تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802908928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد مرگ تدریجی جنگل‌های کهور جنوب کرمان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد
مرگ تدریجی جنگل‌های کهور جنوب کرمان + تصاویر
بهره‌برداری غیر اصولی از رودخانه فصلی سورگاه در قلعه‌گنج، جنگل‌های کهور و روستائیان فرودست رودخانه را تهدید و مرگ تدریجی درختان کهورستان جنگل‌های حسین‌آباد و حاجی‌آباد از مرز هشدار گذشته است.

خبرگزاری فارس: مرگ تدریجی جنگل‌های کهور جنوب کرمان + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، برداشت شن و ماسه بدون مجوز از رودخانه فصلی سورگاه در مرکز شهر قلعه‌گنج، کهورستان حسین‌آباد، حاجی‌آباد و باغات نخیلات در حاشیه رودخانه را با خطر جدی و مرگ حتمی روبه‌رو کرده است. افزایش رشد جمعیت و به ویژه افزایش جمعیت شهرنشین، رشد فیزیکی شهرها را در پی داشته و از جمله موادی که در توسعه فیزیکی شهرها به منظورهای مختلف به کار می‌رود شن و ماسه است به طوری که نقش عمده‌ای در احداث ساختمان‌ها، پل‌ها، راه‌ها و ... دارد. از این رو است که برداشت از منابع شن و ماسه در اطراف شهرها روز به روز افزایش می‌یابد، منابع شن و ماسه‌ای که در بستر رودخانه‌ها و به ویژه رودخانه‌های دارای جریان آب دائمی هستند جزو منابع بسیار باارزش هستند. زمانی منابع شن و ماسه از ارزش بیشتری برخوردار و وسوسه‌انگیز می‌شود که رودخانه دارای جریان آب دائمی باشد، زیرا در این صورت هزینه شست‌وشوی ماسه‌ها به میزان زیادی کم می‌شود.

مرگ تدریجی کهورستان از عواقب سطحی‌نگری است گرچه برداشت شن و ماسه از نظر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی داشته، اما انجام این عملیات از بستر رودخانه‌ها عوارض ناخوشایندی از نظر ژئومورفولوژیکی داشته و موجب پیامدهای زیست‌محیطی و شیمیایی می‌شود. بهره‌برداری غیر اصولی از رودخانه فصلی سورگاه تهدید جدی جنگل‌های کهور و روستائیان فرودست رودخانه را مهیا کرده است و مرگ تدریجی درختان کهورستان جنگل‌های حسین‌آباد و حاجی‌آباد از مرز هشدار گذشته است و خشکاندن باغات از عواقب این سطحی‌نگری بوده است. نهادهای عمرانی شهرستان هم برای کاهش هزینه‌های خود به جان این رودخانه افتاده‌اند و حتی نگاهی به سال آینده محل سکونت شهروندان نمی‌کنند. افزایش عرض رودخانه بر اثر شن‌برداری غیر اصولی، باغات را به مرحله تخریب رسانده و صاحبان باغات نیز به خیال خشکسالی باغات خود را رها می‌کنند و غافل از اینکه دشمن طبیعت تا همه جا می‌آید. درختان کهور بر اثر برداشت غیراصولی خشکیده‌ و گاها از ریشه کنده شده‌اند تا زحمت برداشت‌کنندگان کمتر شود و هزینه‌ای نکنند، غافل از اینکه که اگر یک سیل نابهنگام رخ دهد، هیچ چیز نمی‌ماند.

برداشت شن و ماسه بر ارگانیسم‌های زنده تاثیر می‌گذارد یک کارشناس زمین‌شناسی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: برداشت شن و ماسه نه‌ تنها در محل برداشت موجب بروز عوارض مورفولوژیکی می‌شود، بلکه تاثیر انجام این عملیات تا کیلومترها در بالادست و کیلومترها در پایین دست بر ژئومورفولوژی،‌ اکوسیستم و ارگانیسم‌های زنده تاثیر می‌گذارند. یونس جام‌گوهری افزود: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه موجب عمیق‌تر شدن بستر آن و در نتیجه به طور موضعی سطح اساس رودخانه برای بالا دست رودخانه تغییر کرده و جابه‌جا می‌شود و به دنبال آن فرسایش قهقرایی به سمت بالادست آغاز و از آنجایی که فرسایش قهقرایی در هر رودخانه کم و بیش وجود دارد، از این طریق بر میزان تخریب بستر رودخانه‌ها در عمق و هم در عرض افزوده می‌شود. وی گفت: از طریق دیگر فرسایش قهقرایی شیب بستر رودخانه را نیز به سمت سر آب افزایش می‌دهد و افزایش تخریب و فرسایش در طول، عرض و عمق رودخانه بر میزان بار جامد آب و مواد تخریبی آن در بالادست رودخانه می‌افزاید که در حقیقت نتیجه تخریب  و به هم خوردن تعادل رودخانه است. جام‌گوهری خاطرنشان کرد: از نظر ژئومورفورلوژیکی خود می‌تواند موجب ایجاد پدیده‌های دیگری از جمله انواع حرکات دامنه‌ای، نابودی پوشش گیاهی، تخریب جاده‌ها و تاسیسات کنار رودخانه شود. وی اذعان داشت: از طرف دیگر تغییرات در پروفیل عرضی رودخانه خود به پهن‌تر شدن بستر رودخانه از یک طرف و کاهش شدت جریان رودخانه منجر و موجب رسوب‌گذاری مواد ناشی از تخریب در کناره‌های بستر می‌شود. این کارشناس زمین‌شناسی افزود: این امر بر استخراج بیشتر مواد از بستر رودخانه منجر می‌شود که تخریب بیشتری را در بالا دست رودخانه به دنبال دارد و چنانچه تخریب در عمق بستر انجام پذیرد، علاوه بر اینکه بر شیب رودخانه افزوده می‌شود تعادل رودخانه بر هم خورده و بر میزان تخریب افزوده می‌شود که هم در بالادست و هم در پایین‌دست رودخانه مسئله‌ساز است.

نباید بیش از 0.5‌ متر از کف رودخانه برداشت شود یک کارشناس محیط زیست نیز اظهار کرد: تاثیرات در پایین‌دست رودخانه به علت ایجاد گودال و چاله‌هایی که بر اثر برداشت شن و ماسه در بستر رودخانه ایجاد و از شدت جریان آب کاسته می‌شود، دیگر شدت جریان بالادست را ندارد و از طرف دیگر به علت کاهش شدت جریان رود، آب قدرت تخریب بستر را از دست می‌دهد. محمود پرانداخته افزود: بنابراین، آب در بستر گسترده‌ای دارای جریان ملایمی می‌شود که این جریان علاوه بر اینکه بسیار ملایم است، معمولا در پهنه‌های وسیع و با عمق کمی جریان می‌یابد و چنین جریان آبی شدیدا تحت تاثیر نوسانات دمای محیط قرار می‌گیرد و از طرف دیگر شدت آرام آب کمتر موجب جابه‌جایی لایه‌های آب و در نتیجه اکسیژن می‌شود. وی گفت: در سالیان گذشته دو مجوز برداشت شن و ماسه از این رودخانه صادر شده است که طبق قوانین زیست محیطی باید برداشت کنند و بهره‌بردار نباید بیش از 0.5‌ متر از کف رودخانه را برداشت کند.

درختان منطقه به‌ صورت طبیعی نقش سدها را بازی می‌کنند این کارشناس محیط زیست و جنگل نیز گفت: درخت کهور به دلیل ساختار خاص برگ‌های خود در فصل‌های خشک و بدون بارندگی قادر است، رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند و در سطح شهرستان گونه‌های کوره، گز و کهور دره‌ای نیز همراه این گونه‌ها ‌مشاهده شده است. پرانداخته افزود: درخت کهور در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید و توانایی تحمل سخت شرایط آب و هوایی را داشته و با کمترین توجه بیشترین سایه را در شرایط اقلیمی گرمسیری فراهم می‌آورند. وی بیان کرد: در مناطق خشک و نیمه‌خشک اهمیت تک‌درخت بسیار زیاد است به‌ دلیل آنکه اکوسیستم منطقه از لحاظ منابع آبی و خاکی بسیار ضعیف است به همین دلیل سیاست سازمان جنگل‌ها در این مناطق همواره حفظ پوشش گیاهی موجود است. این کارشناس عنوان داشت: درختان موجود در این مناطق بیش از 50 سال عمر دارند و از نظر تنوع زیستی، حفاظت خاک و تامین آب شیرین نقشی بسیار کارساز دارند و به‌ صورت طبیعی نقش سدها را بازی می‌کنند.

متخلفان مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار می‌گیرند رئیس اداره منابع طبیعی قلعه‌گنج گفت: رودخانه فصلی سورگاه در سال‌های خیلی دور نیز یکی از منابع تامین شن و ماسه مردم برای ساخته ابنیه و مسکن بوده و قبل از حضور منابع طبیعی این برداشت‌ها صورت می‌گرفته است. وی عنوان کرد: تعارض به محیط زیست و منابع طبیعی و خدادادی خارج از محدوده برداشت با مجوز غیر قانونی بوده و متخلفان مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار می‌گیرند. وی اظهار کرد: باید اداره راه و شهرسازی و شهرداری و شرکت عمران دهیاری‌ها نیز به دنبال مجوز باشند در غیر این صورت برداشت بدون مجوز قانونی، محیط زیست و منابع طبیعی را مورد خطر جدی قرار می‌دهد. ............................. گزارش از علی اکبرزاده ............................ انتهای پیام/80004/ط40

93/06/14 - 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن