واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دوره آخرالزمان از نگاه دبیرکل مجمع تقریب مذاهب تهران - ایرنا - دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: دوره آخرالزمان یعنی دورانی که جامعه بشری به هدف نهایی خود می رسد و هدفی که از آفرینش وجود داشته در این دوره تحقق پیدا خواهد کرد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از شبکه قرآن و معارف سیما آیت الله محسن اراکی در برنامه عطر انتظار گفت: دوره آخرالزمان از زمان بعثت آغاز شده و رسالت پیامبر اکرم(ص) دو مرحله بنیادین دارد که مرحله نخستین مربوط به تشکیل هسته مرکزی جهانی عدل است و ائمه معصومین(ع) نیز محور اصلی این هسته هستند که این هسته در زمان خود پیامبر(ص) شکل گرفته و ما نیز در مرحله تداوم این هسته هستیم.
وی افزود: بعد از زمان رسول اکرم(ص) این هسته مرکزی دچار مقداری ضعف شد ولی از بین نرفت و بعد از آن حالتی شبیه به انقباض، به امت اسلامی عارض شد که این انقباض باید به انبساط تبدیل شود که این ماموریت دوم پیامبر اکرم(ص) است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: ماموریت دوم رسول اکرم(ص) را وصی پیامبر(ص) محقق خواهد ساخت که در حقیقت همان دوره برقراری عدل جهانی است و این دوره، دوره تمکین دین خواهد بود. یعنی تمام امکانات جهان در اختیار دین قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: اینجاست که مرحله آخرالزمانی گل کرده و شکوفایی دوره آخرالزمان در دوران حکومت امام زمان(ع) صورت خواهد گرفت و در حقیقت در این زمان فلسفه آفرینش انسان محقق خواهد شد.
اراکی درباره انتظار برای ظهور امام زمان(ع) گفت: آن چیزی که باید در غیبت به آن توجه داشته باشیم بحث سنت مربوط به نعمت های الهی است که در قرآن کریم به دو گونه نعمت اشاره شده است.
وی افزود: نوع اول را می توان به نعمت عام تعبیر کرد که همه بخشش های الهی را شامل می شود و نعمت دیگر، نعمت تمام است که نعمت امامت و رهبری یک پیشوای مطیع خداست که اگر از او اطاعت کنیم چیزی از نعمت های الهی باقی نمی ماند که نصیب ما نشده باشد.
اراکی گفت: عبودیت جز با جلب رضای الهی حاصل نمی شود و در تمامی دوران ها برای رضای خداوند علامتی وجود دارد که این علامت همان رضایت امام و ولی خداست. وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) جلوه تام این رضای الهی است. و اگر این رضایت حاصل شود به معنای همان نعمت تام است.
وی اضافه کرد: برترین نعمت ها امام است و پیروی از امامان نیز به معنای شکر این نعمت است و در فلسفه سیاسی اسلامی رهبران سیاسی، نه با قدرت و شمشیر که با محبت، مردم را مطیع خود خواهند کرد و محبت حقیقی نیز اطاعت را در پی خواهد داشت.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: اگر در جامعه امروز مسلمانان همدیگر را از درون از بین می برند به این دلیل است که قدر امامت را ندانسته اند.
وی افزود: اصل امامت امیرالمومنین(ع) نیز در حدیث الدار و در ابتدای بعثت پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته اما آن چه که در روز غدیر اتفاق افتاده، یکی عمومی بودن این اعلان بوده است و یکی هم بحث بیعت گرفتن برای امام علی(ع) است.
وی با بیان این مطلب که بی وفایی به نعمت به تدریج انقباض نعمت را به دنبال خواهد داشت گفت: با قدرندانستن نعمت، آن را از دست خواهیم داد و مساله غیبت امام زمان(عج) نیز به همین موضوع برمی گردد و ما مسلمانان در حال حاضر یک پنجم جمعیت جهان را داریم و قلب جهان هم از نظر اقتصادی، هم سیاسی و اجتماعی در اختیار مسلمانان است اما حتی زن و کودکمان هم در امنیت به سر نمی برد.
اراکی وضع موجود جهانی را تفسیر آیه هفتم سوره ابراهیم دانست که می فرماید «لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید» و گفت: این قانون، قانون سنت الهی است و قدر نداسنتن نعمت الهی موجب غیبت امام زمانمان(عج) می شود.
وی در پایان اظهار داشت: شخص امام غایب است اما دستوراتشان مشخص است و لذا تکلیف مشخص است و اگر بخواهیم نعمت به ما بازگردد، باید شکر نعمت های خداوند را به جا بیاوریم و این امنیت و وحدت که در جامعه ما وجود دارد نعمت هایی است که باید شاکر آن بود.
فراهنگ(1)**1003**1569
22/06/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]