تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827380422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واحدهای صنعتی یا بنگاه‌های بخت‌آزمایی! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: واحدهای صنعتی یا بنگاه‌های بخت‌آزمایی!
این روزها تب جایزه دادن روی برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، آب میوه و... بالا گرفته است. جایزه‌دهندگان به استثنای یکی دو تا، تولید‌کننده نیستند و کارشان فقط بسته‌بندی است. بعضی از آنها حتی بسته‌بندی‌کننده هم نیستند، فقط یک نام را به ثبت رسانده و برای تهیه جنس از ظرفیت خالی دیگر کارخانه‌ها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۴۲۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴ - 26 August 2014


محمدمهدی پورمحمدی در یادداشتی با عنوان «بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر» در شهروند نوشت:

 ١-آپارتمانشان شده مثل انبارهای بنکداری، پر از کیسه‌های   ١٠کیلویی برنج ایرانی و هندی، با مارک‌های گوناگون، قوطی‌های آب میوه، رب گوجه‌فرنگی، انواع چای و...  دیگر جایی برای زندگی، تماشای تلویزیون، غذا خوردن، مشق نوشتن و درس خواندن و بازی کردن بچه‌ها و خواب باقی‌نمانده.  کارشان شده بود پهن کردن و جمع کردن.  سفره را جمع می‌کردند و رختخواب پهن می‌کردند. میز و مبلشان شده کارتن‌های رب گوجه فرنگی.  بچه‌ها تشک خوابشان را روی انبوه کیسه‌های برنج می‌اندازند.  حاضرند این اجناس را به نصف قیمت بفروشند، اما هیچ‌کس نمی‌خرد.  ده‌ها کارتن آب میوه فاسد شده را دور ریختند و ده‌ها کارتن دیگر در صف انتظار است تا چند روز دیگر راهی فاضلاب شود.  اما دریغ از یک پاپاسی! خودشان عقیده دارند که از اول هم شانس برنده شدن نداشته‌اند، اما این طلسم بدشانسی را باید به طریقی بشکنند.

٢-در دوران جنگ تحمیلی و کمبود کالاهای موردنیاز بعضی از کاسب‌های فرصت‌طلب که البته تعدادشان کم بود و شامل همه کاسب‌های شریف نمی‌شد از نیاز مردم سوءاستفاده می‌کردند و کالاهایی که روی دستشان مانده بود را به همراه اجناس ضروری به مشتریان قالب می‌نمودند.  مثلاً یک شیشه مربا را به همراه یک سنگ پا، و یک قالب کره را به ضمیمه یک کیسه حمام می‌فروختند.  بنده یک بار مجبور شدم دو کیلو لپه را ملصق به یک جارو قزوینی بخرم که هنوز جاروی مربوطه موجود است و اگر مجبور نبودم تا حالا که بیست و هشت‌سال از آن خرید کذایی گذشته جارو قزوینی نمی‌خریدم.  حکایت شترداری است که شتری گم کرد و نذر کرد که اگر پیدا شود شتر را به یک درهم بفروشد.  از شانس بد یا خوب، تا نذر منعقد شد، سر و کله شتر هم پیدا شد.  شتردار که مجبور به ادای نذر بود و از طرفی دلش راضی نمی‌شد شتر سرخ موی جلودار کاروانش را به یک درهم بفروشد، بزغاله‌ای به دم شتر بست و فریاد برآورد شتر یک درهم! اما هرکس برای خرید مراجعه می‌کرد می‌گفت شتر و بزغاله را روی هم می‌فروشد شتر یک درهم و بزغاله صد درهم! به این صورت هم نذرش ادا می‌شد و هم مداخل می‌کرد.

٣-این روزها تب جایزه دادن روی برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، آب میوه و...  بالا گرفته است.  جایزه‌دهندگان به استثنای یکی دو تا، تولید‌کننده نیستند و کارشان فقط بسته‌بندی است.  بعضی از آنها حتی بسته‌بندی‌کننده هم نیستند، فقط یک نام را به ثبت رسانده و برای تهیه جنس از ظرفیت خالی دیگر کارخانه‌ها استفاده می‌کنند.  جوایزی را هم که به قید قرعه به معدودی از خریداران می‌دهند از جیب خود و از سود خود نمی‌پردازند، کافی است مبلغی روی قیمت واقعی جنس بکشند و از محل آن جوایز را تأمین کنند و مبلغ هنگفتی نیز که یامفت محسوب می‌شود و بابت آن نه تولید کرده‌اند و نه بسته‌بندی، برایشان باقی بماند.  خریداری که از وضع رقت‌بار اقتصادی میراث دولت‌های نهم و دهم رنج می‌برد و خود و همسر و فرزندش ‌هزار آرزوی سرکوب‌شده در دل دارند، به کیفیت جنس جایزه‌دار اهمیت نمی‌دهند و دیگر به چند صد و حتی چند‌هزار تومان گرانتر بودن کالا توجه نمی‌کنند. «زود می‌خرد و زیاد می‌خرد.» چرا؟ چون در صفحه جعبه جادو برنده خوش‌شانس خندانی را می‌بینند که سخاوتمندانه بخشی از جایزه را به امر خیر اختصاص می‌دهد، مادرش را به حج، همسرش را به زیارت امام رضا می‌فرستد و یا به ساخت مسجد اختصاص می‌دهد و با بقیه آن زخم‌های کهنه زندگی‌اش را التیام می‌بخشد.  بینندگان تحت‌تأثیر تبلیغات تلویزیونی، با آن برنده خوشبخت همذات‌پنداری می‌کنند، اما از دیدن میلیون‌ها نفری که به امید برنده شدن صدها کیلو و صدها لیتر جنسی را که احتیاج نداشته خریده، در منزل تلنبار کرده و نه‌تنها مشکلی از مشکلاتشان گشوده نشده بلکه از حل مشکلات قابل حل خود بازمانده‌اند را نمی‌بینند.  این معجزه جعبه جادو و رسانه ملی ما است! 

٤-این به اصطلاح واحدهای تولیدی درحقیقت بنگاه‌های «لاتاری» و «بخت‌آزمایی» هستند که به دلیل ممنوعیت قمار در کشور به «بلیت بخت‌آزمایی» کالایی را الصاق و با این کار شتر را با بزغاله، مربا را با سنگ‌پا و لپه را با جارو قزوینی به مشتری قالب می‌کنند.  با این کار هم شرع و قانون را دور می‌زنند، هم نذرشان ادا می‌شود و هم سود کلانی به جیب می‌زنند. 

٥-اگر در معاملات ربوی حیله مجاز نیست و با قرض‌الحسنه دادن صد‌میلیون تومان به مدت دو‌سال و فروش یک شاخه نبات و یا یک قوطی کبریت، دو ساله به مبلغ نود و شش‌میلیون تومان، به اقساط ماهانه چهار‌میلیون تومان، معامله ربوی تطهیر نمی‌شود، به طریق اولی فروش بلیت بخت‌آزمایی به همراه اجناسی مانند آنچه این روزها معمول است نیز حلال نخواهد شد.  خواهش صاحب این قلم این است که اگر خواستید راجع به این مسأله شرعی استفتا کنید، نپرسید:  «آیا فروشنده می‌تواند بخشی از سود حلال خود را در قالب جایزه به قید قرعه به خریداران اهدا کند و از این طریق به تشویق خریداران به خرید اجناس خود اقدام نماید؟» پاسخ احتمالی این خواهد بود:  «در فرض مورد سوال بلا اشکال است.» بپرسید:  الف- «آیا یک موسسه لاتاری و بخت‌آزمایی می‌تواند به بلیت‌هایی که می‌فروشد جنسی را ضمیمه و بلیت را با برنج، روغن، آب میوه، رب گوجه‌فرنگی و قسعلیهذا بفروشد؟ ب- «آیا فروشنده می‌تواند مبلغی روی اجناس خود کشیده و از طریق قرعه‌کشی قلیلی از آن را به مشتریان جایزه داده و بقیه را نوش‌جان فرماید؟» آن وقت ببینید پاسخ چه خواهد بود!

٦-لاتاری‌های پیامکی نیز دام فریب دیگری است که متاسفانه بوی پول آن، برخی موسسات رسمی را نیز وسوسه کرده و به‌دام پول‌پرستی و کسب سود بادآورده کشیده است.  شما خواننده عزیز این روزها چند پیامک با مضامین هر پیامک از پنجاه تومان به بالا دیده‌اید که شما را تشویق کرده‌اند در قرعه‌کشی شرکت کنید تا برنده لپ‌تاپ، سفر مشهد، کیش، لوازم آرایش، دیگ و قابلمه و ‌هزار و یک جور جایزه بی‌ربط و با ربط دیگر شوید؟ آیا مسئولان امر تا کنون به این مسأله پرداخته‌اند که چند صد و یا چندین‌هزار شخص و موسسه که هویت‌هایشان برای هیچ کاربری شناخته شده نیست چه حجم بالایی پول از این راه پارو می‌کنند و به جیب می‌زنند؟ تأسف‌آور است که همراه اول اخیراً همراهی خود را با یک سازمان گردشگری اعلام داشته و با هر پیام به مبلغ هفتاد و پنج تومان با مسابقه پیامکی که همان اسم مستعار لاتاری است، شما را به بردن ١٧١٧ جایزه که به جز ٧٥ عدد آن بقیه نامعلوم است، دعوت می‌کند.  
  
٧-مسئولان باید تکلیف خود را با این پدیده که به نظر صاحب این قلم، شبهه جدی شرعی دارد و هیچ قانونی بر آن حاکم نیست و یکی از مصادیق بارز کلاهبرداری است یکسره کنند.  شترسواری دولا دولا نمی‌شود، اگر لاتاری و بخت‌آزمایی حلال و مجاز است، برای آن مجوز رسمی صادر شود.  در این صورت دم آن از مایحتاج مردم جدا می‌شود و هر که اهلش بود فقط پول لاتاری و بخت‌آزمایی را می‌پردازد و مجبور نیست به همراه آن کلی روغن پالم، برنج هندی و...  بخرد.  از طرف دیگر، سازمانی که عهده‌دار بخت‌آزمایی و لاتاری است شناسنامه‌دار و تحت نظارت نهادها و ارگان‌های مربوطه فعالیت می‌کند و مردم خواهند دانست که با کدام موسسه طرف هستند و هر روز مورد تهاجم تبلیغاتی صدها پیامک ناشناس و بی‌هویت قرعه‌کشی قرار نمی‌گیرند.  اگر هم این کار شرعی نیست جلوی آن را بگیرند، برای آن مجازات تعیین کنند و متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.  آمرین به معروف و ناهیان از منکر نیز براساس آیه شریفه:  «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »٢ در مورد این عمل شیطانی که از موارد بین مناهی است، به وظیفه شرعی خود عمل نمایند. 

--------------------------------
١- مولانا جلال‌الدین بلخی، دیوان شمس
 غزل ١٠٨٥
 ٢- سوره مبارکه المائده آیه ٩٠













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن