محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832861414
تاریخ سینمای ایران تنها یک کمدین دارد
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
تاریخ سینمای ایران تنها یک کمدین دارد
کاراکتر کمدین، شامل خصوصیات رفتاری و روانی ثابت (مانند عصبی بودن لویی دوفونس، خونسردی لورل ، دست و پا چلفتی بودن نورمن و ...) و همچنین خصوصیات فیزیکی خاص؛ همچون چهره ، لباس، گریم و... (مانند کلاه و عصای چارلی، کت تنگ مستر بین، کلاه و عینک منحصر بفرد هارولد لوید، و...) وی می شود.
ایسنا: در پی درگذشت حسن رضیانی، ایفاگر نقش عینالله باقرزاده در سری فیلمهای «صمد»، یک طنزنویس در نوشتاری، با بررسی شرایط و تعریف کمدینها در سینما و برخی نمونههای تاریخ سینمای ایران، اینگونه نتیجهگیری کرد که کشورمان تنها یک کاراکتر واجد شرایط تام عنوان کمدین را به خود دیده است.
در متن فرزین پورمحبی آمده است: کمدین در دنیای سینما دارای تعاریفی است. این تعاریف شامل کمیت در تعداد نقش آفرینی ها و یا کیفیت در نوع بازی و یا حتی سطح کیفی فیلم های کمدی یک بازیگر نمیشود. بلکه منظور شاخصه هایی است که بازیگر فیلم های کمدی باید واجد انها باشد تا در وهله اول حایز شرایط برای دریافت لقب «کمدین» شود. هنگامی که بازیگر در این جایگاه قرارگرفت، آنگاه می توان به ارزیابی نقش آفرینی های وی بر اساس الگوهای هنری رایج در سینمای کمدی پرداخت و بدین ترتیب سطح بازی یک کمدین را ضعیف؛ متوسط یا قوی نامید.
البته در همه رشته های هنری این مورد صادق است. بهعنوان مثال هر کسی را به صرف قرار گرفتن در جلوی دوربین بازیگر نمی نامند، بازیگری به لحاظ بیان و حرکت دارای حداقل پارامترهایی است که بعد از احرازشان ابتدا می توان وی را یک بازیگر نامید و سپس سطح هنرنمایی او را مورد نقد قرارداد. تعیین حداقل ها در ورزش هم وجود دارد. بهعنوان مثال، در یک مسابقه همچون المپیک تنها فعالیت ورزشکارانی مورد ارزیابی قرار می گیرند که موفق به کسب رکوردهای ورودی شده اند.
بر همین اساس در تاریخ سینمای کشورمان تنها نام یک کمدین با توجه به تعاریف موجود به چشم می خورد. البته سینمای ما همواره در عرصه کمدی، بازیگران قابل و توانایی داشته که غالب آنها از عهده بازی در سخت ترین نقش ها هم برآمده اند. اما همچنان نمی توان آنها را در زمره کمدین ها قرار داد و تنها باید به لفظ بازیگرفیلم های کمدی برای آنها بسنده کرد و هدف از این نوشتار هم تعیین شاخصه های کمدین و تفاوت آن با بازیگر فیلم های کمدی است .اما شاخصه های کمدین را می توان اینگونه نام برد.
- تعریف کاراکتر و ثبات نقش در چند فیلم متوالی
اولین شاخصه کمدین تثبیت در نقش است؛ یعنی بازی در چند فیلم مختلف با یک کاراکتر ثابت. غالب کمدین ها شخصیت ثابت و از پیش شناخته شده ای را در چند فیلم متوالی تکرار کرده اند. همچون لویی دوفونس، لورل هاردی، چارلی چاپلین، باستر کیتون، هارولد لوید، جری لوییس، نورمن ویزدوم، مستر بین و... که همواره با کاراکتری مشخص و آشنا به ایفای نقش در فیلم های متعدد و متفاوت پرداخته اند.
فیلمنامه این فیلم ها بر اساس ویژگی های خاص و منحصر بهفرد کمدین نوشته می شود و رویدادهای داستان نیز بر همین اساس پیش می روند.
کاراکتر کمدین، شامل خصوصیات رفتاری و روانی ثابت (مانند عصبی بودن لویی دوفونس، خونسردی لورل ، دست و پا چلفتی بودن نورمن و ...) و همچنین خصوصیات فیزیکی خاص؛ همچون چهره ، لباس، گریم و... (مانند کلاه و عصای چارلی، کت تنگ مستر بین، کلاه و عینک منحصر بفرد هارولد لوید، و...) وی می شود.
- توضیح: کاراکتر کمدی و ویزگی های آن خود مبحثی جداگانه ای را می طلبد- در سینما و آثار تلویزیونی ما هم معمولا شخصیت های قوی و خلاقانه ای خلق شده اند (همچون: بامشاد، مراد برقی، بهروز خالی بند و...) اما هیچکدام از آنها به شکل متوالی و ثابت در چند فیلم و در یک پروسه طولانی تکرار نشده اند و اگر هم شده اند، کاملا مقطعی و در زمان کوتاه و مشخصی بوده؛ در صورتیکه غالب کمدین ها با همان شخصیتی که خلق کرده اند سینما را ترک گفته اند.
- غلبه کاراکتر بر نام بازیگر
تمامی کمدین ها به قدری شخصیت خلق شدهاشان را قوی، درونی و باورپذیر می سازند که این شخصیت محبوبتر از شخص خود بازیگر می شود و به همین خاطر آنها غالبا با نام شخصیت فیلم هایشان شناخته می شوند. بهعنوان مثال نام «روان اتکینسون» چندان آشنا نیست، حداقل به اندازه «مستر بین» ... البته این شاخصه تا حدی در سینما و آثار تلویزیونی ایران و حتی در آثار جدی هم رایج بوده؛ بهعنوان مثال، برخی «حمید لولایی» را با نام «خشایار» می شناسند. اما این جریان به حدی نبوده که باعث فراموشی نام اصلی بازیگر در یک مدت زمان نسبتا طولانی شود و بیشتر در حد یک موج چند صباحی مانده و بعد هم نام شخصیت از یاد ها می رود. در صورتیکه این نام اصلی کمدین هاست که بهتدریج فراموش می شود و نام کاراکترش همچنان در اذهان می ماند.
- نقش اول بودن کمدین در فیلم
همانگونه که اشاره شد، کلیه حوادث و رویدادهای فیلم بر اساس ویژگی های کمدین طراحی می شوند. بنابراین نقش کمدین در فیلم می بایست به حدی باشد که برغالب اتفاقات فیلم اثر گذار بوده و آنها را بر اساس کاراکتری که تعریف کرده هدایت نماید ... در سینما و آثار تلویزیونی کشورمان هم غالبا شخصیت هایی هستند که واجد شاخصه های بالا هستند اما نقش اول نیستند و تنها نمک و یا چاشنی طنز این آثار را بهعهده داشته و در حوادث فیلم اثرگذار نیستند. بهعنوان مثال، می توان از شخصیت ساده و ترسوی «میری» یا از شخصیت لمپن مرتضی عقیلی و یا شخصیت متکبر و احمقانه عینالله باقرزاده در فیلم ها نام برد.
بازیگر فیلم های کمدی نه کمدین
با تعاریف بالا هیچ یک از بازیگران سینمای کمدی ایرانی را نمی توان بهعنوان کمدین نام برد؛ چراکه بیشتر آنها همچون مهران مدیری، مهران غفوریان، علیرضا خمسه، اکبر عبدی و... هیچگاه نتوانستد کاراکتر ثابتی را در چند فیلم متوالی تکرار کنند و نام شخصیت خلق شده اشان را در یک پروسه طولانی متعلق به خود کنند، بهطوریکه مردم آنها را با نام کاراکترشان بشناسند و نه نام اصلی اشان ویا کاراکترهای متفاوتشان ... البته باز هم یادآور می شویم که هر یک از این افراد در جای خود دارای استعداد شگرفی در زمینه خلق موقعیت های کمدی بوده و توانایی های فوق العاده ای در خنداندن مردم را دارند. اما هیچکدام از آنها نتوانسته حایز کسب شرایط فوق برای دریافت عنوان کمدین شود. بهعنوان مثال اکبر عبدی گاه در نقش بچه، گاه پیرزن، گاه زن و .... ظاهر شده و البته هر یک از این نقش ها را هم بسیار استادانه بازی کرده اما کمدین به شمار نمی رود. چراکه نام وی همچنان بهعنوان اکبر عبدی شناخته می شود و نه بهعنوان شخصیت خلق شده ثابت در چند فیلم متوالی .... با این وجود می توان از وی بهعنوان یک سوپراستار فیلم های کمدی نام برد.
نکته آخر:
با توجه به تعاریف بالا و منهای کیفیت بازی و یا درجه کیفی فیلم هر بازیگری که الگوهای فوق را داشته باشد، بهعنوان کمدین شناخته می شود اما همانگونه که اشاره شد، در عین حال یک کمدین با توجه به کیفیت فیلم و نوع بازیش می تواند یک کمدین ضعیف یا قوی لقب گیرد و به همین خاطر هم گروه گرشا، سپهرنیا و متوسلانی، علی رغم واجد بودن شرایط فوق، کمدین های ضعیفی بهحساب میآیند، چرا که سطح کیفی فیلم هایشان بهقدری پایین است که می توان نام آنها را از لیست کمدین های ایرانی بیرون گذاشت ....
و بدین ترتیب تنها می توان به نام «صمد» بهعنوان تنها کمدین ایرانی اشاره کرد که حسن رضیانی هم با نقش عینالله باقرزاده در سری فیلمهای آن بازی چشمگیری را داشت...
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]
صفحات پیشنهادی
تاریخ تولد عروسکها در سینمای ایران
تاریخ تولد عروسکها در سینمای ایران کودکان عروسک را بیشتر از انسان میپذیرند یعنی در واقع با عروسک رابطه انسانی برقرار میکنند در کنار سوپراستارهایی که سینمای ایران داشته که معمولا فیلمهایشان با استقبال همراه بوده است عروسکهایی هم بودهاند که در بسیاری مواقعاکران جنجالی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
اکران جنجالی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران فیلم عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان در گروه سینمایی آفریقا خبر داد خبرگزاری مهر غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز دوشنبه سوم شهریورماه شورای صنفی نمایش گفت فیلم شهر«مثل هر روز» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران
مثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران خبرگزاری پانا فیلم کوتاه داستانی ˝مثل هر روز˝ به نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشن سینمای ایران است ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور ساعت 12 53 به گزارش سرویس فرهنگی پانا«مثل هر روز» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران
مثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران تهران بزرگ - ایرنا - فیلم کوتاه داستانی مثل هر روز به نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشن سینمای ایران است به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه تصویر فیلم کوتاه داس«ما همه سربازیم» سندی مستند برای تاریخ سربازی در ایران
فرهنگ و هنر سینمای ایران ما همه سربازیم سندی مستند برای تاریخ سربازی در ایران عصر روز گذشته یکشنبه 16 شهریورماه برنامه نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند ما همه سربازیم به کارگردانی مهدی قربانپور در مرکز سینمای مستند و تجربی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر نمایش نقد و بررسیدر نشست تخصصی سینمای لهستان عنوان شد سینایی: مردم ما فکر میکردند اوج سینما آثار هیچکاک است/کاردار لهستان: در
در نشست تخصصی سینمای لهستان عنوان شدسینایی مردم ما فکر میکردند اوج سینما آثار هیچکاک است کاردار لهستان در اروپا میدانیم که ایرانیها سینما را دوست دارندکاردار سفارت لهستان با اشاره به سینمای ایران تاکید کرد سینمای لهستانی و سینمای اروپایی در ایران خیلی خوب شناخته میشود و دگزارش 20:30 علیه کارگردان زن سینمای ایران
گزارش 20 30 علیه کارگردان زن سینمای ایران تاریخ انتشار پنج شنبه 13 شهریور 1393 ساعت 12 26 | شماره خبر 1631920026720238616 تعداد بازید 1 رخشان بنی اعتماد با اشاره به حضور فیلم قصهها در جشنواره ونیز گفت مهم این بود که فیلم بدون حواشی درباره چگونه ساخته شدن و دریافت پروانهگزارش فارس از نشست داوران بینالملل جشنواره یاس سینمای ایران میتواند یک مکتب سینمایی باشد/ دیدگاهمان نسبت به
گزارش فارس از نشست داوران بینالملل جشنواره یاسسینمای ایران میتواند یک مکتب سینمایی باشد دیدگاهمان نسبت به ایران عوض شدنشست داوران بخش بینالملل دومین جشنواره فیلمهای ویدئویی یاس در سایه شگفتزدگی داوران خارجی از حضور در ایران برگزار شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست خبعلیزاده: اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم |اخبار ایران و جهان
علیزاده اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز میشود بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را میتوان با اجرای موسیقی اصیل ایرانی و بومی زنده و پرنشاط کرد و بین مردم هم برای استفاده صحیح و نگهدمقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است/مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم
فرهنگ و هنر سینمای ایران ایوبی در اختتامیه جشنواره یاس مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمایمثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران
مثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران فیلم کوتاه داستانی مثل هر روز به نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشن سینمای ایران است به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه تصومعرفی هیات داوران مسابقه طراحان و سازندگان تبلیغات سینمای ایران
معرفی هیات داوران مسابقه طراحان و سازندگان تبلیغات سینمای ایران هیات داوران مسابقه طراحان و سازندگان تبلیغات که آثار پذیرفته شده در بخش عکس پوستر آنونس و تیزر فیلمهای سینمایی را داوری می کنند معرفی شدند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران هیات داوران آثار پذیرفته شده در بخشمعرفی 17 داور بخش مستند جشن سینمای ایران
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۸ 17 داور فیلمهای مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران را انتخاب میکنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روابط عمومی شانزدهمین جشن سینمای ایران اعلام کرد هیات داوری بخش مستند جشن سینمای ایران آثار راه یافته به این بخش را داوری میکنند هیات داورعکس: غافلگیری آقای آرتیست سینمای ایران
عکس غافلگیری آقای آرتیست سینمای ایران مراسم تجلیل از جمشید هاشم پور عصر دیروز یکشنبه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران سینما در پردیس سینمایی ملت برگزار شد خبرگزاری مهر مراسم تجلیل از جمشید هاشم پور عصر دیروز یکشنبه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران سینما در پردیس سینمایی ملت برجزئیات جشن مستند سینمای ایران/ اولین دیپلم افتخار موسیقی اهدا میشود
فرهنگ و هنر سینمای ایران جزئیات جشن مستند سینمای ایران اولین دیپلم افتخار موسیقی اهدا میشود مدیر هماهنگی جشن مستند از سلسله جشنهای شانزدهمین جشن سینمای ایران از اهدای اولین دیپلم افتخار موسیقی در جشن مستند که فردا شب در خانه سینما برگزار میشود خبر داد ارد زند مدیر هماهنگی«مادر» و «مسافر ایران» در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب
مادر و مسافر ایران در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلابدوازدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با اکران دو مستند مادر و مسافر ایران و بررسی موضوع شهدای غیرایرانی دفاع مقدس برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از عمارفیلم دوازدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمایایوبی: مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران هستند
جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۰ رییس سازمان سینمایی گفت مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران هستند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالله ایوبی شامگاه گذشته 6 شهریور ماه در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم یاس در آمل در سخنانی با بیان این مطلب ادامه داد باور کنید این سینم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها