تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831578090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مفهوم اشراق در نظام‌های فلسفی افلاطون و ملاصدرا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




مفهوم اشراق در نظام‌های فلسفی افلاطون و ملاصدرا خبرگزاری رسا ـ «بررسی تطبیقی مفهوم اشراق و جایگاه آن در نظام‌های فلسفی افلاطون و ملاصدرا» عنوان رساله دکترای نخستین فارغ‌التحصیل فلسفه دانشگاه تبریز است.



به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، مریم سلطانی کوهانستانی، نخستین دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکترای خود با عنوان «بررسی تطبیقی مفهوم اشراق و جایگاه آن در نظام‌های فلسفی افلاطون و ملاصدرا» فارغ التحصیل شد.
این پژوهشگر گفت: مطالعات مربوط به نظریه «اشراق» یا شناخت اشراقی کاری جدید در عرصه فلسفی نیست؛ اما به دلیل اختلاف نظر عمومی میان مفسّران افلاطون بر سر موضوع اشراق و شهود و به دلیل وجود برداشت هایی گاهی متضاد برای نشان دادن نوعی شهود در فلسفه‌ افلاطون و همچنین برای نشان دادن قرابت افلاطون با ملاصدرا - به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلسوفان اشراقی- این پژوهش صورت گرفته و حائز اهمیت است.
دکتر کوهانستانی تصریح کرد: به اعتقاد افلاطون، مُثُل تنها حقایقی هستند که به معنای حقیقی کلمه وجود دارند و اشیا محسوس از آنها بهره‌منداند و در رأس مثل، مثال خیر قرار دارد که به اعتبار قدرت و عظمت از سایر مثل متمایز می‌شود، لذا افلاطون، با بحث از مثال خیر به عنوان علت فاعلی و غائی جهان و به عنوان منبع اشراقِ حقیقت بر نفس آدمی، تمامی مراتب ادراکی خیال، عقیده، دیانویا و نوئزیس را، ظهور، حضور و انکشاف اشیا برای فاعل شناسا دانسته و به ‌واسطه‌ اشراق مثال خیر، در هر مرتبه‌ ادراک، مرتبه‌ای از واقعیت کشف می‌شود، سپس آدمی به مرتبه‌ای نائل می‌شود که به شهودِ خودِ مثل می‌رسد و در آخرین مرحله، به شهود مثال خیر نائل می‌شود، بنابر این مثال خیر علاوه بر شرط معرفت بودن، متعلَّق نهائی معرفت هم هست، معرفت به آن از طریق شهود یا تماس بی‌واسطه است؛ رؤیتی که در آن تمایزی بین عالِم و معلوم نیست، در این مرتبه از معرفت، عالِم و معلوم با هم متحد می‌شوند و زبان از بیان آنچه عقل دیده است، قاصر است.
وی افزود: به باور ملاصدرا، واقعیت هر چیز وجودش است که از طریق آن وجود، آن واقعیت، اثرهای خاص خود را بروز می‌دهد، لذا وجود، شرط معرفت است، همچنین وجود علاوه بر شرط معرفت بودن، متعلَّق نهایی معرفت هم هست، او معتقد است نه ذهن به عنوان جایگاه معقولات و نه جهان به عنوان امر متمثل، هیچکدام به تنهائی ما را به حقیت شی نخواهد رساند؛ زیرا معرفت نه ساخته ذهن است و نه ساخته‌ جهان، بلکه معرفت همان اتحاد مدرِک با مدرَک یا به تعبیر دقیق‌تر، همان ظهور، حضور و شهود وجود برای فاعل شناسا با اشراقِ عقل فعّال است.
به گفته این فارغ التحصیل دوره دکترای فلسفه دانشگاه تبریز عقل فعّال با اشراق خود بر نفس، در هر مرتبه‌ای از معرفت، مرتبه‌ای از واقعیت را برای او آشکار می‌سازد، تا اینکه نفس در آخرین مرتبه سیر تکاملی‌اش با عقل فعّال متحد می‌شود، اما بالاترین مرتبه معرفت، شهودِ وجودی است که در رأس تمام موجودات است، وجودی نورانی که منشأ هر نوری است؛ ذاتش بسیط و حقیقت آن غیر قابل ادراک است. بطوری که از نگاه افلاطون و ملاصدرا، مادامی که انسان به مقام شهود نرسد، مسأله معرفت حل نخواهد شد، افلاطون با بحث «بهره‌مندی» اشیا محسوس از مثل، به عنوان تنها حقایقی که از هستی راستین برخوردارند و ملاصدرا با بحث از معرفت به عنوان «نحوه‌ای از وجود»، تاحدی بر دوگانگی بین نظام وجودی و معرفتی فائق می‌آیند.
کوهانستانی خاطرنشان کرد: به اعتقاد این دو زمانی که آدمی به بالاترین مرتبه‌ی شناخت رسید، همزمان به بالاترین متعلَّق آن نیز دست یافته است، لذا معرفت شهودی حقایق، هم به لحاظ وجودی، هم به لحاظ معرفتی، در نظام اخلاقی و سیاسی این دو فیلسوف مطرح می شود و بالاترین خیر، سعادت و خوشبختی است؛ زیرا عاری از هر شرّی است و لذت آن همیشگی است، بر همین اساس از نگاه افلاطون و ملاصدرا در هنر نیز نوعی اتصال آدمیان با عالم برین، مطرح است، بر اساس چنین نگاهی به هنر، لازمه ایجاد کار هنری نیز شهود حقایق توسط هنرمند خواهد بود./935/پ203/ب4



۱۳۹۳/۶/۱۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن