تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816849391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشد مجازات اولین گام طرح تنفس


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



اشد مجازات اولین گام طرح تنفس
برای تنفس و استراحت دادن به این جنگلها گام نخست تعیین اشد مجازات برای متجاوزان و مشخص کردن حریم جنگلهاست.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز به نقل از مهر؛ دکتر محمد رضا پورمجیدیان با بیان این مطلب افزود: جنگلهای شمال یکی از بی نظیرترین، زیباترین و نادرترین جنگلهای جهان هستند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، جنگل های هیرکانی اجداد جنگلهای اروپایی هستند. لذا پیش از آنکه به بهره برداری از این جنگل ها فکر کنیم بایستی به ارزشهای زیست محیطی و باستانی آنها اهمیت بدهیم.
پورمجیدیان اظهار داشت: متاسفانه از سال 1299 یعنی در زمان پهلوی اول تاکنون که تشکیلات جنگلبانی شکل گرفته، نه دولتمردان توجهی به این ذخایر ژنتیکی داشته اند و نه مردم تعلق خاطری نسبت به آن. البته لازم به ذکر است در زمان قاجار هم این جنگلها بدون مطالعه و برنامه ریزی و آینده نگری به صورت اجاره در اختیار کمپانی های کشور های انگلستان، روسیه و ... قرار گرفته و در اثر استفاده بی حد و حصر آنها بسیاری از گونه های نادر و با ارزش مانند گردو، شمشاد، بلند مازو و ...در معرض انقراض قرار گرفته اند.
وی افزود: جنگلهای شمال نه تنها برای ایران که برای تمام جهان می توانند منشا تحقیقات، بانک ژن، ذخیره اکولوژیک و  آثار تاریخ طبیعی باشند که متاسفانه هم دولتمردان و هم مردم با عملکردهای ناصحیح و شتابزده  آن را به سیر قهقرایی کشانده اند.
پورمجیدیان با اشاره به طرح تنفس جنگل ها اظهار داشت: البته این طرح نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و بعید به نظر می رسد که بتوان ضررهای غیر قابل جبرانی را  که به جنگلهای شمال در طی صد سال گذشته رسیده، جبران کرد و ساختار اولیه این آثار طبیعی را بازسازی کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه ساری یادآور شد: استراحت دادن به جنگل به این سادگی نیست چرا که تعهدات دولت به پیمانکاران 10 ساله است بنابراین نمی توان در کوتاه مدت و حتی یک ساله طرح استراحت جنگل را شتابزده اجرا کرد.
به گفته وی، اگر این قدرت را داشتیم تاکنون می توانستیم جلوی این همه تجاوز و تصرف جنگل ها و مراتع کشور را بگیریم اما وقتی مساحت جنگلهای شمال ظرف کمتر از یک قرن به نصف کاهش یافته بنابراین اجرای چنین طرح هایی به یکباره محال به نظر می رسد
این استاد دانشگاه با اشاره به مرگ تدریجی کل اکوسیستم جنگل های شمال یاد آور شد: بهره برداری غیر اصولی از جنگلها طی سالیان گذشته نه تنها درختان که حیات وحش جنگلها را هم نابود کرده است.
وی با انتقاد از رویکردی که جنگلهای شمال را قطب تولید چوب عنوان کرده گفت: جنگلهای شمال در برابر کشورهای صاحب جنگلهای جهان مانند  کانادا ، روسیه و برزیل یک وجب بیشتر نیست و این دیدگاه که از سالها پیش در میان مسئولان جاافتاده که باید از جنگلهای شمال برای تأمین چوب آلات مورد نیاز کشور  بهره بردای کرد اشتباه است و کارشناسان و اعضای هیات علمی از 30 سال پیش تا کنون بار ها ان را فریاد زده اند ولی متأسفانه مسئولان حالا که کار از کار گذشته به هوش امده اند و می خواهند یک شبه راه صد ساله بروند.
پورمجیدیان تصریح کرد: طرح تنفس جنگل ها طرح بسیار خوبی است به شرطی که با  ساماندهی و برنامه ریزی علمی و اصولی پیش برده شود و با در نظر گرفتن سوبسیدها و نظارت های ویژه چنانچه سال جاری را مبدأ اجرای این طرح قرار دهیم در طی ده سال آینده که آخرین قراردادها با پیمانکاران تمام می شود به تدریج این طرح را اجرا کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه ساری در پاسخ به اینکه اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر دولت خواستار حفظ این ذخایر ارزشمند اکولوژیکی است می تواند با در نظر گرفتن اعتبارات ویژه با پیمانکاران فعلی تسویه حساب کرده و تعهدات خود را بدون اینکه از جنگل بهره برداری شود، اجرا کنند، گفت: قرارداد با پیمانکاران تنها برای بهره برداری از جنگلها نیست و با هر پیمانکاری که قرارداد بسته می شود علاوه بر بهره برداری وظایفی برای حفظ، نگهداری و احیای جنگل ها برعهده آنها گذاشته می شود که اگر با طرح تنفس جنگل ها به یکباره با این پیمانکاران تسویه حساب شود برای حفظ و نگهداری از جنگلها به مشکل برمی خوریم.
وی با اشاره به مسائل اقتصادی واجتماعی حاکم بر جنگلهای شمال یادآور شد: به هیچ عنوان موافق یکباره متوقف کردن هرگونه بهره برداری از جنگلها نیستم بلکه باید به تدریج و گام به گام ظرف ده سال آینده این طرح را اجرا کرد و در گام نخست با اشد مجازات نسبت به متصرفان و متخلفان جنگلها برخورد کرد و آنها را سر جایشان نشاند.
عضو هیات علمی دانشگاه ساری تاکید کرد: همچنین شناسنامه دار کردن و تعیین دقیق حریم جنگلها و مراتع از دیگر اقداماتی است که در نخستین گام ها بایستی انجام شود یعنی در حقیقت در ابتدا دولت باید حاکمیت و مالکیت خود را در مورد جنگلها و مراتع تثبیت کند. 29  




۲۶/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن