تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814797191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات ائتلاف در سوریه نامشروع است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عملیات ائتلاف در سوریه نامشروع است تهران - ایرنا - ایجاد ائتلافی بین المللی علیه داعش یا مدیریت دولت هایی که در ایجاد، تسلیح و تجهیز این گروه تروریستی نقش آشکار داشته اند، وضعیت امنیت منطقه را پیچیده تر کرده است.


ایجاد ائتلافی بین المللی علیه داعش یا مدیریت دولت هایی که در ایجاد، تسلیح و تجهیز این گروه تروریستی نقش آشکار داشته اند، وضعیت امنیت منطقه را پیچیده تر کرده است. امریکا به عنوان طراح این ائتلاف پس از نشست اخیر ناتو، در حالی از مبارزه نظامی با داعش سخن می گوید که به صورت رسمی و همزمان، تقویت حمایت نظامی از گروه های معارض و تروریستی علیه دولت سوریه را نیز پیگیری می نماید. اوباما در نشست روز پنج شنبه در مورد راهبرد این کشور در مقابله با داعش، عملیات نظامی را «در هر جا» مورد تأکید قرار داد بدون آنکه به لزوم کسب مجوز در این زمینه توجه نماید.
تا کنون نه شورای امنیت اجازه چنین اقداماتی را داده و نه دولت سوریه با آن موافقت کرده است. در واقع، شورای امنیت در قطعنامه های مرتبط با داعش، همکاری های بین المللی در خصوص کنترل خطر و تهدید گروه های تروریستی معین از جمله داعش و النصره را تنها در کنترل مالی، جذب نیرو، تحریم و قطع ارتباط این گروه و اعضای آن با شبکه های تجاری و انرژی مورد تأکید قرار داده است. از دیدگاه حقوقی، تصمیماتی که امریکا برای ورود به نبرد نظامی با داعش در سوریه اتخاذ کرده است، نامشروع و مغایر با موازین آمره بین المللی است. گفتنی است که در مورد حملات هوایی در عراق، موافقت دولت عراق مبنا و معیار مشروعیت آنها بوده است، اما چنین مبنایی در مورد سوریه وجود ندارد. وزارت خارجه سوریه در واکنش به سخنرانی پنج شنبه اوباما ضمن مخالفت با این حملات که فاقد اجازه و هماهنگی قبلی با دولت سوریه هستند، هر گونه عملیات نظامی امریکا در خاک سوریه بدون موافقت دمشق را تجاوز به حاکمیت سوریه شمرد و بر این اساس نیروهای پدافند هوایی سوری نیز آماده اجرای دستور واکنش به هر گونه تجاوز هواپیماهای خارجی به حریم این کشور شده اند.
دبیرکل سازمان ملل نیز چند روز پیش تر از سخنان اوباما مدعی شده بود که اقدام نظامی علیه داعش در سوریه «الزاماً نیازمند مجوز شورای امنیت نیست». البته در زمینه ماهیت تروریستی گروه داعش و جنایات بین المللی ارتکابی آن علیه مردم عراق و سوریه و همچنین تهدیدی که علیه منطقه ایجاد کرده است، تردیدی وجود ندارد و امروزه نوعی اجماع نسبی در این زمینه (به جز در دولت های حامی این گروه به ویژه عربستان و قطر) وجود دارد. اما نوع و ماهیت اقدام علیه داعش به ویژه اقدام نظامی، الزاماً منوط به رعایت موازینی خواهد بود که در مورد توسل به زور مقرر شده است. به تعبیر دیگر، حقوق توسل به زور برای مدیریت اقدام در برابر تهدیدهایی ایجاد شده اند که نظم بین المللی را به صورت جدی تهدید یا نقض می کنند. از همین رو، به صرف وجود چنین تهدیدی نمی توان به صورت بی ضابطه و خودسرانه اقدام نظامی را آن هم در قلمرو سرزمینی یک دولت حاکم، به اجرا درآورد. با درنظر گرفتن دوگانگی رویکرد امریکا نسبت به سوریه (محدودسازی داعش از یک سو و حمایت از سایر گروه های تروریستی در مقابله با دولت قانونی از سوی دیگر)، تردید و نگرانی در مورد اهداف واقعی امریکا از کارکرد ائتلاف بین المللی ضدداعش، جدی و موجه است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به اینکه «حملات هوایی امریکا در سوریه نظام اسد را هدف نمی گیرد، اما امریکا قصد دارد گروه های شورشی را که علیه نظام سوریه خواهند جنگید، مسلح کند»، این دوگانگی و تناقض را به صورت روشن نشان داد. ایران از جمله دولت هایی است که با تکیه بر این تردیدها و ابراز ابهامات موجود، از عضویت در این ائتلاف خودداری کرده است. اما رویکرد روسیه، شدیدتر بوده است. این کشور معتقد است که ماهیت این ائتلاف دقیقاً اجرایی کردن برنامه هایی است که امریکا علیه دولت قانونی سوریه از پیش داشته و تاکنون به دلیل مخالفت های جدی بین المللی ناکام و عقیم مانده است. از این دیدگاه، امریکا درصدد است با استفاده از جو روانی و ائتلافی که علیه داعش ایجاد کرده است، به عملیات نظامی برنامه ریزی شده قبلی خود، بدون تحمل هزینه های عملیات یکجانبه، جامه عمل بپوشد. از این رو است که روسیه با این ائتلاف و عملیات های موردنظر آنها مخالفت کرده است. اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این زمینه که عملیات نظامی این کشور «حملات هوایی امریکا در سوریه نظام اسد را هدف نمی گیرد»، در واکنش به همین نگرانی ها ابراز شده است. یک نکته دیگر این است که در تلاش های مربوط به ایجاد ائتلاف بین المللی ضدداعش، تاکنون تمرکزی بر گروه تروریستی النصره نداشته است. این در حالی است که شورای امنیت در قطعنامه 2170، النصره و داعش را در یک ردیف مدنظر قرار داده است. امریکایی ها با بی نیاز دانستن خود از هماهنگی یا کسب موافقت و مجوز دولت سوریه، در پی دادن این پیام هستند که تهدید داعش را نه تهدید علیه دولت سوریه بلکه علیه منافع خود می دانند و بنابراین، در مبارزه نظامی با داعش و در قالب مقوله ای به نام هماهنگی یا مجوز، حاضر نیستند دولت اسد را به رسمیت بشناسند. از همین رو است که دولت اوباما مبارزه با داعش را همزمان با تقویت گروه های مسلح ضد این دولت دنبال می کند. در هر حال، با وجود مخالفت صریح دولت سوریه با هر گونه حمله نظامی خارجی به این کشور –به هر بهانه ای که باشد- و با نبود مجوز چنین حمله ای از سوی شورای امنیت، نامشروع بودن عملیات موردنظر امریکا مسلم است.
از منظر حقوقی، عملیات «در» قلمرو سرزمینی و حاکمیتی سوریه بدون موافقت این کشور، همانند عملیات «علیه» دولت سوریه و نامشروع خواهد بود. نکته مهم این است که این مسئولیت صرفاً متوجه شرکت کنندگان در عملیات نظامی در سوریه نخواهد بود، بلکه در کنار مسئولیت بین المللی دولت هایی که در عملیات هوایی یا زمینی در قلمرو حاکمیت سرزمینی سوریه مشارکت کنند، هر گونه همکاری در فراهم کردن تسهیلات سایر دولت ها به منظور فراهم کردن امکان انجام این عملیات ها از قبیل اجازه ایجاد پایگاه یا پرواز بر فراز قلمرو آنها نیز نامشروع و موجد مسئولیت بین المللی خواهد بود.
منبع : روزنامه جوان


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن