تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803486666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از راسته پرنده‌فروشان کرمان دنیای عجیب عروس‌هلندی‌ها و کوتوله‌های برزیلی در کرمان+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از راسته پرنده‌فروشان کرمان
دنیای عجیب عروس‌هلندی‌ها و کوتوله‌های برزیلی در کرمان+تصاویر
راسته پرنده‌فروشان کرمان پر از پرنده‌های جورواجور از طوطی‌های عروس‌هلندی و کوتوله‌های برزیلی تا خروس‌های 300 هزار تومانی و کاسکوهای 3 میلیون تومانی است که هر کدام دنیای دیدنی و عجیبی برای خودشان دارند.

خبرگزاری فارس: دنیای عجیب عروس‌هلندی‌ها و کوتوله‌های برزیلی در کرمان+تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فعالیت تعداد زیادی مغازه پرونده‌فروشی در خیابان میرزارضای کرمانی شهر کرمان از این خیابان یک راسته پرنده‌فروشان ساخته است و این راسته پر از پرنده‌های جورواجور از طوطی‌های عروس‌هلندی و کوتوله‌های برزیلی تا خروس‌های 300 هزار تومانی و کاسکوهای 3 میلیون تومانی است. زندگی مسالمت‌آمیز خوکچه‌های هندی و همسترها در کنار پرندگان ساعت از 10 صبح گذشته است که وارد خیابان میرزارضای کرمانی می‌شوم، مغازه‌های زیادی در دو طرف این خیابان وجود دارد و انواع و اقسام کالاها را می‌فروشند، اما تعداد مغازه‌های پرنده‌فروشی در این منطقه بیش از سایر مغازه‌هاست. بعضی از مغازه‌های پرنده‌فروشی در خیابان میرزارضای کرمانی کوچک‌اند و پرنده‌های کمی دارند و بعضی‌ها هم بزرگ و پر از پرنده‌های گران و جورواجور هستند.

به بسیاری از مغازه‌های پرنده‌فروشی خیابان میرزارضا می‌روم، صدای آواز پرندگان در تمام مغازه‌ها طنین‌انداز است، گرچه همه مغازه‌ها نام پرنده‌فروشی را با خود یدک می‌کشند، اما در بین پرندگان بعضی از مغازه‌ها چشمم به چند گونه جانوری مانند خوکچه هندی، سنجاب، همستر و خرگوش هم می‌خورد، یکی از پرنده‌فروش‌ها درباره قیمت خوکچه‌های هندی که به گفته وی باردار هستند، می‌گوید: یکی از خوکچه‌ها 130 هزار تومان و آن یکی هم 100 هزار تومان قیمت دارد، بچه‌هایشان هم 50 هزار تومان، البته تخفیف هم می‌دهیم. در بیشتر مغازه‌های پرنده‌فروشی خیابان میرزارضا می‌توانید انواع طوطی‌ها از طوطی عروس‌هلندی و طوطی‌های کوتوله برزیلی تا کاسکو را پیدا کنید، انواع و اقسام وسایل مورد نیاز پرندگان مانند ظرف آب و ظرف غذا و وسایل بازی و دانه‌های مختلف هم در این مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

ماجرای طوطی افسرده و پسرکی که دلش طوطی می‌خواست مرغ عشق، فنچ و کبوترها بیشترین حجم پرنده‌ها را در مغازه‌های راسته‌بازار پرنده‌فروشان کرمان به خود اختصاص داده‌اند. طی چند ساعتی که در مغازه‌های پرنده‌فروشی خیابان میرزارضا پرسه می‌زنم، همه جور آدمی را می‌بینم، خانم‌های کارمند، پسرها و دخترهای جوان و مردان میانسال. خانمی با بچه‌های کوچکش به‌دنبال خرید مرغ عشق به داخل یکی از پرنده‌فروشی‌ها آمده است، اما پسر 10، 12 ساله‌اش بیشتر دلش می‌خواهد یک طوطی داشته باشد تا یک جفت مرغ عشق.

خانم دیگری که کارمند است برای اطلاع از قیمت طوطی سخنگویش پا به درون یکی از مغازه‌های پرنده‌فروشی گذاشته است. مرد میانسالی به دنبال یافتن علت بیماری مرغ عشق‌هایش از این مغازه به آن مغازه می‌رود و دختر جوانی هم در حالی که یک طوطی بر روی شانه‌اش نشسته است از یکی از پرنده‌فروش‌ها می‌خواهد که علت افسردگی طوطی‌اش را کشف کند. حکایت پرنده‌های قفسی اما پرندگان هرچند که در قفس هستند، اما هر کدام برای خودشان عالمی دارند، بعضی از پرنده‌ها بی‌تابند و از این سر قفس به آن سر قفس می‌پرند و چند تایی هم در حال خواب نیم‌روزی هستند و سرشان را به درون بالشان فرو کرده‌اند. زمانی که می‌خواهم از پرندگان عکس بگیرم، بیشتر آنها عکس‌العمل نشان می‌دهند، بعضی‌هایشان به جلوی قفس می‌آیند و نگاه می‌کنند، بعضی‌ها هم از این طرف به آن طرف می‌پرند.

یک کبوتر بلژیکی پشت آبی هم وقتی می‌خواهم از او و جفتش عکس بگیرم، بدنش را باد می‌کند و بغ‌بغوکنان دور خودش می‌چرخد، صاحب این کبوترها می‌گوید: اینها در قفس‌شان تخم گذاشته‌اند و به همین علت دلشان نمی‌خواهد کسی به آنها نزدیک شود.

مرغ عشقی که زندگی یک مرد را تغییر داد به یکی از پرنده‌فروشی‌های بزرگ خیابان میرزارضای کرمانی که در یک زیرزمین است، وارد می‌شوم، پسر جوان خوش‌اخلاقی پشت میز نشسته است، می‌گوید: مغازه متعلق به دایی‌اش است. ماجرای ورود دایی این پسر جوان به شغل پرنده‌فروشی جالب است، او می‌گوید: یک روز دایی‌ام در کوچه یک مرغ عشق گرفت و بعد از آن چنان شیفته پرنده‌ها شد که تمام زندگی‌اش را برای این شغل گذاشت.

در انتهای این مغازه یک اتاق بزرگ وجود دارد که به وسیله یک در بزرگ شیشه‌ای از بخش اصلی مغازه جدا شده است، وقتی درباره پرنده‌های داخل این اتاق می‌پرسم، پسر جوان پاسخ می‌دهد: این اتاق متعلق به قناری‌هاست و آدم پولدارها وارد این اتاق می‌شوند.

پرنده‌ای که از شدت حسادت افسردگی می‌گیرد این پرنده‌فروش به نکته جالب و عجیبی درباره کاسکوها اشاره می‌کند و  می‌گوید: کاسکو حسودترین پرنده است، زوج‌هایی را می شناسم که زمانی بچه‌دار می‌شوند، کاسکوهایشان افسردگی می‌گیرند. خریداران و فروشندگان پرندگان قاچاق زیاد شده‌اند از این پرنده‌فروش درباره وضع بازار خرید و فروش پرنده‌های قاچاق در کرمان سئوال می‌کنم که می‌گوید: این نوع پرنده‌ها خریدار و فروشنده دارند، امسال هم تعدادشان خیلی زیادتر شده است، اما ما این جور آدم‌ها را از همان پله‌ها برمی‌گردانیم، برای ما دردسر دارد. مرد جوانی که از یک ماه قبل وارد شغل پرنده‌فروشی شده است هم علت حضورش در این شغل را علاقه زیاد به پرنده‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: در بازار بزرگ کرمان یک مغازه پوشاک‌فروشی دارم، اما به علت علاقه زیاد به پرنده‌ها وارد این کار شده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: افراد بسته به جیبشان دنبال خرید انواع پرنده‌ها هستند هر کس پول بیشتری داشته باشد، پرنده گران‌تری هم می‌خرد. هر کس از مادرش قهر کند، پرنده‌فروش می‌شود غلامحسین ادهمی یکی از قدیمی‌های راسته پرنده‌فروشان کرمان است، وی که به گفته خودش از بچه‌گی به پرنده‌ها علاقه داشته است و حالا دیگر یک مرد میانسال پا به سن گذاشته است، می‌گوید: از کلاس اول راهنمایی پرنده‌ها را خرید و فروش می‌کردم، اما منبع درآمد برایم نبود، فقط علاقه داشتم، یک پرنده‌ای را می‌خریدم، چند روز بعد هزار تومان گران‌تر یا ارزان‌تر می‌فروختم. وی عنوان می‌کند: قبل از زلزله بم یک مغازه موتورفروشی داشتم و کنار آن مغازه هم یک مغازه بود که پرنده‌هایم را در آن نگهداری می‌کردم.

این پرنده‌فروش می‌افزاید: مشتری‌های زیادی از بم داشتم که از من موتور می‌خریدند، زمانی که زلزله شد، خیلی از مشتری‌های بمی رفتند زیر آوار، پول‌هایم برنگشت و ورشکست شدم، بعد از این ماجرا همان مغازه‌ای که پرنده‌هایم را در آن نگه می‌داشتم را به عمده‌فروشی پرنده تبدیل کردم و این کار را ادامه دادم. ادهمی از کاسکو به عنوان پرنده مورد علاقه‌اش نام می‌برد و اضافه می‌کند:  کاسکو خیلی با انسان صمیمی می‌شود، به آدم‌ها علاقه دارد و واضح صحبت می‌کند. از وی می‌خواهم، درباره مشکلات صنف پرنده‌فروش صحبت کند که می‌گوید: هر کسی از پدر و مادرش قهر کرده، یک مغازه پرنده‌فروشی باز کرده است و هیچ فرقی بین من که باید ماهانه بیش از یک میلیون تومان کرایه مغازه بدهم با آن فردی که ماهی 100 هزار تومان کرایه می‌دهد، نیست.

ادهمی تصریح می‌کند: مشکلات پرنده‌فروش‌ها آنقدر زیاد است که می‌خواهم این مغازه را واگذار کنم و از این شغل بیرون بیایم. مایه‌دارها و آدم‌های بیکار دنبال چه پرنده‌هایی هستند؟ وی با بیان اینکه مشتریان مغازه‌اش از دکتر و مهندس تا آدم‌های بیکار هستند، می‌گوید: هر کدام از مشتری‌ها با توجه به سطح درآمدشان به یک نوع پرنده علاقه دارند، فردی که ماهانه 500 هزار تومان درآمد دارد که نمی تواند یک کاسکوی سه میلیون تومانی بخرد. این پرنده‌فروش به نکته جالبی درباره خریداران پرندگان مختلف اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پرنده‌های تزئینی بزرگ مثل آرا، کاسکو و طوطی را دکتر و مهندس‌ها و به قول خودشان مایه‌دارها می‌خرند، متوسط‌ها هم دنبال طغری و قناری هستند و آدم‌های بیکار هم کبوتر می‌خرند.

ادهمی که انگار دل خوشی از پرنده‌فروشی ندارد، بیان می‌کند: پول از بابت پرنده دادن، پاره کردن پول است، زیرا نمی‌شود روی پرنده‌ها حساب کرد، ما شب که می‌رویم خانه، می‌گوییم خدایا به امید تو، فردا که می‌آییم مغازه، معلوم نیست، پرنده‌ها زنده باشند یا نه. پرندگانی که مثل اولاد آدم‌ها می‌شوند وی عنوان می‌کند: پرنده گران شده است، زیرا ما در کشورمان فقط پرورش فنج، مرغ عشق، قناری و کبوتر داریم و سایر پرنده‌ها را باید از خارج وارد کنیم که واردات خیلی از پرنده‌ها هم قاچاق شده است. وقتی از وی می‌خواهم درباره خاطراتی که از پرنده‌فروشی دارد، تعریف کند، می‌خندد و می‌گوید: افراد زیادی پرنده‌هایشان را به ما می‌فروشند و بعد از دو، سه روز با چشم گریان برمی‌گردند و می‌گویند این پرنده مثل اولاد ما بود، پشیمان شده‌ایم، پرنده را پس دهید.

ژست زیبای خروس لاری 300 هزار تومانی  تعدادی خروس رنگ‌و‌ وارنگ جلوی آخرین مغازه پرنده‌فروشی خیابان میرزارضای کرمان است، قیافه تعدادی از خروس‌ها بیشتر به خروس جنگی‌ها شبیه است، صاحب این مغازه قیمت خروس‌های سفید را 36 هزار تومان، خروس لاری‌های سفید را 150 هزار تومان و خروس لاری حنایی را 300 هزار تومان ذکر می‌کند.

خروس‌ها هم مثل بقیه پرنده‌ها وقتی که می‌خواهم ازشان عکس بگیرم، عکس‌العمل‌های بامزه‌ای از خودشان نشان می‌دهند، خروس لاری حنایی به تنهایی در درون یک قفس بزرگ نشسته است، وقتی می‌خواهم از این خروس عکس بگیرم از جایش باند می‌شود، قد و بالای بلندش را نشان می‌دهد، سرش را به عقب برمی‌گرداند و نشان می‌دهد به راستی دنیای پرندگان خیلی عجیب و دیدنی است و باید عاشق پرنده‌ها باشی تا بتوانی دنیای آنها را بفهمی. =================== گزارش و عکس از مهسا حقانیت =================== انتهای پیام/80019/و40

93/05/27 - 12:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن