تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814291173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پراکندگی قوانین یکی از مشکلات ما در تحقق اجرای عدالت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون جدید حقوقی قوه قضاییه: پراکندگی قوانین یکی از مشکلات ما در تحقق اجرای عدالت است تهران - ایرنا - معاون جدید حقوقی قوه قضاییه گفت: قاضی زمانی می تواند در تحقق اجرای عدالت و ایجاد امنیت موثر باشد که قوانین بی عیب و نقص باشد اما اکنون یکی از مشکلات ما در جامعه موضوع پراکندگی قوانین است.


به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا، «ذبیح الله خداییان» روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: در حال حاضر در موضوع پراکندگی قانون با این مشکل مواجه هستیم که ما با چند قانون مواجه هستیم و آن وقت انتظار داریم که یک قاضی تازه کار آن هم در مناطق دور دست بتواند حکم قضیه را از میان کوهی از قوانین اجرا کند.
وی تصریح کرد: طبیعی است که در چنین مواقعی اطاله دادرسی، تجدید وقت های دادگاه و احکام سستی در جامعه اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: وظیفه ما در معاونت حقوقی قوه قضاییه این است که نسبت به جمع آوری و شفاف سازی قوانین اقدام کنیم.
معاون جدید حقوقی قوه قضاییه گفت: الان ما مجموعه قوانینی داریم که از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری تهیه می شود و قوانینی که زحمتش به عهده قوه قضاییه است در آنجا جمله بندی می شود در حالی که معاونت حقوقی قوه قضاییه بهتر می تواند وارد این عرصه شود چون با شناختی که دستگاه از قضات دارد آنها را در اختیار همکاران قرار می دهد.
خداییان یکی دیگر از مشکلات جامعه را بحران سیاست جنایی عنوان کرد و گفت: ما با تورم عناوین مجرمانه مواجه هستیم که این عناوین متعدد مجرمانه به نفع مردم و قوه قضاییه نیست.
وی تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه چه خواص چه عوام نیز مجازات گرایی است و هر وزارتخانه یا سازمانی قانونی تصویب می کند یک ماده ای آخرش می آورد که تخلف از این قانون جرم و این قانون مجازات دارد یعنی ساده ترین راه جهت الزامی کردن ارزش های اخلاقی و اجتماعی را مجازات می دانند اما مجازات زمانی باید باشد که اساسی ترین ارزش های جامعه نقض شود.

** باید از مشکلات قضایی زدایی کنیم
معاون جدید حقوقی قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه عموم می گویند که هر مشکلی که وجود دارد باید قوه قضاییه آن را حل کند اکنون ما با انباری از پرونده ها مواجه هستیم که همکاران ما زیر بار آن مانده اند و اگر این روند ادامه داشته باشد هرچه قاضی و کارمند داشته باشیم پاسخگو نیستیم.
وی اضافه کرد: مردم باید مشکلات شان را از طریق کمیسیون ماده 10، شوراهای حل اختلاف و دیگر دستگاه های متولی حل کنند.
وی گفت: باید بحث قضایی زدایی کنیم و این موضوع نیاز به اطلاع رسانی و آموزش همگانی دارد.
خداییان افزود: برخی از دستگاه ها و وزارتخانه ها قوانینی را تصویب می کنند و ما اطلاع نداریم اما وظیفه ای به عهده دستگاه قضا می گذارند و گاهی، شان دستگاه قضا رعایت نمی شود و باید با تعامل مثبت در چنین مواردی وارد شده و شان دستگاه را رعایت کنیم.
وی گفت: برای تحقق اهداف دستگاه قضا باید اطلاع رسانی به موقع، آموزش عمومی و دانش افزایی را داشته باشیم.
خداییان افزود: در صورتی که زمان تصویب طرح ها یا لوایح نیز در مجلس شورای اسلامی حضور نداشته باشیم نمایندگان مجلس باید بر این امر واقف باشند که نیاز نیست هر موضوعی را قضایی کنیم چرا که اگر همه موضوعات قضایی شود جامعه به انحطاط کشیده می شود.
وی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد باید از ورود افراد به دستگاه قضا جلوگیری شود و باید این فرهنگ را در جامعه اجرایی کنیم.
وی ارتباط تنگاتنگ با دولت و مجلس را ضروری دانست و گفت: ما نیاز به همکاری همه بخش ها داریم و برای انجام فعالیت های خود نیاز به برخی ابزارها از جمله نیروی انسانی، تجربیات اساتید و صاحبنظران، اتاق فکر مرکزی برای انجام پژوهش ها داریم.
خداییان ادامه داد: اداره حقوقی نیاز به استفاده از صاحبنظران دارد و عصای دست قضات است و اگر می خواهیم اطاله دادرسی را نداشته باشیم باید بهترین ها در این حوزه فعالیت داشته باشد.
اجتمام(3)** 7268 ** 1418


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن