تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819353924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حل مشکلات زباله در کردستان منوط به اجرای قانون مدیریت پسماند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حل مشکلات زباله در کردستان منوط به اجرای قانون مدیریت پسماند سنندج - ایرنا - فرایند تولید زباله از فعالیت های روزانه بشر است و از آنجا که همه زباله ها دور ریختنی نیستند، بلکه برخی زباله ها قابلیت تبدیل به مواد دیگر را دارند، در همین راستا ضرورت دارد انسان منطقی ترین روش برای دفع پسماندهای شهری را در نظر بگیرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، دفع غیربهداشتی و غیراصولی زباله ها، معضلات جبران ناپذیر زیست محیطی بدنبال دارد، اما اتخاذ راهکارهای مناسب مدیریتی می تواند آثار سوء پسماندهای طبیعی را کاهش دهد.
اگرچه حل مشکلات پسماند یک مسئله پیچیده و عمومی است و نیاز به همکاری دولت، موسسات خصوصی و عمومی جامعه بویژه شهروندان دارد، اما در استان کردستان تاکنون نحوه صحیح دفع زباله و تفکیک از مبدا در میان شهروندان نهادینه نشده است، همچنین ادارات، شرکت ها و نهادهای استان در زمینه پسماندها همکاری های لازم را به عمل نمی آورند.
کارشناس مسوول محیط زیست طبیعی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اصلی ترین برنامه محیط زیست نظارت بر اجرای قانون پسماند است و برابر بند (23) قانون مدیریت پسماند نظارت و مسوولیت بر حسن اجرای این قانون بعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است.
ابراهیم بلند همت افزود: قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی مربوطه به صورت مکرر و رسمی در کارگروه پسماند پیگیری شده است، متاسفانه ادارات مربوطه بویژه شهرداری ها تمایلی به اجرای قوانین و ضوابط مربوطه ندارند.
وی افزود: با وجود ابلاغ و پیگیری های مکرر هیچ کدام از شهرداری های استان تاکنون طرح جامع مدیریت پسماند را ارایه نکرده و هیچ طرح جامعی در کارگروه پسماند استان به تصویب نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه همه ادارات، شرکت ها و نهادهای استان موظفند در زمینه پسماندها با محیط زیست همکاری کنند، گفت: بجز جهاد کشاورزی ادارات ذیربط هماهنگی های لازم را به عمل نمی آورند.
به گفته وی سال گذشته حدود 21 تن سموم سنواتی تاریخ مصرف گذشته با مدیریت جهاد کشاورزی از استان خارج شد.
بلند همت با اشاره به اینکه سال گذشته سه بار در استان کارگروه پسماند برگزار شد، گفت: متاسفانه در سال جاری تاکنون کارگروه پسماند برگزار نشده است.
وی یکی از علل برگزار نشدن کارگروه را عدم تمایل ادارات عضو کارگروه پسماند و عدم پاسخگویی به خواسته های دبیرخانه کارگروه عنوان کرد.
وی اظهارکرد: با استناد به گزارش دانشگاه علوم پزشکی بیش از 90 درصد پسماندهای بیمارستانی پس از بی خطرسازی به مراکز دفع تحویل داده می شود.
وی با اشاره به خطرناک بودن پسماندهای ویژه و صنعتی گفت: با وجود پیگیری های مکرر تاکنون هیچ برنامه مدونی از سوی صنعت معدن و تجارت استان در این رابطه ارایه نشده است، حتی آمار دقیقی از زباله های صنعتی به کارگروه پسماند ارایه نمی دهند.
بلند همت اظهار کرد: طرح تفکیک از مبدا زباله در شهرستان های قروه، دهگلان، دیواندره و بانه به صورت نه چندان موفق اجرا شده است.
طرح تفکیک از مبدا در شهرستان سنندج از سال 91 در شهرک پیام، بهاران و زاگرس اجرا شد اما موفقیتی نداشته است و اکنون نیز تنها طرح تفکیک در محل جمع آوری زباله ها صورت می گیرد که آن هم به شکلی غیر استاندارد انجام می شود.
محل دفن و بازیافت زباله شهر سنندج در جاده سنندج - کامیاران که توسط شهرداری اداره می شود، مشکلات زیست محیطی مختلفی را برای محیط اطراف این منطقه ایجاد کرده است.
شیرآبه زباله های این محل با وارد شدن به رودخانه ای که به رودخانه قشلاق می پیوندد میزان آلودگی خود را گسترده تر کرده است.
کارشناس مسوول محیط زیست طبیعی استان کردستان اما موفقیت و اجرایی شدن طرح تفکیک از مبدا را مرهون مشارکت دو سویه شهرداری و مردم، آموزش و اطلاع رسانی رسانه ها می داند.
به گفته وی اجرای طرح تفکیک از مبدا در استان کردستان به دلایل مختلف مانند عدم آگاهی تولید کنندگان زباله، عدم برنامه مدون و اجرای طرح تفکیک زباله از طریق نهادها و شرکت های مربوطه مانند شهرداری ناموفق مانده است.
معاون امور پسماند سازمان صنایع و معادن استان کردستان نیز تعداد واحدهای صنعتی آلاینده دارای پسماند در استان را 116 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد شهرستان های قروه، کامیاران، سنندج و بیجار به ترتیب بیشترین واحد صنعتی آلاینده در زمینه پسماند را دارند.
محمد صدیق همت بلندان افزود: شهرستان بانه با دو واحد، دیواندره و سقز هر کدام با هشت واحد دارای واحدهای صنعتی آلاینده دارای پسماند هستند.
همت بلندان گفت: کانی غیر فلزی واحدهای تولیدکننده شن و ماسه و سنگبری و پسماندهای شیمیایی پالایش روغن جزء گروه های صنعتی دارای پسماند صنعتی است.
وی در زمینه پسماندهای تصفیه روغن گفت: خروجی این فرایند ناشی از یک مواد ناخالص موجود در روغن سوخته است که یک بخش آن به صورت سوخت تقطیری جدا و در مخازن موجود در واحد نگهداری می شود و سایر مواد معلق جامد به همراه مواد و خاک های رنگ بر مورد استفاده در تصفیه به صورت جامد از فرایند خارج و این مواد بدون مصرف مشخص ثانویه متناسب با استانداردهای زیست محیطی دفن می شود.
وی افزود: بخشی از ضایعات ناشی از سنگبری ها نیز در فرایند تولید پودرهای سنگ و بخشی نیز پس از تعیین محل از سوی حفاظت محیط زیست به صورت اصولی دفن می شود.
مدیر امور تدارکات شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان نیز گفت: سالانه 18 هزار لیتر روغن ترانس و 10 هزار لیتر روغن موتور دیزل در شرکت توزیع برق استان تولید می شود.
حمید خوشیار اظهارکرد: سالانه تعداد 10 هزار لامپ های جیوه ای کم مصرف به این اداره کل برگشت داده می شود و در سال جاری تاکنون 40 هزار لامپ گازی در شرکت برق جمع آوری شده است.
مسوول ایمنی و کنترل ضایعات شرکت برق نیز گفت: لامپ های کم مصرف شرکت برق استان پس از جمع آوری به شرکت پویان صالح اصفهان تحویل داده می شود.
فرید حبیبی یادآورشد: شرکت های توزیع برق شهرستان موظف اند لامپ های جیوه ای کم مصرف خود را پس از جمع آوری در بشکه های پلاستیکی در بسته به این اداره کل تحویل دهند.
وی دفع و بازیافت لامپ های جیوه ای را نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح و گسترده کشوری دانست و گفت: تاکنون اقدامات در زمینه دفع صحیح ضایعات کم مصرف نتیجه مطلوبی نداشته است. ک/3
7352/570


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن