تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815986416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دهخدا؛ از افراط‌ تا‌ اعتدال‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


شادروان‌ علی‌اکبر دهخدا از رجال‌ مشهور فرهنگی‌ عصر پهلوی‌ است‌ که‌ اثر ماندگارش: لغتنامهِ‌ دهخدا، شهرتی‌ شایان‌ دارد. وی، پیش‌ از آنکه‌ یکسره‌ به‌ کار فرهنگی‌ روی‌ آورده‌ و زندگی‌ را وقف‌ تدوین‌ لغتنامه‌ سازد، یک‌ روزنامه‌نگار مبارز بود که‌ در صدر مشروطه‌ با عناصر تندرو و سکولار همکاری‌ داشت‌ و در روزنامهِ‌ صور اسرافیل‌ (با امضای‌ «دخو» و «ع.ا.د») از طنز و هزل‌ و تحلیل، سنگری‌ ساخته‌ بود برای‌ ترویج‌ افکار «ژان‌ ژورس» سوسیال‌ دموکرات1 و هتّاکی‌ به‌ پیشوای‌ نهضت‌ مشروعه‌ (شیخ‌ نوری) و نیز همآوایی‌ با مخالفتهای‌ «بی‌رویّهِ» جناح‌ تقی‌ زاده‌ با محمدعلیشاه. در انحلال‌ خونین‌ مجلس، او نیز چون‌ تقی‌ زاده‌ با وضعی‌ زار (و البته‌ به‌ کمک‌ و تأ‌مین‌ سفارت‌ انگلیس) ناگزیر از تبعید به‌ اروپا گردید و آنجا نیز در اوایل‌ امر، در مقالاتی‌ که‌ نشر داد، چنان‌ با شاه‌ از در تندی‌‌ درآمد که‌ حتی‌ فردی‌ چون‌ ادوارد براون‌( «پدر روحانی» تقی‌زاده) برآشفت‌ و این‌ همه‌ تندی‌ را مضر و خلاف‌ مصلحت‌ دانست!2‌

دهخدای‌ صدر مشروطه، امّا، در ایستگاه‌ تندروی‌ درجا نزد و طبق‌ نامه‌هایی‌ که‌ از وی‌ در اواخر استبداد صغیر موجود است، هنوز تهران‌ به‌ دست‌ مشروطه‌چیان‌ فتح‌ و مشروطهِ‌ دوم‌ آغاز نشده‌ بود، که‌ مشاهدهِ‌ وضع‌ سردار اسعدها (و به‌ قول‌ دهخدا: «علیقلی‌ شاه» ها!) و زد و بندهای‌ آشکار و نهانشان‌ با دول‌ خارجی و نیز تجاوز روسها به‌ تبریز دهخدا را از خواب‌ نوشین‌ صبح‌ مشروطه‌ بیدار ساخت‌ و نسبت‌ به‌ آیندهِ‌ میهن‌ از دست‌ این‌ کسان، سخت‌ نگران. تا آنجا که‌ در نامه‌ به‌ یکی‌ از علمای‌ تهران‌ (امام‌ جمعهِ‌ خویی؟) صریحاً‌ اعتراف‌ کرد که‌ رویّهِ‌ او پیش‌ از این‌ تاریخ، خالی‌ از افراط‌ و تندروی‌ بیجا و مضر نبوده‌ و راه‌ اصلاح از آشوب‌ و غوغاگری، جداست: «به‌ شهادت‌ عقلای‌ مقتصد از دو سال‌ پیش‌ و تصدیق‌ تجاربِ‌ تندروان... الیوم‌ علاج‌ واحد امروز اصلاح‌ ذات‌ البین‌ [ بین‌ مشروطه‌خواهان‌ و شاه] و گرفتن‌ همان‌ طریقهِ‌ حقه‌ است‌ که‌ شخص‌ مقدس‌ عالی‌ مدتها پیش‌ فریاد می‌زدید و من‌ بنده‌ با سایر همقدمانِ‌ سریع‌ السیر، هر دو پس‌ از ورود قشون‌ روس‌ [ به‌ تبریز] به‌ صحّت‌ آن‌ معتقد شده‌ ایم. گمان‌ نمی‌کنم‌ که‌ امروز دیگر نه‌ در ایران نه‌ از مهاجرین نه‌ از خودخواهان‌ دربار و نه‌ از عشّاق‌ وطن‌ کسی‌ باشد که‌ منکر لزوم‌ عاجل‌ پیروی‌ این‌ نقشهِ‌ مقدس‌ باشد و دیر یا زود به‌ حُسن‌ مساعدت‌ اعلی‌ حضرت‌ هُمایونی‌ و وطن‌پرستان‌ بیغرض، این‌ نقشه‌ به‌ معرض‌ اجرا گذاشته‌ می‌شود».3 ‌

بی‌شک‌ نیز عمدتاً‌ به‌ همین‌ دلیل‌ بود که‌ دهخدا در مشروطهِ‌ دوم، از جرگهِ‌ «انقلابیون» دوری‌ جسته‌ به‌ «اعتدالیون» پیوست‌ و سپس‌ با خبط‌ سیاسی‌ دیگری‌ که‌ پس‌ از کودتای‌ 1299 با عضویت‌ در حزب‌ سوسیالیستِ‌ هوادار رضاخان‌ (به‌ لیدری‌ سلیمان‌ میرزا و محمدصادق‌ طباطبایی) مرتکب‌ شد، از صحنهِ‌ سیاست‌ فاصله‌ گرفت‌ و (جز حمایتی‌ که‌ در برهه‌ای‌ حساس، از پیشوای‌ جبههِ‌ ملی‌ و نیز هواداران‌ صلح‌ از خود نشان‌ داد) زندگیش‌ را یکسره‌ وقف‌ تأ‌سیس‌ بنای‌ عظیم‌ «لغتنامه» کرد.4 پانوشت‌ها:

1. فکر دموکراسی‌ در نهضت‌ مشروطیت...، آدمیت، صص‌ 50 - 51‌

2 . مبارزه‌ با محمدعلیشاه، به‌ کوشش‌ ایرج‌ افشار، صص‌ چهل‌ و یکم‌

3 . نامه‌ های‌ سیاسی‌ دهخدا، به‌ کوشش‌ ایرج‌ افشار، ص‌ 66 . دهخدا، در ادامهِ‌ نامه، این‌ سؤ‌ال‌ اساسی‌ را مطرح‌ می‌کند که‌ چه‌ کسانی‌ قرار است‌ ایران‌ فردا را با این‌ همه‌ خرابی‌ آباد کنند؟ آنگاه‌ به‌ انتقاد شدید از مشروطه‌ خواهان‌ مهاجر به‌ اروپا، که‌ به‌ اصطلاح‌ قرار بود معماران‌ ایران‌ فردا باشند، می‌پردازد (همان: ص‌ 67)

‌4 . هر چند لغتنامه‌ نیز (که‌ البته‌ مسئولیت‌ «تمامیِ» مندرجات‌ آن، متوجه‌ شخص‌ دهخدا نمی‌باشد) به‌ لحاظ‌ محتوا، در موارد متعدد، خالی‌ از« ان‌ قُلت»‌ های‌ اساسی‌ نیست. (ر.ک، بررسی‌ لغتنامهِ‌ دهخدا، رضا استادی)‌ علی‌ احمدی‌خواه‌


2 شهریور 1393 ساعت 18:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن