تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816490696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمنان استانی ناشناخته با جاذبه های گردشگری کویر و جنگل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سمنان استانی ناشناخته با جاذبه های گردشگری کویر و جنگل سمنان - ایرنا - جالب است بدانیدکه سمنان استانی ناشناخته با جاذبه ها و پتانسیل های متعدد کویری و جنگلی است اما این استان آن طور که هست دیده نشده و آن طور که تصور می شود، نیست .


این موضوع حکایت غریب استان سمنان است، استانی که با وجود قرابت به تهران، قرار داشتن در مسیر بیش از 15 میلیون مسافر و زائر حرم امام رضا(ع)، برخورداری از تنوع اقلیمی، جانوری، صنایع دستی، جنگل، مناطق حفاظت شده، میراث تاریخی و طبیعی فراوان و .... در اذهان عمومی به عنوان استانی کویری و بدون جاذبه گردشگری حک شده است.
البته نه اینکه این استان کویری نیست، که هست و این خود قابلیت مهمی برای جذب گردشگر است، اما باید قابلیت های گردشگری استان سمنان را بیش از اینها دید و در یک کلام "چشم ها را باید شست، سمنان را جور دیگری باید دید."
گردشگرانی که از مناطق مختلف کشور خواسته و ناخواسته از استان سمنان دیدن کردند سفیران خوبی برای معرفی این استان ناشناخته هستند.
**استان سمنان باید مقصد گردشگری شود
"محمدعلی فیاضی" دبیر کمیته ملی طبیعت گردی هم همین اعتقاد را دارد و می گوید: استان سمنان نباید فقط یک استان عبوری باشد و باید به مقصد گردشگری تبدیل شود.
وی با اشاره به قابلیت های مهم استان سمنان در زمینه جذب گردشگر گفت: تنوع بالای اقلیمی و زیست محیطی، وجود اقوام و گویش های مختلف، مناطق حفاظت شده و پارک های ملی و .... می تواند بستر خوبی برای جذب گردشگر به استان سمنان باشد.
وی افزود: این استان زادگاه یوزآسیایی، گورخر ایرانی و زاغ بور به عنوان تنها گونه بومی انحصاری ایران است و باید در این استان از ظرفیت های بالقوه گردشگری، بهره برداری بیشتری شود.
وی گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی دبیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تنها 50 تا 70 قلاده از گونه نادر یوزآسیایی در ایران وجود دارد و استان سمنان به عنوان زادگاه یوز آسیایی می تواند از این قابلیت، بیشترین بهره برداری را داشته باشد.
** زمینه بازدید گردشگران از زادگاه یوز آسیایی فراهم شود
دبیر کمیته ملی طبیعت گردی گفت: زادگاه یوز آسیایی از جمله جاذبه های دیدنی برای مردم و علاقمندان داخلی و خارجی است و باید بستر لازم برای بازدید گردشگران از زادگاه یوز، گورخر و زاغ بور فراهم شود.
فیاضی یکی از بهترین راهها برای معرفی استان سمنان را برگزاری تورهای گردشگری ویژه اقشار و گروه های مختلف عنوان کرد و گفت: دومین همایش ملی طبیعت گردی در استان سمنان نیز در این راستا و با هدف معرفی هر چه بیشتر قابلیت های طبیعی و گردشگری این استان برگزار شد.
وی با بیان اینکه استان سمنان به دلیل برخورداری از اکوسیستم های متنوع برای برگزاری کارگاه مذکور انتخاب شد، گفت: با بازدید میدانی کارشناسان طبیعت گردی استان ها از پارک های ملی، مناطق حفاظت شده و بستر طبیعی استان سمنان اقدام اجرایی شایسته ای در راستای اهداف کمیته ملی طبیعت گردی شامل توانمندسازی جوامع محلی، تقویت اقامتگاه های بوم گردی، توسعه ظرفیت های روستاهای هدف و ... انجام گرفت.
وی یکی از مهم ترین جاذبه ها و موهبت های استان سمنان را وجود مردم خونگرم و گردشگر پذیر عنوان کرد و گفت: تنوع غذایی، محصولات دامی و باغی همگی در جذب گردشگر به استان سمنان موثر است و استان سمنان می تواند زمینه توسعه طبیعت گردی کشور را فراهم کند.
وی با بیان اینکه کمیته ملی طبیعت گردی در صدد معرفی مناطق طبیعت گردی اولویت دار استان سمنان است، گفت: بر این اساس، در استان سمنان چهار طرح مشخص از سوی معاونت گردشگری معرفی شده است.
وی افزود: بر اساس سند ملی توسعه طبیعت گردی، ایجاد زیرساخت مناسب جاده سنگفرش و برقراری ارتباط استان سمنان و اصفهان در حوزه کویر، توجه به روستاهای هدف گردشگری، کویر حاج علی قلی دامغان، منطقه خوش ییلاق و جنگل ابر از جمله طرح های در نظر گرفته شده برای توسعه طبیعت گردی و توسعه پایدار استان سمنان است.
**مردم مهمان نواز بزرگ ترین سرمایه گردشگری استان سمنان
کارشناس طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مهمان نوازی به خصوص در روستاها از مهم ترین سرمایه های استان سمنان در جذب گردشگر است که وی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: جاذبه های طبیعی استان سمنان نیز بی نظیر است.
"علی اکبر احمدزاده" با بیان اینکه برای نخستین بار است که به استان سمنان سفر می کند، افزود: مناطق جنگلی شاهرود و سمنان و مناطق بیابانی و کویری اطراف شاهرود به خصوص منطقه حفاظت شده و پارک ملی توران در نوع خود بی نظیر است.
وی با بیان اینکه پارک ملی توران در استان سمنان یکی از بزرگترین ذخیره گاه های زیستگاهی دنیا محسوب می شود و به آفریقای کوچک معروف است، گفت: یوز آسیایی، گورخر ایرانی، آهو و زاغ بور از جاذبه های منحصر به فرد منطقه حفاظت شده توران است.
این کارشناس طبیعت گردی، استان سمنان را دارای جاذبه های گردشگری متنوع دانست و گفت: بازدید از جنگل ابر، یکی از برنامه های وی در سفر بعدی به این استان است.
مشاور رییس و مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری کارگاه ملی طبیعت گردی در استان پر ظرفیت سمنان، ابراز امیدواری کرد: با حمایت سازمان های مرتبط و همراهی بخش خصوصی، استان سمنان بیش از پیش معرفی و گردشگری این استان تقویت شود.
"علیرضا تابش" با بیان اینکه استان سمنان و شهر شهمیرزاد نمونه ای از تنوع اقلیمی کشور است، گفت: بر اساس آمار سال 2010 انجمن بین المللی گردشگری طبیعت، 50 درصد گردشگران دنیا برای دیدن مقاصد طبیعی به سفر رفته اند که نشانگر تلاش فزاینده کشورها در زمینه توجه به امر گردشگری طبیعی است.
وی گفت: برای توسعه گردشگری طبیعی کشور، سند ملی توسعه طبیعت گردی مبتنی بر گردشگری پایدار در دست تهیه است.
** تنوع اقلیمی استان سمنان شگفت انگیز است
کارشناس طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان نیز با بیان اینکه 13 سال از نخستین سفر وی به استان سمنان گذشته است، گفت: در سال 1380 نیز برای شرکت در یک جشنواره به این استان سفر کردم.
"آوات مکاری" با ابراز خرسندی از برگزاری کارگاه طبیعت گردی در استان سمنان، اظهار داشت: با برگزاری این کارگاه شناخت بیشتری از استان سمنان پیدا کردم و با اقلیم های مختلف استان آشنا شدم.
وی با ابراز تعجب از تنوع اقلیمی استان سمنان، گفت: به فاصله پنج ساعت، مناطق"توران" و "پرور" را با اقلیم های متفاوت تجربه کردم که نشانگر غنای جاذبه های گردشگری استان سمنان است.
این طبیعت گرد، نزدیکی به تهران، قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و مسیر زائران حرم امام رضا(ع) را از امتیازات ویژه استان سمنان برای جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: برگزاری این کارگاه در معرفی هر چه بیشتر استان سمنان موثر بود.
وی با بیان اینکه تبلیغات چهره به چهره یکی از موثرترین و بهترین شیوه های جذب گردشگر است، گفت: هر یک از طبیعت گردان، مبلغی برای استان سمنان هستند.
مکاری، یکی از پرجاذبه ترین نقاط استان سمنان را روستای هدف گردشگری قلعه بالا واقع در بیارجمند دانست و افزود: رفتار مردم، رقص محلی، پوشاک سنتی و حتی خوراک و غذاهای این روستا جالب بود و به همه طبیعت دوستان، سفر به این روستا را پیشنهاد می کنم.
** لازمه رشد گردشگری استان سمنان؛ اجرای تورهای استان گردی
این کارشناس گردشگری خواستار برگزاری تورهای استان گردی در استان سمنان شد و گفت: باید جوامع محلی استان سمنان و مردم این استان با بسیاری از جاذبه های کمتر شناخته شده و بکر استان، آشنا شوند تا مبلغان خوبی برای جذب گردشگران به این استان باشند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق چهارگانه کشور در استان سمنان وجود دارد، گفت: بیش از 23 درصد از وسعت استان سمنان را مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش تشکیل می دهد و این قابلیت برای توسعه طبیعت گردی استان بسیار مهم است.
کارشناس طبیعت گردی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: با سفر به استان سمنان، کاملا نظرم در رابطه با این استان عوض شد.
"رضا رخشه ماه" با بیان اینکه تاکنون به استان سمنان سفر نکرده و همیشه از جاده های این استان عبور کرده است، گفت: با اینکه راهنمای تور هستم اما تا کنون سفر به استان سمنان را تجربه نکرده بودم.
وی که در قالب کارگاه آموزشی طبیعت گردان کشور از استان سمنان بازدید می کرد، افزود: ذهنیت من از استان سمنان، منطقه ای کویری با آب و هوای بسیار بد بود اما در این سفر با آب و هوای متفاوتی مواجه شدم.
** استان سمنان جمیع اضداد
این کارشناس مسئول گردشگری گفت: در این سفر هوای بسیار خنک در کنار هوای بسیار گرم را در نقاط مختلف استان و در فاصله های کم تجربه کردم، کویر را در کنار جنگل دیدم و گونه های بسیار نادر جانوری و پوشش گیاهی و روستاهای هدف گردشگری مختلفی مشاهده کردم که هر یک در نوع خود جاذبه گردشگری منحصر به فردی است.
وی اظهار داشت: باید در مورد استان سمنان بیشتر تحقیق کنم و البته در صدد برگزاری تور در این استان نیز هستم.
**استان سمنان بهترین نقطه برای برگزاری تورهای طبیعت گردی
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز با اشاره به جاذبه های متعدد گردشگری این استان گفت: سمنان به دلیل داشتن مناطق و موقعیت مناسب طبیعی و وسعت کافی، جایگاه مناسبی برای حیات انواع وحوش و انواع گیاهان و برگزاری تورهای طبیعت گردی است.
"محمدحسین بحرالعلومی" افزود: مناطق زیستی استان سمنان دارای ویژگی هایی از جمله ذخیره گاه و بانک ژن طبیعی گیاهی و جانوری ایران و جهان، منطقه حایل بین کویر و مناطق زیستی کوهستانی استان، زیستگاه گونه های خاص نادر و در معرض انقراض جانوری و گیاهی، طبیعت زیبا با چشم اندازهای طبیعی و دارای شرایط ویژه جهت امور پژوهشی و اقتصادی است.
وی گفت: مناطق زیستی و حیات وحش استان سمنان شامل پناهگاه حیات وحش "خوش ییلاق"، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده "توران"، منطقه حفاظت شده "پرور"، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع "خنار"، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع "تپال"و پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر است.
وی تاکید کرد: استان سمنان به دلیل داشتن مناطق و موقعیت مناسب طبیعی و وسعت کافی و اینکه بیش از 23 درصد از وسعت استان را مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش تشکیل می دهد، جایگاه مناسبی برای طبیعت گردان است.
وی افزود: دومین کارگاه بازآموزی کارشناسان طبیعت گردی کشور در استان سمنان با عنوان "توسعه پایدار طبیعت گردی در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست به منظور توانمندسازی جوامع بومی" با حضور بیش از 70 کارشناس طبیعت گردی استانی و ستادی برگزار شد.
وی گفت: طبیعت گردان در این برنامه، طی سه روز از جاذبه های طبیعی و تنوع زیستی برخی از مناطق طبیعی و حفاظت شده استان از جمله پارک ملی توران(زیستگاه گونه های نادر جانوری از جمله یوز آسیایی)، بیارجمند و روستای قلعه بالا، منطقه حفاظت شده پرور و شهمیرزاد بازدید کردند و در طی برنامه برای طبیعت گردان کارگاه های آموزشی و میدانی نیز برگزار شد.
بحرالعلومی برگزاری این دوره را در توسعه پایدار طبیعت گردی در استان سمنان موثر دانست و گفت: طبیعت گردان سفیران خوبی برای استان سمنان هستند و در جذب هر چه بیشتر گردشگران به استان سمنان نقش موثری دارند.
** قابل توجه رسانه ملی؛ استان سمنان نیاز به معرفی بیشتری دارد
وی با تاکید بر رونق صنعت گردشگری استان سمنان، گفت: استان سمنان نیاز به معرفی و اطلاع رسانی شایسته جاذبه های گردشگری از طریق ابزارهای کارآمد اطلاع رسانی مانند صدا و سیما و رسانه های ملی و بین المللی دارد.
بحرالعلومی با اشاره به اهمیت اجرای طرح آمایش سرزمین در توسعه گردشگری استان سمنان، ابراز امیدواری کرد: طرح جامع گردشگری استان سمنان، امسال نهایی شود.
وی ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز در روستاهای هدف گردشگری استان، احیاء جاده سنگفرش، توسعه طبیعت گردی در مناطقی از جمله پارک ملی توران، پرور، خوش ییلاق و ... را از جمله طرح های در دست اجرا توسط این اداره کل برای توسعه گردشگری استان اعلام کرد.ک/4
7342/599/ 605
تهیه و تنظیم: سمانه سلطانی پور


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن