به عنوان متولی امور سینماها توان و نای برگزاری جشن روز سینما را نداشت و به بهانه اعتبار از برگزاری جشنی که تدارک و برنامه آن چیده شده بود، سرباز زد. جشنی که قرار بود از فعالان، دست اندرکاران، پیشکسوتان و... 50 سال گذشته این صنعت در اردبیل تجلیل شود، اما نشد. شاید در منطق زمانی یک هفته از روز سینما گذشته باشد ولی سکوت و بی نام نشانی این روز در اردبیل هرگز از اذهان سینما دوستان و فعالان این عرصه فراموش نخواهد شد، شاید متولیان نیز باور کرده اند که سینما در این استان خاموش شده و دو سینمای یاقی مانده نیز محکوم به تعطیلی است. با این حال نگاهی گذرا به سینماهای این استان در قاب تصویر و تشریح می تواند مروری بر خاطرات تلخ و شیرین برای سینما دوستان اردبیلی باشد، سینماهایی که روزگاری برای خود رونق داشتند و پرده هایشان چشمها را خیره می کرد. سینما "انقلاب" اردبیل این سینما با بیش از 51 سال قدمت قدیمی ترین سینمای استان اردبیل است، ساخت سینما انقلاب در سال 1342 در زمینی به مساحت 800 مترمربع توسط فردی بنام فریدون صادقیه نوین آغاز شده و در سال 1346 با ظرفیت 544 و یک سالن به بهره برداری رسیده است. این سینما هم اکنون با نوسازی تجهیزات و ساختمان به عنوان یکی از دو سینمای دیجیتالی و درجه یک مطلوب استان شناخته می شود و مجهز به سالن انتظار، بوفه، بالکن، شوفاژ و... است. سینما انقلاب هم اکنون با نمایش فیلمهای اکران شده در شش سانس به فعالیت خود ادامه می دهد.





سینمای تعطیل شده لاله اردبیل سینما "قدس" اردبیل این سینما نیز دومین سینمای اردبیل به لحاظ قدمت است، تاریخ احداث سینما قدس سال 48 و تاریخ بهره برداری آن در سال 50 توسط مسیح محمدی ثبت شده است. ظرفیت این سینما با هزار و 217 مترمربع 591 نفر بوده و جزو سینماهای دیجیتالی و درجه کیفی محسوب می شود. سینما قدس اردبیل به همراه سینما انقلاب تنها سینماهای فعال استان اردبیل بوده و روزانه در شش سانس فیلمهای روز ایران را به نمایش در می آورد. این سینما سال گذشته میزبان فیلمهای جشنواره فیلم فجر استانی بود که توانست تاحدودی علاقمندان به سینما را پذیرا باشد. سینماهای غیرفعال استان اردبیل؛ سینما "آزادگان" مشگین شهر سینما آزادگان توسط شهرداری مشگین شهر در سال 71 با زیربنای 500 مترمربع و با ظرفیت 410 صندلی به بهره برداری رسیده و هم اکنون به عنوان سینمای مستهلک شناخته می شود. این سینما از یک سالن نمایش بهره مند بوده و در زمان فعالیت از سیستم نمایش آپارات 35 میلی متری بهره می گرفته است. سینما "انقلاب" پارس آباد





سینما غیرفعال انقلاب پارس آباد دومین سینمای غیر خصوصی استان اردبیل سینمای غیرفعال انقلاب پارس آباد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان پس از اردبیل است، این سینما با درجه دو مطلوب توسط سازمان آب مغان در سال 53 احداث شده  و 500 صندلی داشته است. سینما انقلاب که مالکیت آن در خال حاضر در اختیار شهرداری این شهرستان است، به دلیل عدم استقبال مخاطبان طی سالهای گذشته اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی می کرد. مجتمع فرهنگی و سینمایی "لاله" اردبیل مجتمع فرهنگی و سینمایی آرتانور "لاله" اردبیل توسط بخش خصوص و در سال 76 فعالیت خود را آغاز کرده و تنها سینمای استان اردبیل بوده که از سه سالن نمایشی برخوردار بوده است. سالن اصلی این سینما 300 صندلی و دو سالن جنبی نیز هر کدام 200 و 180 صندلی ظرفیت داشته اند. این سینما در دو هزار و 850 متر مربع بزرگترین سینمای استان بوده و علاوه بر امکانات و تجهیزات معمول سینمایی از رستوران تریا، قسمتهای تجاری و... برخوردار بوده است، بخش خصوصی جهت ساخت سینما لاله در آن زمان 112 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده بود. سینما لاله کمتر از 10 سال فعالیت کرده است.





سینما حافظ اردبیل سینما "حافظ" اردبیل کار احداث این سینما نیز توسط بخش خصوصی مشارکتی و در مساحتی بالغ بر هزار و 100 مترمربع در سال 76 آغاز و در سال 80 به بهره برداری رسیده است. سینما حافظ جزو سینماهای درجه یک محسوب شده و مجموعه از خدمات سینمایی و خدماتی را شامل می شده است. این سینما دارای یک سالن نمایش بوده و پس از مدت کوتاهی غیرفعال شد. سینما حافظ اردبیل هم اکنون با تعطیلی کامل اکران فیلم به مجموعه تالار و رستوران تبدیل شده است.  با این وجود در سالهای اخیر میزبان برنامه ها و جشنواره های سینمایی فیلم کوتاه و نیز برگزاری متینگ های سیاسی و اجتماعی از جمله همایش های انتخاباتی بوده است. ................................... محمد میرزایی ناطق


۱۳۹۳/۶/۲۸ - ۰۸:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن