محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852350853
«چرا رفتی» چگونه اینقدر محبوب شده؟
واضح آرشیو وب فارسی:قیمت روز: «چرا رفتی» چگونه اینقدر محبوب شده؟
 
همایون شجریان با وجود تمام خلاقیت ها و نوآوری هایی که در آوازها و تصنیف هایش به کار برده، هنوز روح و جوهر هنرش کلاسیک/ سنتی/ اصیل (یا هر عنوان دیگری که بیانگر همین مفهوم باشد!) به حساب می آید. طی این یک دهه آوازخوانی مستقل و بیرون از سایه پدر، هیچ وقت کلیت آثارش از این محدوده خارج نشده است. با این وجود، اقبال و محبوبیت عمومی اش بین نسل جوان - که به عقیده خیلی ها بخصوص از نسل گذشته، ارتباط عمیق و مدیدی با این جنس موسیقی ندارند و آن را چندان نمی پسندند - همچنان در حال افزایش است و با توجه به آمار تماشاچیان همین کنسرت اخیر، شاید بتوان او را محبوب ترین خواننده بین این قشر به حساب آورد. بی تردید نقش مهم و موثر برند «شجریان» در این محبوبیت عمومی، غیرقابل انکار است اما اگر غیر از این عامل بخواهیم دنبال دلایل دیگری بگردیم، به چه چیزهایی می رسیم؟1- نقشه راه درست برای ارائه نوین موسیقی سنتیاولین آلبوم مستقل همایون (نسیم وصل)، نزدیک به یک دهه پیش منتشر شد، وقتی او هنوز به 30 سالگی هم نرسیده بود. از آن زمان تاکنون او تقریبا در هر آلبومش تجربه ای تازه را آزموده است. از آواز و تصنیف خوانی به شکل صددرصد سنتی و طبق اصول و قواعد آموخته از پدران و نسل های پیش بگیر تا کارهایی که به موسیقی تلفیقی پهلو می زد و در تنظیم و اجرا، رنگ آمیزی های مدرن و ترکیب سازهای متنوعی داشت اما در این بین، شاید هنوز که هنوز است و پیش از این آلبوم آخری، ترانه اول آلبوم اولش («هوای گریه»: نبسته ام به کس دل/ نبسته کس به من دل...) محبوب ترین و شنیده شده ترین آهنگش بین قشرهای مختلف جامعه از سنین گوناگون بود؛ تصنیفی که هم سنتی بود هم نبود. نه آنقدر متفاوت و غریب که بشود آن را از زمره موسیقی کلاسیک مان خارج کرد و در طبقه دیگری گذاشت، نه آنقدر تقلیدی و وفادار نعل به نعل به سنت های پیشین که بتوان آن را بازآفرینی و ادامه از همان مسیر دانست.«چرا رفتی» چگونه اینقدر محبوب شده؟همه آن روح گذشته و کهن را داشت اما با هنرمندی و ظریف کاری، گوشه و کنارهایی از آن، چه در شعر، چه در آهنگ و تنظیم و چه در فرم خواندن و تحریر زدن، مطابق اقتضائات و تغییر خواسته ها و سلایق زمانه تغییر کرده بود؛ اتفاقی که تقریبا به همان شکل، در اغلب ترک های آلبوم «چرا رفتی» هم افتاده. انگار همایون به شکلی منحصر به فرد، فرمول زنده نگه داشتن موسیقی سنتی ما را، بدون اینکه اصل و ذاتش تغییر ماهیت یابد، پیدا کرده است.2- انتخاب درست ترانه هااین نقشه راه درست، برای اجرایی شدن و جامه عمل پوشیدن به جزییاتی نیاز دارد. یکی از مهمترین این اجزا، ترانه است، تجربه گروه های جوان و نوجوان موسیقایی در کشور ما نشان داده استفاده از اشعار درجه یک شاعران کهن (سعدی، حافظ، مولوی، خیام و ...) در قالب آهنگ های تازه، طوری که قرائت و تصویر جدید و به روزی از آن اشعار به دست دهد و اجرای متفاوت شان تجربه ای متفاوت هم در اختیار شنونده بگذارد، اصلا کار ساده ای نیست. قریب به اتفاق تجربه های اینچنینی منجر به شکست شده و به سرعت در طول زمان از یاد رفته اند.اگر بنا باشد اجرای تازه ای از اشعار کهن در موسیقی «سنتی» اتفاق بیفتد که ماجرا شکل پیچیده تری هم پیدا می کند چون بهترین این اشعار، در شکل کلاسیک شان با حنجره خوانندگانی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علیرضا افتخاری، صدیق تعریف، ایرج بسطامی و ... با بالاترین کیفیت اجرایی جان گرفته اند و در خاطره همه ما ماندگار شده اند، و خواندن دوباره شان بعید است چیز ماندگاری به آنها بیفزاید (نکته ای که پاشنه آشیل آلبوم اخیر همایون هم شده و تصنیفی که با شعر مولوی اجرا کرده، ضعیف ترین کار مجموعه است.)واقعا وقتی بخواهیم با شعر سعدی از فراق یار حرف بزنیم، آیا آوازی بهتر از «شب فراق که داند که تا سحر چند است؟» ناظری سراغ داریم؟ اما همایون با هوشمندی و زیرکی، غزل مثنوی سیمین بهبهانی («چرا رفتی؟») را برای این مضمون انتخاب می کند که همان حرف را با زبان و بیانی تازه می گوید و به این ترتیب یکی از بهترین تجربه های ترکیب موسیقی سنتی ما با شعر معاصر رقم می خورد.نسل گذشته (مثلا شجریان پدر) هم هر کدام نمونه های خوبی از این تجربه ها داشته اند اما این جنس کار برای هیچ کدام آن چهره ها تبدیل به امضای شخصی نشد و امروز ما هر کدام شان را با ویژگی شاخص دیگری به یاد می آوریم. همایون اما فقط در این آلبوم، با چند قطعه به یادماندنی (همین «چرا رفتی»، «کولی» و «آینه روبرو») کاری کرده تا مدت ها با همین برند در ذهن همه ما بماند.3- بی رقیبیهمایون در مسیری که در پیش گرفته، تقریبا منحصر به فرد است. آوازخوانان سنتی هم نسل او یا نزدیک به سن و سال او چهره هایی - مثل علیرضا قربانی و سالار عقیلی - کم و بیش بدون تغییری جدی و چشمگیر، در مسیر همان سنت پدرانه گام برمی دارند و در عین حال که در کار خود مسلط هستند و آثاری ماندگار هم خلق کرده اند اما در نهایت محصول نهایی شان به خاطر انتخاب ترانه ها، ملودی ها و تنظیم ها و فرم خواندن، «خاص پسند» است و هیچ وقت به اندازه آوازها و تصنیف های همایون، بخصوص بین قشر جوان محبوبیت پیدا نمی کند.گروه های جوان دیگر هم که خلاقیت ها وایده هایی نو در موسیقی سنتی به کار می بندند، - نمونه هایی همچون «پالت» یا «چارتار» - آنقدر حال و هوا و فضای کارهایشان از این فضای کلاسیک فاصله دارد که بعید است کسی آثارشان را در این طبقه قرار دهد. در واقع انگار تنها خواننده ای که محل تلاقی آن سنت های گذشته با این نگاه جدید و تازه شده، همایون شجریان است. طبیعتا این بی رقیبی و بی مثالی، محبوبیت چشمگیر او را هم به دنبال دارد؛ مثل فروشنده ای که عرضه کننده انحصاری کالایی در بازار است و همین باعث می شود مشتریانش از کلیه رقبا بیشتر شود.4- تنوع سلیقه هااین یکی را شاید بعضی ها نقطه ضعف کار همایون به حساب بیاورند. اینکه معمولا آلبوم هایش یک روح و کلیت واحد ندارد، هویت یگانه ای نمی سازد و مثل مجموعه های پاپ، همه جور آهنگی برای هر سلیقه و حال و هوایی در آنها پیدا می شود اما فارغ از اینکه این ویژگی را برای کار یک هنرمند ضعیف بدانیم یا نه، وجودش باعث شده طیف گسترده و متنوعی از سلیقه ها را پوشش دهد و هر کس با هر خواسته ای این آلبوم یا کنسرت را بشنود، دست خالی از آن برنگردد.«چرا رفتی» چگونه اینقدر محبوب شده؟هم حال و هوای عاشقانه و دل سوختگی از فراق یار و غصه از جای خالی اش را می توان در آن یافت («چرا رفتی؟» و «کولی»)، هم آهنگ هایی با مضمون درگیری ها و چالش های شخصی و انسانی معاصر («آینه روبرو»، که شاید برای بعضی ها مود و فضای ترانه «آینه» فرهاد را هم تداعی کند)، هم تصنیف هایی با مضمون اجتماعی تر که داغدغه ارتباط انسان ایرانی با جامعه پیرامونش را در شرایط فعلی دارند («نه فرشته ام نه شیطان» و «در حصار شب» محمدرضا شفیعی کدکنی). این ویژگی کمیاب آلبوم/ کنسرت جدید همایون بین هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می کنند، خود به خود کمیت مخاطبان بالقوه اش را افزایش می دهد و باعث می شود مشتاقان دیدن و شنیدن اجرای زنده اش، بیش از سایرین باشند.5- پورناظری هاموسیقی مثل سیما و تئاتر و برخلاف نقاشی و داستان نویسی، اغلب وقت ها یک هنر گروهی است. غیر از خود خواننده، شاعر/ ترانه سرا، آهنگساز، تنظیم کننده و تک تک نوازنده ها در موفقیت یا ناکامی یک اثر موسیقایی نقش بسزایی دارند و هر کدام اگر وظیفه خود را به درستی ایفا نکنند، می توانند حاصل زحمات دیگران را به باد دهند.آنچه که تا به حال درباره ویژگی خاص کارهای همایون گفتیم، همین اضافه کردن نگاهی جدید و به روز به موسیقی سنتی، طبعا بدون هماهنگی و همراهی گروه دور و برش هرگز ممکن نمی شد. به این ترتیب، نمی توان تاثیر مهم حضور تهمورس و سهراب پورناظری، آهنگسازان و نوازندگان جوانی که تقریبا هم سن و سال خود همایون هستند و دغدغه ها و سلیقه های مشابهی دارند، در شکل گیری آلبوم اخیر و محبوبیت همایون را از قلم انداخت.ساخت ملودی ها، نحوه رنگ آمیزی صوتی آهنگ ها و ساختن مود و فضایی مخصوص برای هر آهنگ (که مشخصا در دو قطعه «کولی» و «آینه روبرو» به اوج خود رسیده) نشان می دهد که این دو برادر جوان در کنار خواننده گروه شان، چه تیم خوب و یکدستی ساخته اند که نتیجه اش، موفقیت و محبوبیت فعلی شده است.برای اینکه وزن مهم آهنگسازی و تنظیم در این قطعات دست تان بیاید، کافی است ترانه «چرا رفتی؟» را با تصنیف زیبا و درخشان تیتراژ پایانی سریال «وضعیت سفید»، («گفتم بدوم تا تو همه فاصله ها را...» با صدای علیرضا قربانی) مقایسه کنید، می بینید با وجود معاصر بودن ترانه هر دو قطعه، شباهت صدای خواننده ها و نزدیک بودن مضمون اشعار، چقدر حال و هوا، مود و فضای دو کار با هم فرق می کند؟
1393/6/22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قیمت روز]
[مشاهده در: www.gheymaterooz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
چرا ریاست شورای شهر اینقدر مهم است؟/ پیش بینی نتایج رییس نماندن مسجدجامعی و ریاست دوباره چمران
چرا ریاست شورای شهر اینقدر مهم است پیش بینی نتایج رییس نماندن مسجدجامعی و ریاست دوباره چمران جامعه > شهری - انتخابات امسال ریاست شورای شهر تهران به اندازه ای حساسیت پیدا کرده بود که گویی قرار است سرنوشت سیاسی کشور در آن تعیین شود ولی چرا ریاست شورای شهر اینقدر مهپس از 11 سال به تلویزیون برمیگردم/ نمیدانم چرا و چگونه بیکار ماندم
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون محمود بصیری در گفتگو با مهر پس از 11 سال به تلویزیون برمیگردم نمیدانم چرا و چگونه بیکار ماندم محمود بصیری که پس از 11 سال دوری از تلویزیون با ایفای نقش مجدی در سریال سیگنال موجود است به این رسانه برمیگردد تأکید کرد نمیداند چرا و چطور پیشنهابهاره رهنما: چرا اینقدر به من تهمت ناروا میزنید
بهاره رهنما چرا اینقدر به من تهمت ناروا میزنید بعد از مدتها تلاش شبانه روزی و همزمان به روی صحنه بودن و کار کردن هر روز باید ببینم گروه نازنینم و همسران این زنان و خانوادههایشان با آماج فحاشیهای کدام سایتها و روزنامه ها مواجهند اما از مسولان انتظار دارم جلوی فحاشیها آزارهای بیاین بار «چرا رفتی؟» را حامد بهداد افتتاح کرد+عکس
جام جم نوا شب پنجم فستیوال موسیقی تهران با هنرنمایی همایون شجریان و سهراب و تهمورث پورناظری به پایان رسید ۱۶ شهریور عمارت مسعودیه میزبان کنسرت جرا رفتی و مخاطبان این اثر پرطرفدار بود در ابتدای کنسرت حامد بهداد بازیگر سینمای کشورمان بیانیه خانه موسیقی را در مورد حمایت از حقوچرا این بازیگر در کشورهای عربی اینقدر معروف است؟!
چرا این بازیگر در کشورهای عربی اینقدر معروف است هر بازیگری ایده آلی را نسبت به نقشی دارد ایده آل من هم ایفای نقشهای متفاوت است الهام حمیدی با اشاره به این نکته که پخش آثار مذهبی باعث دیده شدن او در کشورهای عربی شده است گفت این سریالها در زمان پخششان در کشورهایامیرعابدینی:بالاخره کفاشیان یک حرف منطقی زد/کروش برای مشت گره کرده ای که حواله داد اینقدر محبوب است؟
امیرعابدینی بالاخره کفاشیان یک حرف منطقی زد کروش برای مشت گره کرده ای که حواله داد اینقدر محبوب است ورزش > فوتبال ملی - عابدینی عادل فردوسی پور را به یک مناظره درباره تمدید قرارداد کروش دعوت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین امیر عابدینی یک واکنش جالب نسبت به حرف هایتکیه بر نوشت افزار ایرانی، چرا و چگونه؟
تکیه بر نوشت افزار ایرانی چرا و چگونه به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز رهبر معظم انقلاب به عنوان یک چهره فرهنگی سال جدید را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند تا تاکید دوباره ای باشد بر اهمیت مقوله فرهنگ و دغدغهچرا اپل اینقدر کشته مرده دارد؟
چرا اپل اینقدر کشته مرده دارد   دو روز پیش در خبری به شما اطلاع دادیم که ممکن است اپل برنامه مخصوص معرفی محصولات پوشیدنی در مهر ماه را رها کند و به معرفی ساعت هوشمند iWatch در کنفرانس ۹ سپتامبر و در کنار آیفون ۶ بپردازد البته احتمال اینکه اپل از دو نسخه آیفون ۶ پردهبرداریبرنامههای آیتمی، چرا و چگونه؟
حسین فردرو تهیهکننده تلویزیون توضیح می دهد برنامههای آیتمی چرا و چگونه تاریخ انتشار جمعه 14 شهریور 1393 ساعت 20 00 | شماره خبر 1626346157670073442 تعداد بازید 1 حسین فردرو میگوید قرار است سری جدید از مسابقه 101 که چهار سال پیش با اجرای ناصر ممدوح پخش شد را در مهر مچرا در هند، ترکیه، مالزی و نروژ اینقدر مفاسد اقتصادی نیست؟
گزیده عناوین روزنامههای صبح شنبه چرا در هند ترکیه مالزی و نروژ اینقدر مفاسد اقتصادی نیست روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون اجرای بسته پیشگیری طرح تحول نظام سلامت از هفته آینده مهلت ۱۵روزه به بانکها پس از تذکر رهبر انقلاب 8 شخصیت و 20 شرکت در لیست تحریمواقعا چرا رفتی چرا من بیقرارم؟!
روزنامه خندان واقعا چرا رفتی چرا من بیقرارم طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند میزنند و آنها که روزنامه میخوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند حکمت ستون روزنامه خندان در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جنمیدانم چرا باید اینقدر از داوری ضرر کنیم/ اعتراض حق هواداران است
ورزشی فوتبال - فوتسال کرانچار در نشست خبری نمیدانم چرا باید اینقدر از داوری ضرر کنیم اعتراض حق هواداران است اصفهان – خبرگزاری مهر سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان پس از تساوی تیمش برابر ملوان گفت نمیدانم چرا باید اینقدر از داوری ضرر کنیم و داوران در بازیهای ما دچار اشتباهکفشگري: نميدانم چرا اينقدر بدشانسي ميآورم
کفشگري نميدانم چرا اينقدر بدشانسي ميآورم مهرداد کفشگري در دقيقه 70 بازي با صبا در هفته ششم ليگ برتر مصدوم شد و مجبور شد از بازي خارج شود با توجه به مصدوميت علي عسگري دغاغله رضا نوروزي و هادي نوروزي مصدوميت کفشگري مي تواند پرسپوليس را با دردسري بزرگ روبه رو کند با این حال کسؤالات کودکان درباره خدا را چگونه پاسخ دهیم؟
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۷ یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه اعتقاد به خداوند در وجود همه انسانها قرار دارد گفت شناخت خداوند در نگاه کودک معنا و مفهومی دارد حجتالاسلام علی شاهیوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان با اشاره به اینچرا آمار جراحیبینی در ایران بالاست؟
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۱ یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با بیان اینکه 40 درصد افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند نیازی به آن ندارند گفت جراحی زیبایی بینی بین مردان از زنان بیشتر شده است دکتر غلامرضا امیریان در گفت و گو با خبرنگارسلامت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطشاه! چراغ
شاه چراغشاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا به امامزاده احمدبن موسی ع شاهچراغ می گویند به مناسبت روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی ع به دلیل نامشخص بودن زادروز حضرت احمدبن موسی ع شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نچرا آمار جراحیبینی در ایران بالاست؟ |اخبار ایران و جهان
چرا آمار جراحیبینی در ایران بالاست یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با بیان اینکه 40 درصد افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند نیازی به آن ندارند گفت جراحی زیبایی بینی بین مردان از زنان بیشتر شده است کد خبر ۴۳۱۲۷۴ تاریخ انتشار ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۸ - 02 September 2014 یک فوق-
گوناگون
پربازدیدترینها