تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798461392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ازدواج فامیلی بیشترین علت ابتلا به فنیل کتونوری در کودکان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ازدواج فامیلی بیشترین علت ابتلا به فنیل کتونوری در کودکان است همدان- ایرنا- کارشناس ژنتیک بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان همدان گفت: ازدواج فامیلی بیشترین علت ابتلا به بیماری فنیل کتونوری در کودکان است.


"رضا زمانی "روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استان همدان یکی از استان های با شیوع متوسط در این بیماری است افزود: سالانه 300 هزار نوزاد تازه متولد شده در سطح استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته و پوشش این طرح در سطح استان همدان بیش از 98 درصد تخمین زده شده است.
زمانی افزود: همه کودکان تازه متولد شده در شهرها و روستاها هم اکنون زیر پوشش این طرح قرار گرفته و این آزمایش با توجه به شرایط کاری و تخصص نیروی انسانی در بیشتر خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و بیمارستان های دوستدار کودک انجام می شود.
زمانی با بیان اینکه میزان ابتلا در کودکان شهری و روستایی تفاوت چندانی ندارد افزود: بیشتر کودکان تازه متولد شده با این بیماری حاصل ازدواج فامیلی والدین هستند.
وی ادامه داد: زوجینی که قصد ازدواج فامیلی دارند هم اکنون با مراجعه به آزمایشگاه های تخصصی می توانند برخی آزمایش های تخصصی ژنتیک را انجام داده و ازنوع ژن های خود مطمئن شده و در صورت اجازه پزشک ازدواج کنند تا از به دنیا آوردن کودکانی با مشکلات متعدد جسمی و ذهنی در آینده پیشگیری کنند.
این کارشناس بهداشت عنوان کرد: هم اکنون والدینی که دارای یک فرزند مبتلا به بیماری فنیل کتونوری هستند تحت آزمایش های تخصصی قرار می گیرند تا از تولد نوزاد دیگری با چنین شرایطی جلوگیری شود.
زمانی گفت: با اجرای طرح غربالگری بیماری فنیل کتونوری که دو سال از اجرایی شدن آن در استان همدان می گذرد تاکنون 51 کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در همدان شناسایی شده است.
وی افزود: بیماری فنیل کتونوری یک بیماری ارثی است که در اثر نقص آنزیمی در بدن به وجود می آید که در نتیجه آن فنیل آلانین در خون و بافت های بدن تجمع پیدا می کند و منجر به عقب ماندگی ذهنی، تشنج و مشکلات عصبی می شود.
وی اظهار کرد: غربالگری در بدو تولد اهمیت زیادی دارد و باعث جلوگیری از صدمات جبران ناپذیری روی مغز می شود زیرا این بیماری درمان خاصی به جز رعایت رژیم غذایی خاص ( رژیم بدون فنیل الانین ) ندارد.
او ادامه داد: ادرار مبتلایان به این بیماری حاوی ماده ای به نام فنیل کتون بوده که حاصل هضم ناقص فنیل آلانین است به همین جهت این بیماری را فنیل کتونوری نامیده اند.
زمانی عنوان کرد: اسید آمینه ها اجزای اصلی سازنده پروتیین ها ( مواد گوشتی – لبنیات و حبوبات ) بوده و به دو گونه اسید آمینه های غیر ضروری و ضروری تقسیم می شوند که اسید آمینه های ضروری در بدن ساخته نمی شوند و فنیل آلانین ها از جمله این اسید آمینه های ضروری به شمار می روند.
این کارشناس بهداشت بیان کرد: در بیماری فنیل کتونوری بدن در ساخت آنزیمی به نام "فنیل آلانین هیدروکسیلاز" که مسوول تبدیل فنیل آلانین به تیروزین است دارای نقص می باشد درنتیجه فنیل آلانین در خون و بافت های بدن تجمع پیدا می کند که مقادیر بالای فنیل آلانین و متابولیت های ناشی ازآن در خون سمی محسوب شده ودر دراز مدت منجر به عقب افتادگی ذهنی ، تشنج و مشکلات عصبی می شود .
زمانی با اشاره به نشانه های وجود این بیماری در نوزادان افزود: نوزاد مبتلا به فنیل کتونوری در زمان تولد طبیعی است و ممکن است تا ماه های اول هیچ علامتی نداشته باشد که گاهی استفراغ شدید اولین علامت بیماری است.
وی گفت: کودکان مبتلا به این بیماری به طور معمول پوست روشنی دارند وممکن است موهای بور و چشم آبی داشته باشند ،ادرار و تنفس این کودکان به دلیل وجود فرآورده های فنیل آلانین بوی کپک می دهد و ممکن است راش هایی (کهیر پوستی ) در بدن کودک مبتلا دیده شود که با رشد کودک ازبین می رود و در صورتی که بیماری درمان نشود عقب ماندگی ذهنی به تدریج پیشرفت می کند و در کودکان بزرگتری که درمان نشده اند حرکات بی هدف ، موارد غیر طبیعی در نوار مغزی و ناهنجاری های ریتمیک، میکرو سفالی وعقب ماندگی در رشد دیده می شود.
زمانی مناسب ترین روش تشخیص این بیماری را بررسی آزمایشگاهی سطح فنیل آلانین خون دانست و افزود: این آزمایش بر روی قطره خونی انجام می گیرد که در سه تا پنج روزگی کودک از پاشنه پا گرفته می شود.
برنامه کشوری کنترل بیماری فنیل کتونوری از سال 1391 در استان همدان به اجرا درآمده و هم اکنون همه نوزادان تازه متولد شده مورد بررسی آزمایشگاهی این بیماری قرار دارند.
7530/2624


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن