تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799025955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توجه به اعتبارات بخش میراث فرهنگی ایلام/ مسئولان استان تاریخ را فراموش کرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام گزارش خبری/
لزوم توجه به اعتبارات بخش میراث فرهنگی ایلام/ مسئولان استان تاریخ را فراموش کرده اند
ایلام - خبرگزاری مهر: بخش میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام این روزها تحت تاثیر کمبود اعتبارات و عدم توجه مسئولان ارشد استان ایلام به دلیل مشکلات استان در بخشهای دیگر نیازمند توجه است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام با قدمت 9 هزار ساله و وجود یک هزار و 500 اثر تاریخی از استانهای مهم در زمینه تاریخی و گردشگری کشور است که به دلیل نبود امکانات لازم و کمبود اعتبارات فرهنگی استان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

آثار تاریخی استان ایلام هر یک شاید دنیایی از رازهای باستان شناسی باشد که باید برای بررسی و مطالعات بیشتر همه آثار استان مورد ارزیابی قرار گیرند که الیته این کار نیازمند اعتبار از سوی مسئولان کشوری و استانی به بخش میراث فرهنگی و گردشگری است.

بدون شک توسعه گردشگری به تنهایی از سوی مسئولان میراث فرهنگی امکان پذیر نیست و متاسفانه بیشتر مسئولان استان ایلام فقط شعار گردشگری می دهند و می گویند گردشگری در استان ظرفیت بزرگی ولی در بخش اعتبارات و تخصیص منابع کوچکترین توجهی به آن نمی کنند چراکه که اگر توجه می کردند الان بسیاری از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام با مشکل اعتبار برای ساماندهی و یا مرمت مواجه نبودند.

شعارهای چند سال گذشته در بخش گردشگری استان ایلام متاسفانه هیچ وقت عملی نشده است و بسیاری از کارهای میراث فرهنگی استان ایلام تخت تاثیر کمبود اعتبارات در برنامه های شاخص هزینه شده که در شأن استان نیست و باید بخش تاریخی و گردشگری استان را متحول کرد.

تنهایی میراث فرهنگی در بخش توسعه گردشگری

عبدالمالک شنبه زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توسعه گردشگری و مطالعات تاریخی و باستان شناسی و بررسی تاریخی استان نیازمند اعتبارات خوب ملی و استانی است که هم اکنون نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان استان است.

وی بیان داشت: توسعه گردشگری بدون شک به تنهایی توسط میراث فرهنگی امکان پذیر نیست و باید همه دستگاه های اجرایی در این راه به میراث فرهنگی کمک کنند و تعامل بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همه تلاش ما باید برای معرفی استان ایلام و جذب اعتبارات برای انجام پروژه های مختلف در بخش آثار تاریخی و گردشگری باشد که در این راه متاسفانه تنها هستیم.

این مسئول بیان داشت: کمبود اعتبار برای مرمت و حفاظت از آثار و اشیای تاریخی به عنوان میراث فرهنگی استان و کشور از چالش های اصلی فراروی این دستگاه اجرایی است.

وی عنوان کرد: در استان ایلام آثار تاریخی و طبعیت بکر فراوانی وجود دارد که در دولت گذشته 14 منطقه به عنوان منطقه گردشگری مصوب شده که متاسفانه تنها چهار منطقه  اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی این چهار منطقه هم بین  20 تا 30 درصد است، این در حالی است که باید در انتخاب مناطق گردشگری برنامه ریزی های مناسب و متناسب صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ایلام در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ظرفیت های کم نظیری در کشور برخوردار است که در صورت توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری دولت و دادن مشوق های لازم سرمایه گذاری به بخش خصوصی می تواند هم در اشتغال جوانان بیکار ایلامی و هم در توسعه اقتصادی منطقه موثر عمل کند.

این مسئول یکی از چالش های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را کمبود شدید بودجه عنوان کرد و گفت: این دستگاه فرهنگی برای انجام بهینه خدمات و فعالیت‌های گسترده و متنوع خود دست‌کم به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در حالی که اکنون حداکثر سقف اعتبارات تخصیصی آن 10 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه سودآوری طرح های گردشگری چون احداث تفرجگاه های خصوصی زمان‌بر است بیان کرد: به همین علت بخش خصوصی کمتر رغبتی برای سرمایه گذاری در استان دارد و جذب سرمایه گذار از مشکل های این سازمان است.

شنبه زاده افزود: برای تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان 50 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که امیدواریم توسط مسئولان کشوری و استانی به ایلام دست کم 50 درصد این بودجه اختصاص داده شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی گنجینه باستان شناسی در شهر ایلام با وجود سه هزار قلم شی تاریخی نیز از دیگر درخواست های مردم و مسئولان منطقه است که در صورت تصویب و اختصاص بودجه با توجه به جایگاه منحصر به فرد و ارزشمند ایلام در تاریخ و تمدن فلات ایران کار ساخت این مکان برای آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با پیشینه تاریخی ایلام در اولویت قرار خواهد گرفت.

شنبه زاده بیان داشت: در حوزه باستان شناسی حدود  75 درصد استان کار شناسایی و بررسی آن صورت گرفته و مابقی که مربوط به ارتفاعات است در دستور کار قرار دارد و در صورت اختصاص اعتبار به صورت 100 درصدی کار باستان شناسی در استان صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: در زمینه کارهای  پژوهشی و کاوشی تا 1374 اعتبارات پژوهشی توسط خود سازمان تخصیص داده می شود و مشکل کار پژوهشی نداشتیم چون خود سازمان میراث فرهنگی طرح را بررسی می کرد و اعتبار را تخصیص می داد.

لزوم توحه به ظرفیتهای مرز مهران در بخش صنایع دستی استات

این مسئول اظهار داشت: همکاری اتاق بازرگانی و دستگاه های مرتبط با حوزه واردات و صادارات کالا برای صادرات صنایع دستی به بازارهای عراق و کشورهای خارجی می تواند به رونق صنایع دستی و ایجاد اشتغال بیشتر در استان کمک کند.

وی افزود: ساماندهی نکردن گردشگران مذهبی و مسافرانی که از خاک عراق وارد مرز مهران می شوند نیز مشکل ساز شده و لازم است مسئولان کشور عراق در این زمینه با میراث فرهنگی استان همکاری بیشتری داشته باشند.

به گفته شنبه زاده، بخش صنایع دستی و مشاغل خانگی استان نیز نیاز به تقویت و حمایت دارد و احداث بازارچه دائمی و یا شهرک صنایع دستی با توجه به وجود مرز بین المللی مهران از نیازهای اصلی استان در حوزه صنایع دستی بوده که نیازمند کمک دولت است.


  شنبه زاده افزود: وجود برخی آثار و عرصه های تاریخی مانند شهر های تاریخی "سیمره" در شهرستان دره شهر و "سیروان" در روستای سراب کلان شهرستان سیروان که در میان زمین های خصوصی مردم قرار دارد و یکی از چالش های اساسی این اداره است. وی خواستار رسیدگی جدی به وضعیت روستای سراب کلان و شهر تاریخی سیمره و اراضی تملکی مردم توسط هیأت دولت شد.

شنبه زاده با بیان اینکه در حوزه گردشگری با توجه به اینکه سودآوری طرح های گردشگری چون احداث تفرجگاه های خصوصی زمان بر است عنوان کرد: به همین علت بخش خصوصی رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در استان دارد و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی از مشکلات این سازمان است.

وی گفت: ایلام با پیشینه 11 هزار ساله دارای فرهنگ غنی تاریخی و تمدنی بسیار کهن است که ثبت 750 اثر تاریخی در زمره آثار ملی و یک هزار و 200 اثر شناخته شده دیگر نشانگر اهمیت میراث فرهنگی این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: این دستگاه اجرایی برای انجام فعالیت‌های گسترده خود در حوزه های مختلف با مشکل ها و چالش های جدی و متعددی روبه رو است.

وی بیان داشت: استان ایلام داری سه موزه است، موزه باستان شناسی دره شهر و موزه تاریخ کشاورزی در شهر ایلام کاخ فلاحتی و موزه مردم شناسی در قلعه والی در شهر ایلام است.

وی عنوان کرد: متاسفانه استان ایلام تنها استان کشور است که فاقد موزه باستان شناسی در مرکز آن هستیم و خوشبختانه با رایزنیهایی که با شهرداری ایلام شده قرار شده  مکانی که  کنار قلعه والی متعلق به شهرداری است به صورت مشارکتی این مکان به موزه تبدیل شود  که این امر و تعامل شهرداری باعث شده در آینده نزدیک استان صاحب موزه در مرکز شهر ایلام شود.
 


۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۱۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن