تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819234086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال و روز صنایع دستی همدان رو به راه نیست/ نمایشگاهی برای خالی نماندن عریضه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
حال و روز صنایع دستی همدان رو به راه نیست/ نمایشگاهی برای خالی نماندن عریضه
همدان - خبرگزاری مهر: این روزها حال و روز صنایع دستی همدان رو به راه نیست و حاصل دسترنج هنرمندان این عرصه نگاه سطحی تماشاگرانی است که پا به نمایشگاه صنایع دستی همدان می گذارند هرچند این نمایشگاه نیز در کمترین تبلیغات و اطلاع رسانی برپا شده که این امر بر مظلومیت این هنر تاکید دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دستی ‏اصلی‌ترین سند هویت تاریخی ملت‌هاست چرا که بخشی از میراث فرهنگی محسوب شده و بازتابی از تاریخ و تمدن هر قوم و ملت بوده و می‌تواند نقش موثری در ‏زمینه تبادل و انتشار فرهنگ‌ها و سنن مناطق مختلف ایفا کند. صنایع دستی به عنوان ارزنده‌ترین هنر کاربردی کشور ، پتانسیلی با ظرفیت‌های نهفته است و اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف نمودن مسایل سوء ‏اجتماعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. آنچه مسلم است اینکه متأسفانه بسیاری از این هنر و صنعت‌ها برای عموم معرفی نشده‌ و در حقیقت از دلایل مهم کمرنگ شدن صنایع دستی عدم معرفی جامع و مطلوب این هنراست.

از این رو نقش تبليغات در توسعه و ترویج صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و در همین خصوص در سایه ‌اطلاع‌رسانی مناسب، افکارسنجی و آگاه شدن از نیاز و خواسته‌های جامعه مخاطب و تحقیقات درست می‌توان برای گروه‌های هدف و براساس توان خرید و سلیقه مشتریان برای تولیدات صنایع دستی برنامه‌ریزی مناسب کرد. نمایشگاه صنایع دستی همدان در ۱۷۰ غرفه دایر شده است در همین راستا نمایشگاه سراسری صنایع دستی همدان در ۱۷۰ غرفه و در ۸۰ رشته از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های استان همدان دایر شده که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناسایی بهتر و بیشتر این هنر به مردم عنوان کرده و معتقد است این نمایشگاه در ماندگاری هنر اصیل و شاخص هر استان موثر است. ریحان سروش مقدم با اشاره به اختصاص یک سالن نمایشگاه به ورک‌شاپ عنوان کرد: در سالن ابن سینا نمایشگاه، 40 غرفه ورک‌شاپ آثار صنایع‌دستی سراسر کشور به نمایش درآمده و یک غرفه نیز به آثار برگزیده صنایع دستی هر استان اختصاص یافته است. وی به اختصاص 60 غرفه به صنایع دستی استان همدان اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه آثار هنری و ذوق هنرمندان در منازل همه ایرانیان کم است این نمایشگاه می‌تواند با معرفی آثار موجب ورود این آثار صنعتگران و هنرمندان سراسر کشور به منازل شود. وی صنایع دستی را کار زنده و پویا دانست و با بیان اینکه از صنایع‌دستی می توان در راستای افزایش صادرات غیر نفتی بهره گرفت، ابراز کرد: افزایش صادرات صنایع دستی موجب قطع وابستگی به نفت شده و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

وی صنایع دستی را در جذب گردشگر بسیار موثر دانست و گفت: صنایع دستی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز بسیار تأثیرگذار است و صنعت پاکی است که در منزل نیز می‌توان تولید به بازار عرضه کرد. این تصور که تبلیغات هدر رفتن سرمایه است، اندیشه کارآمدی نیست یک کارشناس امور اقتصادی نیز در گفتگو با مهر عنوان کرد: امروزه تبلیغات به منزله نوعی سرمایه‌گذاری است و بخشی از تولید کالا محسوب می‌شود و این تصور که تبلیغات هدر رفتن سرمایه است، اندیشه کارآمدی نیست. محسن امینی با بیان اینکه البته نظر کسانی که صرفاً تبلیغات را عامل اصلی موفق شدن می‌دانند نیز پسندیده نیست، گفت: افزودن بر کیفیت کالا، برطرف کردن نقایص و نقاط ضعف، توسعه خدمات پس از فروش و ارائه تسهیلات از مهمترین عوامل بعد از معرفی، تبلیغات و تولید یک کالاست که در نهایت نظر مشتری دائمی و اعتماد وی را جلب می‌کند. امینی افزود: از دیگر معیارهای اصلی که به معرفی بیشتر صنایع دستی و هم به حفاظت و نگهداری آن کمک می‌کند ، بسته‌بندی مناسب است چراکه بدون شک بسته‌بندی مطلوب یکی از ضعف‌های اصلی جمیع صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی کشور ما به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه بندرت یا هرازگاهی می‌توان شاهد بسته‌بندی‌های مناسبی براي هنر‌هاي با ارزش دستي بود، گفت: وقتی تبلیغات ضعیف باشد و بسته‌بندی مناسبی هم وجود نداشته باشد، نمي‌توان توقع داشت که بازار فروش صنايع دستي ايران روز به روز پر رونق‌تر شود. یکی از غرفه‌داران نمایشگاه صنایع دستی همدان نیز در گفتگو با مهر گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی به درستی صورت نگرفته و می‌توانست بسیار گسترده‌تر از این باشد. نمایشگاه به دلیل تبلیغات ضعیف رونق خاصی ندارد محمد امانی با بیان اینکه نمایشگاه به دلیل تبلیغات ضعیف رونق خاصی ندارد، ضمن تاکید بر اینکه تعریف مشخصی از آنچه که در ایران صنایع دستی نامیده می‌شود، وجود ندارد و این حوزه از ضعف کارشناسی رنج می‌برد، گفت: این روزها همه ‌چیز باصنایع دستی مخلوط شده و این باعث می‌شود آنچه که مثلا در همین نمایشگاه ارائه شد هارمونی لازم را نداشته باشد.

وی گفت:کار بسیار قوی در کنار کار بسیار ضعیفی که در صنایع دستی بودن آن هم شک هست، ارائه و این موجب می‌شود تا این بازار مخاطبان اصلی خود را نیابد و جای خود را پیدا نکند. وی با بیان اینکه به‌رغم مشکلات موجود، برگزاری چنین نمایشگا‌ه‌هایی اتفاقی مثبت در ارائه محصولات این صنعت و بازاریابی آن است، گفت:  برطرف کردن ضعف‌های موجود، نوید آینده روشن‌تری را برای این صنعت می‌دهد. یکی دیگر از این غرفه داران نیز گفت: بسیاری از سازندگان صنایع دستی به امید فروش هر چه بیشتر محصولات خود راهی این نمایشگاه شدند و امیدوار بودند در اینجا فروش خوبی داشته باشند. آمنه احدی با بیان اینکه تبلیغات وسیعی برای برگزاری این نمایشگاه صورت نگرفته است، گفت: قیمت اقلام عرضه شده در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش داشت. وی با بیان اینکه سالهای قبل جمعیت بیشماری برای بازدید از نمایشگاه صنایع دستی همدان در نمایشگاهها حاضر می شدند، گفت: این بار حتی در روز تعطیل جمعه نیز استقبال آنطور که انتظار می رفت نبود. به هر حال نمایشگاه سراسری صنایع دستی همدان پس فردا  به کار خود پایان می دهد، هر چند برگزاری چنین نمایشگاههایی برای معرفی صنایع دستی استانها به مردم موثر و به تنهایی جوابگو نیست و باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی در این راستا اقدام کرد.      


۱۳۹۳/۶/۲۲ - ۱۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن