تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820614375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهی تیلاپیا بدون ضرر است و مزیت اقتصادی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ماهی تیلاپیا بدون ضرر است و مزیت اقتصادی دارد یزد - ایرنا- پایگاه اطلاع رسانیˈ بافق نیوزˈ در گزارشی نوشت: مصرف ماهی تیلاپیا نه تنها ضرر ندارد بلکه مزیت اقتصادی هم دارد


گزارش ایرنا از بافق نیوز حاکی است: در این گزارش "حامد فرحبخش" به نقل از یک مسئول سازمان شیلات ایران تاکید کرد،برای توسعه پروش ماهی تیلاپیا در بافق"حرف" در آوردند.
در این گزارش آمده است:دوازدهم مرداد ماه گذشته، گزارشی در باره پرورش تیلاپیا در بافق منتشر شد، و ادعا می شد که ترجمه گزارشی در باره آلودگی ماهی تیلاپیای صادراتی چین به آمریکاست.
در این گزارش اشاره شده بود،ماهی تیلاپیا با آب فاضلاب پرورش داده می شود یا آنکه ارزش تغذیه ای ندارد و این ماهی برای ورود به ایران مجوزهای سازمان محیط زیست را ندارد.
در بخشی از گزارش نوشته شد: پس از انتشار این ادعا در
"همشهری دو"،خوانندگان بسیاری تماس گرفتند تا در باره پرورش این ماهی، شرایط و مجوزهای مربوط به آن بیشتر بدانند.
همزمان با انتشار این گزارش، در برخی شبکه های اجتماعی و سایت ها، گزارش هایی در باره آلوده بودن ماهی تیلاپیا به نقل از "فاکس نیوز"منتشر شد که حسابی جنجالی شد و خوانندگان می خواستند در باره درستی یا نادرستی آن بدانند.
در بخشی از گزارش فرحبخش آمده است: برای یافتن پاسخ این دو شبهه نظر "حسین عبدالحی"، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران که در زمینه پرورش آبزیان از مطلع ترین متخصصان ایرانی است و عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان مذکور اخذ شد.
عبدالحی با بیان اینکه "هماهنگ با محیط زیست عمل می کنیم"
گفت: هم اکنون تیلاپیا در 130کشور پرورش داده می شود.
جالب است بدانید در سال 2002، 970هزار تن تیلاپیا در جهان تولید شد ولی آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می دهد که در سال 2012، با رشدی غیرقابل باور، تولید تیلاپیا به بالای چهار میلیون تن رسید که چین، اندونزی، فیلپین، تایلند، اکوادور و مصر از پیشتازان هستند.
وی می گوید: حتی امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم دارند تیلاپیا تولید می کنند.
این ماهی گونه ای است که شرایط تراکم پذیری بالایی دارد و در آب های با کیفیت پایین هم تولید می شود و می توان آن را در تمامی فصول سال تولید کرد.
حتی در سیستم های بسته مثل سیستم گلخانه ای هم می توان آن را تولید کرد.
وی با طرح این پرسش آیا همه این کشور به آثار زیست محیطی بی توجه بوده اند؟در پاسخ گفت: یقینا جواب منفی است.
آنها راهکارهایی در پیش گرفته اند که تاثیر منفی به بار نیاورده است.مثلا چه راه حل هایی؟
جلوگیری از تکثیر این ماهی در طبیعت و تک جنسیتی کردن آن یکی از مهم ترین راهکارهاست. در مورد ماهی تیلاپیا، تکثیر، خیلی سریع اتفاق می افتد.
این مساله علاوه بر آثار زیست محیطی که به آن اشاره شد، باعث می شود از نظر اقتصادی، به مزرعه پرورش ماهی لطمه زده شود و به همین دلایل اقتصادی بود که روش های تک جنسیتی مورد توجه قرار گرفت.
چون با تکثیر سریع ماهی، تراکم در استخرها به سرعت بالا می رود و در چنین شرایطی، ماهی ها نمی توانند به خوبی تغذیه و رشد کنند.
به همین دلیل، از همان سال های ابتدایی که موضوع پرورش تیلاپیا به صورت گسترده مطرح شد، برای آنکه این کار اقتصادی باشد، بحث تک جنسیتی کردن ماهی ها هم مطرح شد.
به این ترتیب ماهی های تک جنسیتی تولید شد که در این مورد، روش های مختلفی وجود دارد؛ ازجمله روش هورمونی و سوپر میل.
یکی از مباحثی که در مورد دشواری صدور مجوز پرورش این ماهی در ایران مطرح است، قضیه نبود اطمینان محیط زیست به تک جنسیتی شدن ماهی هاست؟
عبدالحی می گوید: این کار، موضوع چندان شگفت انگیز و پیچیده ای هم نیست. الان در دنیا همین کار را در مورد قزل آلا هم انجام می دهند.
پرورش تک جنس ماده و " تری پلوئید" از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است و درباره تیلاپیا هم پرورش تک جنسیتی نر پیگیری می شود.
بنابراین در مرحله اول، بحث تک جنسیتی کردن یک بحث اقتصادی بود و تنها به بحث های محیط زیستی محدود نمی شد.
البته طبیعی است که ما در این مورد که ورود یک گونه جدید است، با محیط زیست همکاری خیلی نزدیکی داریم و آنها هم به دقت موضوع را بررسی می کنند.
سازمان شیلات حتی برای دادن بچه ماهی به بخش خصوصی هم با محیط زیست هماهنگی می کند. با این حال، اگر چه در بحث تک جنسیتی کردن با قدرت و دقت وارد عمل شده ایم و کار به نتیجه قابل قبولی رسیده است اما اعتقاد داریم که در مناطقی که به آب های داخلی و آب های طبیعی راه ندارند، پرورش تیلاپیا مشکلی ندارد.
تقریبا شش سال از ورود ماهی تیلاپیا به ایران و پرورش تحقیقاتی آن می گذرد. در این سال ها پرورش تیلاپیا به سرعت در دنیا رشد پیدا کرد.
آیا فکر می کنید می توانید با محیط زیست به نتیجه برسید و این ماهی بالاخره در مناطقی غیر از بافق هم پرورش داده شود؟
با قطعیت در این باره نمی شود حرف زد. اما احتمال می دهیم تا پایان سال بخشی از موضوع حل شود.
اگر شیلات و سازمان محیط زیست در این زمینه هرچه سریع تر کاری انجام ندهد این احتمال وجود دارد که برخی افراد سودجو، ماهی مولد را به صورت غیرقانونی وارد کنند و پرورش بدهند.
ما اعتقاد داریم که پرورش این ماهی باید به صورت قانونی پیگیری شود اگر ما این کار را نکنیم ممکن است به صورت زیرزمینی آن را پرورش بدهند.
الان ماهی های آکواریومی زیادی از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می شود و ممکن است به صورت غیرقانونی همراه این ماهی ها، ماهی مولد تیلاپیا هم وارد شود.
اگر نیاییم به صورت قانونی مجوز بدهیم با گونه های تک جنسیتی، پرورش صورت گیرد، با توجه به سود اقتصادی این کار، ممکن است ماهی از راه های غیرقانونی تکثیر و پرورش داده شود.
آنوقت است چیزی که از آن می ترسیم اتفاق می افتد. البته در حال حاضر یک گونه تیلاپیا به صورت ناخواسته وارد آب های خوزستان شده و در استخرهای ماهیان گرم آبی گزارش شده است.
وظیفه شما به عنوان بخش دولتی در این زمینه چیست؟
ما باید دستورالعمل ها و قوانین را تدوین کنیم و به درستی و با دقت اجرا کنیم. دست بخش خصوصی را هم باز بگذاریم ولی در عین حال همانطور گفتیم باید پرورش آن را به دقت کنترل کنیم. کشورهای زیادی این کار را کرده اند.
الان 130کشور دارند تیلاپیا تولید می کنند. جالب است که در همین همسایگی خودمان کویت، عربستان و امارات هم دارند این ماهی را تولید می کنند.
خودم از مزارع پرورش تیلاپیا در کویت بازدید کردم که چه سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه انجام دادند.
درصورت صدور مجوز و تهیه قوانین لازم در این باره فکر می کنید کدام مناطق ایران مستعد پرورش این ماهی باشند؟
اگر دما به زیر 10درجه برسد، ماهی ها دچار مشکل می شوند بنابراین نواحی معتدل یا تروپیکال برای پرورش این ماهی مناسب تر هستند.
اما با این حال اعتقاد داریم در خیلی از استان های غیر ساحلی که به آب های طبیعی راه ندارند می توانیم این ماهی را معرفی کنیم و پرورش بدهیم مخصوصا در جاهایی که آب های با کیفیت خوب ندارند و لب شور هستند و این آب ها استفاده ندارند.
در حال حاضر و با شرایط موجود، اگر کسی برای پرورش تیلاپیا در بافق درخواست مجوز بدهد می تواند امیدوار باشد که پاسخ مثبت بگیرد؟
در بافق با مسئولان سازمان محیط زیست توافق کرده ایم که سه مزرعه وجود داشته باشد؛ بعید است که بتوانیم در حال حاضر مجوز جدیدی در این منطقه صادر کنیم ولی متقاضیان زیادی در بافق ، یزد و سایر استان های غیرساحلی داریم.
مثلا در قم مزرعه ای هست که در حال حاضر کپور پرورش می دهد و درخواست داده آن را به پرورش تیلاپیا تبدیل کند، باید منتظر نظر سازمان محیط زیست بمانیم تا بعد از آن در باره این موضوع تصمیم بگیریم.
تیلاپیا با سرعتی شگفت انگیز دارد به سفره مردم ایران راه پیدا می کند. پرورش این ماهی می توانست برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کند اما به جای آن هر سال داریم میلیون ها دلار ارز خارج می کنیم.
عبدالحی در ادامه گفت و گو اظهار داشت:این حرف درستی است. فقط در سال 92، حدود شش هزار تن فیله تیلاپیا وارد شده است.
البته این تنها سئوال شما نیست، سؤال من هم به عنوان یک مسئول شیلات این است چرا باید با واردات، برای دیگر کشورها اشتغال ایجاد کنیم، در حالی که می توانیم برای مردم خودمان امکان اشتغال فراهم کنیم؟ ما اکنون کارشناسان زیادی داریم که می توانیم آنها را به سمت پرورش آبزیان و ازجمله تیلاپیا که سود بالایی دارد سوق دهیم.
این ماهی بازار جهانی خیلی خوبی هم دارد. بعضی گونه های ماهی، مورد علاقه مردم یک منطقه هستند و تنها مردم آن مناطق ، این ماهی را می پسندند اما تیلاپیا یک ماهی بین المللی است.
یعنی در تمام دنیا بازار دارد و می شود آن را صادر کرد و یکی از مهم ترین بازارها هم آمریکاست. من معتقدم به جای آنکه از چین تیلاپیا وارد کنیم، می توانیم خودمان به صادر کننده این ماهی تبدیل شویم .
** همچنین عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران بر این عقیده است: برای تیلاپیا حرف درآورده اند.
نخستین شبهه ای که درباره ماهی تیلاپیا مطرح شده، ارزش غذایی آن است و اینکه گفته می شود این ماهی برخلاف سایر ماهی ها ارزش غذایی لازم را ندارد. آیا چنین مساله ای واقعیت دارد؟
هر کدام از موجودات پرورشی، خصوصیت ذاتی خود دارند که این خصوصیت را در پرورش نمی توان تغییر داد؛ مثلا ماهی یک خصوصیت ذاتی دارد و مرغ خصوصیت ذاتی دیگری که با تغذیه یا چگونگی پرورش این جانور نمی شود آن را تغییر داد .
اما برخی صفات اکتسابی یا محیطی هستند که می شود آنها را با تغذیه تغییر داد؛ مثلا در مورد مرغ، چربی گوشت این حیوان، خصوصیتی دارد که نمی توان آن را به ترکیب چربی ماهی از نظر ترکیب اسید های چرب تشکیل دهنده نزدیک کرد اما مثلا با تغییر در نوع تغذیه مرغ میزان چربی موجود در گوشت آن کم یا زیاد می شود.
یکـی از خصوصیات ذاتی آبزیان، غنی بودن آنها از اسیدهای چرب خانواده امگا 3، در میزان چربی بدنشان است و خصوصیـت دیگر آنها، نسبت مناسب بالانس اسیدهای چرب امگا3 به امگا 6 است. هردوی این اسیدهای چرب برای بدن ضروری هستند. اسیدهای چرب خانواده امگا3 علاوه بر سایر ارزش های تغذیه ای ، دارای ارزش سلامتی هستند و از انواع بیماری های قلبی و عروقی و ناراحتی های روانی پیشگیری می کنند. ماهی تیلاپیا هم تمامی این مزایا و فواید را دارد.
البته اگر در داخل خانواده ماهی ها بخواهیم بحث کنیم، واقعیت این است که ماهی تیلاپیا از لحاظ امگا3ممکن است در رده پایین تری نسبت به گونه های خاصی نظیر سالمون یا مکرل قرار بگیرد اما از نظر خصوصیات و ارزش غذایی، تمامی آنچه را که از یک آبزی انتظار داریم به ما می دهد.
با این حال مزیت آن نسبت به ماهی هایی مثل سالمون، مکرل، کپور و... این است که چربی کمتر و پروتئین بیشتری دارد؛ یعنی کسانی که تحمل غذای چرب را دارند یا به دلایل خاص مثل بیماری های قلبی و عروقی باید اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری مصرف کنند، می توانند از ماهی سالمون استفاده کنند.
به گفته وی، اما کسانی که بیشتر به دنبال به دست آوردن انرژی حاصل از مصرف پروتئین هستند؛ نظیر ورزشکاران یا افرادی که دوست ندارند چاق بشوند، بهتر است از تیلاپیا استفاده کنند.
توجه به یک مساله واقعیت را بیشتر روشن می کند: از 100گرم انرژی ای که از ماهی کپور حاصل می شود، 69درصد آن مربوط به پروتئینی است که از مصرف ماهی به دست می آید و 31درصد دیگر از سوخت و ساز چربی موجود در آن است اما در تیلاپیا، این نسبت 81درصد از پروتئین و 19درصد از چربی است.
این یعنی اینکه نسبت پروتئین در تیلاپیا در مقایسه با ماهی های چرب تر نظیر کپور بیشتر است که با توجه به قابلیت بالای هضم و جذب پروتئین، این مزیت بسیار مهمی است.
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی، این است که این ماهی بدون اطلاع و هماهنگی با محیط زیست وارد کشور شده است، آیا این موضوع حقیقت دارد؟
به نظر می رسد از مقررات سوء برداشت شد. طبق قوانین، برای ورود گوشت ماهی، فقط سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی کشور باید نظر و مجوز بدهند.
سازمان حفاظت از محیط زیست، دستگاه ناظر بر واردات گوشت ماهی یا کلا اقلام خوراکی نیست، البته برای واردات بچه ماهی تک جنس نر یا واردات مولدین این ماهی، سازمان محیط زیست باید نظر بدهد که احتمالا این دو موضوع با هم اشتباه شده است.
موضوع دیگری که شایع شده این است که این ماهی با فضولات حیوانی تغذیه می شود.
در پرورش آبزیان، کود شیمیایی یا کود حیوانی اصلا به عنوان غذا استفاده نمی شود بلکه در پرورش آبزیان، ما آب را بارور می کنیم تا دو گروه موجودات زنده یعنی "فیتوپلانکتونها" - گیاهان تک سلولی و ریز یا ذره بینی- و "زئوپلانکتونها"- موجودات ریز جانوری که بعضا با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند- افزایش پیدا کنند.
ماهی ها از این موجودات ریز تغذیه می کنند، علاوه بر آن، نکته ای که در قریب به اتفاق ماهیان پرورشی دیده می شود این است که برای پرورش آنها از غذاهای کنستانتره استفاده می شود.
ماهی تیلاپیا هم با غذاهای کنستانتره تغذیه می شود و اصلا موضوع استفاده از فضولات حیوانی و فاضلاب برای پرورش آنها مطرح نیست.
در حال حاضر این ماهی از چین و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می شود. از آنجا که مردم ایران خاطره بسیار بدی از اجناس چینی دارند، در این مورد هم مساله چینی بودن این ماهی و آلوده بودن آن مطرح شده است، نظرتان در این باره چیست؟
بحث پرورش این ماهی در ایران، موضوعی است که سازمان شیلات با جدیت آن را دنبال می کند تا دیگر لازم نباشد از چین یا هر کشور دیگری این ماهی را وارد کنیم.
در حال حاضر که این ماهی از چین و ویتنام وارد می شود، باید بگویم که ورود آبزیان خوراکی و ازجمله گوشت ماهی با توجه به استانداردهای بسیار سختگیرانه و خاص آن صورت می گیرد.
**ورود ماهی در سه مرحله پیگیری می شود
مرحله اول، گرفتن گواهی بهداشتی کشور مبدا است؛ یعنی سازمان دامپزشکی چین که گواهی بهداشتی اولیه را براساس استاندارد های فنی و بهداشتی باید صادر کند.
در این مورد، بررسی سلامت محصول براساس استانداردهای اروپاست که بسیار سختگیرانه است.
در مرحله بعد، نمایندگان ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی، از مزرعه و محل های فرآوری آن، بازدیدهای دقیقی انجام می دهند و حتی نوع تغذیه این ماهی ها هم بررسی می شود و آنها نظرشان را از نظر شرعی اعلام می کنند.
در آخرین مرحله هم سازمان دامپزشکی ایران، علاوه بر کنترل گواهی های بهداشتی کشور مبدا، نمونه برداری مجددی کرده و محصول را در بدو ورود آزمایش می کند و درصورتی که سلامت محصول تایید شود گوشت ماهی، اجازه ورود پیدا می کند.
**معیار برای واردات معیار اتحادیه اروپاست
درخصوص مرحله اول و آخر که مساله بهداشتی در میان است، معیارهای ما همان معیارهای اتحادیه اروپاست که سخت ترین مقررات بهداشتی است؛ بنابراین کوچک ترین نقطه ابهامی در این زمینه وجود ندارد.
این ماهی نسبت به ماهی های دیگر چه مزیت های تغذیه ای دارد؟
کم چرب بودن، رشد سریع و گیاهخوار بودن این ماهی از فاکتورهایی است که سبب جلوگیری از تجمع احتمالی فلزات سنگین از قبیل جیوه در آن می شود که از مزایای این ماهی محسوب می شود.
قابلیت مناسب فیله شدن این ماهی هم مزیت دیگر آن است. علاوه بر آن، تیلاپیا نه تیغ دارد نه بو و نه طعم خاص؛ بنابراین خاصیت طعم پذیری بسیار خوبی هم دارد.
مثلا می توان مزه زعفرانی به آن داد، آن را ترش یا شور کرد و با توجه به این خاصیت است که از جهت طعم پذیری با مرغ و سایر گوشت ها به راحتی رقابت می کند.
فکر نمی کنید دلایلی وجود داشته که همزمان با انتشار گزارش هایی در باره مزیت های پرورش تیلاپیا در ایران، در شبکه های اجتماعی نسخه تحریف شده گزارش فاکس نیوز منتشر شد؟
ببینید! من اصل گزارش فاکس نیوز را مطالعه کرده ام.
در آن گزارش اصلا این موضوع به این شکل مطرح نیست، البته در باره اینکه آیا در ایران هم اغراض مختلفی برای انتشار چنین گزارشی در شبکه های اجتماعی وجود داشته است یا نه، اطلاعی ندارم.
موضوع این است که مطلب اصلی - نه تحریف شده- زمانی در فاکس نیوز منتشر شدکه در آن برهه، تولید کننده های مرغ اروپا به دلیل انتشار گزارش هایی درباره مضرات باقی مانده های آنتی بیوتیک در مرغ ها، به شدت تحت فشار بودند.
در آن زمان ماهی تیلاپیا از آسیای جنوب شرقی با حجم بالا وارد اروپا می شد و مرغدارها به شدت ضرر می کردند. در این شرایط چنین خبرهایی منتشر شد تا مردم دو باره به سمت مرغ برگردند.
البته در کشور ما هم می تواند انتشار و تحریف خبر اصلی، به صورت مغرضانه انجام شده باشد. درحال حاضر بزرگترین وارد کننده ماهی تیلاپیا در جهان، کشور آمریکاست و اتفاقا بیشتر وارداتش را از چین انجام می دهد و حتی اتحادیه اروپا هم با آن معیارهای سختگیرانه، از وارد کنندگان این ماهی است.
واقعیت این است که همه کشورها برای تأمین امنیت غذایی و جلوگیری از فشار ناشی از تقاضای بالای موادغذایی، نیازمند تولید پروتئین به خصوص از نوع حیوانی با قیمت تمام شده مناسب هستند و ماهی تیلاپیا یکی از راه حل های این مسئله است.
سرعت افزایش تولید جهانی این ماهی، یکی از امیدهای آینده بشر برای افزایش دسترسی به پروتئین حیوانی سالم و با کیفیت است؛ به نحوی که پیش بینی می شود تولید جهانی آن تا سال 2030، یعنی حدود 16سال آینده از چهار میلیون تن فعلی به حدود 15میلیون تن برسد.ک1
2047


22/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن