تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تندیس های شهری نماد هویت اجتماعی زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تندیس های شهری نماد هویت اجتماعی زنجان زنجان - ایرنا - امروزه در دنیا، نصب انواع تندیس هایی که از شخصیتهای تاریخی اثرگذار و بزرگان هرمنطقه، طراحی و درمیادین با چشم اندازهای مهم شهری نصب می شوداز آن رو که موجب شکل گیری نوعی هویت ملی و فرهنگی گردیده و حتی می تواند نوعی الگوپذیری مثبت درجامعه را رواج دهد، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.


این تندیس ها به تدریج می توانند هویت منطقه ای و بومی هرمنطقه را شکل داده و به ویژه در حافظه شهروندان و زندگی روزمره آنان باقی بماند.
البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که بایستی اصول منظر شهری، تناسب ها و نسبت ها درباره ی آنها رعایت شده و مکان یابی های مناسبی هم در نصب آنها اعمال گردد.
یکی از اجزای مهم و با ارزش در شهر زنجان که نگاه هر شهروندی را به خود جلب می کند ، عناصر و نمادهای شهری هستند که به شهر هویت بخشیده و در صورت هماهنگی اجزای هر شهر با ارزش های فرهنگی، اجتماعی و روانی شهروندان، حس قوی از مکان ایجاد می نماید.
در واقع هنر شهری به طور عام و تندیس های موجود در شهر زنجان به طور خاص، بخشی از عناصر هویت بخش فضاهای جمعی به شمار می رود که در ساماندهی ، معنا بخشی و تلطیف منظر آن در حد خود تاثیر گذار می باشد.
اما نکته ی مهم در استفاده از این عناصر ، توجه به وحدت و انسجام تندیس های شهر زنجان با محیط و نیازهای سیمای این شهر می باشد، تا فضایی قابل فهم و هویت بخش را ایجاد نماید.
نکته دیگری که در به کارگیری نمادهای تاریخی و اجتماعی اثرگذار در شهر زنجان باید مورد توجه قرار گیرد، مکان مناسب قرار گیری آنهاست.
فضای شهری باید به گونه ای باشد که شهروندان به راحتی آن را درک کرده و بتوانند با شهر ارتباط برقرار ساخته و ریشه های تاریخی و فرهنگی خود را پیدا کنند.
به همین دلیل استفاده از عناصر تاریخی و فرهنگی در شهر زنجان اهمیت بسیاری دارد و استقرار تندیس در مکان ها و فضاهای مناسب، می تواند به عنوان عنصری در زیبایی شهر یا در انتقال معنایی خاص برای شهروندان زنجانی موفق باشد.
به نظر می رسد که تناسب مناسبی میان زیبایی تندیس ها، طراحی آنها و انتخاب توع تندیس باهویت اجتماعی و تاریخی شهر زنجان وجود نداشته و لذا در خیابان ها و میادین سطح شهر تهران می توان تندیس هایی را مشاهده کرد که خالی از دستاوردهای هنری و ارزشمند می باشد.
اینکه تصمیمات شورای محترم اسلامی شهر و مسوولین محترم شهرداری تا چه حد توانسته است نگاه فرهنگی وهنری در عرصه نمادپردازی شهری و ارتقای هویت اجتماعی و احیای تاریخ گذشتگان شهر زنجان را در میان شهروندان زنده نماید و آگاهی بخش باشد، همواره جای سوال بوده است.
در سالهای اخیر، خوشبختانه کلیه فعالیت های مربوط به ساخت تندیس یا طراحی فضای شهری که توسط شهرداری زنجان، راه اندازی و مدیریت شده ، به نظر می رسد که کمتر بر نگاه فرهنگی ، هنری و یا تکیه بر بزرگان و ناموران کهن این مرز و بوم جامعه اسلامی بوده و با نگاه ضعیف تری در تعامل میان هنرمندان حوزه های مختلف انجام گرفته است، چراکه اصولا استفاده از آثار هنری و نمادهای گوناگون هنری و فرهنگی در فضای شهری در جهت توسعه آن فضا، به لحاظ مدرن بودن و زیبایی شناسی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
به عنوان مثال در میدان اشراق زنجان از تندیس جدیدی با عنوان شیخ اشراق بهره برداری گردیده که به لحاظ مکان یابی آن با مشکلاتی مواجه می باشد که به لحاظ مکان یابی آن با مشکلاتی مواجه می باشد.
این تندیس با اهمیت علاوه بر معماری نه چندان مناسب، دردید کوری قرار گرفته است.
در همه ابعاد به منظور داشتن یک شهر زیبا، هنرمندانی در حوزه مجسمه سازی دست به طراحی آثاری می زنند تا این تندیس ها به زیبایی این مجموعه کمک کنند. این اتفاق در مبلمان شهری، زیبا سازی میادین، خیابان ها، دیوارها و دیگر فضاهای شهری به وجود می آید، به طوری که این آثار، علاوه بر وجه زیباشناسی، به عنوان یک اثر هنری، نقش هویت سازی را برای هر منطقه بازی کرده و اثر گذشت زمان به یک خاطره در ذهن شهروندان، تبدیل شود.
یکی از راهکارهای علمی و معماری وجود نگرش جامعه شناختی در دستآوردهای شهری و تندیس های آن، برگزاری سمپوزیوم و سمینارهای ملی و بین المللی در زنجان بوده که بتواند در جذب آثار و طراحان زبده، تاثیرگذار باشد.
برای اینکه یک سمپوزیوم شکل بگیرد حداقل یک سال برنامه ریزی تخصصی باید انجام شود و تمام جوانب کار مورد بررسی قرار گیرد، تا نتیجه مطلوبی از آن حاصل شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه حرکتی در قالب کنفرانس ها برگزاری سمپوزیوم های ملی و بین المللی در راستای توسعه شهری و طراحی تندیس هایی متناسب با نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر زنجان انجام نشده است.
این جانب به عنوان یکی از شهروندان زنجانی با سوز و گداز از اینکه شهرمان با تمام تلاشهایی که از سوی شهروندان و مسوولان محترم استان و شهرستان به عمل آمده از محرومیت های متعهددی رنج می برد، پیشنهاداتی را ذیلا ارائه می نماید:
اولا ضرورت دارد که در انتخاب و قرار دادن یک تندیس در هر بخش از شهر، ظرایفی را به کار بست، یعنی در مجسمه باید بر مبنای اصولی دقیق و صحیح در سطح شهر جای بگیرد، لذا باید بسیاری از نکات همچون ابعاد، جنس مجسمه و مکان یابی آن قبل از ساخت و نصب، مورد توجه قرار گیرد. در ضمن باید به این نکته توجه داشت که یک تندیس باید اصیل و صاحب شناسنامه بوده تا به عنوان مجسمه ی شهری مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی باید تمام جوانب یک اثر هنری برای نصب در سطح شهر مورد توجه قرار بگیرد.
ثانیا شهرداران کلان شهرها، با یکدیگر در ارتباط هستند و جلساتی را به منظور تبادل تجربیات برگزار می کنند و بسیاری از آنها از دستاوردهای شهرداری های بزرگی همچون شهرداری تهران در زمینه تولید محتوایی از جمله فعالیت های فرهنگی در تهران بهره مند شده اند و سایر شهرهای کوچکتر نیز به صورت غیر رسمی با یکدیگر در ارتباط هستند و کسانی که علاقه مند باشند می توانند از مشاوره ها و اطلاعات لازم در شهرداری تهران برخوردار شوند.
هرچند ارتباط شهر زنجان باکلان شهرها و از جمله شهرداری تهران به صورت سازمان یافته نیست ولی ضرورت دارد تا این تجربیات در سطح گسترده به خصوص در زمینه ی فعالیت های هنری به آنها نیز منتقل شود تا همه نهادهای فرهنگی و هنری به خصوص شهرداری ها که آثار فرهنگی آنها در سطح شهر نمود دارد، تلاش کنند در زمینه ی فعالیت های هنری، شناخت کافی نسبت به روش های استفاده از این آثار به دست آورند و از مشاوران خوب و دارای آگاهی و شناخت کافی از آثار هنری نیز بهره بگیرند.
هنوز برخی از مدیران شهری به مسائل هنری، به عنوان یک بزک و امور دکوراتیو و تزیینی معمولی نگاه می کنند که حتی اگر از این زاویه هم به این موضوع نگاه کنیم باید به کیفیت اثر هنری توجه داشته باشیم اما متاسفانه این نگرش وجود ندارد و هر کسی با چند پرینت رنگی از یک طرح هنری به شهرداری ها مراجعه می کند، اگر این طرح با سلیقه مدیر شهری هماهنگی باشد، بدون توجه به سابقه حرفه ای و هنری فرد مراجعه کننده، طرح مورد نظر به او سفارش داده می شود و منجر به ناهنجاری هایی در این زمینه می شود.
ثالثا حمایت از هنرمندان مجسمه ساز است. باید از مجسمه سازان داخلی هر چه بیشتر استفاده شود و تعامل بیشتری با آنها صورت بگیرد.
چه بسا که دوسالانه های مجسمه های شهری، سمپوزیوم های مجسمه سازی یا نمایشگاه فروش آثار هنری بر اساس یک نیاز و ضرورت در داخل کشور راه اندازی می شود و امروز به یک جریان متداول تبدیل شده است.
بنابراین خرید مجسمه از هنرمندان داخل کشور و اعلام فراخوان های متعدد برای طراحی مجسمه هایی در فضای شهر باید هر چه بیشتر ادامه پیدا کند و بودجه ی بیشتری نیز باری این کار ارایه شود.

منبع: هفته نامه پیام زنجان

7319/596


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن