تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804725917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه وجودی اهل بیت دستگیری و هدایت انسان ها است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:
فلسفه وجودی اهل بیت دستگیری و هدایت انسان ها است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: چنان که در فرازی از زیارت جامعه کبیره اشاره شده است، ائمه معصومین(ع) پیشوایان هدایت هستند و فلسفه وجود ایشان، دستگیری و هدایت انسان ها است.



 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در محل این مدرسه برگزار شد، گفت: افرادی که لیاقت و قابلیت ویژه ای دارند مورد هدایت های ویژه خداوند قرار می گیرند.
 
وی با بیان این که هدایت در مقابل ضلالت قرار دارد، از این رو واژه «ائمه» بر رهبران هدایت و ضلالت، هر دو به کار می رود، افزود: چنان که در فرازی از زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّةِ الْهُدى، سلام بر پیشوایان هدایت»؛ ائمه معصومین(ع) پیشوایان هدایت هستند و فلسفه وجود ایشان، دستگیری و هدایت انسان ها است.
 
 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زمانی که واژه سلام، مطلق گفته شود، منظور، ذات باری تعالی است؛ چنان که در تعقبات نماز نیز خداوند را با واژه سلام، خطاب می کنیم؛ «أللهم أنت السّلام و مِنکَ السّلام و لَک السّلام و إلیک یَعود السّلام». بدین معنا که سلامتی از خداوند نشأت می گیرد و به سوی خداوند نیز باز می گردد.
 
حیدری تصریح کرد: در سلام کردن به دیگران پیشی بگیربد؛ چرا که پسندیده نیست انسان جز نسبت به دشمنان اسلام، کینه و کدورتی در دل داشته باشد. برای دیگران، از خداوند دل و قلب سالم درخواست کنید.
 
وی ادامه داد: واژه امام تنها بر انسان اطلاق نمی شود، بلکه بر غیر انسان و هر چیزی که مقتدا و پیشوای دیگران قرار گیرد اطلاق می شود، خداوند در سوره هود می فرماید:«أَفَمَن کَانَ عَلَیٰ بَیّنَةٍ مِّن رَّبِّه وَ یَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ کِتٰبُ مُوسَیٰ إمَامًا وَ رَحْمَةً…؛آیا کسانی که از ناحیه پروردگارشان بر دلیل روشنی متکی هستند و در پی ایشان استو تأییدشان می کندگواهی از ناحیه او و نیز وکتاب موسی که پیش از آن بوده در حالی که پیشوا و رحمت است،مانند کسانی اند که این گونه نیستند».
 
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: هدایت بر دو قسم تکوینی و تشریعی است؛ هدایت تکوینی، هدایتی است که بر امور مادی شکل می گیرد، اما در هدایت تشریعی خداوند، انسان ها را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید: «انَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا؛ ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس».
هدایت ویژه مخصوص انسان های با تقوا است
وی با اشاره به این­که خداوند، توسط ائمه معصومین(ع) انسان ها را هدایت می کند، گفت: خداوند تمام انسان ها را هدایت می کند، اما عده ای لیاقت و قابلیت بیشتری دارند، از این رو مورد هدایت ویژه خداوند قرار می گیرند که ائمه اطهار(ع) در صدر این افراد قرار دارند.  
 
حیدری یادآور شد: مربی گری ائمه معصومین(ع)، گاهی باواسطه و گاهی بی واسطه انجام می شود، مربی گری امام زمان(ع)، غالبا با واسطه انجام می شود، ایشان 40 یار ویژه دارند که به آنان ابدال می گویند؛ هدایت گری بدون واسطه امام زمان(ع) برای علمایی چون سید بحر العلوم، شیخ مرتضی انصاری و مقدس اردبیلی صورت گرفته و می گیرد. 
 
این کارشناس مذهبی با بیان این که هدایت ویژه مخصوص انسان های با تقوا است، گفت: برای نمونه، در خاطرات رهبر معظم انقلاب آمده است زمانی ایشان در سال 1343 در قم مشغول تحصیل بودند، از مکاتباتى که با پدر داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است. ایشان پس از آگاهی از این خبر تحصیل در قم را رها کرده برای مراقبت از پدر به مشهد باز گشتند.
 
وی به نقل از رهبر معظم انقلاب افزود: «به مشهد رفتم و خداى متعال توفیقات زیادى به ما داد. به هر حال به دنبال کار و وظیفه خود رفتم. اگر بنده در زندگى توفیقى داشتم، اعتقادم این است که ناشى از همان نیکى است که به پدر، بلکه به پدر و مادر انجام داده ام.»./1309/پ202/ب5




۱۳۹۳/۵/۲۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن