واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بزرگان کمانچه نوازی در نشست آموزشی پژوهشی موسیقی به گفت و گو پرداختند تهران- ایرنا- نشست آموزشی و پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با حضور اساتید ساز کمانچه و تعدادی از علاقه مندان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این نشست با محوریت تخصصی ساز کمانچه و با حضور اساتیدی همچون داود گنجه ای، مهدی آذرسینا، محمد مقدسی، علی اکبر شکارچی، هادی منتظری، اردشیر کامکار و سعید فرج پوری در تالار اصلی فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
در ابتدای این نشست شهرام صارمی با طرح سوالاتی از هریک از این اساتید نشست را آغاز کرد.
داود گنجه ای ردیفدان پیشکسوت ساز کمانچه با بیان اینکه این ساز امروز از قابلیت های بالای نوازندگی برخوردار است، گفت: امروز خوشحالم که پس از گذشت سالها نشست تخصصی در خصوص ساز کمانچه برگزار می شود.
وی در ادامه با اشاره به گذشته خود و یادگیری ساز کمانچه افزود: این ساز شیوه آموزشی خود را از دوران قاجار به ارث برده است.
گنجه ای با اشاره به نقش باقرخان رامشگر به عنوان یکی از کمانچه نوازان مطرح دوره قاجار خاطرنشان کرد: این ساز پس از اواخر دوره قاجار زمان پیشرفت و صعود خود را آغاز کرد.
وی اظهار داشت: علی اصغر بهاری یکی دیگر اساتید جریان ساز در تاریخ ساز کمانچه بوده است.
این نوازنده با اشاره به اینکه ساز کمانچه را از بهاری آموخته افزود: با ورود این استاد به دانشگاه هنرهای زیبا باب تازه ای در خصوص شیوه های نوازندگی این ساز برای دانشجویان و علاقه مندان گشوده شد.
مهدی آذرسینا به عنوان یکی دیگر از حاضران این نشست گفت: در ابتدا نوازندگی خود را با ساز ویالون آغاز کردم و پس از آن با پیشنهاد نورعلی برومند کمانچه را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کردم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در 30 سال گذشته کمانچه رشد چشمگیری داشته است افزود: هم نسلان من با انتخاب این ساز به عنوان تخصص خود توانستند کمانچه را برای نسلهای بعدی زنده نگه دارند.
محمد مقدسی نیز با اشاره به اینکه از 12 سالگی موسیقی را شروع کرده است گفت: با بهره گیری از اساتیدی همچون علی تجویدی و ابوالحسن صبا موسیقی را بصورت جدی آغاز کردم.
وی ادامه داد: با ورود به دانشگاه بهاری موجب شد تا ساز کمانچه را به عنوان تخصص اصلی خود برگزینم.
مقدسی ادامه داد: امروزه شیوه های نوازندگی ساز کمانچه پیشرفت های محسوسی کرده است که مرهون زحمات اساتیدی همچون بهاری است.
علی اکبر شکارچی نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه از کودکی به نواختن این ساز علاقه مند شده افزود: در کودکی مشکلات فراوانی را برای یادگیری این ساز داشتم که آن جمله می توان به نبود ساز مناسب اشاره کرد.
وی ادامه داد: بعد از گذراندن دوره سربازی و ورود به دانشگاه تهران این ساز به عنوان تخصص اصلی ام انتخاب شد.
شکارچی افزود: نقش پر رنگ استاد بهاری در دانشگاه تهران غیر قابل انکار است زیرا وی توانست با انتقال داشته های گذشتگان نقش بسزایی در زنده ماندن این ساز داشته باشد.
هادی منتظری به عنوان دیگر شرکت کننده در این نشست از نقش بسزای محمد رضا لطفی در موسقی دستگاهی ایرانی یاد کرد و گفت: با وارد شدن به دانشگاه تهران و یادگیری از استاد لطفی کمانچه نوازی را آغاز کردم.
منتظری با اشاره به شیوه های اجرای کمانچه افزود: امروره گذراندن متدهای هنرستان موسقی را به شاگردان خود تجویز می کنم.
منتظری نیز از علی اصغر بهاری به عنوان تاثیر گذار ترین فرد در کمانچه نوازی ایران یاد کرد.
اردشیر کامکار هم در سخنانی کوتاه گفت: موسیقی را از پدر خود در سنین کودکی فراگرفتم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آن زمان هیچ متد آموزشی برای یاد گیری کمانچه وجود نداشت اما امروزه تعداد کثیری از شیوه های نوازندگی برای علاقه مندان وجود دارد.
همچنین سعید فرج پوری با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: خوشحالم که ساز کمانچه تا جایی پیشرفت کرده است که نشست های تخصصی از این دست برای این ساز برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه یادگیری کمانچه را در مرکز موسقی چاوش آغاز کرده است افزود: بسیاری از اساتید برای زنده ماندن این ساز تلاش کرده اند تا کمانچه امروز با شیوه های اجرایی متعدد برای هنرجویان قابل دسترس باشد.
در ادامه این نشست اساتید با بحث و گفت و گو در خصوص شیوه های محتلف کمانچه نوازی و پاسخ به سوال حاضران کار خود را ادامه دادند. نشست به همت مرکز موسیقی شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.
فراهنگ**9252**1355
20/06/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]