تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798757668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم در استان قزوین در بوته نقد/ لزوم فاصله‌گیری از شعار و ورود به فاز اجرایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم در استان قزوین در بوته نقد/ لزوم فاصله‌گیری از شعار و ورود به فاز اجرایی
قزوین- خبرگزاری مهر: فرهنگ استان قزوین با استقرار دولت تدبیر و امید، چشم انتظار تغییرات مثبتی است که تیم دکتر حسن روحانی در ایام قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 وعده آنها را داده بود و اکنون پس از گذشت 14 ماه از استقرار دولت، فرصت مناسبی در نقادی تحقق یا عدم تحقق وعده های فرهنگی دولت تدبیر و امید در استان قزوین به وجود آمده است.



به گزارش خبرنگار مهر، در مدتی که دولت یازدهم زمامداری قوه مجریه را در داشته است بسیاری در کشور و به تبع آن استان قزوین در حال رصد برنامه هایی هستند که دکتر روحانی تحقق آنها را پیش تر وعده داده بود که بخشی از آن موارد کلی مانند: ایجاد فضای باز در عین حال قانونی در عرصه فرهنگ و هنر و دوری از نگاه های سلیقه ای، رفع سخت گیری های غیرمنطقی در اهدای مجوز به کتب و واگذاری ممیزی به ناشران، رونق فرهنگ و هنر در شهرستان ها و اهدای اختیارات و بودجه بیشتر به استانها در حیطه فرهنگ و هنر برای تمرکززدایی از تهران، تاکید فراوان بر اجرای اصل 15 قانون اساسی، نقش حیاتی در حفظ فرهنگ ایران ایفا می کند. موارد یادشده شامل رئوس کلی از برنامه ها و چشم اندازهای فرهنگی دولت تدبیر و امید است که همگی به طور مستقیم با فضای فرهنگی استان قزوین در ارتباط هستند و اکنون که 14 ماه از استقرار دولت می گذرد فرصت مناسب و مغتنمی مهیا شده تا در هفته دولت از نظرگاه کارشناسان رشته های گوناگون فرهنگی و هنری استان و نه مسئولان امر به بررسی و کاوش مختصر این حیطه ها پرداخته شود.

صنعت نشر در استان قزوین همچنان ضعیف است یکی از مهم ترین وعده های رئیس چمهور در حیطه چاپ و نشر کتاب که رابطه مستقیمی با فرهنگ دارد واگذاری ممیزی کتاب به ناشران و رفع سخت گیری های گذشته در رابطه با دادن مجوز به ناشران بود و البته وعده هایی نیز در رابطه با یارانه کاغذ و کاهش قیمت آن نیز داده شد. با این حال محمد حسینی از نویسندگان استان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می دارد: در مدتی که از استقرار دولت یازدهم می گذرد شاهد تفاوت محسوسی در امر نشر کتاب و نشریات در صنعت ضعیف نشر در شهرستانها به ویژه استان قزوین نبوده ایم و حتی در حیطه مطبوعات استان اوضاع از گذشته نیز بدتر شده است. وی ادامه می دهد: این عدم تفاوت در همه حیطه های صنعت نشر یعنی روند منطقی اخذ مجوز، قیمت و یارانه کاغذ، هزینه تمام شده چاپ کتاب، نشریات روی داده است؛ هر چند که باید واقع بین بود و درک کرد که بحران کاغذ و صنعت نشر کشور و استان اولاً در نتیجه اقدامات دولت قبلی بوجود آمده است در ثانی؛ حل بسیاری از معضلات صنعت چاپ و نشر به سالها برنامه ریزی نیاز دارد. همچنین کشاورز خمسه مدیر و سرمایه گذار نشر بعثت در رابطه با واگذاری ممیزی کتاب به ناشران می گوید: این اتفاق سالهاست که در کشورهای غربی اجرا شده و تجربه موفقی نیز از آن به دست آمده که نفس اجرای آن در ایران می تواند بسیار راهگشا باشد اما ناشران از جمله ناشران قزوینی به دلایلی متعددی چون: سلیقه ای و نامشخص بودن برخی خطوط ممیزی و عدم جدیت دولت در تعریف جوانب گوناگون این طرح و اجرای آن تاکنون موفق به اجرای این طرح مناسب نشده اند. کاهش 50 درصدی تیراژ برخی نشریات وی همچنین خبر از افت شدید تیراژ نشریاتی می دهند که سابقاً در چاپخانه این نشر و سایر چاپخانه های استان قزوین، شمارگان بالایی را تجربه می کردند در حالی که طی ماه های اخیر با کاهش 50 درصدی تعداد نشریات برای چاپ شمارگان آنها نیز تا 70 درصد افت داشته است. کشاورز نیز معتقد است: اگر چه دولت در این رابطه تنها میراث دار بحران است، با این حال در این یکسال و دو ماه می توانست با تقسیم بهتر یارانه مطبوعات عملکرد مناسبتری را ارائه کند.

تئاتر: تحقق فضای مناسب اما همچنان بدون سالن مسئول انجمن تئاتر استان قزوین در بررسی عملکرد برنامه های دولت تدبیر و امید طی یکسال گذشته در استان به طور اخص در مورد رشته تئاتر به خبرنگار مهر اظهارداشت: در این مدت اجراهای تئاتر به طور منظم برگزار شده و  از این بین طی اتفاق مهمی دو نمایش از قزوین به جمع نمایش های برتر منطقه ای راه یافته اند و انجمن های هنرهای نمایشی در فصل بهار و تابستان به برگزاری موفق دوره های آموزشی پرداخته است. ناصر ایزدفر ادامه می دهد: از طرفی با افتتاح دانشگاه هنر در استان و راه اندازی دو رشته کارگردانی و دستیارکارگردانی برای اولین بار اهالی تئاتر در استان می توانند از تحصیلات تخصصی در این رشته بهرمند شوند که رویداد بی سابقه و بسیار ارزشمندی در قزوین محسوب می شود. مدیر مجتمع هنری و فرهنگی اداره ارشاد در تشریح فضای حاکم بر هنر تئاتر استان می گوید: خوشبختانه در این مدت فضای مناسبی در این هنر جریان داشته است چنانکه مجوزها بدون مشکل صادر می شود و توانسته ایم در این مدت 40 مورد نمایش عمومی داشته باشیم. وی با این حال مشکل نبود سالن مخصوص تئاتر را همچنان یکی از جدی ترین معضلات جامعه تئاتری استان قزوین می داند که علیرغم وعده ها هنوز شاهد تحقق آن نیستیم.

سینما: ادامه بی توجهی به شهرستانها و خلاقیت های فردی علی مجابی از فعالان سینمایی و فیلم نامه نویسان قزوینی صداوسیما در رابطه با وضعیت سینماهای قزوین پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به خبرنگار مهر می گوید: هیچ تغییری در وضعیت سینماهای استان در این یکسال و اندی روی نداده و اگر موفقیتی بوده نظیر موفقیت های انجمن سینمای جوان همگی بر اساس زحمات فردی و استعدادهای بدون حمایت بوده است. وی تاکید دارد یکی از وعده های دولت تدبیر و امید توانمندسازی شهرستانها در ارائه فرهنگ بومی بود با این حال تاکنون میان دولت قبلی و دولت فعلی در بی توجهی به شهرستانها کماکان هیچ تفاوتی وجود نداشته است. همچنین محسن آقالر کارگردان خوش آتیه قزوینی ( آخرین ساخته وی در بخش مسابقه جشنواره فیلم مذهب امروز در ایتالیا راه یافته است) نکته ای را در همین رابطه متذکر می شود و می گوید: در دوره های پیشین مدیریت سینمایی کشور طرحی با نام رنگین کمان فرهنگی در حمایت از استانهای کشور تصویب شد که به موجب آن شهرستانها می توانستند خود فیلم نامه تصویب کرده و  آنرا بسازند و پخش کنند که طرح بسیار مناسبی که می توانست در راستای توجه به فیلمسازی در شهرستانها بسیار مفید باشد که متاسفانه اینگونه نشد. کارگردان فیلم "سرانگشتان فرشته" بیان می دارد: در مجموع فیلمسازی در شهرستانها و در قزوین دشوار و با مشکلات و دغدغه های بسیاری توامان شده است.

موسیقی: سرزنده تر و بدون حاشیه سازی موسیقی در استان قزوین از جهت استقبال مردم از کنسرت ها و آموزشگاه ها همواره هنر اول بوده است. اول بودنی که بعضاً به صورت شمشیر دو لبه عمل کرده و بسیاری را فراتر از نظارت های قانوی و منطقی (که باید در همه حوزه ها اجرا شود نه تنها موسیقی) به حاشیه سازی برای کنسرت ها، آموزشگاه ها و بطور کلی هنر موسیقی برانگیخت و در نتیجه مجموعه اتفاقاتی برای این هنر در قزوین رخ داد که بسیاری آن را ناشی از اعمال سلیقه های سیاسی در موضوع فنی و تخصصی هنر می دانستند. در این بین اما رئیس انجمن موسیقی استان قزوین اظهارداشت: استان در حال حاضر به لحاظ توجه و اقبال به هنر به طور اخص موسیقی در وضعیت مناسبی به سر می برد به ویژه آنکه کنسرت ها به طور مرتب، بدون دغدغه اعمال سلیقه و حاشیه سازی در صدور مجوز و فرآیند اجرا، برگزار شده است و در مجموع فضای باز و هنری مناسبی در موسیقی استان جریان دارد. محمد وکیل ها با این حال بیان می دارد: وعده های متعددی به ما برای ساخت سالن اختصاصی موسیقی در منطقه پونک داده شده بود، همچنین تاکید بر این بود که با روی کار آمدن دولت جدید مسئولان در جریان عزل و نصب ها فقط به تخصص و کارآمدی افراد توجه کنند نه به جناح ها و سلایق سیاسی با این حال مورد اول که هنوز پیشرفتی نداشته است اما امیدواریم حداقل مورد دوم محقق شود. مردم مهلت را فراموش نکنند دولت نیز وعده ها را در حال حاضر بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ استان کماکان از امیدی می گویند که با روی کار آمدن دولت جدید در جامعه هنری و فرهنگی استان جریان یافته است با  این حال هنوز شاهد وقوع آن تغییرات بنیادینی که قرار بود با وعده های دولت تدبیر و امید محقق شود، نبوده ایم. در این بین با فرض اینکه دولت وعده های خود را فراموش نمی کند، نباید از یاد برد که تحقق بسیاری از برنامه ها و چشم اندازهای دولت یازدهم حتی در شرایط عادی اقتصادی نیز نیازمند زمان است نظیر اجرایی کردن اصل 15 قانون اساسی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها و یا سروسامان دادن به اوضاع نشر و چاپ کشور موضوعی که می طلبد مردم در کنار رصد عملکرد دولتمردان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی به دور از عجله و جنجال های حاشیه ای در انتظار تحقق وعده و برنامه های دکتر روحانی و پس از آن داوری در مورد آنها باشند. گزارش: هاشم اللهیاری


۱۳۹۳/۶/۸ - ۱۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن