تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816498364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش صندلی های خالی در سینماهای اردبیل / وقتی سوپر مارکت به سلیقه پاسخ می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل گزارش تصویری -تشریحی مهر/
نمایش صندلی های خالی در سینماهای اردبیل / وقتی سوپر مارکت به سلیقه پاسخ می دهد
اردبیل – خبرگزاری مهر: روزگاری نه چندان دور سینماها شاهد صفهای طولانی در مقابل گیشه ها و بازار سیاه بلیط فلیمها بودند، روزگاری پنج سینما در اردبیل علاقمندان به صدای آرام اما پرهیجان آپارات را دلگرم می کرد، اما امروز با وجود افزایش جمعیت و فعالیت دو سینمای قدیمی که خود را به زور سرپا نگه داشته اند، عملا سینماهای اردبیل رونق نداشته و صندلیهای فرسوده و خالی خود را به نمایش گذاشته اند.



به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته با دیجیتالی شدن دو سینمای انقلاب و قدس فرصت امیدواری برای سینماداران پیش آمد که به واسطه کیفی کردن صدا و تصویر فیلم در هنگام اکران آن هم منطبق با استانداردهای جهانی بتوانند مردم را پشت درهای سینماها به صف بکشانند. این در حالی است که با گذشت نزدیک به هشت ماه از اجرای این طرح نه تنها صفی که در روزگاران دور سینما قدس و انقلاب تجربه کرده بودند، تکرار نشد بلکه سالن های سینما ها همچنان از همهمه مشتریان خالی ماند. اینکه حتی برخی تجهیزات جزئی نیز نتوانست اردبیلی ها را به سینما بکشاند موضوعی است که مردم، کارشناسان و سینما داران پاسخ متفاوتی به آن می دهند، اما آنچه اثبات شده اینکه سالهاست سینماها بازار رقابت هنر هفتم را به فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و سوپر مارکت ها واگذار کرده اند. اکران فیلم های کلیشه ای و فاقد مضمون یکی از شهروندان سینما دوست معتقد است علت خالی ماندن سینماها اکران فیلم هایی با موضوعات کلیشه ای است که عموما به فیلم گیشه می شناسیم. یاشار فرجی معتقد است تعداد اندک سینما از یکسو و عدم اکران فیلم های مناسب از سوی دیگر موجب می شود تعداد قابل توجهی از جوانان از فروشگاه ها آن هم به قیمت نازل فیلم های شاخص و مضمون دار تهیه کرده و در منزل تماشا کنند.

سینما قدس اردبیل این شهروند معتقد است هر وقت فیلم مضمون داری اکران می شود مردم به سینما ها می روند و نباید در اکران فیلم به سلیقه مخاطب بی توجهی کرد. اظهارات این شهروند در حالی است که به واقع تجربه شلوغ شدن سینماها در پی اکران فیلم های شاخص مشاهده شده است. این تجربه در اکران فیلم های دهه فجر در زمستان سال گذشته برای اولین بار در اردبیل نشان داد که سینما دوستان تشنه فیلم هستند. در روزهای گذشته نیز اکران فیلم "مدرسه موش ها" 2 سالن های دو سینمای فعال اردبیل را پر کرد و بار دیگر این مقوله که سلیقه مشتری حرف اول را می زند به اثبات رسید. تکراری شدن فیلم ها در موضوعات موضوع قابل توجه که البته از فرسودگی امکانات دو سینما با صندلی هایی با عمر نزدیک به نیم قرن بیشتر برای سینما دوستان قابل توجه است تکراری بودن فیلم های اکران شدن در یک خط  موضوعی ثابت است. تا جایی که فرنوش محمدی شهروند اردبیلی معتقد است اگر کارنامه فیلمی دو سینمای اردبیل بررسی شود این شباهت به وضوح مشاهده خواهد شد. موضوعی که البته خود سینماداران نیز به آن اذعان دارند و مدیر سینما قدس شهرستان اردبیل ساسان ابی زاده تکراری بودن سوژه را تائید می کند.

سینمای مشگین شهر وی تاکید دارد که از دلایل مهم عدم رونق سینماها تکراری بودن محتوا و مضمون فیلمها است بطوریکه با فروش یک فیلم برخی کارگردانها سوژه را تکرار می کنند. عضو هیئت رئیسه انجمن سینما داران ایران البته معتقد است این معضل محدود به مرزهای اردبیل نبوده و در بین 330 سینمای دایر کشور مشاهده می شود و تا زمانی که فیلم تکراری روی گیشه سینما دیده شود، مخاطب سینما محدود خواهد شد. سو تدبیر در مدیریت شبکه خانگی ابی زاده در عین حال از نحوه فعالیت رقبای خود غافل نیست و اضافه می کند: در حال حاضر تنها مخاطبان سینما دوست به سینما مراجعه می کنند و سوء تدبیر در مدیریت شبکه پخش خانگی فیلم ضربه مهلکی به بدنه سینما وارد کرده است. مدیر سینما قدس تاکید کرد: پیش از این عمر اکران هر فیلم در پروانه نمایش دو سال بود که در حال حاضر با توزیع فیلم پس از دو ماه از آغاز اکران سینمایی در شبکه خانگی، عمر اکران عملا به حداکثر تا سه ماه کاهش یافته است. ابی زاده با یادآوری مذاکرات مکرر با مسئولان سینمایی کشور در این خصوص اضافه کرد: نتیجه صحبتها قانع کننده نبود و تنها وعده ای که داده شد، مدت زمان اکران سه ماهه فیلم بود. وی افزود: با بررسی مشکلات سینماهای کشور به عینه مشاهده می شود که در صورت رفع این معضل می توان تا 80 درصد احیای سینماها را شاهد بود.

سینما حافظ اردبیل صفهای اکران فیلم خارجی تا میدان شریعتی عضو هیئت رئیسه انجمن سینما داران ایران عدم اکران فیلمهای خارجی را از دیگر مشکلات رونق سینمها برشمرد و تصریح کرد: تنها نهاد متولی واردات، ترجمه و عرضه فیلمهای خارجی بنیاد سینمایی فارابی بود که در سالهای اخیر عملا قادر به فعالیت نیست. وی با بیان اینکه استدلال مسئولان سینمایی در ممناعت از اکران فیلم خارجی، حمایت از تولید داخل است، اضافه کرد: این در حالی است که پیش از این نیز تولید داخل وجود داشت و این دو به موازات هم نیاز مخاطب را تامین می کرد. ابی زاده صفهای طولانی اکران فیلم خارجی تا میدان شریعتی را یادآور شد و افزود: در دوران اکران فیلمهای مقبول مخاطب فروش روزانه تا چهار هزار بلیط را شاهد بودیم. مدیر سینما قدس تاکید کرد: با وجود اینکه عوارض و مالیات فیلمهای خارجی به مراتب بیشتر از ایرانی بود، اما تمامی سینماها راغب به اکران فیلم خارجی بودند. عمر بالای سینما مشتری را فراری می دهد در عین حال که سینما لاله و سینما حافظ اردبیل تعطیل بوده و سینما ایران شاهد ویرانی روزانه چارچوب خود است و از غفلت شهرداری و مالکان خود به سوتدبیر برنامه های هنری این شهر افسوس می خورد مدیر سینما سوین یا انقلاب معتقد است دلیل رونق اندک سینما ها عمر بالای آن ها است. بهنام شهبازی به خبرنگار مهر گفت: اردبیل به تعداد انگشتان دست سینما ندارد که این تعداد نیز بیش از نیم قرن عمر دارند، ضمن اینکه هیچگونه تغییرات زیرساختی از زمان ساخت در این سینماها صورت نگرفته است.

سینما انقلاب پارس آباد وی با بیان اینکه سینماهای اردبیل نیز به مانند سایر سینماهای کشور با کاهش تماشاگر مواجه است معتقد است البته به دلیل عدم تجهیز امکانات روز در سینماهای اردبیل وضعیت این مراکز بسیار نامطلوب بوده و نفس های آن به شماره افتاده است. شهبازی با اشاره به عدم حمایت مالی از سوی مسئولان و دستگاههای مربوطه از سینماهای اردبیل تاکید کرد: اگر تسهیلاتی از طرف دولت ارائه شود می توان امیدوار بود که سینماهای فعلی به فعالیت خود ادامه دهند. نادیده گرفتن قدرت سینما در تربیت عمومی اما در حالی که سینماداران و شهروندان کمبود امکانات و کلیشه ای بودن آن را از جمله عوامل برجسته عدم اقبال به هنر هفتم می دانند، استاد دانشگاه های اردبیل به نقش تربیتی سینما و تاثیرات فرهنگی آن تاکید دارد. رئوف موسوی معتقد است سینما یکی از وسایل ارتباط جمعی و ابزار مهم فرهنگی است که به دلیل جذاب بودنش می‌تواند مخاطب زیادی را به سمت خود کشانده و ضمن آگاهی آنها از مسائل روز جامعه، زمینه رشد و توسعه جامعه را فراهم کند. وی معتقد است از کارکرد های مهم هنر هفتم می توان به برقراری ارتباط بین انسان‌های مختلف، فراهم کردن سرگرمی، آگاهی دادن و مهمتر از همه ساختن دنیای پیرامون مخاطبان خویش اشاره نمود که باعث توسعه فرهنگی جامعه می گردد. به گفته موسوی از بعد هنری نیز سینما به‌ طور مستقیم با احساسات و عواطف بشری، اندیشه، رفتار و کردار مخاطبان را به‌ طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌چه برتری رسانه‌ای آن‌ را افزون می‌کند تأثیر غیر مستقیم آن در مخاطبان می باشد که این امر توسعه همه جانبه فرهنگی را در جامعه رقم  می زند.

سینما لاله اردبیل وی افزود: سینما رسانه ای است که پایه گذار احساسات رو به رشد بشری بوده و در بقای فرهنگ و تمدن جامعه بسیار تأثیر گذار است و هدف آن بنیان نهادن صحیح ساختمان اندیشه و فکر انسان می باشد. این فعال سینمایی معتقد است فعالیت فقط دو سینما و کم توجهی مسئولان گذشته، مخاطبان این هنر تاثیرگذار را به سوی استفاده از ابزارهای غیر قابل کنترل همچون  اینترنت، وایبر، فیس بوک،  تانگو  و ... متمایل ساخته که طبعا آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را در جامعه استان منجر شده است. کارشناسان معتقدند متولیان امر فرهنگ سازی در استان اردبیل می بایست بسترهای لازم را برای این عرصه تاثیر گذار فرهنگی فراهم آورند، تا هنر استان در جهت تعالی روان و عاطفه انسان ها گام بردارد. تاکیداتی که البته با گذشت یک سال از عمر دولت یازدهم از سوی مسئولان شنیده شده و با تائید آن ها در حرف مانده و به عمل نرسیده است. تا جایی که امروز سکوت خشک صندلی های 50 ساله سینماها و ویرانی روزانه سینما ایران به زبان بی زبانی گویای حال هنر این شهر باشد و کسی نباشد که در مقام متولی گری همهمه تولد دوباره سینما را جایگزین رکود موجود کند. ................................. گزارش: ونوس بهنود


۱۳۹۳/۶/۱۹ - ۰۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن