تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798363090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تا اطلاع ثانوي؛ از خودکفايي گندم خبري نيست/ خودکفايي در توليد برنج عملي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ شهريور ۱۳۹۳ (۱۴:۳۱ب.ظ)
معاون وزير کشاورزي خبر داد؛ تا اطلاع ثانوي؛ از خودکفايي گندم خبري نيست/ خودکفايي در توليد برنج عملي نيست معاون وزير کشاورزي گفت: خودکفايي در توليد برنج نه عملي بوده و نه به مصلحت کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سومين جلسه رسانه اي عباس کشاورز معاون زراعي وزير کشاورزي به مناسبت هفته دولت برگزار شد.
وي در مورد تراز تجاري کشور در بخش کشاورزي گفت: در چهار ماهه نخست امسال تراز تجاري بخش کشاورزي منفي 2.2 ميليارد دلار بود که اين رقم در سال‌هاي 91 و 92 در همين بازه زمان به ترتيب 2.7 و 2.5 ميليارد دلار بوده است.
معاون وزارت کشاورزي افزود: عليرغم بهبود نسبي تراز تجاري بخش کشاورزي، هنوز با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته فاصله داريم.
عباس کشاورز در مورد عملکرد بخش مکانيزاسيون در زير ريرمجموعه خود اظهار کرد: از سال گذشته با تامين اعتباري بالغ بر 750 ميليارد تومان در قالب تسهيلات با کارمزد 15 درصد ، 12 هزار دستگاه تراکتور، 415 دستگاه انواع کمباين و 700 دستگاه کمباين برنج تامين شد.
وي تاکيد کرد: امسال نيز با اعتبار اوليه حدود 800 ميليارد تومان، 300 دستگاه تراکتور باغي، 18 هزار دستگاه انواع کمباين سبک و متوسط و حدود 700 دستگاه کمباين نيمه سنگين و سنگين را تامين کنيم.
اين مقام مسئول افزود: از هم اکنون کليه توليدات کارخانه‌هاي کمباين سازي و تراکتورسازي خريداري شده و مابقي نياز کشور از محل واردات تامين خواهد شد.
وي در مورد بحث گندم و ميزان خريد تضميني اظهار داشت:‌ از ابتداي فصل برداشت تاکنون بيش از شش ميليون و 600 هزار تن گندم خريداري شده که نسبت به سال گذشته در همين تاريخ ميزان خريد تضميني گندم 47 درصد افزايش داشته است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزي افزود: وزارت کشاورزي به غير از اجراي مناسب سياست خريد تضميني محصولات کشاورزي از کشاورزان در برخي محصولات مانند گوجه فرنگي نيز اقدام به خريد اين محصول از کشاورزان کرده است.
کشاورز گفت: کشت گندم و جو بيش از 60 درصد عرصه‌هاي کشاورزي و توليدات اين بخش را تشکيل داده و اين مساله از نظر فني درست نيست زيرا باعث بروز برخي بيماري ها شده است وباعث شده عملکرد گندم از حد استاندارد خود پايين‌تر آيد.
وي ادامه داد: توليد گندم در هر هکتار به اندازه حدود 2.5 تن گندم هزينه دارد که اگر عملکرد گندم از سه تن بيشتر نشود کشاورزان متضرر مي‌شوند.
اين مسئول بخش زراعي افزود: تصميم گرفته ايم تا طي يک برنامه پنج ساله 900 هزار هکتار از سطح مزارع آبي و حدود 400 هزار هکتار از سطح مزارع ديم گندم کاهش يابد، البته اما در کنار آن براي جبران کاهش احتمالي اجراي اين برنامه را توام با افزايش عملکرد اجرا کنيم.
وي خاطرنشان کرد: امسال توسط اجراي برخي برنامه ها قصد داريم تا حدود 150 هزار هکتار از سطح زير کشت گندم را کاهش دهيم.
کشاورز گفت: برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي صورت گرفته که با کاهش سطح زير کشت گندم توام با افزايش عملکرد آن مشکلي در کاهش توليد اين محصول به وجود نيايد به گونه‌اي که متوسط واردات سال قبل در چهار سال آينده به حدود يک و نيم ميليون تن کاهش خواهد يافت.
وي افزود: در پايان سال 97 توليد گندم به 13 ميليون و 400 هزار تن و واردات آن به يک ميليون و 350 هزار تن خواهد رسيد.
معاون زراعت وزير کشاورزي با تاکيد بر ضرورت توجه به مساله نظريه آب مجازي در توليد محصولات کشاورزي گفت: خودکفايي در توليد برنج نه عملي بوده و نه به مصلحت کشور است؛ بنابراين بايد موضوع بهره‌وري را به عنوان شاخص در نظر بگيريم و در توليد برنج از کشاورزان حمايت کنيم.
وي افزود: سياست براي افزايش توليد برنج در کشور اين است که کشت برنج در نواحي شمال کشور افزايش يابد و افزايش توليد برنج را با پيگيري سياست‌هاي از جمله توسعه کشت ارقام پر محصول، توسعه تکنولوژي‌هاي جديد مانند ارقام هيبريد و غيره در دستور کار قرار دارد.
وي گفت: افزايش توليد چهار محصول اساسي را در حد مقدورات در دستور کار قرار داده و تدارکات آن را فراهم کرديم که شامل گندم،‌جو، دانه‌هاي روغني و کشت پاييزه چغندر است؛ به گونه اي که در دانه‌هاي روغني تکيه بر کلزا به عنوان يک محصول پاييزه است که با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته از جمله کشت تناوبي با گندم و جو و کشت در اراضي آيش شده پس از برنج در شمال کشور و ... از نظر محدوديت منابع آبي با مشکل مواجه نخواهيم شد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزي افزود: در اين برنامه کشت پاييزه چغندر قند که در گذشته تنها در خوزستان انجام مي‌شد را در استان‌هاي گلستان، فارس، ايلام، کرمانشاه و ... در دستور کار قرار داده‌ايم تا بتوانيم آن را براي نخستين بار در 108 هزار هکتار چغندر قند توليد کنيم.
وي اظهار کرد: طرح ساماندهي کود که در سال گذشته در همين بازه زماني وضعيت مناسبي نداشت و تدارک ديده نشده بود امسال وضعيت مناسبي را پيدا کرده و مشکلي از نظر تامين کود نداريم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزي افزود: در سال گذشته جمعا حدود 149 هزار تن کود در انبارها موجود بود که شامل 94 هزار تن کود ازته، 42 هزار تن کود فسفاته و 113 هزار تن کود پتاسه بود در حالي که نياز بخش کشاورزي براي يک دوره زراعي حداقل چهار ميليون و 200 هزار تن انواع کود شامل 700 هزار تن فسفاته، 400 هزار تن پتاسه و سه ميليون تن انواع کودهاي ازته نياز است.
کشاورز ادامه داد: برنامه ريزي‌ها در سال جاري زراعي به گونه‌اي انجام شده که هم اکنون حدود 650 هزار تن انواع کود تامين شده که چند برابر ميزان تامين شده درهمين بازه زماني در سال گذشته است و در ادامه نيز تامين کود ادامه خواهد داشت به گونه‌اي که يک ميليون و700 هزار تن کود اوره و 600 هزار تن کود پتاسه نيز در دست تامين است.
وي با اشاره به گلايه‌هاي توليدکنندگان و کشاورزي از کيفيت کودهاي توزيع شده در سال گذشته گفت: برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته به گونه اي بوده که کيفيت کودهاي توزيع شده و وارداتي با کمک دستگاه هاي ذيربط افزايش يابد و اين درحالي است که دولت از سال گذشته تاکنون هيچ گونه افزايشي قيمت در عرضه کود را اعمال نکرده است.
کشاورز ادامه داد: بنابراين توليد متوسط برنج در مناطق شمالي کشور مي‌تواند تا 65 درصد افزايش يابد و بايد در اين راستا امکاناتي از جمله مکانيزاسيون نيز توسعه يابد چرا که اگر بتوانيم ارقام پر محصول موجود را به 70 درصد اراضي شمال کشور توسعه دهيم توليد برنج 30 تا 35 درصد افزايش مي‌يابد.







»
تصاویر مرتبط













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن