تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803335673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت هفت اثر تاريخي ـ فرهنگي يزد در فهرست آثار ملي کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ شهريور ۱۳۹۳ (۱۳:۱۲ب.ظ)
ثبت هفت اثر تاريخي ـ فرهنگي يزد در فهرست آثار ملي کشور در نشست کميته ثبت و حريم آثار ملي غيرمنقول هفت اثر تاريخي يزد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
به گزارش خبرگزاري موج، معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: در اين نشست که به رياست مديرکل دفتر ثبت آثار فرهنگي ـ تاريخي سازمان در تهران برگزار شده است هجده اثر تاريخي ـ فرهنگي به ثبت رسيده که هفت اثر متعلق به استان يزد است.
محسن ذاکري نيا افزود: خانه گراميان، خانه بستان، خانه درخشاني، خانه ملک يا نيک فرجام، خانه فرجي، آسياب کوشک نو، شترگلو و پل آبراه خرانق اسامي اين بناهاي ارزشمند هستند.
وي بيان کرد: آسياب آبي کوشکنو، خانه فرجي، خانه گراميان و خانه نيک فرجام متعلق به دوره قاجار مي باشند.
ايشان وجه تسميه آسياب آبي کوشکنو را متأثر از نام محله اي که بنا در آن واقع شده است دانست و افزود: کوشک نو يکي از آسياب هاي ارزشمند استان است و حجم بالاي دست کنده ها و حجم بالاي تنوره آسياب نسبت به ساير تنوره ها منحصر به فرد است.
اين آسياب محل عبور دو قنات اله آباد و قنات ثبتي زارچ است که درحال حاضر اين قنات فعال است و به ميزان بسيارکمي آب آن در آسياب جريان دارد.
متاسفانه دو رشته آب گرم و آب شيرين آن هم اكنون خشك شده و تنها رشته آب شور آن باقي مانده كه هنوز هم قادر است آسياب را به حركت در آورده و گندم مورد نياز را آسياب كند.
خانه فرجي به نحوي مرمت شده است که ضمن حفظ کامل کالبد و حداقل دخل و تصرفات، پاسخگوي زندگي امروزي ساکنين باشد. در خانه گراميان هيچ فضايي به عنوان بادگير وجود ندارد و همچنين شاهد اختلاف سطح هاي زيادي در هر ضلع مي باشيم ضمن اينکه هر ضلع از بنا با ديگر اضلاع اختلاف سطح دارد که خود از ويژگي بنا به حساب مي آيد.
در خانه نيک فرجام تعبيه روزنه هاي مصطلح به تيرکش روي دست انداز پشت بام مشرف به کوچه، احداث فضاها در چهار جبهه حياط و وجود نارنجستان در کنار حياط اصلي و ورودي جدا از ويژگي هاي بنا است که علاوه بر اينکه تأثير اقليم و فرهنگ را نشان مي دهد تا حد زيادي متأثر از منش و شخصيت سازنده و مالک اوليه خانه است.
اين مقام مسئول در ادامه گفت: خانه بستان متعلق به دوره اواخر قاجار و پهلوي اول مي باشد و آنچه اين خانه را متمايز ساخته حرکت در طبقات زمين و دسترسي به آب قنات و تنوع قضاي معماري در ارتباط با حياط اصلي و گودال باغچه مي باشد.
خانه درخشاني نيز متعلق به دوران متأخر اسلامي و معاصر (قاجار و پهلوي) مي باشد که قرار گرفتن در حريم درجه يک بقعه سيدرکن الدين و مسجد جامع يزد که جزء بناهاي منحصر به فرد يزد به شمار مي آيند از ويژگي هاي اين خانه به حساب مي آيد.
ذاکري نيا در مورد پل خرانق گفت: اين پل از قديمي ترين پل هاي کشور و تنها پل آب رو يزد است که در فاصله ۶۰ کيلومتري شرق اردکان و ۸۵ کيلومتري شمال شرقي طبس در نزديکي قلعه خرانق در روستاي کويري خرانق ساخته شده است.
پايه هاي پل از چند لايه سنگ است که آجرها بر روي پايه ها کنار هم چيده شده اند.
ملات ساروج در لابه لاي سنگ ها و آجرها راز ماندگاري و استحکام پل در طول سالهاست.
کالبد اين پل از آجرهاي قرمزگون است که چشمه طاقها به درونش راه باز کرده اند. پل خرانق داراي ۴ چشمه طاق به سبک رومي است. اين پل ۴۰ متر طول؛ 5/1 متر پهنا و 5/7 متر بلندا دارد.
همچنين پل آبرو (آب باره) هيچ گاه محل عبور و مرور فرد يا احشام نبوده است. هدف از ساخت اين پل تنها انتقال آب از يک ساحل به ساحل ديگر رودخانه¬ي کال مي‌باشد.
با توجه به سازه پل، با يک پايه سنگي ساروجي در امتداد پل روبرو مي‌شويم که احتمال بند يا سيل شکن بودن پل را نيز مي‌دهد. سازه آبي خرانق به روايت تاريخ در يک سيل ويرانگر، طاق‌هاي دهانه‌ها و نيز بخش عمده‌اي از سيل بند خود را ازدست داده و در ادوار بعد با افزودن يک سيستم انتقال آب جديد و کمي مهندسي تر از قبل به کار خود ادامه داده است.
پل خرانق مسير انتقال آب ازيک سوي روستا به سوي ديگرآن بوده که درحال حاضر نيز مورد استفاده قراردارد و اين بنا تنها پل موجود در شهرستان اردکان است.
در مورد وجه تسميه پل آبراه کال خرانق يا به زبان محلي پل استرو مي توان چنين گفت که چون اين پل مسير گذر آب بوده است اهالي روستا به آن پل آب رو (آب باره) مي گويند و همچنين نام کال به اين دليل است که به مسير رودخانه کال مي گفتند و در مورد پل استرو، در زبان محلي به زمين هاي آن سوي رود ((استرو)) گفته مي شده و چون اين پل آب رو مسير عبور آب را به زمين هاي آن طرف رود ميسر ميکرده است به آن پل استرو نيز گفته مي شود. شتر گلوي خرانق در واقع پس از فرو ريختن پل آبرو توسط سيل ايجاد شده که ويژگي هاي فني شترگلو اين است که لوله افقي قطر آن را بزرگ مي گرفتند که افت فشار هيدروليکي کم شود و از طرف ديگر بتوان رسوب هاي را که در اين لوله قرار گرفته را لايروبي کرد. هميشه اين شتر گلو پر از آب بوده مگر اينکه آب آن را با وسيله اي خارج و بخواهند داخل آن را تميز کنند.
در مورد قدمت شتر گلو نيز مي توان گفت: اين شترگلو به دليل عدم رعايت مسايل فني متروک شد که مجدداً موجب احياي پل آبرو و استفاده از آن تا به امروز نيز گشته است.
ذاکري نيا خاطرنشان ساخت: هريک از اين بناها داراي ويژگيهاي منحصر به فردي است که ثبت آنها گامي موثر در جهت حفظ و نگهداري از آنها بشمار مي آيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن