تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820343084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معجزه بازار سرمايه در تنوع بخشي ابزارهاي مالي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۳ (۱۱:۲۶ق.ظ)
معجزه بازار سرمايه در تنوع بخشي ابزارهاي مالي است صندوق هاي پروژه فرصت مناسبي هستند که بازار سرمايه در اختيار نظام اقتصادي کشور قرار داد که از ساز و کار آن در وجوه مختلف همچون خروج از رکود، کاهش تورم، افزايش اشتغال، شفاف سازي در بخش ماليات و بيمه به کار گرفته شود.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر علي رحماني مديرعامل شرکت مشاور سرمايه‎گذاري نيکي گستر با بيان مطلب فوق در ارتباط با صندوق هاي زمين و ساختمان گفت: اين صندوق ها ابتکاري خوبي بود چون مسکن و ملک از گذشته تا به امروز يکي از سرمايه گذاري هاي جذاب براي همه ايرانيان بوده اما با توجه به افزايش قيمت ها امکان خريد مستقيم ملک براي خيلي ها ميسر نيست.
مدير عامل سابق شرکت بورس افزود: در عين حال تاکنون به ساختن ابزاري که بتواند اقشار مختلف را از منافع تغيير قيمت ملک منتفع کند توجه جدي نشده است بنابراين ضروري است ابزاري طراحي شود که مناسب سليقه ايرانيان باشد.
وي خاطر نشان کرد: صندوق هاي زمين و ساختمان هم از جنبه سرمايه گذاري جذاب و جالب است هم از طرفي سازندگان کساني که پروژه ها را مي خواهند اجرايي کنند اما براي تأمين مالي مشکل دارند و ويژگي هاي لازم را براي اينکه از طريق بانک تأمين مالي کنند ندارند.
رحماني توضيح داد: به عنوان مثال کسي زمين دارد اما سازنده هاي بزرگي که بتوانند تمام منابع ساخت و ساز را تأمين کنند وجود ندارد که اين صندوق ها رابطه بين کساني که زمين دارند و کساني که مي خواهند در ملک سرمايه گذاري کنند را تسهيل مي کند.
اين کارشناس ارشد بازار سرمايه با بيان اينکه اين ابزار شرايط خوبي را در اين خصوص فراهم کرده است، گفت: صنعت ساختمان پيچيدگي هاي زيادي دارد چه در بحث زمين و ملک، چه در بحث هاي ديگر مثل بيمه کارگران ساختماني که در زمان صدور پروانه بايد پرداخت شود و بحث هاي مالياتي که اين صندوق ها مي توانند فرصت مناسبي براي شفافيت در اين حوزه باشد.
وي افزود: معافيت مالياتي که انبوه سازها از آن برخوردار هستند بايد به صندوق هاي زمين و ساختمان تسري پيدا کند البته براي رفع مشکلات و موانع بايد از يک جايي شروع کرد تا يک ابزار بسيار جذاب شکل بگيرد.
تورم و رکود در سيبل هدف گيري صندوق هاي پروژه
وي با با بيان اينکه برخي سازندگان دقيقاً نقاط قوت اين صندوق را به چشم نقطه ضعف تحليل کردند، تصريح کرد: برخي عنوان کردند که شفافيت بيش از حد صندوق هاي سرمايه گذاري در خصوص ضروت پرداخت بيمه کارگران، ماليات تکليفي و ماليات بر ارزش افزوده منجر به بالا رفتن هزينه هاي سازندگان مي شود چون در ساير روش هاي ساخت و ساز تکليفي براي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده و تکليفي وجود ندارد.
رحماني دراين باره توضيح داد: براي رسيدن صندوق هاي زمين و ساختمان به جايگاه موثر در نظام اقتصادي کشور لازم است دولت تشکيل اين صندوق ها را مورد توجه قرار دهد البته بايد به سمتي در اين خصوص حرکت کرد که صندوق زمين و ساختمان معادل انبوه ساز تلقي شوند که معافيت هاي مالياتي به آنها تعلق بگيرد و مجموعه اي از شرايطي که به جذابيت اين صندوق ها کمک کند، فراهم شود به عبارتي دولت بايد به سمتي برود که اين صندوق ها به نفع نظام اقتصادي کشور و براي بازار سرمايه ختم شود.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: صندوق هاي پروژه مانند صندوق زمين و ساختمان تيري است با دو پيکان که به طور همزمان هم تورم و هم رکود را نشانه گرفته است.
وي افزود: صندوق هاي پروژه مي توانند با جذابيتي که براي قشر وسيع تري از مردم ايجاد مي کنند در گام اول نقدينگي هاي سرگردان و خوابيده را در مسير توليد و سازندگي جذب کنند که اين خود عامل موثري در کاهش تورم است و از طرفي ديگر با ورود اين نقدينگي به چرخه توليد قطع به يقين رشد اقتصادي و خروج از رکود را رقم مي زنند.
رحماني با اشاره به انتقاد برخي که کارکرد صندوق ها را مشابه شرکت هاي سرمايه گذاري ساختماني مي دانند، ضمن رد اين ادعاها گفت: شرکت هاي سرمايه گذاري ده ها پروژه دارند براي همين شفافيتي که در صندوق ها وجود دارد در اين شرکت هاي سرمايه گذاري وجود ندارد. در صندوق ها فقط يک پروژه است و وجوه جمع آوري شده فقط براي آن پروژه تعيين شده صرف مي شود. روي پروژه کنترل هاي لازم از نظر پيشرفت و هزينه ها وجود دارد و اين عوامل کمک مي کند سرمايه گذار درک بهتري از سرمايه گذاري اش داشته باشد و ارتباط مستقيم تري بين ملک و يونيت (واحدهاي سرمايه گذاري) لمس کند.
رئيس هيأت مديره شرکت مشاور سرمايه‎گذاري نيکي گستر افزود: شرکت هاي سرمايه گذاري مسکن ده ها پروزه دارند و ممکن است يک پروژه به نتيجه برسد EPS شرکت بالا برود اما وقت ديگر پروژه اي ندارند تا زمان به دست گرفتن يک پروژه ديگر ممکن است سود شرکت به دليل هزينه هاي جاري بالا برود که همه اين موارد مورد توجه سرمايه گذاران براي ورود يا خروج نقدينگي به شرکت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس است که ناشي از مسائل و مشکلات و پيچيدگي ها زيادي است که در صنعت ساختمان وجود دارد.
اين استاد دانشگاه با تأکيد بر ماهيت پيچيده صنعت مسکن اظهار داشت: صندوق هاي زمين و ساختمان به شفاف سازي اين صنعت کمک مي کنند. علاوه بر اينکه دولت هم از اين شرکت ها منتفع مي شوند چون پيمانکاران اين صندوق ها موظف اند کارگران و همکاران خود را بيمه کنند، ماليات ارزش افزوده و ماليات تکليفي را پرداخت کنند.
REAT و MBS ها ضرورت امروز بازار سرمايه
رحماني با بيان اينکه برخي مي گويند بازار سرمايه چقدر مي تواند در تأمين مالي نقش داشته باشد به ضرورت نوآوري در طراحي ابزارهاي مالي اشاره کرد و گفت: صندوق زمين و ساختمان ابزاري است که مي تواند به نقش بازار سرمايه در تأمين مالي بخش املاک و مستغلات کمک کند البته بايد به سمت طراحي ابزارهاي جديد و جذاب مثل اوراق اجاره REAT) ) ها رفت.
مدير عمل سابق شرکت بورس با تأکيد بر اينکه راه اندازي صندوق هاي زمين و ساختمان آخر کار نيست بلکه شروع کار است، خاطر نشان کرد: بايد به ايجاد تنوع در طراحي ابزارهاي مالي گروه متنوع تري از مخاطبان را به سرمايه گذاري جلب کرد.
اين کارشناس بازار سرمايه درباره اوراق اجاره ها گفت: صندوق هاي اجاره فعاليتشان معطوف به اجاره املاک مسکوني و تجاري است و چون اجاره مي گيرند معمولاً 90 درصد سود سالانه را در مجامع تقسيم مي کنند، بنابراين اين روش براي کساني که به نقدينگي در زمان کوتاه تر نياز دارند نسبت به صندوق هاي زمين و ساختمان مناسب تر است.
وي در ادامه افزود: صندوق هاي زمين و ساختمان براي کساني خوب است که وجوه سرمايه گذاري شده را در کوتاه مدت نياز ندارند و مي توانند تا زمان بهره برداري پروژه آن را نگه دارند و به بازدهي مطلوبي برسد اما مثلاً فردي بازنشسته است و مي خواهد ماهيانه سودي را کسب کند که اين فرد نياز به صندوقي چون (REAT) ها دارد.
مدير عامل شرکت مشاوره سرمايه گذاري نيکي گستر (REAT) ها را عاملي براي تنظيم بازار املاک در بخش مسکوني و تجاري خواند و گفت: اين ابزار به تنظيم بازار ملک در بخش مسکوني و تجاري کمک مناسبي مي کند. به خصوص که تجربه هاي موفقي از اين ابزار در دنيا وجود دارد بنابراين صندوق هاي زمين و ساختمان مي تواند شروعي براي نوآوري هاي تازه باشد.
رحماني در ادامه گفتگو با سنا به موضوع MBS ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر REAT ها، MBS ها به عنوان صندوق اوراق رهني مبتني بر املاک مسکوني (RMBS) و املاک تجاري (CMBS) فرصت خوبي براي افزايش گردش مالي بانک ها و بالطبع افزايش تسهيلات دهي آنان فراهم مي کنند.
وي با بيان اينکه در دنيا وزن قابل توجهي به اين اوراق و بخش املات و مستغلات مي شود، گفت: در کشورهاي پيشرفته بخش امللاک و مستغلات يکي از محرک هاي بزرگ اقتصاد محسوب مي شود حتي در کشورهايي که صنايع مبتني بر هاي تک هستند و اقتصاد مبتني بر دانايي است اما بخش املاک و مستغلات به دليل اينکه در رده هاي پايين تر مشاغل زيادي را ايجاد مي کند مورد توجه کشورهاي پيشرفته است.
اين استاد با اشاره به اينکه اوراق رهني يا همان MBS ها مي تواند به بازار پول و بانک مسکن کمک کند، تصريح کرد: هر ساله بانک مسکن در قالب تسهيلات براي خريد مسکن مبالغ سنگيني وام مي دهد که از طريق اين اوراق مي تواند وام ها را درقالب اوراق رهني به واحد هاي قابل معامله در اين صندوق ها تبديل کند و همان ها را دوباره سرمايه گذاري کند و از اين طريق به اقتصاد تحرک ببخشد.
معامله دارايي هاي بازارهاي رقيب زير پرچم بورس
نکته بعدي که دکتر رحماني به آن اشاره کرد بحث طبعات راه اندازي اين بازارها و ابزارهاي مالي بود. وي دراين باره گفت: اگر از طريق اين صندوق ها صنعت ساخت و ساز تکان بخورد و از رکود خارج شود ده ها صنعت وابسته به ساخت و ساز در بازار سرمايه نيز تکان مي خورد بنابراين خروج بازار مسکن از رکود مي تواند در بسياري از صنايع بورسي اثر مثبت بگذارد.
مدير عامل شرکت مشاوره سرمايه گذاري نيکي گستر به موضوع رقابت ساير دارايي ها دربرابر بازار سرمايه اشاره کرد و تصريح کرد: البته ممکن است برخي با راه اندازي اين صندوق ها نگران اين باشند که بخشي از منابع و نقدينگي هاي بورس به سمت اين ابزار و اين بازارها سوق پيدا مي کند اما بايد اين را مد نظر داشت که بازار سرمايه بايد جايي باشد براي همه. به گونه اي که بتواند با طراحي ابزارهاي متنوع افراد با سلايق و ميزان ريسک پذيري ها متفاوت را در خود جا دهد نه آنکه منتظر رکود در ساير بازارها براي رونق گرفتن خود باشد.
وي ادامه داد: اين صندوق ها مشتري خاص خود را دارند که ذائقه سرمايه گذاران اين حوزه با سرمايه گذارن بورس فرق دارد اما نبايد تصور شود که بين بازار مسکن و بازار سرمايه رقابتي وجود دارد که رکود در يکي منجر به رونق در ديگري مي شود بلکه اين دو مي توانند همسو با هم به رشد و رونق اقتصادي کشور کمک کنند.
رحماني با بيان اينکه ساير دارايي ها نيز بايد در بورس معامله شوند، ابراز داشت : ما اميدواريم روزي ارز و طلا زير سايه بورس در قالب صندوق هاي سهام ارز و طلا معامله شوند چون اين نشان دهنده قدرت بازار سرمايه است که از طريق مهندسي مالي تمامي دارايي هاي قابل معامله از مسکن و ارز و طلا را زير پرچم خود بياورد.
اين کارشناس بازار سرمايه خاطر نشان کرد: ما به يک بازار متنوع نياز داريم که اثر تعاملي با ساير بازارها داشته باشد البته دراين حوزه ها کارهايي پيش از اين صورت گرفته است و نمونه هاي مشابه در دنيا وجود دارد به عنوان نمونه صندوق هاي ارز يا در نيويروک از سال 2004 صندوق هاي طلا با عنوان گولد فاند راه اندازي شده است.
هنر بازار سرمايه اين است...
بازار سرمايه ايران نسبت به اقتصاد کشور کوچک است اما اين به معناي نداشتن ظرفيت اين بازار نيست بلکه به معناي ظرفيت هاي خالي است که بايد به دنبال فعال کردن آن رفت. نظرات مدير عامل شرکت سرمايه گذاري نيکي گستر درباره راهکار بالفعل شدن ظرفيت هاي بازار سرمايه در اين جمله ختم مي شود. وي معتقد است: اين هنر بازار سرمايه است که دارايي هايي که خارج از جريان رسمي اقتصاد است را رسمي کند.
وي با اشاره به تجربه هاي موفق دنيا در اين خصوص گفت: مثلاً دوره اي کره جنوبي و ترکيه با مشکل مواجه شده بودند و مردم طلاهايشان را به دولت قرض دادند.
رحماني افزود: ارز و طلاهاي خانگي در محاسبات رسمي کشور نمي آيد در محاسبات قدرت اقتصادي کشور نمي آيد. درحاليکه همه اين دارايي ها بخشي از ثروت کشور است و با سازو کاري درست مي تواند به عنوان ذخاير ملي ثبت و قابل محاسبه باشد.
اين کارشناس بازار سرمايه درباره راهکار اين پيشنهاد گفت: اگر صندوق طلا يا ارز راه اندازي شود و ارز و طلاهاي خانگي در قالب يونيت (واحد) به صورت رسمي نگهداري شود مي تواند بيانگير يک سرمايه گذاري با آمار رسمي باشد که حجم ذخاير ارز و طلاي کشور با آن مشخص شود.
اين استاد دانشگاه در بخش پاياني گفتگو خود با سنا درباره دليل اينکه چرا بخشي از مردم مقدار قابل توجهي از ارز و طلا را بدون استفاده در خانه هايشان نگهداري مي کنند، گفت: دليلش اين است که ما ابزاري براي جمع کردن اين دارايي هاي خانگي نداشتيم اما چنانچه در بورس صندوق طلا و ارز داشيم اين هنر مهندسي مالي و معجزه گونه بورس کمک مي کرد که دولت بتواند هر آنچه به عنوان سرمايه در زندگي مردم است را به چرخه آمار رسمي اقتصاد کشور وارد کند.
وي اظهار داشت: اگر تمامي دارايي قابل معامله از کانال بورس امکان معامله پيدا کند علاوه بر اينکه تحرک مثبتي در کل اقتصاد ايجاد مي کند بلکه شفافيت در عرصه اقتصاد را به همراه مي آورد بنابراين بهتر است ما به جاي نگاه رقيب ورانه به ساير دارايي به دنبال آوردن ساير بازارها و دارايي ها به زير چتر بورس باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن