تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819705024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست کنده های معماری مهریان یاسوج در فهرست آثار ملی ثبت می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس پژوهشکده باستان شناسی ایران دست کنده های معماری مهریان یاسوج در فهرست آثار ملی ثبت می شود یاسوج - ایرنا- رییس پژوهشکده باستان شناسی ایران گفت: دست کنده های معماری منطقه مهریان یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.


"حمیده چوبک" روزسه شنبه در بازدید از این اثر تاریخی در منطقه مهریان یاسوج درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بررسی ها و مطالعات باستان شناسی از سوی گروه پژوهشی، این دست کنده ها که نمونه های مشابه آن نیز در برخی مناطق ایران وجود دارد قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را پیدا کرد.
وی بیان کرد: به گفته کاوشگران دو احتمال قوی شامل وجود یک شهرک و فضایی زیرزمینی و محلی برای امنیت جنگجویان و نیز وجود یک قنات (کاریز) در این منطقه وجود دارد که البته باید کاوش های بیشتر و دقیق تری در مورد هر یک از آنها انجام شود.
وی دست کنده های تاریخی در بسیاری از نقاط مختلف ایران شامل نوش آباد کاشان، خمین ، همدان و حتی در برخی نقاط استان کهگلویه وبویراحمد را نشانه تعامل زیبا وهوشمندی بالای انسان با طبیعت دانست و گفت: مسوولان و متولیان امور نیز باید بتوانند با تدبیر و برنامه ریزی دقیق زمینه استفاده و بهره مندی مناسب از این ظرفیت ها و رخدادهای مهم تاریخی را به عنوان کانونهای مهم گردشگری فراهم کنند.
چوبک اظهار کرد: راهروها، کانال ها، هواکش های موجود در این معماری دقیق در کنار یافته های باستان شناسی از سوی کاوشگران و برخی کوزه ها ، خمره و اشیای تاریخی یافته شده در دست کنده های مهریان، این منطقه را به عنوان یک سایت باستانی و نقطه مهم جذب گردشگر تاریخی مورد توجه قرارداده است.
وی ابراز داشت: با توجه به مطالعات انجام شده این اثر تاریخی مربوط به دوره ساسانیان و اشکانیان است و حتی برخی اشیای تاریخی متعلق به دوره اسلامی نیز در این دست کنده ها پیدا شده که نشان از یک اثر باستانی با ارزش دارد.
چوبک از برنامه های ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و موسسه پژوهشی باستان شناسی ایران برای تعیین تکلیف نهایی این اثر تاریخی خبر داد و گفت: موضوع تملک زمین و خانه مسکونی دراین سایت تاریخی وتامین اعتبار لازم برای ایجاد برخی زیرساخت ها و امکانات ضروری برای بازدید مردم از اولویت های اساسی سازمان گردشگری در این زمینه است.
وی موضوع واگذاری این سایت به بخش خصوصی و خود مالک آن را به عنوان یک منطقه باستانی و گردشگری نیز از دیگر راهبردهای مورد نظر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: قرار است طرح این مسایل با حضور مسوولان اجرایی استان و این سازمان در اسرع وقت انجام شود.
چوبک خواستار ساماندهی وبهبود وضعیت نازیبا در اطراف این سایت تاریخی شد و تصریح کرد: در صورت مشارکت خود مالک نیازی به خرید ملک و زمین این سایت تاریخی نیست و میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این راستا به عنوان دستگاه ناظر و هدایت کننده دخالت خواهد کرد.
کارگران ساختمانی یک منزل مسکونی چندی پیش درمنطقه مهریان یاسوج در حین حفر چاه به مقداری اشیای تاریخی برخورد کردند که با اطلاع رسانی آنها،اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به محض اطلاع عملیات کاوشگری و باستان شناسی را در این منطقه آغاز کرد.
* اطلس جامع میراث فرهنگی ایران در حال تدوین است
رییس پژوهشکده باستان شناسی ایران همچنین از در حال تدوین بودن اطلس جامع میراث فرهنگی در کشور خبر داد و گفت: مهمترین هدف در تدوین و تهیه این نقشه و مهندسی جامع شناسایی همه داشته ها و ظرفیت های متعدد در حوزه میراث گرانبهای تاریخی و فرهنگی ایران به عنوان یکی از کهن ترین و با هویت ترین کشورهای جهان است.
چوبک یادآور شد: هنوز سازوکارها و شاخص های مورد نظر برای عملیاتی کردن این طرح جامع آماده نشده که کارشناسان در حوزه های مختلف زبان شناسی ، میراث فرهنگی و باستان شناسی به دنبال راهکارهای علمی و کارشناسی در جهت اجرای موفق این طرح هستند.
وی تصریح کرد: هم اکنون حدود 15 طرح پژوهشی شاخص در حوزه میراث فرهنگی و باستانی در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است.
وی شناخت، پژوهش و دانش کافی و فراگیر را از محورها و برنامه های راهبردی پژوهشکده باستان شناسی ایران دانست و گفت: هم اکنون تصویری از یک جغرافیای کامل از داشته ها و ظرفیت های تاریخی و فرهنگی کشور در این پژوهشکده وجود دارد.
چوبک تاکید کرد: یکی از رویکردهای اساسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده و مشارکت جدی مردم در طرح های مختلف مربوط به این سه حوزه است.
671/7530 / 1539


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن