تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798775234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت بيش از 200 ژن در بانک جهاني توسط محققان واحد علوم و تحقيقات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۳ (۹:۵۸ق.ظ)
ثبت بيش از 200 ژن در بانک جهاني توسط محققان واحد علوم و تحقيقات مديرگروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات به ثبت بيش از 200 ژن در بانک جهاني به عنوان يکي از دستاوردهاي گروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات اشاره کرد و گفت: برخي از اين ژنها براي اولين بار و با نام خليج فارس و يا ايران مانند Clade A1 Persian GulfS ثبت شده اند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر قوام مصطفوي به وسعت مناطق آبي ايران اشاره و اين مناطق آبي را داراي غناي اکولوژيک بسيار بالايي دانست و افزود: خليج فارس زيستگاه بسياري از موجودات مهم دريايي است و جزاير ايراني واقع در اين خليج، منطقه تخمگذاري لاک پشت هاي دريايي است که در ليست قرمز IUCN (رو به انقراض ) قرار دارد. همچنين مناطق مرجاني خليج فارس زيستگاه بسياري از گونه هاي بي مهرگان و ماهيان تجاري مهم بوده که متأسفانه امروزه بعلت آسيب هاي انساني و آلودگي هاي مختلف در معرض انقراض قرار گرفته اند.
مديرگروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات با بيان اينکه گروه بيولوژي دريايي اين واحد دانشگاهي شامل گرايش هاي جانوران دريا، بوم شناسي و آلودگي دريا است، گفت: در گرايش هاي اين رشته شناسايي، بررسي اکولوژيک، تأثير آلاينده ها بر موجودات دريايي و عکسل العمل هاي رفتاري، فيزيولوژيک و ... آن موجودات مورد تحقيق و بررسي قرار مي گيرد.
وي به ساخت اسکله ها و صيد بي رويه در درياي خزر و خليج فارس اشاره کرد و ادامه داد: ورود آبهاي آلوده به درياي خزر به مشکلات زيست محيطي اين دريا افزوده است که با ادامه اين روند با مشکلات عديده اي روبرو خواهيم شد.
دکتر قوام مصطفوي با بيان اينکه تا کنون در اين گروه 51 مقاله ISI و بيش از 86 مقاله علمي – پژوهشي ارائه شده است، افزود: اين مقالات در زمينه هاي تعيين مناطق حساس ساحلي، آبسنگ هاي مرجاني و فعاليت هاي بيوتکنولوژي دريايي مانند توليد داروهايي با خاصيت ضد درد و کاهش درد از زهر يک نوع ماهي سمي و يا يک نوع حلزون دريايي ارائه شده است.
وي به ثبت بيش از 200 ژن در بانک جهاني به عنوان يکي از دستاوردهاي گروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات اشاره کرد و گفت: برخي از اين ژنها براي اولين بار و با نام خليج فارس و يا ايران مانند Clade A1 Persian GulfS ثبت شده اند. همچنين در زمينه بيولوژي دريا، استخراج موادي که خاصيت ضد دردي، ضد انعقادي و حتي ضد سرطاني دارند با موادي مانند نانوذرات ژلاتين از موجودات دريايي مانند اسفنج ها، خيار دريايي، ماهي اسکات و حلزون دريايي و بررسي موجودات دريايي با روش هاي مولکولي از ديگر دستاوردهاي اين گروه است.
دکتر قوام مصطفوي افزود: از جمله برنامه هايي آتي اين گروه مي توان به ايجاد شرکت هاي دانش بنيان در زمينۀفعاليت هاي فيزيولوژي و بيوتکنولوژي و همچنين انجام پروژه هاي برون دانشگاهي اشاره نمود.
همچنين نتايج تحقيقات دانشجويان و اساتيد گروه بيولوژي دريايي بصورت سالانه در همايش هاي تخصصي بين المللي ارائه مي شود که از جمله اين همايش ها مي توان به سومين همايش بين المللي آبسنگ هاي مرجاني در تايوان، همايش هاي همزيست ها در لهستان، منابع آبي دنيا در ايتاليا و همايش بين المللي راپمي که در جزيره کيش برگزار شد، اشاره کرد.
مدير گروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات به بهره گيري اين گروه از اساتيد برجسته با تخصص دريا اشاره کرد و افزود: وجود اساتيد برجسته علوم دريايي موجب بالابردن ظرفيت علمي و پژوهشي اين گروه شده است.
وي با اشاره به تحقيقات گسترده گروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات در زمينه آبسنگ هاي مرجاني و همزيست هاي آنها، افزود: به جرأت مي توان گفت اولين تيم تحقيقاتي در زمينه آب سنگهاي مرجاني و همزيست هاي آن در شمال خليج فارس تيم تحقيقاتي گروه بيولوژي درياي واحد علوم و تحقيقات است و در اين زمينه کشورهاي ديگر واحد علوم و تحقيقات را به عنوان يک تيم تحقيقاتي قوي مي شناسند.
دکتر قوام مصطفوي ادامه داد: آبسنگهاي مرجاني با موجودي تک سلولي همزيست هستند که بقاي آنها به واسطه همين موجود تک سلولي است، با توجه به گرم شدن کرۀ زمين و تغييراتي که بدنبال آن براي مرجان ها رخ مي دهد، اين اکوسيستم در معرض خطر قرار دارد.
وي به تلاش اين گروه براي اخذ مجوزهاي ايجاد رشته بيوتکنولوژي دريا در مقطع کارشناسي ارشد اشاره کرد و افزود: از آنجايي که اکثر پايان نامه هاي دانشجويان گروه بيولوژي دريا در ارتباط با بيوتکنولوژي است برآن شديم تا اين رشته را در واحد علوم و تحقيقات ايجاد کنيم.
مدير گروه بيولوژي درياي واحد علوم و تحقيقات با بيان اينکه آزمايشگاه هاي واحد علوم و تحقيقات از امکانات خوبي برخوردار است، افزود: درصورت حمايت بيشتر واحد از اين آزمايشگاه ها نه تنها پاسخگوي بهتر نياز دانشجويان واحد خواهد بود بلکه مي تواند مرکزي براي فعاليت دانشجويان و اساتيد ديگر دانشگاه هاي کشور باشد که خود مي تواند منبع درآمدي مناسبي به حساب آيد.
وي به تلاش اين گروه براي ارتباط مستمر با اساتيد خارج از واحد و کشور اشاره کرد و افزود: در جهت ارتقاء سطح علمي اساتيد و دانشجويان گروه بيولوژي دريا درصدد هستيم تا علاوه بر سفرهاي علمي شرايط مناسبي را براي ارتباط با اساتيد خارج از کشور را فراهم آوريم.
دکتر قوام مصطفوي تصريح کرد : شناسايي وبررسي ژنتيکي اين موجودات تک سلولي براي مطالعات بعدي نظير کشت مصنوعي مرجان ها و احياي آنها در شمال خليج فارس اهميت دارد که تمامي اين مطالعات توسط گروه بيولوژي دريايي واحد علوم و تحقيقات صورت مي گيرد و تا کنون مقالات متعددي در همايشهاي بين المللي ارائه شده است
وي به همکاريهاي گسترده با سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان تحقيقات شيلات تهران و ساير استانها و نفت فلات قاره اشاره کرد و افزود: اين همکاريها در غالب پايان نامه هاي دانشجويي نظير تعيين ميزان آلودگي هاي نفتي و تأثير آن بر فيزيولوژي موجودات دريايي به منظور شناسايي و تعيين موجودي که مي تواند به عنوان شاخص آلايندگي نفتي باشد و يا بررسي و تحقيق در مورد ماهيان خاوياري و ماهي سفيد در درياي خزر صورت مي گيرد . همچنين همکاري هايي در زمينه پروژه هاي برون دانشگاهي مانند بررسي فيلوژني لاک پشت هاي عقابي خليج فارس در سال هاي قبل را مي توان ذکر کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن