تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804040258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفاظت از بافت تاریخی شهرها مورد غفلت قرار گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حفاظت از بافت تاریخی شهرها مورد غفلت قرار گرفته است گرگان - ایرنا - رییس ایکوموس ایران بافت تاریخی شهرها را ثروت عظیم معنوی توصیف کرد و گفت: حفاظت شایسته از این آثار مورد غفلت قرار گرفته است.


به گزارش ایرنا، "مهدی حجت" شب دوشنبه در آیین نکوداشت هشتاد و سومین سالگرد ثبت ملی بافت تاریخی شهر گرگان اظهار کرد: بافت تاریخی مجموعه ای از عناصر در هم تنیده شده است که عواطف و احساسات اجداد ما در آن تجلی یافته است.
بافت تاریخی گرگان در 24 شهریور 1310 شمسی به شماره 41 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.
این کارشناس ارشد میراث فرهنگی در این مراسم که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، تاکید کرد: بافت های تاریخی کیفیت اعتقادات و احساسات مردم در دوره های گذشته نوع نگاه، احترام و ارتباط انسان با خود و دیگران را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: افرادی که به این بافت ها توجه نمی کنند، در حقیقت نه تنها عکس باقی مانده از پدربزرگان خود، بلکه چکی میلیاردی را پاره می کنند و به آن توجهی ندارند.
رییس ایکوموس ایران (شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) گفت: گرگان از استثنایی ترین شهرهایی است که چند پتانسیل متعدد را با هم دارد که مهمترین آن، برخورداری از یک ثروت طبیعی آن هم در شرایط خشکسالی کشور است.
حجت افزود: از نظر اجتماعی و اقتصادی گرگان دارای ثروت فوق العاده ای است که اگر همه این ظرفیت ها را در کنار هم قرار دهیم، متوجه می شویم که برای آینده نیاز به مراقبت از ماهیت شهر داریم.
معاون سابق میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: با گسترش روز افزون ابرازهای ارتباطی و تصویری، انگیزه برای تماشای آثار تاریخی بیشتر می شود و این فرصت را فرهم می کند که انسان ها با سفر به مناطق مختلف، اصالت های خود را جست و جو کنند.
حجت یادآور شد که بافت تاریخی گرگان به همراه حدود 300 تا 400 اثر تاریخی در شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، شیراز، اصفهان، کرمان، یزد، کاشان در بیش از 80 سال پیش به ثبت ملی رسیده اند.
وی با یادآوری مزایای ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث ملی کشور اظهار کرد: ثبت این اثر به معنی تثبیت، نگهداری و تعرض نکردن به آن است.
حجت اضافه کرد: گرگان شهری است که با وجود این که در معرض خطر قرار گرفته اما هنوز این امکان را دارد که به کمک آن بشتابیم زیرا تمام حیثیت آینده این شهر در آن است که ارزش های تاریخی آن حفظ شود.
رییس ایکوموس ایران تاکید کرد: نگهداری بافت شهر است که گرگان را گرگان می کند و نسل های آینده با گردش در آن می فهمند که اجدادشان که بوده اند و چه ذوقی داشته اند.
وی ادامه داد: اگر بافت تاریخی گرگان مرمت شود به جواهر تبدیل می شود و می توان بیشترین میزان سرمایه گذاری را در آن داشت.
حجت افزود: ما متوجه نیستیم که چه گنجی در شهر پنهان است در حالی که در بافت تاریخی گرگان مجموعه عواطف و احساسات اجداد ما نمایان بوده و پشت هر جزء آن یک فکر و احساس قرار دارد.
به گفته وی، گرگان توانایی تبدیل شدن به یک مشعل فروزان در زمینه فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و انسانی را در کشور دارد و باید برای احیای آن دست به دست هم دهیم.
این کارشناس ارشد میراث فرهنگی با تاکید بر احیای بافت تاریخی گرگان اظهار کرد: هرچند برای مرمت بافت تاریخی گرگان کمی دیر شده اما این کار نیاز به توجه و حمایت مسوولان و مردم دارد.
حجت با اشاره به این که نوع سلیقه، تنگناها و سود زیاد باعث سهل انگاری در مرمت این بافت شده است، اظهار کرد: بافت تاریخی گرگان در سال 1310 ثبت ملی شد و اکنون باید از آن نگهداری کرد و شرایط آن را به قبل بازگرداند.
رییس ایکوموس ایران تاکید کرد: عشق و علاقه به میراث فرهنگی به آتش زیر خاکستر می ماند که در رفتار انسان مشخص است و با ذوق و ژن تاریخی ایرانیان هماهنگی دارد.

* گرگان باید به اصالت خود بازگردد
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از اهتمام نسل جوان در قالب انجمن بافت تاریخی گرگان برای صیانت از میراث فرهنگی این شهر اظهار کرد: بهسازی شهر گرگان حدود 30 تا 40 میلیارد تومان اعتبار جذب استان گلستان می کند که باید در بافت تاریخی این شهر هزینه شود.
عیسی امامی افزود: در احیای این بافت تاریخی باید مسیرهای تاریخی به ویژه مسیر کاروان های عزاداری مرمت شوند تا به هویت و اصالت خود برگردد.
وی همچنین به اعضای شورای شهر گرگان پیشنهاد کرد که بر اساس نام های "وارکان، هیرکان، جرجان و استرآباد" گرگان که همیشه مطرح بوده، این شهر به چهار قسمت تقسیم و محله ها و خیابان های تاریخی بر اساس این عناوین نامگذاری شوند.
امامی ابراز امیدواری کرد که با در نظر گرفتن مطالبات مردم و کاهش زمان اجرای طرح احیای بافت تاریخی گرگان، شاهد تحول در این شهر باشیم.
در این آیین با اهدای لوح سپاس از خانواده های فعال در حفاظت از بافت تاریخی گرگان قدردانی شد.
بافت تاریخی گرگان که 83 سالاز ثبت ملی آن می گذرد، در طرح جامع و تفصیلی مصوب سال 1374، از سمت شمال غرب و شمال به خیابان 30 متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.
وسعت این بخش از بافت شهر نزدیک به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر در طرح جامع دوم محاسبه شده است.
به طور کلی آن قسمت از بافت کالبدی شهر گرگان که رشد آن تا اوایل قرن حاضر بوده و در واقع تا حدودی منطبق بر محدوده و باروی شهر قدیم استرآباد است را می توان به عنوان بافت قدیم در نظر گرفت.
پیرامون این بافت را بافت های جدید و حاشیه ای تشکیل می دهند که در ادوار بعدی و تا زمان حاضر احداث شده و شکل گرفته اند.
گرگان فعلی تا سال 1316 شمسی استرآباد خوانده می شد که در این تاریخ، فرهنگستان زبان فارسی برای ارج نهادن به شهر تاریخی گرگان، نام آن را به گرگان تغییر داد.
7464/602/ 2025


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن