تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820756156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش علمی کاشت برنج در 68 دهستان مازندران فراگیر می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران: آموزش علمی کاشت برنج در 68 دهستان مازندران فراگیر می شود ساری - ایرنا - مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ارایه آموزش های علمی، پژوهشی و ترویجی منسجم و فراگیر این نهاد به کشاورزان در 68 دهستان این استان خبر داد.


"مجید بهادری" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیت بالای تولید در بخش کشاورزی استان افزود: تحقق این امر مهم ، نیاز به بکارگیری یافته های علمی توسط کشاورزان است که در حال حاضر بسیار کم رنگ می باشد.
وی اظهار داشت: اکنون بسیاری از کشاورزان از یافته های علمی آگاهی دارند اما این که چقدر روش های علمی فرایند کاشت تا برداشت را می دانند برای ما معلوم نیست.
وی هزینه های کشاروزی به روش سنتی را بسیار بالاست دانست و گفت : ضروری است برای کاهش همه جوانب این بخش اقتصادی، دانش فنی را به صورت جدی وارد مزرعه کنیم.
وی گفت: به عنوان نمونه نتیجه یک کار علمی و میدانی گروهی از ما کارشناسان در 13 هزار متر مربع زمین شالیزاری این شد که 1.5تن شالی بیشتر برداشت کردیم.
بهادری تصریح کرد: مقرر شد قبل از آغاز سال زراعی آینده این الگوی علمی کاشت در 68 دهستان موجود مازندران به صورت میدانی با حضور بهره بردار، محقق و ناظرین ترویج اجرایی شود.
مسوول هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در فرایند اجرای این طرح مشارکتی، فرایند کاشت تا برداشت شالی در خود مزرعه به بهره برداران آموزش داده می شود.
وی خسارت های عدم بکارگیری بهره برداران از یافته های پژوهشی در استان را زیاد اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از این خسارت ها ورود علم به داخل مزرعه اجتناب ناپذیر است.
بنا به گفته کارشناسان اکنون هزینه تولید شالی به روش سنتی و معمولی در یک هکتار شش میلیون تومان برآورد می شود که این رقم با روش مکانیزاسیون تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.
بهادری یادآور شد : ناظرین ترویج این سازمان با اتخاذ برنامه ریزی اصولی با در نظر گرفتن توسعه کشاورزی پایدار،جدیدترین یافته های علمی مدیریت تولید برنج را در سریعترین زمان ممکن به کشاورزان مازندرانی انتقال خواهند داد.
وی با بیان این که سالانه 30 هزار نفر شالیکار آموزش های علمی کاشت تا برداشت شالی را از سوی ناطرین این سازمان فرا می گرفتند، گفت: این آموزش ها پراکنده و مقطعی بوده و اینکه بهره برداران چه میزان آن را اجرایی می کردند، مشخص نبوده است.
وی تعداد ناظرین ترویج این سازمان را بیش از 250 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد ناظرین برای 230 هزار هکتار اراضی موجود شالیزاری مازندران بسیار کم است.
بهادری بزرگترین چالش فراروی تحقق همه برنامه های این حوزه گسترده را اعتباری دانست و تاکید کرد: برای آگاهی بخشی شالیکاران از یافته های پژوهشی و تحقیقاتی و اجرای روش علمی کاشت تا برداشت توسط آنان، نیازمند اعتبار کلان هستیم.
وی اعتبار کنونی بخش ترویج را کافی ندانست ولی گفت هر چقدر اعتبار میلیاردی تخصیص یابد، برنامه ها و اهداف مربوط به آسانی و سریعتر با مشارکت شالیکاران پیش خواهد رفت.
وی کاهش مصرف بی رویه سموم، افزایش کمی و کیفی تولیدات، مبارزه بیولوژیک و استفاده کودهای آلی و سبز را از مزایای بکارگیری یافته های علمی در مزرعه برشمرد.
کارشناسان امر تاکید می کنند در همه جای دنیا شناخت جوامع بهره بردار در اولویت اول کاری مدیریت تصمیم سازی در عرصه تولید و پزوهش کشاورزی قرار دارد و براین اساس نیاز سنجی انجام می شود.
استان مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با تولید بیش از یک میلیون تن 40 درصد برنج کشور را تامین می کند که ضروری است مسوولان امر با برنامه ریزی منسجم در بین کشاورزان حضور یابند و در آن عرصه اطلاعات علمی فرآیند تولید را به آنان منتقل کنند.
اکنون حدود 20 درصد اراضی شالیزاری مازندران در بخش کشت نشاء به صورت مکانیزه انجام می شود.ک/3
621/608


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن