محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843807738
خاطراتی از فعالیتهای خودجوش فرهنگی در مساجد دهه 60 ـ 2 مسجد الجواد(ع) مشهد؛ از دعوا بر سر مسئولیت تا نیروهای اطلاعاتی+عکس
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خاطراتی از فعالیتهای خودجوش فرهنگی در مساجد دهه 60 ـ 2
مسجد الجواد(ع) مشهد؛ از دعوا بر سر مسئولیت تا نیروهای اطلاعاتی+عکس
همه دنبال جایی بودند که تشریفاتی نباشد (بلکه باری را بردارند). یک وقت هست که ما میرویم جای تشریفاتی را میگیریم، یک وقت هست نه تو یاد گرفتهای که عهدهدار باشی، وقتی یاد گرفتی عهدهدار باشی، آن کسی که چای میریزد هم نقش ایفا میکند.
خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ: 30 مرداد هر سال به عنوان روز جهانی مسجد انتخاب شده و این روزها که سخن از حمایت از «جوان مومن انقلابی» و «گروههای خودجوش فرهنگی» است نگاهی به فعالیت این گروهها در مسجد بهویژه در دهه 60 ضروری است. در همین راستا بخشی از خاطرات فعالان فرهنگی دهه 60 که توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در قالب «تاریخ شفاهی» تهیه شده است، منتشر میشود. مسجد الجواد(ع) مشهد مقدس یکی از مساجد فعال در دهه 60 است که در زیر بخش دوم از خاطرات آن میآید: اهمیت کار تربیتی میراث شهید تدین: آن چه که نقطة اصلی و نکتة اصلی که مد نظر ما بود و کار ما با کار سایر مساجد را فرق میگذاشت در این بود که [در سایر مساجد و محیط اطراف] بحث فرهنگی-آموزشی خیلی بود، الان هم هست. منتها بحث تربیتی خیلی کم بود. آموزش یعنی اینکه یک چیزی به کسی یاد بدهد، یک کلاسی تشکیل میدهید ده جلسه میآیند و خداحافظ [اما] تربیت یک بحثی هست که دو فاکتور مهم میخواهد، یکی وقت زیادی باید بگذارند، حوصلة زیادی به خرج دهند و از برای جذب افراد روشهای متنوع و جذابی استفاده کنند و مهمتر از همه کار مداوم، در بحث آموزشی نیست. بحث تربیتی این است که این نوجوان، مثلاً سوم راهنمایی بیاید این تحت تربیت قرار بگیرد، تعلیم با تربیت، دو سال، پنج سال لاینقطع ارتباطش باید با این مجموعه برقرار باشد. روش ما از روز اول اینطور بود.
تعجب میکنم آن انرژی که ما داشتیم. اگر مثلاً یک روز، یک جلسهای، یکی غایب میشد، ما پیگیری میکردیم، خود من شخصاً زنگ بارها میزدم، حسن جان دیشب نیامدی، کجا بودی، چی شد. بازخواستش میکردیم، نه بازخواست توبیخی، بازخواست تحقیقی که خب این احساس بکند که باید بیاید مرتب اینطوری نیست که تفریحی بیاید یک کلاسی هم شرکت بکند. ایده این یک مقداری روش خود آقای تدین بود و اصلاً شیوة کاری ایشان این بود. یکی هم خودِ ما حقیقتاً فکر میکردیم در همان عالم نوجوانی، شنیده بودیم که «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» که بحث تزکیه خیلی مهمتر از بحث تعلیم است یعنی اساس تزکیه است. اگر کسی در بیراهه بود، حالا هزار هم چیز یاد بگیرد، در بیراهه که به نتیجه نمیرسد هیچ وقت، به مقصد نمیرسد. (آقای حسین شوشتری) نتیجه همقسم شدن/ پیام 16 مادهای امام در همان عالم بچگی خودمان یکی از چیزهایی که سرلوحه کارمان قرار دادیم در جلسه 10 نفری همان پیام 16 مادهای خودسازی امام بود که این را آوردیم تیتر کار قرار دادیم که عرض کردم همقسم شدیم که همه با همین روال جلو برویم و شروع کنیم روی خودسازی خودمان و بعد جلساتی داشتیم و یادم نیست 2 یا 3 جلسه در هفته بود که در این جلسات دور هم مینشستیم و مثلاً یک دستورالعمل ما این بود که همه مقید باشیم نماز جمعه را برویم، شبهای جمعه دعای کمیل ترک نشود، حداقل صبح به صبح هر روز 1 صفحه قرآن را بخوانیم و... این دستورات کوچک و ساده بود تا بالاتر مثلاً مقید میشدیم روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزههای مستحبی بگیریم و کمکم جمع به جایی رسیده بود در مسایل زیربناییتر مثل بحث خودسازی جوری شده بود که همه راجعبه مسایلی حساسیت داشتیم مثل غیبت و دروغ و... یک فرمولهای عملی هم برای خودمان گذاشته بودیم و قرارمان بر آن بود که اگر یک نفر در جمع خواست غیبت کند یک زنگ هشداری گذاشته بودیم که غیب قطع میشد مثلاً یک اصطلاحی داشتیم یک نفر که میخواست غیبت کند طرف مقابل میگفت زینگ یعنی نباید این حرف را بزنی یا مثلاً کارهایی اینگونه. در همان عالم بچگی به فکر این بودیم که خودمان را تربیت کنیم و نقطه شروعش هم بسیار عالی بود و نتیجهاش هم بسیار خوب بود و تمام نتیجهای هم که راندمان این جمع داشت برمیگشت به همان همقسم شدن اوّلی! (آقای حسین شوشتری) محبت دینی... یک بذل و بخششهای طرفینی حاکم بود. یک دوستی بین همه بچهها حاکم بود، یعنی اگر یک نفری به رکعت دوم نماز میرسید بعد با هم مینشستند و تحلیل میکردند، خیلی عجیب بود. یعنی به رکعت دوم نماز رسیدن ما را به فکر این میانداخت که چه گناهی کردیم! نمیدانم شاید الان این یک افسانه شده است! .... یا مثلاً یکی از بچهها قرآنش ضعیف بود، در جمع امکان نداشت ضعف قرآنی او بیشتر از 1 ماه طول بکشه، 6 نفری به سرش میریختند تا حلش بکنند. یکی درسش ضعیف بود 4 نفری سراغش میرفتند.
یکی بدنش ضعیف بود، یکی اخلاقش و... . اصلاً یک محبتی حاکم بود. ببینید یعنی مبنای صمیمیت محبت دینی بود، یعنی ولایت. در واقع ریشه خیلی قوی بود. این مدلی که شاید توانست جبههها رو پیش ببرد، این مدل بود. در حوزهی روابط و... من اعتقادم این است که این چیزی که امروز تحت عنوان سینرژی و همافزایی گروه در دنیا داره مطرح میشه یکهزارم آن فضاست. نیروهای اطلاعاتی در گزینش نیروها مشورت میشد، یک نفر که وارد تشکیلات میشد همهمان میدانستیم که یک نفر وارد مسجد شده، شاید فقط 15 روزی روی این آدم غیرمستقیم مطالعه میکردیم، او را تحت نظر داشتیم، بعداً جلسه میگذاشتیم که اولین برخورد را با این آدم کی انجام بده و چرا و به کدام برنامه دعوتش کند. او را از کدام در وارد کنه؟، بهش بگوییم بیا فوتبال؟، بگوییم بیا اردو؟ بگوییم مثلاً بیا کلاس تقویتی؟ بگوییم بیا مثلاً کلاس رزمی؟ بیا مثلاً فرض کنید فوتبال؟ دوره قرآن؟ یا دعوت کنیم به افطار/ یعنی حرف میزدیم بعد که تصویب میشد یک نفر طبق مأموریت تشکیلاتی جلو میرفت (معماریانی) دعوا بر سر مسئولیت دقیقاً همین مدل در جبههها حاکم بود. چون شاخص یک شاخص تربیتی بود، سر ارتقاء دعوا نبود. در جبهه وقتی که فرمانده گردان شهید میشد، فرمانده بعدی معلوم بود کیه، یعنی مثل نور میدرخشید. این در واقع یک فرآیند زنده در تشکیلات است که مسئول نیاز به تبلیغات ندارد، نیاز به این چیزها ندارد، در واقع دقیقاً شاخص انقلابی شایستهسالاری بود. یعنی من اگر امروز احساس میکردم که شما از من بهتری، در واقع میتوانی اداره کنی، بدون هیچ رنجی[میپذیرفتم]. برعکساش رنجآور بود. یعنی دعوا برعکس بود که آقاجان تو که واردتری چرا [مسئولیت را] قبول نمیکنی؟ (معماریانی) «نقش» یا «شغل»؟ تشکیلات دینی این است! همه دنبال جایی بودند که تشریفاتی نباشد (بلکه باری را بردارند). یک وقت هست که ما میرویم جای تشریفاتی (نقش تشریفاتی) را میگیریم، یک وقت هست نه تو یاد گرفتهای که عهدهدار باشی، وقتی یاد گرفتی عهدهدار باشی، آن کسی که چای میریزد هم نقش ایفا میکند. این یکی از خصوصیتهای یک تشکیلات دینی است. در تشکیلات دینی تمام اعضای تشکیلات حرف واحد میزنند. من اگر بخواهم با یک تعبیر دیگر به این موضوع نگاه میکنم، میگویم تمامی کسانی که در تشکیلات بودند، حرف داشتند.
چه آن کسی که قرار بود کفشها رو جفت کنه، چه آن کسی که قرار بود که جلوی جمع سخنرانی کند و.... .این نکتهی مهمی بود. حضرت عباس(ع) شب عاشورا را برای نماز مهلت گرفت، اما به نظر میرسد که خودشان آن شب نگهبانی میدادند، یعنی «حتی تکون اعمالی و واورادی کلها ورداً واحداً» ... در تشکیلات نقشها مهم است نه شغلها. جایگاه ساختاری مهم نیست، نقش مهم است. اینکه در روز قیامت وقتی پردهها کنار رفت آدمها را براساس شغلهایشان دستهبندی نمیکنند، بلکه براساس نقشی که دارند. چه بسا یک نانوا بتواند در بهداشت جامعه 100 برابر یک پزشک نقش ایفا کند. (معماریانی) انتهای پیام/س
93/05/28 - 11:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]
صفحات پیشنهادی
خاطراتی از فعالیتهای خودجوش فرهنگی در مساجد دهه 60 ـ 1 مسجد الجواد مشهد؛ از امام جماعت با حوصله تا خیابان سیا
خاطراتی از فعالیتهای خودجوش فرهنگی در مساجد دهه 60 ـ 1مسجد الجواد مشهد از امام جماعت با حوصله تا خیابان سیاسیمآبی عکساین روزها که سخن از حمایت از جوان مومن انقلابی و گروههای خودجوش فرهنگی است نگاهی به فعالیت این گروهها در مسجد بهویژه در دهه 60 ضروری است و خواندن خاطراتدهه کرامت فرصت مغتنمی برای غنی سازی فرهنگی جامعه است
دهه کرامت فرصت مغتنمی برای غنی سازی فرهنگی جامعه است شیراز- ایرنا- مشاور و رییس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ع گفت جامعه نیازمند غنی سازی فرهنگی و الگوهای شادی در مناسبت های اهلبیت ع است لذا دهه کرامت فرصت مغتنمی برای غنی سازی فرهنگی و شادی اسلامی در جامعه است حجت الاسگزارش فارس از فعالیتهای کانون فرهنگی مسجد امام محمدباقر(ع) کرمان مسجدی که تابستانها تبدیل به مدرسه پسرانه می
گزارش فارس از فعالیتهای کانون فرهنگی مسجد امام محمدباقر ع کرمانمسجدی که تابستانها تبدیل به مدرسه پسرانه میشود تصاویرمدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام محمدباقر ع کرمان میگوید حضور پرشور پسرها در برنامههای تابستانه مسجد امام محمد باقر ع شهر کرمان این مسجد را تبدیلهشت کانون فرهنگی هنری در مساجد دزفول آغاز به کار کرد
هشت کانون فرهنگی هنری در مساجد دزفول آغاز به کار کرد دزفول-ایرنا-رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول از صدور مجوز فعالیت برای هشت کانون فرهنگی هنری در این شهرستان خبر داد غلامعلی تاج روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود مجوز فعالیت این کانون ها به منظور گسترش وتوسعه فپاسداشت علیمحمد مؤدب/۲ جلیلی: رویشهای انقلاب در دهه هشتاد نشان دادند انقلاب تنها نیست/ کافی: آثار جبهه فرهنگ
پاسداشت علیمحمد مؤدب ۲جلیلی رویشهای انقلاب در دهه هشتاد نشان دادند انقلاب تنها نیست کافی آثار جبهه فرهنگی انقلاب کم تبلیغ میشوندوحید جلیلی گفت مؤدب یکی از نمادها و نمودهای شعر و هنر انقلاب است و چنانچه کسی در شعریت وی شکی ندارد و این افتخار و توفیق را پیدا کرد که در جریاناافتتاح کانونهای فرهنگی هنری در مساجد، در راستای مقابله با بروز مشکلات اجتماعی است
افتتاح کانونهای فرهنگی هنری در مساجد در راستای مقابله با بروز مشکلات اجتماعی است ارومیه - ایرنا - مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی گفت افتتاح کانونهای فرهنگی هنری در مساجد در راستای مقابله با بروز مشکلات اجتماعی است و امیدوار هستیم به این هدف با همراهیکانون های فرهنگی هنری مساجد به 22 هزار پایگاه افزایش می یابد
کانون های فرهنگی هنری مساجد به 22 هزار پایگاه افزایش می یابد تهران-ایرنا- دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد تا پایان برنامه پنجم به 22 هزار پایگاه افزایش می یابد به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا حمید رضا ارباب سلیمانی درفارس گزارش میدهد بازگشت امنیت و فعالیتهای فرهنگی به سوریه، ادامه تحریمهای فرهنگی و ضرورت نقشآفرینی ایران
فارس گزارش میدهدبازگشت امنیت و فعالیتهای فرهنگی به سوریه ادامه تحریمهای فرهنگی و ضرورت نقشآفرینی ایرانحضور ایران در طول بحران سوریه بیشتر از آنکه فرهنگی باشد سیاسی بوده است و ایران تنها در میانه تحریمهای اقتصادی به مردم این کشور کمک کرده در حالی که تحریمهای فرهنگی نیز جاابعاد کارکرد مساجد در برنامه «کدام مسجد» بررسی میشود
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون از امروز در شبکه افق ابعاد کارکرد مساجد در برنامه کدام مسجد بررسی میشود مجموعه سه قسمتی کدام مسجد روزهای دوشنبه سه شنبه و چهارشنبه همین هفته از شبکه افق سیما پخش خواهد شد به گزارش خبرنگار مهر مجموعه مستند «کدام مسجد» به بررسی کاریک مسوول فرهنگی: دهه کرامت درگاه دیپلماسی فرهنگ رضوی است
یک مسوول فرهنگی دهه کرامت درگاه دیپلماسی فرهنگ رضوی است مشهد - ایرنا - معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت برگزاری جشنهای دهه کرامت در 10 کشور و 31 استان درگاه و یک فرصت مناسب برای دیپلماسی فرهنگ رضوی است حجت الاسلام سیدجلال حسینی روز یکشنبه در جمع اعضای کاروا«غزه، تنهای پیروز» ثمرات یک حرکت خودجوش فرهنگی از کمک مالی نوجوان فال فروش به غزه تا دیکته غلط مدعیا
غزه تنهای پیروز ثمرات یک حرکت خودجوش فرهنگیاز کمک مالی نوجوان فال فروش به غزه تا دیکته غلط مدعیان حقوق بشرخیمه غزه تنهای پیروز که به همت تشکلهای دانشجویی برخی دانشگاههای شهر تهران در پارک دانشجو برگزار شده که اتفاقات جالب توجهی در آن رخ داده است خبرگزاری فارس - گروه فرهنگیگزارشی از فعالیتهای پراکنده گروههای خودجوش در حمایت از مردم فلسطین «گیرنده: کدخدای کودککش»؛ طرح ج
گزارشی از فعالیتهای پراکنده گروههای خودجوش در حمایت از مردم فلسطینگیرنده کدخدای کودککش طرح جملهنگاری مردم ایران علیه نقش آمریکا در جنگ غزهاز روز جمعه گذشته و از تبریز طرح جملهنگاری مردم ایران علیه نقش آمریکا در جنگ غزه با عنوان گیرنده کدخدای کودککش آغاز شده و شهر به شهرنگاهی به کتاب «تاریخ شفاهی مسجد جلیلی» فعالیتهای انقلابی «احمدرضا مختارپور»؛ از آشنایی با
نگاهی به کتاب تاریخ شفاهی مسجد جلیلیفعالیتهای انقلابی احمدرضا مختارپور از آشنایی با مهدوی کنی تا پخش اعلامیههای اماماحمدرضا مختارپور متولد سال 1310 در کاشان است او در ده سالگی به تهران آمد تقریبا از سال 1341 به وسیله آقای قاضی یکی از فعالان مسجد جلیلی با این مسجد و آیت اللبیش از 18 هزار نفر در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان غربی فعالیت می کنند
بیش از 18 هزار نفر در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان غربی فعالیت می کنند ماکو ارومیه - ایرنا - مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی گفت بیش از 18 هزار نفر در 600 کانون فرهنگی و هنری مساجد استان فعالیت می کنند حجت الاسلام اباذر بیگی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشمسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان خبر داد برگزاری برنامه «اندیشههای آسمانی»
مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان خبر دادبرگزاری برنامه اندیشههای آسمانی در استان زنجانمسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان گفت برنامه اندیشههای آسمانی در استان زنجان اجرا میشود مرتضی مقدمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجانکتاب «کار باید تشکیلاتی باشد» گرهگشای فعالیتهای تشکیلاتی و فرهنگی
حاوی مجموعه بیانات مقام معظم رهبری کتاب کار باید تشکیلاتی باشد گرهگشای فعالیتهای تشکیلاتی و فرهنگی خبرگزاری رسا ـ کتاب کار باید تشکیلاتی باشد حاوی مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تشکل و کار تشکیلاتی است که به همت موسسه شهید کاظمی و قلم محمود زارعی منتشر شده است &nbsعضو شواری شهر ساری خبر داد اختصاص 5 میلیارد تومان برای فعالیتهای فرهنگی و ورزشی ساری
عضو شواری شهر ساری خبر داداختصاص 5 میلیارد تومان برای فعالیتهای فرهنگی و ورزشی ساریعضو شورای اسلامی شهر ساری از اختصاص بودجه 5 میلیارد و 200 میلیون تومانی شهرداری و شورای این شهر برای فرهنگی و ورزشی مرکز استان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری محمد جعفری امشب در ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها