تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805109762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه مانع تكه‌تكه شدن زمين‌هاي كشاورزي شويم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چگونه مانع تكه‌تكه شدن زمين‌هاي كشاورزي شويم‌
نویسنده : مهدي فتحي مقدم* 
منبع : روزنامه جوان
ماشين پيشرفت در حركت است و هرگز درنگ و ترديدي در حركت آن نيست. همزمان با پيشرفت جوامع انساني بايستي منابع غذايي مورد نياز آنان نيز تأمين شود و در راستاي نيل به هدف اخير چاره‌اي جز گذر از كشاورزي معيشتي و سنتي به كشاورزي صنعتي و پيشرفته نداريم. در اين راستا بي‌شك روش‌ها و آداب و رسوم گذشته نه تنها كافي نيست بلكه بايستي كم‌كم كنار گذاشته شوند. جامعه امروز ديگر كشاورزي بدون تكيه بر علم و فناوري و در قطعات كوچك را نمي‌پذيرد و اينگونه كشاورزي كردن در زمين‌هايي كه به دليل ارث كوچك‌تر مي‌شوند نه تنها در جامعه كاربرد ندارد بلكه زندگي و نيازهاي جديد كشاورز را درمسير رفاه، آموزش و... نيز تأمين نمي‌كند، بنابراين با تكيه بر اين نكته كليدي (كشاورزي مبتني بر دانش و علم و آگاهي) مي‌تواند كشاورز به آينده خود اميدوار باشد آن هم با توجه به افزايش محصول در سطح و منابع آبي گذشته، زيرا سطح زمين‌هاي زراعي و منابع آبي نه تنها زياد‌تر نمي‌شود بلكه هر روز كاسته مي‌شود و فقط كشاورزي امروز با استفاده از پتانسيل‌هاي رها شده قبلي و استفاده حداكثري و مناسب از منابع آبي مقدور و امكان‌پذير است.
اما نحوه اين تغيير چگونه بايد باشد و آيا سرعت تغيير با تحولات آب و هوايي كشور و تغيير و تحولات سريع اقتصادي تناسبي منطقي دارد؟ اگر پاسخ‌ها منفي است، كه هست‌‌! راهكار آن با توجه به امكانات و محدوديت‌هاي موجود چيست؟ در مباحث آموزشي و علمي پاسخگو به جامعه كشاورز و روستايي آنچه فعاليتش از همه بيشتر است ترويج است زيرا تنها ترويج بوده كه رو در رو و چهره به چهره با كشاورزان و توليدكنندگان ارتباط بر‌قرار كرده و موانع و مشكلات پيش روي آنان را درك كرده و تا حد امكان حل مي‌نمايد. در كشور ما در چند سال اخير توجهات خاص و ويژه نسبت به بحث ترويج و آموزش كشاورزان صورت گرفته اما بسياري از اين مباحث بنابه دلايلي موفق نبوده‌اند كه برخي علل را به شرح زير مي‌توان عنوان كرد:
1- خرده مالكي شديد در سطح روستا و نبود يك قانون بازدارنده در زمينه خردتر شدن زمين‌ها و مزارع كشاورزي.
2- سطح پايين سواد و به عبارت بهتر اطلاعات روستاييان و عدم سواد‌آموزي آنان.
3- مسن بودن كشاورزان و توليد‌كنندگان اين بخش و...
حال با توجه به آنچه گفته شد بايد طرحي دنبال كرد كه مانع راه‌هاي غلط رفته شده باشد. در خراسان رضوي پروژه‌اي سه تا چهار سال پيش آغاز شده كه تا به حال عوايد و فوايد زيادي را كشاورزان به گفته خودشان به چشم ديده‌اند و آن پروژه باشگاه كشاورزان جوان است.
باشگاه كشاورزان جوان محل جمع شدن جوانان روستايي با محوريت كشاورزي است كه همانگونه كه در ابتداي سخن آمد علم و فناوري كشاورزي بايد به روستا‌ها برده شود تا كشاورزي مبتني بر دانايي و علم رقم بخورد. كمتر كسي است كه اعتراف ننمايد سرمايه‌گذاري روي جوانان كشاورز چندين برابر ارزشمند است نسبت به آموزش كشاورزان ديروز، زيرا نيرو و شور جواني كه در وجود جوانان روستايي موج مي‌زند اگر همراه با علم و تعقل شود يقيناً با‌عث ايجاد تحول در تمامي زير‌بخش‌هاي مرتبط با كشاورزي مي‌شود.
در با‌شگاه كشاورزان جوان كه با محوريت يك دبير از بين جوانان روستايي انتخاب مي‌شود با پنج گروه: 1- اشتغال آموزش و ترويج 2- فرهنگي هنري 3- معارف و امور‌مذهبي 4- كتابخانه و انجمن ادبي و 5- امور ورزشي به آموختن مهارت‌هاي شغلي و آموزشي ضمن كار و تلاش و پر‌كردن اوقات فراغت جوانان روستايي آنان را از جوانان روستايي گريزان از روستا تبديل به نيروهاي فعال و خلاق در روستا نموده زيرا وقتي كشاورزي و دامداري‌ها صنعتي و پيشرفته شوند و درآمد افزايش يابد نه تنها هيچ يك از جوانان روستايي اقدام به مهاجرت و حاشيه‌نشيني نمي‌كنند بلكه آنان كه رفته‌اند باز مي‌گردند.
    اما اين تمام ماجرا نيست؟
مي‌توان با ايجاد چنين پتانسيلي و در راستاي اقتصاد مقاومتي در حوزه كشاورزي دست به كاري زد كه تاكنون موفق به انجام آن نشده‌ايم. در حقيقت با احياي پروژه كشاورزان جوان در قالب تعاوني‌هاي جوان مي‌توان نسبت به تجميع زمين‌هاي كشاورزي در مناطق مختلف و كاهش هزينه‌ها و سود بيشتر نيز انديشيد. به شرط آنكه با استفاده از قوانين موجود براي تعاوني‌ها از آنها حمايت شود و همانگونه كه طرح تجميع ساختمان‌ها در بافت فرسوده مشمول جوايز تراكمي مي‌شود، تجميع زمين‌هاي تكه‌تكه شده روستايي و همكاري جمعي در قالب باشگاه كشاورزان جوان نيز مورد حمايت قرار گيرد.
*كارشناس ارشد كشاورزي
 






تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن