تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819892392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساختاري جديد براي تأمين مالي بنگاه هاي اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ شهريور ۱۳۹۳ (۱۳:۳۰ب.ظ)
صندوق هاي پروژه؛ ساختاري جديد براي تأمين مالي بنگاه هاي اقتصادي "صندوق هاي سرمايه گذاري پروژه"، نهادهاي مالي هستند که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسيس شده و به جمع آوري سرمايه از عموم و تخصيص آن به سرمايه گذاري در ساخت و تکميل پروژه معين، در اساسنامه صندوق، مي پردازد.
به گزارش خبرگزاري موج، رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس، با بيان جزئيات صندوق هاي پروژه اظهار داشت: اصول طراحي اين صندوق ها استفاده از ساختار صندوق (با توجه به مقررات موجود) براي پرهيز از چارچوب هايي است که باعث لختي ساختار شرکتي شده اند. براي استفاده از مفاهيم و روش هاي تأمين مالي پروژه در طراحي ساختار مذکور ويژگي هر پروژه با پروژه ديگر متفاوت است.
بهنام چاوشي با اشاره به تجارب موجود در اين زمينه اظهار داشت: تجارب مختلف فني در اجراي پروژه ها در سطح ملي در صنايعي مثل نفت، گاز، پتروشيمي، معدني و نيروگاهي و ... همچنين حضور شرکت هاي هلدينگ داراي شرکت هاي پروژه در بازار سرمايه از مزاياي وجود تجارب مختلف براي راه اندازي صندوق هاي پروژه است کما اينکه حضور صندوق هاي سرمايه گذاري در سهام و صندوق هاي قابل معامله در بورس و فرابورس نيز از ديگر تجارب موفق در اين زمينه قلمداد مي شوند.
رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس درخصوص ارکان اين صندوق ها خاطرنشان کرد: مجمع صندوق، هيأت مديره صندوق، مدير صندوق، ناظرفني، متولي، متعهد پذيره نويس، بازارگردان و حسابرس از ارکان اصلي اين صندوق ها محسوب مي شوند.
چاوشي با اشاره به وظايف ناظر فني در اين پروژه ها يادآور شد: ناظر فني صندوق، شخصي حقوقي فعال در حوزه مربوط به پروژه است که نظارت بر اجراي پروژه جهت تطبيق با طرح توجيهي و استانداردها و مقررات مربوطه و ارائه تذکرات لازم به شرکت‌پروژه (سهامي خاص) و ارائه گزارش هاي لازم در اين زمينه به مدير صندوق و متولي را دارد. شرکت‌پروژۀ مذکور يک شرکت سهامي خاص است که صندوق در بدو شکل‌گيري تأسيس مي‌کند تا مديريت ساخت پروژه را به عهده بگيرد. در واقع در مقايسه با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان، در صندوق‌هاي پروژه رکن مدير ساخت وجود ندارد و وظايف آن توسط يک شرکت‌پروژه (سهامي خاص) که توسط صندوق ايجاد و مديريت مي‌شود، انجام مي‌شود.
رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس وظايف بازارگردان اين صندوق ها را اين گونه بيان داشت: وظيفه اصلي بازارگردان، تأمين نقدشوندگي واحدهاي سرمايه گذاري با انجام معاملات در بازار و دامنه مظنه تعيين شده خواهد بود در حالي که علاوه بر مابه التفاوت خريد و فروش واحدهاي سرمايه گذاري، بازارگردان متناسب باتعهد بازارگرداني خود کارمزد ثابتي نيز از صندوق دريافت خواهد کرد.
چاوشي شفافيت اطلاعاتي را يکي از اصلي ترين ويژگي‌هاي صندوق هاي پروژه قلمداد کرد و افزود: دارا بودن سايت و انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با پروژه هاي صندوق، انتشار گزارش هاي ماهانه پيشرفت پروژه ها از طريق سايت مربوطه، انتشار گزارش عملکرد و صورت هاي مالي صندوق در مقاطع سه ماهه و شش ماه و سالانه يکي از وظايف عمده صندوق ها در راستاي شفافيت اطلاعاتي بيشتر خواهد بود.
وي در خصوص افزايش سرمايه اين قبيل صندوق ها گفت: مدير صندوق مي تواند با توجه به نياز صندوق به وجوه نقد براي اجراي پروژه و با توجه به زمان بندي و مبالغ افزايش سرمايۀ پيش‌بيني شده در اميدنامۀ صندوق، پيشنهاد افزايش سرمايۀ صندوق را به همراه گزارش توجيهي خود به هيأت مديرۀ صندوق ارائه ‌دهد که اين افزايش سرمايه مي تواند به روش افزايش سرمايه به قيمت اسمي و يا قيمت بازار باشد.
چاوشي در پايان افزود: مالکان براي راه‌اندازي پروژه‌ها در صنايع مختلف و متقاضيان استفاده از شرايط تأمين مالي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پروژه مي‌توانند با مطالعات مقررات مربوطه و پس از مشخص کردن شرايط پروژه و ارکان مربوطه، مدارک تکميل‌شده را به‌منظور بررسي، براي ادارۀ امور نهادهاي مالي سازمان ارسال نمايند. مقررات و فرم‌هاي مذکور در سايت سازمان بورس (www.seo.ir) موجود است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن