تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815189225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله بی سابقه یک رییس جمهور به منتقدانش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




حمله بی سابقه یک رییس جمهور به منتقدانش خبرگزاری رسا ـ منتقدان دولت یازدهم به برخوردهای تند و ناشی از عصبانیت رییس جمهور عادت کرده‌اند. روحانی یک روز آنها را بی‌سواد خواند و روز دیگر از قید شناسنامه‌دار بودن برای حق انتقاد به دولت گفت. این مواضع اگرچه با واکنش‌هایی از سوی منتقدان دولت روبرو شد اما اظهارات هفته گذشته رئیس جمهور از جنس دیگری بود.



به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، منتقدان دولت یازدهم به برخوردهای تند و ناشی از عصبانیت رییس جمهور عادت کرده‌اند. روحانی یک روز آنها را بی‌سواد خواند و روز دیگر از قید شناسنامه‌دار بودن برای حق انتقاد به دولت گفت. این مواضع اگرچه با واکنش‌هایی از سوی منتقدان دولت روبرو شد اما اظهارات هفته گذشته رئیس جمهور از جنس دیگری بود و این بار نه تنها صدای منتقدان که صدای هواداران وی را نیز درآورد؛ اظهاراتی خشم‌آلود که منتقدان را به زور به جهنم می کشاند!
 
این در حالی است که روحانی یکسال پیش و قبل از انتخابات گفته بود: «ما باید آستانه تحمل خود را افزایش داده و از نقد و انتقاد نهراسیم. نمی‌گویم که به من رأی دهید. ما باید به کسی رأی دهیم که اخلاق و ادب را به ایران بازگرداند. این‌که با فرافکنی مشکلات را به دیگران نسبت دهیم و به دیگران لجن‌پراکنی کنیم که کاری ندارد. ادبیات رییس جمهوری باید همراه با اخلاق و ادب باشد.» (18 اردیبهشت 92 در استان البرز)؛ اما حالا باور این که حالا منتقدان را بزدل خوانده و آنها را به جهنم دعوت کند، سخت و سنگین بود و موج واکنش‌ها به هواداران روحانی نیز کشیده شد.
 
شرق: سخنان دیروز روحانی شگفتی حامیان را برانگیخت
روزنامه شرق در مطلبی سعی کرد گناه را به گردن منتقدان دولت بیندازد که با انتقادهای خود باعث سلب آرامش و تمرکز رئیس جمهور و ابراز چنین سخنانی شده‌اند و البته اطرافیان روحانی را نیز سرزنش کرد که با سکوت خود باعث شده‌اند تمام بار دفاع از دولت بر دوش رئیس جمهور افتاده و چنین پیامدهایی به بار آورد.
 
اعتماد: «به جهنم گفتن» رییس‌جمهور؛ نه دینی بود و نه انسانی
انتقاد روزنامه اعتماد از روحانی اما صریح‌تر بود و این اظهارات را غیرانسانی و غیردینی توصیف کرد. اعتماد با یادآوری وعده‌های روحانی در دوران انتخابات درباره لزوم به‌ کارگیری ادبیات صحیح و فاخر، از ادبیات جدید رئیس جمهور ابراز شگفتی کرد و نوشت: «اما امروز در آستانه یک‌سالگی دولت اعتدال، سخنان دیروز شما پیرو مشی اعتدال نبود و صادقانه بگوییم(این روحانی)، آن روحانی نبود».
 
در بخشی از سرمقاله اعتماد آمده است: «ترسو» و «بزدل» خواندن منتقدان تان در شأن شما نیست، این‌که بگویید «یک عده می گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم» ادبیات فاخر یک رییس جمهور نیست.
 
صادقانه، دوستانه و به عنوان هوادار شما این سخن دیروز را نه «انسانی» می دانیم نه «دینی»: «انسانی» نمی دانیم به آن خاطر که جامعه انسانی از وضع طبیعی رو به سوی وضع مدنی می‌نهد و در این مسیر حجم و دامنه نزاع کاستی می یابد و «دینی» نیست از آن رو که نزاع و تخاصم و توهین وصف جهنمیان است و بهشتیان اهل سلم و صلح اند.
 
ابتکار: آقای رییس‌جمهور! «روحانی» باشید
روزنامه ابتکار نیز در مطلبی رفتار گذشته و اخیر روحانی را متناقض توصیف کرد و نوشت: «اگر فشار مخالفان بسیار است اما مردم ایران نیز از میان نامزدهای متعدد انتخابات 24 خرداد 92 کسی را برگزیدند که آن روزها هیچ گاه از جاده انصاف خارج نشد و عنان اختیار در برابر نامهربانی‌ها از دست نداد. آنها به روحانی معتدلی رأی دادند که آرامش و منطق در کلامش موج می‌زد.»
 
ابتکار در ادامه به روحانی پیشنهاد داد برای جبران این خطا «شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذرخواهی از مردم، حتی مخالفان سیاسی‌تان نشان دهید» و توصیه کرد: «همان حسن روحانی (گذشته) باشید».
 
آرمان: باید بیش از اینها سعه صدر داشت
روزنامه آرمان هم در مطلبی با انتقاد از ادبیات رئیس‌جمهور نوشت:‌ «ایشان هم مانند همه ما انسان هستند و طرفداران رییس‌جمهور نمی‌توانند ادعا کنند روحانی یا هر شخصیت دیگری از عصمت برخوردار است، فشارها بر ایشان بالاست اما یک شخصیت سیاسی در آن سطح از مسؤولیت باید بیش از اینها از سعه صدر برخوردار بوده و مراقبت کند».
 
زیباکلام: قبح کلام روحانی اظهر من الشمس است!
صادق زیباکلام از طرفداران دولت نیز در نامه‌ای که به روحانی نوشت: «عبارات و کلماتی بکار بردید که واقعا بدور از انتظار از شما بود... تصور می‌کنم قبح آن اظهرمن الشمس است. بعلاوه مطمئن هستم نزدیکان باندازه کافی به حضرتعالی در خلوت انتقاد کرده باشند.ای بسا خودتان هم اکنون ترجیح می‌دادید آن ادبیات را بکار نمی بردید.....
 
این‌که رییس جمهور به مخالفان یا به گفته ایشان تعامل ‌هراسان می‌گویند بروید به جهنم، خب اصولگرایان و تندروها هم می‌گویند می‌رویم به جهنم اما شما را هم با خود می‌بریم!... جناب آقای رییس جمهور،90 در صد که جای خود دارد، حتی اگر 99.99 درصد مردم از توافق هسته‌ای دولت شما طرفداری می‌کردند، شما باز هم نمی‌توانستید جلوی اظهار نظر آن یک‌نفر را بگیرید».
 
سایت حامی روحانی: منتقدان دولت مثل زنان بدکاره هستند!
در این میان سایت زرد عصر ایران در مطلبی ضمن انتقاد جزیی از ادبیات رییس جمهور، برای کاستن از بار اظهارات روحانی، وقیحانه منتقدان را به زنی بدکاره و بی‌عفت تشبیه کرد! عصر ایران نوشت: «در مثل مناقشه نیست:‌ فحش دادن انسانی درستکار به زنی بدکاره که «تو چنینی و چنان» ، هر چند منطبق بر واقع باشد اما نه در شأن گوینده است و نه زن بی‌عفت را می‌آزارد بلکه برعکس از این که می‌تواند در میدان بی حیایی، با او در افتد و پیروز شود خوشحال می‌شود.»
البته این مسأله البته چندان عجیب نیست چون به نظر می رسد وقتی رییس جمهور یک ملت با الفاظی مانند به جهنم، ترسو، بزدل، ترسو، افراطی، بی سواد، بدون شناسنامه، متوهم و ... از منتقدانش یاد می‌کند، طبیعتا رسانه‌های زردی که به هر قیمت دنبال افزایش مخاطب خود هستند با الگوگیری از چهره سیاسی مورد حمایت خود، از بیان هر حرف موهن و زننده ای دریغ نخواهند کرد.
 
آشنا: رئیس جمهور دیروز عصبانی نبود!
هرچند تاکنون دولتی‌ها درباره این اظهارات سکوت کرده‌اند اما تنها حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی بود که در توجیه سخنان زننده روحانی، عذری بدتر از گناه آورد. مشاور فرهنگی رییس جمهور با دفاع از ادبیات رییس جمهور در جمع سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، گفت: رییس جمهور دیروز صریح بودند. حسام‌الدین آشنا درباره ادبیات روز گذشته رییس جمهور و انتقاداتی که به این ادبیات از سوی موافقان و مخالفان دولت وارد شده است و این‌که برخی معتقد بودند دیروز رییس جمهور عصبانی بوده است، تأکید کرد: «به نظر بنده رییس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود.» البته باید گفت آشنا از جمله مشاورانی است که به مداحی حسن روحانی مشهور است.
 
جمهوری اسلامی: آقای مشاور! توجیه نکنید؛ ادبیات رییس‌جمهور متناسب شأن وی نبود
 روزنامه جمهوری اسلامی که همواره به حمایت از هاشمی رفسنجانی و همچنین حسن روحانی پرداخته است هفته گذشته در یادداشتی نوشت: «یکی از مشاوران رییس‌جمهور برای توجیه ادبیات همراه با عصبانیت دکتر روحانی در جلسه گردهمائی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور، مطالبی گفت که قطعاً اگر نمی‌گفت بهتر بود.... تمام دوستان آقای روحانی اتفاق نظر دارند که این ادبیات متناسب شأن ایشان، هم به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران و هم به عنوان شخص آقای روحانی، نیست. به همین دلیل، ظرف دو روز گذشته کسانی که در دوستدار دولت یازدهم بودنشان تردیدی وجود ندارند، از چنین ادبیاتی اظهار تأسف کردند و از آقای رییس‌جمهور خواستند تلاش کنند این اشتباه تکرار نشود».
 
وزیر دولت اصلاحات: روحانی ادبیاتی در شأن و جایگاه خود به‌کار بگیرند
 وزیر دولت اصلاحات و از عناصر افراطی اصلاح طلب هفته گذشته در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های حامی روحانی در پاسخ به سؤالی درباره ادبیات تند و زننده روحانی در برابر منتقدانش گفت: طبیعتا انتظار می‌رود با مختصات شخصیتی روحانی و با سوابق روشنی که در عرصه سخنوری دارد و که در این زمینه دارد ادبیاتی در شأن و جایگاه خود به‌کار بگیرند.
 
حاجی افزود: به نظرم ایشان یک مقداری در این مسأله تندی به خرج داد و کلماتی را مورد استفاده قرار داد که از آقای روحانی انتظار نمی‌رفت.
 
وی گفت: ترجیحم این است که در این‌گونه ادبیات در آینده تجدیدنظری شود خیلی هم معتقد نیستم به این موضوع دامن زده شود.
 
 ابوترابی فرد: با واژه های تکفیر منتقدان را از سخن باز نداریم!
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی که همواره از خود شخصیتی اعتدالی نشان داده و سعی دارد نزدیکی خود را به همه جریانات سیاسی از جمله جریان اعتدال حفظ کند این بار نتوانست ناراحتی خود از اظهارات عجیب و غریب روحانی را به مجالس خصوصی محدود کند.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد هفته گذشته درپی سخنان رییس جمهور درباره منتقدان در صحن علنی مجلس گفت: مسؤولان ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه‌ها نبود قطعا شما از آرامش برخوردار نبودید، با ادبیاتی که شایسته مسءولان نظام نیست و واژه‌های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت اخلاق مشاهده شود منتقدان را از سخن باز نداریم.
 
لاریجانی: سخنان روحانی قابل دفاع نیست
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی اظهارات اخیر رییس جمهور، گفت: در این جلسه رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که صحبت های رییس جمهور قابل دفاع و قابل قبول نیست و باید هر کس در هر جایگاهی شأن جایگاه خود را حفظ کند.
 
نماینده مردم شیراز ادامه داد: لاریجانی به نمایندگان توصیه کرد که مجلس نباید خود را درگیر مسائل فرعی کند زیرا مشکلات اقتصادی کشور بسیار مهم است و باید در راستای حل این مشکلات تلاش کنیم. لاریجانی همواره در طول یکسال گذشته از جهت‌گیری‌های حسن روحانی دفاع کرده است و در مجلس نیز اجازه نداده تا سؤالات و استیضاح ها بر اساس آیین نامه مطرح شود.
 
مطهری: رییس جمهور باید سعه صدر بیشتری داشته باشد
علی مطهری هم که در ارزیابی خود از اظهارات اخیر رییس جمهور و اقدام نمایندگان مجلس برای رسیدگی به این اظهارات گفت: رییس جمهور باید سعه صدر و تحمل بیش‌تری داشته و برخورد انفعالی با منتقدان نداشته باشد.
 
معتقدم رییس جمهور باید از کنار بسیاری از انتقادها بگذرد و گاهی بهترین پاسخ سکوت است.
 
حجت الاسلام طباطبایی: به خدا پناه ببرید و عصبانی نشوید!
حجت الاسلام طباطبایی که به عنوان حامی سرسخت جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود و از حامیان حسن روحانی و دولت وی نیز به حساب می آید در نامه ای خطاب به رییس جمهور نسبت به اظهارات عجیب و تندش واکنش نشان داد. در بخشهایی از این نامه آمده است: «حضرت‌عالی فردی آگاه هستید که قطعاً تصمیمات شما بر اساس اعتدال و تدبیر بوده و است، لذا سخنی که از شما-خطاب به منتقدان- نقل شد برای اینجانب بسی حیرت آور و سنگین بود....
 
این‌که به عده‌ای آنطور- به‌جهنم- بگویید دور از ادبیات شماست؛ نصحیت‌ خیرخواهانه بنده به حضرت‌عالی این است که بیش از گذشته به خداوند پناه ببرید و در گفتارتان عصبانی نشوید، در نوشتارتان بیشتر دقت بفرمائید»./907/د102/ج
 
منبع: 9 دی 01/06/1393




۱۳۹۳/۶/۱






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن