تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815431210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهروندان از نان سبوس دار استفاده کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شهروندان از نان سبوس دار استفاده کنند تهران بزرگ-ایرنا- کارشناسان تغذیه بر استفاده شهروندان از نان های سبوس دار تاکید دارند.


نان در سبد مصرفی خانوار ها دارای اهمیت ویژه ای است که ارتباط مستقیم با سلامت خانواده ها دارد و هرچه از نان هایی استفاده شود که دارای ارزش تغذیه ای بالاتری هستند به همان میزان ناراحتی های گوارشی ناشی از مصرف نان های بی کیفیت کاهش خواهد یافت.
طبق مطالعات صورت گرفته نان هایی که با آرد کامل و سبوس دار تهیه می شود، نسبت به نان تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد و مصرف روزانه آنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین ها را تأمین می کند.
نانی که از آرد سبوس دار تهیه می شود و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین به عمل می آید و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم پخته می شود، سالم ترین نان است.
نان هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می شود، از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار است، قابلیت هضم خوبی دارد و ضایعات و دورریزی آن ها بسیار کمتر از نان های تهیه شده با جوش شیرین است و عطر و بوی این نان ها به هیچ وجه قابل قیاس با نان های جوش شیرین دار نیست و ماندگاری بهتری دارد.
اصلی ترین شاخص در کیفیت نان میزان سبوس بکار گرفته شده در آن است که متاسفانه این میزان در نانوایی ها تهران کم ترین حد ممکن است.
کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مشکلات موجود در نان های تولیدی و توزیعی در شهر تهران از نظر مسایل تغذیه ای بیان می کند که آیین نامه 103 استاندارد، میزان سبوس در نان های تولیدی را که با چه درصدهایی باشد را مشخص کرده است.
شکوفه باقری نیا بیان می دارد به نظر می رسد اکنون نان های تولید شده با شرایط مورد تاکید استاندارد به دست مصرف کننده نمی رسد.
یکی از اعضای اتحادیه نانوایان سنگک تهران معتقد است نان های تولیدی با سبوس کمتر مشتری پسند است.
اقبالی مشتری پسند بودن نان سفید را دلیلی برای آن می داند که نانوایان بیشتر به دنبال آردی باشند که درصد سبوس کمتری داشته باشد.
وی اذعان می دارد که به این دلیل حتی اگر آرد با سبوس بالا در اختیار نانوایان قرارگیرد به درجاتی آن را با آرد سبوس کمتر مخلوط می کنند.
اقبالی با اشاره به نبود اجبار قانونی برای نوع نان تولیدی بیان داشت: هرگونه تلاش و الزامی برای نانوایان بایستی همراه با درنظر گرفتن هزینه های تولید باشد.
یکی از مدیران شرکت غله منطقه یک تهران با تاکید بر این مطلب که از نظر دستورالعمل های صادره از شرکت غله نانوایی های شهر تهران از آرد بدون سبوس یا آرد ستاره نمی توانند استفاده کنند می گوید: این درحالی است که اکنون چنین چیزی در نانوایی ها رعایت نمی شود.
افخمی با بیان این مطلب که شرکت غله متولی آردی که به نانوایی ها تحویل داده می شود نیست تصریح می کند که صرفا هر آردی را که اتحادیه مربوط درخواست نماید تحویل می دهیم.
با تمام این توضیحات به نظر می رسد تولید و مصرف نان سبوس دار باید مطالبه اصلی شهروندان باشد.
تهرام/9977//1348


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن