تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805445980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر فرهنگ: فلسفه و حکمت در روزگار ما مهجور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲




1408793751658_Pouria Pakize-10.jpg

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فلسفه و حکمت در روزگار ما مهجور است و به تبع آن عقلانیت نیز امری تزئینی به شمار می رود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه همدان، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - روز شنبه یکم شهریورماه سال جاری در همایش عقلانیت در حکمت سینوی به میزبانی همدان، اظهار کرد: این همایش فرصتی برای تبیین نقش خردورزی ابن سینا در تمدن و فرهنگ اسلام و ایران است، چراکه وی نماد عقلانیت ایرانی است و تکریم و بزرگداشت او می‌تواند زمینه ساز نقد عقلانیت در جامعه و فرهنگ امروز باشد. وی ادامه داد: بیش از هزار سال از آرمیدن بوعلی سینا در شهر همدان می گذرد و همدان در حیات و ممات میزبان این حکیم متفکر بوده و پیکر او را همچون گوهری در خاک خود به آغوش کشیده است. جنتی با اشاره به اینکه همدان افتخارات بسیاری دارد که ابن سینا یکی از بزرگترین آنها به‌شمار می‌آید، تصریح کرد: این شهر از دیرباز به علت داشتن افتخارات بی‌شمار، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین قبل و بعد از اسلام بوده است، بی‌سبب نیست که ابن سینا از بین شهرهای زمان خود با وجود اینکه آفاق بسیاری را گشته بود، همدان را برای زیستن پسندید. وی افزود: اگر بخواهیم شیخ‌الرییس بوعلی‌سینا را تنها پزشکی بلندآوازه به‌شمار آوریم و جنبه‌های حکمتی، فلسفی و هنری او را نادیده بگیریم، به‌طور قطع از جاده انصاف دور افتاده‌ایم. چراکه او از تبار حکیمان و فیلسوفانی است که آثار او هنوز هم برای اهل علم و عمل تازگی دارد و گاه فلسفه و حکمت مدرن از بازنمایی اندیشه‌ها و پیشروی این بزرگ مرد باز می‌ماند و شعر و موسقی از دست‌اندازی او به این عرصه به خود می‌بالد. وزیر ارشاد تصریح کرد: اگر بخواهیم بوعلی سینا را تنها در حصار مرزهای جغرافیایی خود محصور کنیم، به جهان علم و دانش خدمت شایسته‌ای نکرده ایم، چراکه او از جمله عالمانی بوده که اندیشه و آثار علمی‌اش طول و عرض تاریخ علمی را در نوردیده و او را به پزشکی شهیر، فیسلسوفی دقیق، حکمیی سلیم و هنرمندی خوش ذوق مبدل ساخته که متعلق به تمام کره خاکی است. اما آنچه مهم است، هنور آثار و اندیشه این نابغه دهر آنچنان که شایسته است بازنمایی و معرفی نشده است. جنتی اظهار کرد: حضور و ظهور ابن‌سینا در تاریخ ما به اندازه‌ای است که شخصیت او وارد حوزه فرهنگ هم شده و محدود به محافل فلسفی نبوده است، به‌طوری‌که شاعران و نویسندگان همواره وقتی می‌خواهند به حکمت اشاره کنند، بوعلی را نام می‌برند و از دیرباز تاکنون هر کس خواسته حکمت را ستایش کند، اول بوعلی را ستوده است. وی تصریح کرد: ابن سینا حتی به فرهنگ عامه مردم هم وارد شده و اصلیت داستان‌های و اسطوره‌های گوناگونی از او شکل گرفته که نشان از تاثیر شگرف بوعلی بر جامعه ما دارد. کار مهم ابن سینا تحکیم بنیان عقلانیت در تمدن اسلامی بوده است به گفته وزیر ارشاد، کار مهم بوعلی سینا تحکیم بنیان عقلانیت در تمدن اسلامی بوده است. وی ادامه داد: تمدن اسلامی تمدنی عقلانی است، چراکه قرآن بیش از هر کتاب مقدس دیگری به تعقل و تفکر دعوت کرده است، به همین علت از آغاز ظهور اسلام همواره متفکران تلاش کرده اند تا ساختار تفکر عقلانی را در این فرهنگ ایجاد کنند، بی شک تمدنی که عقل را جایگاه والای خود قرار ندهد ماندگار نخواهد شد و تمدنی ایران به پاس بزرگانی چون ابن سینا همواره پایدار مانده است. ابن سینا را نماد عقلانیت ایران می‌دانیم وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: ابن سینا را نماد عقلانیت ایران می دانیم، چراکه حکیم و دانشمندی مسلمان و ایرانی است و آثاری به زبان شیرین فارسی دارد که اوج تفکر فلسفی او در قالب واژه ها و تعابیر نیرومند فارسی نشان داده است. وی با بیان اینکه ابن سینا یکی از بزرگترین حکمای برتر تاریخ جهان اسلام است، گفت: اگر بخواهیم در مشرق زمین از سه فیلسوف برتر یاد کنیم، به یقین ابن سینا یکی از آنهاست و در ایران نیز بزرگترین و یا یکی از دو فیلسوف بزرگ به شمار می آید. جنتی در بخش دیگری بر عقلانیت سینوی تاکید کرد و افزود: بنیان اندیشه ابن سینا فلسفه محض است، با آنکه او هم گرایش کلامی و هم عرفانی دارد، اما در جایی که فلسفه می نویسد، تمام اندیشه خود را در اختیار عقل برهانی قرار می دهد. ابن سینا صاحب دستگاه فلسفی است وی ابن سینا را فیلسوفی موسس و صاحب دستگاه فلسفی دانست و اظهار کرد: او یک متفکر درون زای ایرانی است که بر میراث فسلفی ایران افزوده است، اگر ابن سینا را با فیلسوفی چون ابن رشد مقاسه کنیم، عظمت ابن سینا معلوم می شود. چراکه ابن رشد، شارح وفادار ارسطو است و سعی می کند بر آثار او را همانطور که گفته بفهمد و ترویج کند، اما ابن سینا با آنکه استادی چیره دست چون ارسطو دارد، اما از چارچوب ارسطویی فراتر رفته و سخت فلسفه و اصل خویش را بیان کرده است. وزیر ارشاد تصریح کرد: ابن سینا میراث بزرگی است که باید برای بازآفرینی تمدن ایرانی- اسلامی نه فقط از محتوای فلسفی این فیلسوف بلکه روش تعقلی او بهره بگیریم؛ محتوای فلسفه ابن سینا می تواند دچار تحول شود و در بسیاری از موارد هم متحول شده اما شیوع خردبنیان و برهان او پس از گذشت یک هزاره هنوز هم ارزشمند و قابل اتکاست. وی ادامه داد: ابن سینا همواره می کوشد مسائل را به روش عقلانی حل کند، چراکه برای عقل مرجعیت بی بدیل قائل بوده و جایگاه عقل در نظام فکری ابن سینا بسیار رفیع است. به طوری‌که ابن سینا می گوید جهان فلسفه تنها یک حاکم دارد و آن عقل است، این عقل است که مغالطه را از گفتار، رفتار و اندیشه ها تفکیک می کند و مسیر تفکر و تدبر چراغ راه ما می شود. به گفته جنتی، آنچه در زمان ما از ابن سینا آموختنی است، عقلانیت در نزد نخبگان و اندیشمندان جامعه است به طوری‌که بی تردید متون اهل بیت(ع) و عصمت و طهارت بهترین مروج عقلانیت به شمار می آید. اما در مقاطعی از تاریخ قرائت از آنها رو به کاهش نهاده و به دنبال آن شاهد گرایش های قشری، ظاهرگرایانه و ضدعقلی در جامعه خود بوده ایم و یک جلوه از آن تبعید فیلسوفی چون ملاصدار از پایتخت است. پیشرفت فرهنگ ایرانی_اسلامی نیازمند رواج عقلانیت فلسفی به شیوه ابن سیناست وی خاطرنشان کرد: ما برای پیشرفت فرهنگ ایرانی_ اسلامی به رواج عقلانیت فلسفی به شیوه ابن سینا نیاز داریم و برای پیشبرد نهضت نرم افزاری و ارتقای علوم انسانی در کشور که خواست مقام معظم رهبری است، باید فرهنگ علم گرایی را در جامعه ترویج کنیم، به طوریکه ترویج علم گرایی در گرو رواج عقل گرایی و تفکر فلسفی است. وی ادامه داد: عقل گرایی به معنای رواج منطق علمی است و باید در حوزه پژوهش و سپس در تمام تصمیم گیری های کلان کشور از حوزه فرهنگ و اقتصاد گرفته تا سیاست خارجه نهادینه شود. جنتی با بیان اینکه حکمرانی کارآمد بر قلمرو و سیطره منطق، عقلانیت است، اعلام کرد: شعار تدبیر و امید نیز که رئیس جمهوری برای دولت خود برگزیده، ریشه در این مولفه دارد، چراکه تدبیر به معنای اندیشه ورزی و تامل در امور برای حل مسائل است. آثار ابن سینا باید با شرح و تفسیر روزآمد انتشار یابد وی افزود: نخستین گام برای نهادینه سازی عقلانیت سینوی، تصحیح انتقادی و انتشار به سامان آثار ابن سینا است و باید آثار حکیم بزرگ آن گونه که شایسته است ترجمه و تفسیر شود و با شرح و تفسیر روزآمد انتشار یابد و این گونه نباشد که دسترسی به ترجمه آثار ابن سینا از مراجعه به آثار فلاسفه غربی برای دانشجویان و دوستداران فلسفه در کشور ما دشوارتر باشد. وزیر فرهنگ اضافه کرد: علاوه بر این، تحلیل آراء ابن سینا و شرح اندیشه های آموزشی او نیز در قالب کتاب های ساده و خوش خوان گسترش یابد تا جوانان تشنه تفکر، طعم ناب عقلانیت سینوی را با ذائقه امروزین خود دریابند. به گفته جنتی، پیام این گونه بزرگداشت ها برای جامعه ما، بویژه به جوانان، از یک سو احیا و ترویج میراث اسلام و ایران و از سو ی دیگر ادامه مسیر ارزشمندی است که رد پای بزرگانی چون ابن سینا بر آن نقش بسته است. بنابراین باید جوانان ما به عنوان فرزندان ابن سینا چراغ خردورزی، معرفت و پرسشگری را همواره روشن نگاه دارند و به مدد عقلانیت امروزین و مدرن با جهان اندیشه و اندیشه های جهانی به تعامل و گفت و گو بپردازند. وی در ادامه به سه بحران جدی در جریان تفکر روزگار امروز اشاره کرد و گفت: مساله اول بحران حقیقت است؛ حقیقت گمشده امروز جامعه به شمار می آید، به طوریکه کافیست مسائلی که در دهه گذشته و در جهان اسلام و به ویژه در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است، نگاه کنید تا شواهد بی شماری برای این ادعا بیابید بنابراین به نظرم ریشه اصلی مشکلات جهان غفلت از فضیلت حقیقت است. ابن سینا فرازمانی و فراتاریخی است جنتی با بیان اینکه حکیم بوعلی سینا فرا تاریخی و فرازمانی است، ادامه داد: با کدام مقیاس و میزان که بوعلی سینا به ما می دهد می توانیم حقیقت را از واقعیت، توهم و جهل تشخص و تمیز دهیم؟ چگونه انسان های امروزی اسیر جاهلیت پست مدرن شده است و هنوز در جهل می تازد و خشونت، جنگ، خونریزی و خرافه در گوشه و کنار جهان حاکم است؟ وی اظهار کرد: مساله دوم بحران عدالت است؛ اگر چه بوعلی سینا را می توان متفکر اجتماعی همچون فارابی دانست، اما اندیشه ابن سینا و اسناد وی یکی از ضرورت های علمی محافل علمی و فلسفی ما به شمار می آید. جنتی افزود: جبر و اختیار، وحدت و کثرت و سایر مفاهیم فلسفی که در حوزه های علیمه و محافل دانشگاهی مورد بحث قرار می گیرد چه اندازه توانسته است با متن زندگی و شرایط تفکر در جامعه امروز ایران و جهان نسبت برقرار کند؟ وی ادامه داد: علوم انسانی در کشور ما همچنان اسیر تئوریکال های غربی شده است، به طوریکه برخی بازگشت به علوم انسانی اسلامی به میراث، سنت و فلسفه خود را نوعی تحجر می پندارند. قواعد تفکر در حکمت سینوی چقدر می تواند صورت بندی عدالت را چه در عرصه نظر و چه در عرصه عمل برای جامعه امروز ما فراهم کند؟ وزیر ارشاد اضافه کرد: نظریه ای که در عمل امکان پیاده سازی نداشته باشد، عقیم است. چقدر کوشش های فطری انجام شده در کشور مان درباره تببین عدالت از یک آبشخور مستدل و قابل قیاس سرچشمه گرفته است؟ او تصریح کرد: همه دولتمردان ما از ابتدای انقلاب تاکنون در پی تحقق عدالت در جامعه اسلامی گام گذاشته اند، همایش های متعددی با موضوع عدالت برگزار شده و کتاب های زیادی در این باب ترجمه و تالیف شده است، اما این کوشش ها چقدر توانسته به یک نظریه منسجم در عدالت منجر شود، عدالتی که مصادیقی متناقض آن را در جامعه می بینیم، از چه منبع فسلفی تغذیه می شود؟ وی ادامه داد: آیا حکمت سینوی با قرائت کتاب با گذشت قرن های متمادی که از آن داریم، قادر است مفهوم عدالت را برای ما صورت بندی کند؟ جنتی در ادامه گفت: مساله سوم و بسیار حیاتی امروز ایران، بحران اخلاق فردی و اجتماعی است، به گمانم این مساله در جامعه ما طی سال های گذشته در حال دگرگون شدن است و نگرانی بسیاری از صاحب نظران، دولتمردان، روحانیون، خانواده ها و اندیشه ورزان ما افول اخلاق و ارزش های اخلاقی در جامعه است. وی یک رکن حکمت عملی در اندیشه حکمت سینوی را اخلاق دانست و افزود: ابن سینا تعلیم و تریبت را دارای دو بعد فردی و اجتماعی می داند و اهداف آن را نیز به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم می کند. وزیر فرهنگ به اهدافی چون وثوق انسان به سعادت دنیا و پس از مرگ، خودشناسی و اثبات نفس، شکوفایی عقل و ادراکات، ارضای نیازهای روحی فرد، اشتغال و درآمد از راه حلال، آمادگی برای ازدواج و تشکیل خانواده و احساس کرامت نفس را به عنوان اهداف اجتماعی افراد اشاره کرد و گفت: شیخ الرئیس مهمترین هدف فردی را غایت انسان ها به تفکر بیان می کند، غایتی که کمتر تمرین کرده ایم و معمولا پس از عمل دنبال آن می رویم و این خود عامل سستی اخلاق در عمل است. جنتی تصریح کرد: چگونه می شود که ما با داشتن این همه سرمایه نتوانستیم نظامی از تعلیم و تربیت که حاصل آن رشد و گسترش فضادیل اخلاقی باشد نه نزول اخلاقی، تشکیل دهیم؟ آیا مبانی تعیلم و تربیت در کشور ما از پشتوانه های عظیم فکری، معنوی و حکمت مشرقی که بوعلی سینا برای ما به یادگار گذشته است برخوردار است؟ او ادامه داد: این دغدغه ها این گمان را در من تقویت می کند که فلسفه و حکمت در روزگار ما مهجور است و به تبع آن عقلانیت نیز امری تزئینی به شمار می رود. ما از داشته های عقلی و فرهنگی خود غافل شده ایم، چنانکه امروز و در عصر ارتباطات از اصول فرهنگ عمومی غفلت کرده ایم بدون آنکه به ریشه های تزلزل توجه کنیم. جنتی در پایان اظهار امیدواری کرد: تلاش اساتید، فرهیختگان و خردوزران که بنای این همایش را گذاشته اند بتوانند فلسفه و حکمت سینوی را از این مهجوریت در آورند و دعوتی باشد برای بازخوانی آثار و کتاب های این متفکر مسلمان و استخراج گهرهای فکری و عقلی که به تعبیر شیخ غایت سعادت است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن